Permalänk
Medlem

Dra nätverk i befintliga telerör

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp, hade tänkt att dra nätverk i huset då min pappa vill ha nät på sin dator där nere. Huvudjacket router/switch finns här uppepå mitt rum.

Jag tänkte då att om man drog ner en RJ45 sladd genom de befintliga 16mm röret där teleledningarna går så ska det väl inte vara några problem men jodå.

Sladdarna fastnar och jag drar och drar men aldrig hamnar de där jag vill.

Hjälp mig hur, ska jag gå tillväga för att lätt kunna få ner min Kabel.

Vilket/vilka verktyg underlättar? Finns det någon firma som gör sådana installationer, med RJ45 uttag osv billigt?

Vad kan det kosta!

P.S Det är ett hus byggt från 2003, så det är inget fusk bygge!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

"P.S Det är ett hus byggt från 2003, så det är inget fusk bygge!"
Hmm på senare år som det blir mer och mer fuskbyggen annars Anledningen är att huset ska bli klart allt fortare än om man går tillbaka 10 år då man hade tid och kunde göra allt i lugnt tempo istället för idag då folk missar klinkersplattor i ett badrum, hur man nu kan göra det.

Men men, drog själv tp-kabel i telerör här förra sommaren och använde oss av vanlig dragfjäder som finns antingen i nylon eller stål. Använde själv stål (det var det jag fick tag på) då jag gjorde det. Dock blev jag tvungen att gå upp på vinden (en plansvilla) eftersom kabeln fastnade vid en böj, sågade helt enkelt av vp-röret och satte en skarvmuff där så det inte märks på något sätt. Visst lite krångel kan det vara men brukar funka fint Finns även glidmedel att köpa om man skulle tycka det vore trevligt för att underlätta. Funderar också på om man ska dra mer här i huset så kan båda datorerna köra trådbundet istället för trådlöst som får för sig att krångla lite då och då.
Annars kan många elfirmor säkert fixa det åt dig men då kostar det ju pengar också.

Permalänk
Medlem

Köp en nylpnfjäder. Metalvarianterna leder ström vilket kanske inte gör nått i ett telerör men ibland är det lustigt kopplat.......

en tele plus en cat5 utp är inga som helst problem i ett 16 rör om det är riktigt draget

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
"P.S Det är ett hus byggt från 2003, så det är inget fusk bygge!"
Hmm på senare år som det blir mer och mer fuskbyggen annars Anledningen är att huset ska bli klart allt fortare än om man går tillbaka 10 år då man hade tid och kunde göra allt i lugnt tempo istället för idag då folk missar klinkersplattor i ett badrum, hur man nu kan göra det.

Men men, drog själv tp-kabel i telerör här förra sommaren och använde oss av vanlig dragfjäder som finns antingen i nylon eller stål. Använde själv stål (det var det jag fick tag på) då jag gjorde det. Dock blev jag tvungen att gå upp på vinden (en plansvilla) eftersom kabeln fastnade vid en böj, sågade helt enkelt av vp-röret och satte en skarvmuff där så det inte märks på något sätt. Visst lite krångel kan det vara men brukar funka fint Finns även glidmedel att köpa om man skulle tycka det vore trevligt för att underlätta. Funderar också på om man ska dra mer här i huset så kan båda datorerna köra trådbundet istället för trådlöst som får för sig att krångla lite då och då.
Annars kan många elfirmor säkert fixa det åt dig men då kostar det ju pengar också.

Hur mycket kan det kosta?

Visa signatur

Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Dragfjäder (som redan nämts) och sedan lite diskmedel som glidmedel så borde det gå om det inte är allderles för packat i rören.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Men hur fungerar en dragfjäder då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Men hur fungerar en dragfjäder då?

Du ställer dig i den änden du vill få tp-kabeln till. Puttar den igenom hela röret tillbaka till stället du börjar vid. "knyter" (vanligen tvinna sen eltejp) ihop kabeln och dragfjäderns ögla och drar försöktigt nu tillbaka allt, kan vara bra om någon kan stå och putta på TP-kabeln samtidigt också.
Visst funkar att dra åt andra hållet men då får man ju se det som att man börjar i andra änden istället.

Permalänk
Medlem

Vill varna alla som använder diskmedel som glidmedel när du drar kabel!!!!!

Det går jätte bra när du drar nytt, men när/om du måste byta kabel en dag så har såpan/diskmedlet torkat och då får du problem..

Ett bättre tips är att använda vanligt barnpuder, har använt det själv när jag har dragit kablar, och du kan sedan måste byta kablar så går det lättare om du skulle få problem senare.

Sen så rekomenderar jag att du använder nylon-dragfjäder, den glider lättare och är rund.

En dragfjäder i metall är platt, och om du har otur så kan den skära sönder röret och ev. kablar i röret..

En polare är alltid en bra hjälp när du skall dra kablar i ett rör, en som drar och en som styr, även fast det är ett nybyggt hus så kan det vara många böjar på ett VP-rör innan det är framme och det räcker att det är en lite för skarp böj så kan det bli problem.

Så mitt tips är en kompis, nylon och barnpuder....

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk
Medlem

Potatismjöl går också bra

Permalänk

Luft

Har du en kompressor(eller liknande) kan man blåsa något lätt genom rören tillsammans med ett snöre. När du väl fått igenom snöret gör du fast det i sladden och drar helt enkelt från andra hållet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trascher
Potatismjöl går också bra

njae... mat = föda, föda = liv.. snart har han några gäster i rören :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har fukt i rören spelar det knappast nån roll. Om man får nån ohyra som äter mjölet kommer det ju bara att helt enkelt ätas upp.
Vanligt vetemjöl fungerar f.ö. också alldeles utmärkt.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

För fasta installatiner är det bra om man använder kabel för just det ändamålet, dvs solida ledare , inte patch kabel som har en massa små små ledare...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Det har mest att göra med vad man har för kontakter i ändarna. Fasta installationer går oftast till vägguttag eller patchpaneler, och då är det bäst med entrådiga ledare. Har man vanliga "sladdkontakter" behöver man flertrådiga ledare, men såna ska man inte ha fast installerade, för då har man tänkt fel.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizmo007
Vill varna alla som använder diskmedel som glidmedel när du drar kabel!!!!!

Det går jätte bra när du drar nytt, men när/om du måste byta kabel en dag så har såpan/diskmedlet torkat och då får du problem..

Ett bättre tips är att använda vanligt barnpuder, har använt det själv när jag har dragit kablar, och du kan sedan måste byta kablar så går det lättare om du skulle få problem senare.

Sen så rekomenderar jag att du använder nylon-dragfjäder, den glider lättare och är rund.

En dragfjäder i metall är platt, och om du har otur så kan den skära sönder röret och ev. kablar i röret..

En polare är alltid en bra hjälp när du skall dra kablar i ett rör, en som drar och en som styr, även fast det är ett nybyggt hus så kan det vara många böjar på ett VP-rör innan det är framme och det räcker att det är en lite för skarp böj så kan det bli problem.

Så mitt tips är en kompis, nylon och barnpuder....

Den dagen då du har sönder ett VP-rör med en ståldragfjäder så har du lyckats med något riktigt bra. Dock att skada redan dragen kabel kan jag förstå om det är vanlig teletråd, däremot 1.5mm² ska det en del till för att skala. Det är ju inte direkt troligt att du har sönder ett plaströr som har väggar på 1mm med en ståldragfjäder.

Permalänk
Medlem

Njäe då har man nog slipat den en hel del först. Kör man med diskmedel så ska det vara riktigt tunnt utblandad så att det inte kletar så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Luft

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielForP
Har du en kompressor(eller liknande) kan man blåsa något lätt genom rören tillsammans med ett snöre. När du väl fått igenom snöret gör du fast det i sladden och drar helt enkelt från andra hållet.

Skulle jag också råda dig till - om du nu har tillgång till en kompressor.

Jag använde ett tjockare nylonsnöre och gjorde en knut som var exakt lika stor som röret. Därefter pulade jag ned knuten och höll tätt med tryckluftspistolen och skickade på. Snabbt, smärtfritt, och smidigt som bara den.

Permalänk
Medlem

Blir bara så besvärligt eftersom det redan fanns en teletråd där. Rätt troligt att tusen bara fastnar mot telen någonstans i detta fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Blir bara så besvärligt eftersom det redan fanns en teletråd där. Rätt troligt att tusen bara fastnar mot telen någonstans i detta fall.

Tänkte faktist inte på det. Har endast blåst igenom nylontråd genom tomma rör.

Testa går ju dock!

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju köpa en rulla telekabel också och knyta tpn samt telekabeln i den gammla kabeln och dra i den.

En nödlösning om inget annat fungerar.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Själv har jag dresserat min dvärghamster till att bli tråddragare. Det enda man bör tänka på är att inte mata den lilla gynnaren för mkt eftersom den då har en tendens att fastna i rören!

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yttox
Själv har jag dresserat min dvärghamster till att bli tråddragare. Det enda man bör tänka på är att inte mata den lilla gynnaren för mkt eftersom den då har en tendens att fastna i rören!

Vore ju fint om den lille krabaten skulle få för sig att börja gnaga på den befinliga tråden som redan finns i röret
Då får man dra om den oxå...

Bästa/smidigaste lösningen tro jag är som någon skrev tidigare att använnda sig av befintlig teletråd som dragare och alltså dra NY tele kabel samtidigt som man drar igenom en TP kabel.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Mycket tips här!

Ett bra tips jag kan ge dig är dra igenom ett snöre/ståltråd eller använda en befintlig lina som "dragare".

Det som brukar bli problem när man knyter ihop den med tp-kabeln är att knuten blir stor och klumpig.
Det man kan göra då är att skala kabeln och bara knyta fast några eller alla kablarna innuti isoleringen och sedan tejpa ihop allt med eltejp en bit upp på kabeln...

Det har hjälpt mig många gånger när jag dragit kabel i trånga hål!
Jag kom på trixet när jag drog en 10mm strömkabel tillsammans med befintlig kabelstam på en bil jag hade för några år sen..

MVH
Patrik

Permalänk

Som pari säger vore det nog smartast om du skaffa en ny elkabel och tejpa fast den och tp-kabeln i den gamla el-kabeln. Sen ska det väl bara vara till att dra ner skiten...så skulle ja gjort iallafullafall.:)

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem

Har införskaffat mig en dragfjäder nu och jag har kommit igenom nu. Var ganska enkelt, dock har jag inte börjat dra tp kabeln än, men jag ska testa när jag har tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något större problem. Ta och skala TP-kabeln lite och fäst i dragfjädern ordentligt (några varv eltejp brukar funka bra) sen är ni två, en som drar och en som puttar på