Skicka meddelande till en person om man bara vet IP - hur?

Permalänk
Medlem

Skicka meddelande till en person om man bara vet IP - hur?

Jo det är så att jag skulle vilja skicka meddelande till andra människor, även om jag bara vet IP nummret.

Jag har hittat ett program när jag sökte på google men det kostar 300 kr och jag skulle gärna ha ett gratis. Plus att jag gärna vill ha nåt som någon har testat så att det inte är virus/spyware eller nåt.

En fråga till också...

Är det lagligt att skicka meddelanden till IP nummer?

/MVH seban aka -198

Visa signatur
Permalänk

Du kan väll skicka medelanden via messenger, men det förutsätter att personen har win xp/2000? installerat samt har det igång vilket jag inte tror är standard med sp2. Annars tror jag det är svårt då du lämpligen måste skicka medelande via något chatprogram som du vet att personen använder, och då måste veta mer än bara IP adressen.

en testa med messenger, har inte riktig koll vilka komando son finns, men sök på forumet så hittar du säkert det.

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

Så du menar att jag kan skicka meddelanden till messenger på en dator som jag bara vet ip nummret på?
Man måste ju veta emailadress och sånt.

Låter inte troligt..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

går väl bara via LAN? menar kanske Net Send?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
Så du menar att jag kan skicka meddelanden till messenger på en dator som jag bara vet ip nummret på?

Låter inte troligt..

Kolla här http://www.grc.com/stm/shootthemessenger.htm om ni inte tror man kan använda sig av Messenger för att spamma en dator.

Permalänk
Citat:

Låter inte troligt..

Vad virrar du nu om?

I CMD skriver du "net send [ipnummer] [meddelande]

Sök på "net send" på forumet så hittar du mer

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

Det funkar ju bara i ett nätverk!

Aja..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det funkar ju bara i ett nätverk!

Aja..

Internet är ett nätverk, och det funkar där med.
Vad som behövs är däremot att mottagaren är dum nog att släppa in meddelanden genom sin brandvägg och ha tjänsten windows messenger igång.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Re: Skicka meddelande till en person om man bara vet IP - hur?

Citat:

Jo det är så att jag skulle vilja skicka meddelande till andra människor, även om jag bara vet IP nummret.

Att kunna skicka ett direktmeddelande till en person vid en dator genom att bara kunna dennes IP-adress (och eventuellt terminalnummer) vore ju väldigt smidigt. Denna tjänst har även existerat länge i både Windows (tjänsten Messenger) och i Unix (bl.a. tjänsten "talk"). Det blev dock problem under senare delen av 90-talet då allt fler oseriösa aktörer började utnyttja dessa tjänster för att skicka direktreklam, "phising" och andra otrevligheter över internet. På grund av detta är denna typ av tjänst i dagsläget nästintill utdöd. Att IM-tjänster som ICQ, AIM och MSN Messenger blev allt mer populära bidrog givetvis även till att de mer primitiva meddelandetjänsterna inte längre fyllde samma funktion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Vad som behövs är däremot att mottagaren är dum nog att släppa in meddelanden genom sin brandvägg och ha tjänsten windows messenger igång.

Ett tillägg till ovanstående kommentar: "Messenger"-tjänsten är inaktiverad som standard i Windows XP SP2 och Windows 2003 Server. Därutöver så filtrerar många (de flesta?) ISP:er de portar över vilka meddelandena skickas (135-139,445). Sammantaget torde det alltså numera vara ytterst osannolikt att man skulle kunna skicka ett meddelande till en annan person över internet med hjälp av "net send".

Permalänk
Medlem

Ok.. Tack för det bra svaret..

Jag har ju inte tänkt att skicka spam..aja..får skrota iden...

Visa signatur