Permalänk
Medlem

Ljudtests-låtar?

Behöver ett flertal tips till rena instrument-låtar där det är en tydlig skillnad vilka toner som går till Diskanten, mellanregistret och baselementet.

Detta för att jag ska köpa nya högtalare och vill jämföra ljudet.

"Ta vilken jävla låt som helt och lyssna på?" - Visst skulle man kunna det, men det är lättare att höra de rena tonerna i sådana här jag skulle vilja kalla "test-tracks".

Vet att det även finns sådana här låtar som testar surround-systemet.

Vet du någon låt som skulle kunna hjälpa mig så skriv i tråden.

Permalänk
Medlem

kan bara en bas låt: Audiophile - the drill

Visa signatur

Gillar ni mej??

Permalänk

Fixa reason eller cybase eller dylikt så kan du spela in ljuden själv...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

A.N'doja, har för mig att det heter cubase, dock har jag inte särskilt stor humm om hur det fungerar, än mindre tiden till att lära mig det för tillfället då jag har bålens mycket att göra i skolan inför studenten, dock så var det ett intressant alternativ, då de faktiskt kan vara till stor hjälp, men jag vet att det redan finns färdiga sådana här tracks, gäller bara att någon som vet namnen på några sådana tracks ser den här tråden.

Permalänk
Medlem

om du vill ha bra musik med otoligt bra kvalite så är det en skiva från Opus3 Records som gäller. Dom har skivor speciellt gjorda för att testa nya system. sen kanske det int är sån musik som du lyssnar på. men nu frågade du ju efter en bra testlåt/skiva. finns på www.opus3records.com

mvh/ magnus

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem

Magnus. Bra initiativ.

Skulle jag dock sätta på countrymusik skulle mina grannar tro att jag fått något väldigt snett inkört i örat.

Permalänk
Medlem

Tanka hem ett Demo av Fruity loops.

Sen lyssnar du på alla demolåtar. Dom bokstavligen mördar ljudkortet

Det knastra ordentligt på polarens Audigy 2 kort och grannens X-fi Extreme music hängde inte med alla gånger heller :S

Edit: Annars så har THX en test skiva som annvänds vid biljudstävlingar bla. Där har du brutal dunka dunka och väldigt finklangig musik.

Vissa låtar går under 5 hz..

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

finns bas tests låtar som kort och gott heter bas test.

edit: bass 305 - 305 tweeter test

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag får tacka så hemskt mycket för tipsen. Skulle vilja ha mer tips angående diskant och mellanregists tester.

Permalänk
Medlem

Tänk på att de flesta högtalare inte har några större problem att spela upp enstaka rena toner, det är först med riktigt komplex musik som skillnaderna blir tydliga mellan bra och sämre högtalare.

Det bästa är oftast att lyssna till akustiska instrument som man verkligen vet hur de låter i verkligheten. Tex kan piano och akustisk gitarr vara rätt svårt för en högtalare att återge korrekt. Man bör även blanda typ av musik för att kolla så att högtalaren kan återge all typ av musik utan problem.

Permalänk
Medlem

Självklart Fogel70, det är jag väl medveten om. Men det jag är ute efter är att höra hur rent de låter, förstår du mig?

Det är stor skillnad från högtalare till högtalare vad det gäller kvalite. Jag har dock hittat det letar efter, dock så letar jag efter en renare violin/fiol eller tvärflöjt's musik, kanske ber om för mycket men om det finns någon här som är medveten om någon låt så skriv!