Permalänk
Medlem

Fiber kort?

hej, får 100/100 mb fiber om ett par dagar och undrar om det finns fiber-nätverks kort att köpa., (har fiber inne i huset), kanske meningslöst men vill iallafall testa.

Så har ni några tips om fiber-nätverkskort så skulle jag bli glad

Visa signatur

i7 12700K | RTX 3080 | Z690 | 32G DDR4 @ Define 7

Permalänk
Medlem

Fiber inne i huset ja.. men vad kommer in i huset, en tråd som man kan råka ta sönder bara man nuddar på den? Skulle tro att en box som modulerar fiber signaler till Ethernet kommer att sättas in i ditt hus. Jag tycker du ska ha ett vanligt nätverkskort istället, har du redan ett så ska du klara dig

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Det står en "brunn" utanför huset (fiber)- till router - fiber in i routern och det finns fiber-ut utag och ethernet ut.
har en fiber kabel som jag fick av ISP´n (velocity) med gummibeklädd yta ( ser nästan ut som en ethernet kabel)

Visa signatur

i7 12700K | RTX 3080 | Z690 | 32G DDR4 @ Define 7

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mina föräldrar (som har fiber in i huset) har en transciever i städskåpet som gör om fibern till ethernet. Det är inte tänkt att ni ska köra någon sån modell då?

Permalänk
Medlem

Inte lär du få någon fiber direkt till din dator, ni får nån typ av mediakonverter monterad nånstans och på den sitter det en TP-kontakt som du ska koppla router eller dator på.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Precis, man får en mediakonverterare för lika mycket pengar som nätverkskortet, och slipper ha sönder fiberpatchkabeln hela tiden (såna är ganska känsliga). Om det nu mot all förmodan verkligen skulle vara ett fiberuttag presenterat för användaren.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Fiberpatchar är inte särskilt känsliga (eller dyra för den delen). Jag har bl.a. varit med om att en patchkabel klämts i en tung ståldörr utan värre men än högre dämpning...

Permalänk
Medlem

Men Har jag missat någonting? :S

Jag har alltid trott att fiber = Ethernet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

I dom allra flesta fall så är det så att det är byggt ett cat5 nät i fastigheten och internet levereras in i huset med fiberkabel.

Att köpa ett nätverkskort som klarar fiber (sc-kontakter) kan ju var fett, mest för prytokighetens skull
Du forlorar absolut ingen kapacitet på att köra en konverter och sedan cat5 inne i lägenheten!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Fiberkabel:

Permalänk
Medlem

så fiber är Ethernet bara att det inte är RJ-45 kontakter ?

Permalänk
Medlem
Citat:

så fiber är Ethernet bara att det inte är RJ-45 kontakter ?

fiber är en kabel sort ... har inget med ethernet att göra, förutom att fiber kan bära ethernet protokollet precis som många andra protokoll.

Permalänk
Medlem

Fiber: En typ av ledare som arbetar med ljus som överföringssätt.
Tpkabel: Ytterligare en ledare, som däremot arbetar med elektricitet för överföring. kallad Tp kabel pågrund av de snurrade trådparen innuti kabeln.
Ethernet: Ett SÄTT att överföra information från ett ställe till ett annat, alltså ett protokoll ingenting man kan lägga näven på.
RJ-45: En kontakttyp, RJ används i nätverk, telefonledningar, andra apparater osv. RJ-9 samt 11 brukar vara populära i telefonlurar samt anslutningssladdar.

Är alla på det klara med ungefär vad som gäller?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Fiber: En typ av ledare som arbetar med ljus som överföringssätt.
Tpkabel: Ytterligare en ledare, som däremot arbetar med elektricitet för överföring. kallad Tp kabel pågrund av de snurrade trådparen innuti kabeln.
Ethernet: Ett SÄTT att överföra information från ett ställe till ett annat, alltså ett protokoll ingenting man kan lägga näven på.
RJ-45: En kontakttyp, RJ används i nätverk, telefonledningar, andra apparater osv. RJ-9 samt 11 brukar vara populära i telefonlurar samt anslutningssladdar.

Är alla på det klara med ungefär vad som gäller?

Glasklart nu;)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det har förklarats ganska bra redan men tänkte ta lite mer.
Beroende på kabeltyp används några olika standarder. För elektriska signaler. Vanligaste standarderna är 10Base-T, 100Base-TX och 1000Base-T. Ovanpå det körs ethernet, fast ethernet och gigabit ethernet.

För fiber finns lite andra, 10Base-FL, 100Base-FX, 100Base-SX, 1000Base-SX och 1000Base-LX.

För koaxialkabel finns 10Base-2 och 10Base-5.

Jag vet att det finns fler så jag gör inget hävdande att dessa ovan är alla.
Det finns en hel del för 10 Gigabit/s också, varav en iaf är är kopparbaserad (men inte någon simpel TP-kabel).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

bra då vet man lite mer