Permalänk

Gravera Aluminium??

Bara en fundering...

Då jag egentligen aldrig pysslat med gravering över huvudtaget, och samtidigt håller på att bygga aluchassi och märkt tendenser vid aluminium-kapning, slipning, borning osv, att alun har en förmåga att "smälta ut" aningen, förmodligen pga trögheten i metallen...

och frågan.. Är det svårt att gravera aluminium eller beter sig metallen som alla andra metaller när man sätter dremeln till, och om nån har graverat alu så posta gärna en bild här så man ser resultat, och om det är skildnad på lyster osv osv..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk

decepticon: PM:a Wolverine eller GotaLL , dom har nog graverat det mesta

Permalänk

Skall man PM:a finns det kanske fler folk som går miste om informationen, så valde att posta på offentlig plats.. vore juh synd om Wolv och Got skall bli överbelamrade med massa PM med dumma frågor..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

aluminum är ju lite mjukare än stålplåt. Om man vill ha jämn och fin gravering så får man nog vara lite mer "lättsam" på handen skulle jag tro.

Men börja testa med en liten aluminum plåt så kanske du får lite mer kännsla för materialet innan du ska köra dremeln i chassit.

Permalänk
Medlem

testade gravera på mitt shark chassi och det gick fint.. provade lite på en aluminumprofil också inget av dessa smälte..

Visa signatur

När man dödar 6 pers på raken heter det i UT Monster Kill, i Quake heter det Excellent, i Counter-Strike heter det Kicked by Console...

Permalänk
Medlem

gravyr FAQ? ;)... om man lutar "dremeln" så blir det bara spegling eller vad man ska säga ifrån det hållet du graverade ifrån ;P det förstår man snabbt när man börjar :P.. gjorde tabben själv att jag graverade från olika vinklar å trodde att det skulle bli snyggt ;D .. tur att det bara var provbit, plexi är lättare imo ..

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Hjälpsam

Personligen tycker jag aluminium är riktigt mysigt att gravera i. Tillräckligt hårt för att ha styr på stiftet (till skillnad från tex plast), men tillräckligt mjukt för att det skall vara lättarbetat.

Jag har gjort några jobb i svarteloxerad aluminium och resultatet blev riktigt nice.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ett tips, när jag bearbetar aluminium i min maskin, utan kylvattnet så använder jag vanlig T-röd för att undvika "klet", borde funka lika bra vid gravyr !

// Jöjje