Permalänk
Medlem

Badrums dator

Tänkte bygga mig en badrums dator med inbyggd skärm. Undrar hur man kan lösa problemet med fukt om man kan ha ngn slags isolator som drar åt sig fukten. Sen om ni har nå förslag på kylning utöver passiv ???

Visa signatur

m4d3 by s4m31it0

Permalänk
Medlem

Datorn kan byggas helt innesluten, använd tex plexi och täta alla fogar med våtrumssilicone. När det gäller kylningen skulle det vara häftigt om använde vattenkylning till så mycket som möjligt, ex cpu, nb, gpu, minnen, hdd .... Sedan tar du bort pumpen och expansionskärlet och ersätter det med en anslutning från husets kallvattenledning, låt vattnet rinna ut i avloppet efter att det passerat genom datorn. för att bli av med varmluften som bildas i chasit kan du låta vattnet passera en radiator som också placeras innesluten i lådan, en fläkt får cirkulera luften i lådan så att den passerar radiatorn. Om man inte bor i hureshus och har gratis vatten kan detta ge ganska höga driftskostnader så jag föreslår att man stryper vattenflödet ordentligt, det räcker om det rinner sakta genom systemet.

Gör du så här kan jag nästan garantera att du har den mest effektiva kylningen som går att få utan peltier, kompressor eller andra exrema metoder. Ljudnivån blir även den i toppklass, det ända som kan ge ifrån sig lite ljud är den ensamma 12cm fläkten som körs på förslagsvis 5V (som dessutom är helt innesluten i lådan, dvs det finnns inga hål som oljudet kan leta sig ut genom).

Om du vill vara på den säkra sidan så finns det material som drar åt sig fukt, vet inte vad det heter men det brukar finnas i embalage till diverse elektronik. Brukar se ut som plastkulor som ligger i nån tygpåse. Lägg en sådan påse i chassit och gör någon lucka så att den enkelt går att byta om det skulle behövas.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Datorn kan byggas helt innesluten, använd tex plexi och täta alla fogar med våtrumssilicone. När det gäller kylningen skulle det vara häftigt om använde vattenkylning till så mycket som möjligt, ex cpu, nb, gpu, minnen, hdd .... Sedan tar du bort pumpen och expansionskärlet och ersätter det med en anslutning från husets kallvattenledning, låt vattnet rinna ut i avloppet efter att det passerat genom datorn. för att bli av med varmluften som bildas i chasit kan du låta vattnet passera en radiator som också placeras innesluten i lådan, en fläkt får cirkulera luften i lådan så att den passerar radiatorn. Om man inte bor i hureshus och har gratis vatten kan detta ge ganska höga driftskostnader så jag föreslår att man stryper vattenflödet ordentligt, det räcker om det rinner sakta genom systemet.

Gör du så här kan jag nästan garantera att du har den mest effektiva kylningen som går att få utan peltier, kompressor eller andra exrema metoder. Ljudnivån blir även den i toppklass, det ända som kan ge ifrån sig lite ljud är den ensamma 12cm fläkten som körs på förslagsvis 5V (som dessutom är helt innesluten i lådan, dvs det finnns inga hål som oljudet kan leta sig ut genom).

Om du vill vara på den säkra sidan så finns det material som drar åt sig fukt, vet inte vad det heter men det brukar finnas i embalage till diverse elektronik. Brukar se ut som plastkulor som ligger i nån tygpåse. Lägg en sådan påse i chassit och gör någon lucka så att den enkelt går att byta om det skulle behövas.

miljövänligt att spola vatten hela tiden.. .. Nä.. kör på fläktkylning.. alt nån passiv kylning..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
miljövänligt att spola vatten hela tiden.. .. Nä.. kör på fläktkylning.. alt nån passiv kylning..

Som du kanske har märkt så bildas det kondens i ett badrum, enda sättet att hindra det från att komma åt datorn är att ha den förseglad, vilket gör lyftkylning helt värdelöst. Enda lösningen är vattenkylning, då kan du transportera bort värmen utan att släppa in fukten. Att använda kallvatten skulle vara "coolt" men som sagt dyrt och miljövänligt (så kan vi ju inte ha det ).

Det alternativ som då återstår är en vanlig vattenkylning med radiatorn utanför chassit. Glöm inte att du även måste kyla luften i chassit, radiatorn med fläkt måste fortfarande finnas i lådan, det går alltså åt två radiatorer.

Det finns ett problem till, skärmen tål inte heller fukt. Har du en plattskärm så blir den inte så stort bekymmer, den kan förseglas tillsammans med datorn och radiatorn som kyler luften i lådan räcker för att kyla även skärmen. Har du en crt blir det värre, den är stor och tung vilket gör det olämpligt att placera den i samma låda som datorn. Dessutom ger den mycket värme så den behöver ordentligt med kylning, det räcker inte med vattenkylningen.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Som du kanske har märkt så bildas det kondens i ett badrum, enda sättet att hindra det från att komma åt datorn är att ha den förseglad, vilket gör lyftkylning helt värdelöst. Enda lösningen är vattenkylning, då kan du transportera bort värmen utan att släppa in fukten. Att använda kallvatten skulle vara "coolt" men som sagt dyrt och miljövänligt (så kan vi ju inte ha det ).

Det alternativ som då återstår är en vanlig vattenkylning med radiatorn utanför chassit. Glöm inte att du även måste kyla luften i chassit, radiatorn med fläkt måste fortfarande finnas i lådan, det går alltså åt två radiatorer.

Det finns ett problem till, skärmen tål inte heller fukt. Har du en plattskärm så blir den inte så stort bekymmer, den kan förseglas tillsammans med datorn och radiatorn som kyler luften i lådan räcker för att kyla även skärmen. Har du en crt blir det värre, den är stor och tung vilket gör det olämpligt att placera den i samma låda som datorn. Dessutom ger den mycket värme så den behöver ordentligt med kylning, det räcker inte med vattenkylningen.

Jo, men man kan ju köra med heatpipe kylning med kylaren utanför "chassit" eller ev. ta luften från annat ställe.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Efter ett tag skulle alla block vara igen täppta av kalk och dylikt från vattnet. Finns en anledning varför man använder destillerat vatten

Permalänk
Medlem

Det är tänkt att det här ska vara mitt projekt arbete.
Så det gör inget om det inte funkar till fullo.
Det största problemet är då fukt. Jag tänkte att man kunde ha en helt förseglad låda med ngn form utav fukt absorberande material på sidorna.
Kommer troligtvis och bygga denna lådan i trä. Annars så blr det väl till och bygga en dator i ett sängbord med en skärm som man kan ställa i olika vinklar.

Visa signatur

m4d3 by s4m31it0

Permalänk
Medlem

Så kan man ju ställa sig frågan, behöver man en dator i badrummet?

Annars skulle du kunna fixa kylningen på det sättet att du bygger ut kallvattenledningen så att den har kontakt med de varma delarna av datorn, men inte låter vattet rinna utan bara "tar kyla" från röret.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Avråder dig från att bygga in en dator i badrummet, typp det dummaste stället att försöka bygga in elektronik i.

Kolla fö. in den här tråden inan du går vidare:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

de kommer bli svårt o få det bra. datorlådan kan du ju ställa utanför badrummet o köra förlängningkablar men skämen ger ju ifrån sig värme. du kab inte direkt lägga den i en vattentät glaslåda för då kan den gå sönder av värmen.

men iden e fräck. jag har sett vissa såna där duktigt lyxiga duschkabiner som har små¨tv apparater i dörren eller ena väggen men jag vet inte hur de klarar sig direkt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
de kommer bli svårt o få det bra. datorlådan kan du ju ställa utanför badrummet o köra förlängningkablar men skämen ger ju ifrån sig värme. du kab inte direkt lägga den i en vattentät glaslåda för då kan den gå sönder av värmen.

men iden e fräck. jag har sett vissa såna där duktigt lyxiga duschkabiner som har små¨tv apparater i dörren eller ena väggen men jag vet inte hur de klarar sig direkt.

LCD skärmar get ytterst lite värme och t.ex. en "glaslåda" krävs nog betydligt mer värme för att ha sönder, problemet ett kondens som flera påpekat, ett alternativ är att motera hela skiten och sluta tät i ett rum där du har en avfuktare, det borde funka.
Sillicon och plexi är dina vänner i detta tror jag, borde egentligen inte vara så svårt beror lite på verktyg och hur estetiskt det ska vara till tangentbord rekommenderar jag Eumax EZ-3000B USB i vikbar mjukplats som är vattentät och funkar bra, har haft mitt i ett år utan problem nu
Mus kan bli krångligare men borde finnas nå likande alternativ för det, trådlöst vore kanske oxå en ide.

Iom att du har luftät och vill undvika kondesation skulle jag köra passiv vattenkylning eller ha kylningen utanför "lådan" med slangar in i lådan och tätat runt dem för att luften där inne inte ska röra sig mer än nödvändigt och temperaturen i övrigt i luften i lådan skall vara så jämn som möjligt.

Lycka till med bygget

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Enkelt svar: Ha hela skiten (ev. skärmen i liknande separat låda)en tätad låda som är helt försluten utom på två eller fler ställer där det går 12 cm i diameter tjocka slangar med luft ut ur badrummet genom väggen eller ordinarie vent. system. Självklart krävs några 120 mm fläktar.

Visa signatur

Min dator har en hårddisk på 40 gig.

Permalänk
Medlem

kan du inte bygga in datorn i badrums skåpet efter att du har tätat de?
som alla andra säger:
kör på vatten kylning, men vattnet kan du ju helt enkelt ta från toalett reservoaren som spolas fram o tillbaka? de kan ju funka iaf
men iaf, täta badrumsskåpet, sätt in "fukt dödare" o så kan du ju vädra ut skåpet då o då för att de inte ska bli så varmt

Visa signatur

Jag vill ha en rOsa elefant, en svart kamel och en limegul kanin :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwork
kan du inte bygga in datorn i badrums skåpet efter att du har tätat de?
som alla andra säger:
kör på vatten kylning, men vattnet kan du ju helt enkelt ta från toalett reservoaren som spolas fram o tillbaka? de kan ju funka iaf
men iaf, täta badrumsskåpet, sätt in "fukt dödare" o så kan du ju vädra ut skåpet då o då för att de inte ska bli så varmt

Läs lite längre upp, ledtråd = kalk

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag tror mer på att bara täta en tft och dra en sladd till den genom en vägg så slipper man allt vad fuktproblem heter

Permalänk
Medlem

Ingen som är tillräckligt klok för att komma på att det går att bara ha skärm och eventuellt tgb kopplat till sin stationära dator och sedan visa samma bild i bakrummet? då kan man arbeta på den där super jobbiga uppsatsen/arbetet medans man dushar på morronen

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Ingen som är tillräckligt klok för att komma på att det går att bara ha skärm och eventuellt tgb kopplat till sin stationära dator och sedan visa samma bild i bakrummet? då kan man arbeta på den där super jobbiga uppsatsen/arbetet medans man dushar på morronen

Mvh Jim

Den skriver man ju på ett kvitto påväg till skolan ju.
Kvittona har ju "inbyggt bläck" så man kan ju skriva med nageln.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Annars om man isolerar moderkortet och alla andra enheter med plexiglas och gör hål för kylflänsar, och tätar ordentligt med silikon kommer man ifrån problemet med kondens. Men det gäller att man är nogrann med tätningen. Slangar mellan enheterna (för kablar) är nog att rekommendera iaf. Ngt problematiskt dock skulle nog det bli med PSU: n, men det finns juh passiva såna åxå, så samma sak där-> Isolera med plexiglas och slangar, silikon.. Ingenting är omöjligt!

Men jag håller med Ryderman mfl; Kör med förlängningskablar så slipper du krångla med datorn...
Förslag: Plexiglaslåda och tunn flexibel vinyl i fronten (Som används till bl.a. båtkapell) skulle jag nog rekommendera, sen försöka forma den efter skärmen på något snyggt vis. Går iofs lika bra med vanligt plexiglas, men lite bulkigare blir det juh förstås.

Hur som helst, om du kör med vattenkylning rekommenderar jag (Om du bor i lägenhet och inte betalar för vattnet) en enkel kylslinga med glödgade kopparrör (Plastisolerade är nog bäst) och en liten fläkt för cirkulationens skull.

Täta lådan med silikon, men jag rekommenderar starkt att du försöker dra ut ev. fukt i lådan innan du förseglar lådan.

Vad det gäller tangentbord kan jag nog rekommendera ett sånt där i silikon, sånt där böjbart (Du kan juh alltid limma fast det på en tunn skiva lr nåt). Med mus.. Tja.. Skulle nog vara någon optisk som du kan på nåt vis klä med en tunn plast med lite svackor runt knapparna...

Som skrivet ovan: Inget är omöjligt om man ger sig f@n på't..

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony