Permalänk
Medlem

Iriver E10

Hejsan. Jag har funderat länge nu på att köpa en ny musikspelare. Funderade ett tag på en Ipod, kanske en Nano. Sedan såg jag iAudio X5 och blev lite sugen på att även kunna se lite små filmer på min nya spelare.
Nu är jag helt inne på iriver och speciellt E10an.
Musiken och ljudet är i absolut första hand, video funktionen är mer bara som är rolig grej.
Är det någon här som har en E10 som kan snacka lite om vad dom tycker om den och så?
- Hur går det att se på filmer på den lilla skärmen? ser man något i huvudtaget?
- Berätta även om ljudet och menysystemet, funkar allt smidigt?
- Hur funkar det när man lägger över filer/musik/video till spelaren? Är det genom något program eller funkar det som en extern hårddisk? (via utforskaren)
- Hur fungerar den som fjärrkontroll? Seriöst.. hur går det till?, jamenar hur vet den vilken aparat jag vill styra?

Oh well, speak your mind!

Visa signatur

They made me do it.

Permalänk

Re: Iriver E10

Hej phogy!

Kul att du kollar på en E10:a. Du är inte ensam.

Jag berättar bara om funktionerna, så får de som kör E10 berätta vad de tycker. Jag är ju lite jävig eftersom jag jobbar med iriver. Du kan ju alltid kolla användarbetygen på Pricerunner om du vill få en uppfattning.

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3...

Angående att lägga över musik osv så stöder E10 UMS. När du lägger över musik i spelaren så dyker musiken upp om du bläddrar under "Extra", "Browse my Device" och "Music". Du hittar musiken alltså inte under "Music" vilket den däremot GÖR om du använder iriver plus 2. Det har att göra med att den måste skapa en databas och därför behöver programmet.

Samma sak gäller filmer, flashspel, textfiler. Så, för att klargöra - du kan använda spelaren och alla filer helt utan att använda programmet. Ska du däremot sortera musiken efter ID3-taggar, så måste du med som så en hel del andra märken använda dig av det medföljande programmet. Däremot kan du nästan hoppa över programmet helt genom att göra på följande vis:

Lägg in låtar i E10:an med Utforskaren (eller vad du nu använder), alltså inte genom iriver plus 2 (!). När du är klara och har lagt in alla låtar du behöver, öppna då iriver plus 2, klicka på "Option" i menyn och sedan "Portable Device Database Manual Update". Då synkroniseras all musik i MP3-spelaren på några få sekunder och sen är det klart!

Det tar dig fyra klick totalt:

2 klick (dubbelklick) för att starta iriver plus 2
1 klick för att klicka på "Option"
1 klick för att klicka på "Portable Device Database Manual Update"

När det gäller fjärrkontrollsfunktionen så är det en liten bonusfeature. Det går alltså inte att programmera spelaren på något sätt, och det är till TV-apparater den fungerar. Den har stöd för (hittills) 183 märken på TV-apparater, så du väljer bara vilken typ av TV du ska fjärra lite på, och sen är det bara att köra. Höj eller sänk volymen, stäng av eller slå på TV:n, byt kanal. Kan verka heltrist, men tro mig, det är jäkligt kul, både på stan och hos polarna.

Permalänk
Medlem

Ljudet är riktigt bra. Batteritiden räcker i 24 tim för mig. Menysystemet är lätt att använda, jag har inga problem alls.

- Gillar inte att man inte kan ställa om klockan till svensk tid.
- Radion bryts direkt om man går utanför Radiomenyn (händer inte på X5'an)

Finns omdömen om E10 här

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

mAster9,

Tillägg: Vi ligger på dem (fabriken) ordentligt att de ska implementera 24-timmarstid i kommande firmware, inte bara E10 utan alla modeller. Det bör komma framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
mAster9,

Tillägg: Vi ligger på dem (fabriken) ordentligt att de ska implementera 24-timmarstid i kommande firmware, inte bara E10 utan alla modeller. Det bör komma framöver.

Härligt! Bara att vänta då.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

MIn E10 var endast 3 dagar gammal, och den krånglade.

Musikspelaren hängde sig vid uppspelning av musik samt filmer. Fick reseta den X antal gånger.

Men jag har alltid köpt iRiver, ett kanonbra märke, ljude är HELT otroligt grymt bra tryck.

Tyvärr hade jag inte tur med min E10, så den ska jag skicka till service imorgon dessvärre : (

Men köp den, den är helt otrolig !

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, underbart att läsa att så många är nöjda med själva spelaren. Sen finns det alltid dom som krånglar, tyvärr.

Ingen som kan uttala sig om hur det är att se film på den? Tänker mig avsnitt från serier eller liknande, någon som har erfarenhet?

Visa signatur

They made me do it.

Permalänk

Tråkigt att höra om din spelare SneeX Du hann inte testa att uppdatera spelarens firmware innan du skickade in den för service? Du kanske har varit i kontakt med vår service avdelning redan? Det löser sig hur som helst, du har ju 2 års garanti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phogy
Tack för alla svar, underbart att läsa att så många är nöjda med själva spelaren. Sen finns det alltid dom som krånglar, tyvärr.

Ingen som kan uttala sig om hur det är att se film på den? Tänker mig avsnitt från serier eller liknande, någon som har erfarenhet?

Ska du kolla film ska du nog leta andra spelare från samma tillverkare (U10) eller annan. 1.5" och 128*128 upplösning kommer inte bli en höjdare.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Till christopher.cameron

Har hört att det ska finnas separata batteripack att köpa till E10, stämmer det? vad kostar dom isåfall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av christopher.cameron
Tråkigt att höra om din spelare SneeX Du hann inte testa att uppdatera spelarens firmware innan du skickade in den för service? Du kanske har varit i kontakt med vår service avdelning redan? Det löser sig hur som helst, du har ju 2 års garanti

Jag har dessvärre provat det mesta, formatera och sedan så har jag redan den senaste firmwaren. Och ja, jag har varit i kontakt med några anställda på erat forum.

Har en fråga till er, kommer jag få någon ersättning för de kostnader som att t.ex betala frakten etc? För spelaren fungerar inte, och många andra företag skickar med retur sedlar(stavning?) jag fick inte med någon dock.

/A

Permalänk

midiland. Jag har inte hört något om batteripack till E10, vart har du hört om det?

SneeX. Nej, vi brukar inte skicka ut adresslappar till våra kunder. I våra försäljningsvillkor, på Directman.com, står det att kunden står för frakten till oss och vi står för den tillbaka till kunden. Klart att det sker undantag... Men normalt skickar vi inte ut adresslappar. Har du köpt spelaren direkt av oss, eller via en återförsäljare? Är det det senare bör butiken hjälpa dig med leveransen till oss?

Skicka ett PM till mig om du köpt den direkt av oss

Permalänk

Finns support för flac eller är det på g?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Finns support för flac eller är det på g?

Finns ej support för FLAC just nu, möjligt att det kommer. Jag vill ha det också

Permalänk
Medlem

Fick problem i dag! När jag skulle stänga av spelaren så hakade den upp sig vid "shutting down" rutan. Blev tvungen att använda reset-knappen. Har firmware 1.03. Få se hur länge det tar till nästa gång.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

E10 vs. X5

Jag köpte en Iaudio x5L för ett par månader sedan, hade bara haft en Ipod innan. Jag måste erkänna att ljudet är det bästa jag någonsin har hört i en portabel spelare, tom bättre än min cd-spelare.
Jag upptäckte dock att jag inte hade behov av 20 Gig, så jag köpte Iriver E10 för att få en lättare maskin. Den imponerade på mig, för den kändes väldigt gedigen och så har den ju br
a batteritid. Men, ljudet är inte i närheten av vad min X5L presterar. Med det vill jag inte säga att ljudet är dåligt, tvärtom är det bättre än min gamla Ipod Mini men i X5:an får du betydligt större uteffekt plus att du kan justera ljudbilden in i minsta detalj.
Jag prioriterade ljudet framför storleken och lämnade således tillbaka Irivern till butiken, så nu är hela ena byxfickan ockuperad av X5:an men med tanke på ljudet så är den värd det.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Iriver E10

Citat:

Det tar dig fyra klick totalt:

2 klick (dubbelklick) för att starta iriver plus 2
1 klick för att klicka på "Option"
1 klick för att klicka på "Portable Device Database Manual Update"

Sedan skall man klicka två ggr till..

Jag måste säga att iRiver Plus 2 är något av de krångligaste programmen jag någonsin använt. Jag lyckades lägga in låtar nu med din beskrivning. Men varför, o varför inte bara ha som alla andra spelare? Lägg in låtarna själv o sortera dem i mappar, det funkar juh perfekt med filmerna (när man konverterat dem). Har även läst litegrann om att det är krångel med bilder med. Testas inte sådant här, hur mkt fungerade egentligen i iRiver Plus 1? *Hrrr* Fjärrkontrollen har jag inte testat så mkt då inte mitt (okända) märke fanns med. Men på de flesta TV-apparater sätter man juh igång från standby med en siffra, t ex "1" eller "2" och inte med powerknappen. Hur funkar det med E10?

iRiver E10 har ett väldigt snyggt utseende och väldigt fina menyer och bra ljud. Men vad har användarvänligheten tagit vägen? Har hjälpt min syrra med denna i x antal timmar nu och fortfarande inte fått allt att fungera. Jag anser mig själv väldigt teknisk. Jag skulle inte rekommendera denna spelaren till någon i dagens situation. Kanske om de löser alla dessa problem med iRiver Plus 3. En annan sak som jag blev lite konfunderad över är en sak ni skrev på ert forum:

Citat:

Jag har inga svar på era frågor mer än att bilderna måste synkas in med iriver plus 2. Jag vill också slå ett slag för iriver plus 3 som ska vara ruskigt bra! Det dröjer ett tag till innan det släpps, men håll ut. Ni som inte lyckas lösa problemet, ring oss eller maila till support@irivernordic.com

Varför ringa eller maila när ni inte ens kan lösa det på forumet? Nä, buu för iRiver än så länge..

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Har du bestämt dig ännu phogy?
Jag är iallafall i situationen att jag själv äger en Iaudio X5L(lite tjockare än vanliga X5, men har 35 eller 32 timmars batteritid) och flickvännen har en E10 så jag har testat båda lite.

För och nackdelar som jag kommer på på rak arm med Iaudio X5L:
+Mera utrymme
+Lätt att lägga in låtar, man lägger bara rakt in på enheten.
+Den är byggd för att bläddra i mappsystem istället för ID3 system(smaksak)
+videouppspelningen är bättre
+Man kan använda som USBHost, man kan koppla en digitalkamera direkt till den och skicka över bilder och så.

Vet inte om det är ett plus men finns en fjärrkontroll(man måste köpa till extra) som är jekligt bra om man gillar att ha spelaren i fickan på hold. Använder den och den kan göra allt som man kan med vanliga spelaren, kan gå en hel dag på jobbet utan att ens behöva röra vanliga spelaren.

-Stor
-Dyrare

För och nackdelar med E10:
+Den är mindre
+Billigare
+Man får en väska med den
+Man kan ha den som fjärrkontroll
+Kort uppladdningstid för lång batteritid.
+Man kan spela flashspel

-IRiverPlus är helt bedrövligt, buggigt och inte användarvänligt för fem öre.
-Tydligen en del buggar med senaste mjukvaran som t.ex. gör att bilderna man har på syns lite när dom känner för det.

Hoppas det där hjälpte dig lite om du inte redan bestämmt dig

Permalänk

Re: Re: Re: Iriver E10

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheewie
Sedan skall man klicka två ggr till..

Jag måste säga att iRiver Plus 2 är något av de krångligaste programmen jag någonsin använt. Jag lyckades lägga in låtar nu med din beskrivning. Men varför, o varför inte bara ha som alla andra spelare? Lägg in låtarna själv o sortera dem i mappar, det funkar juh perfekt med filmerna (när man konverterat dem). Har även läst litegrann om att det är krångel med bilder med. Testas inte sådant här, hur mkt fungerade egentligen i iRiver Plus 1? *Hrrr* Fjärrkontrollen har jag inte testat så mkt då inte mitt (okända) märke fanns med. Men på de flesta TV-apparater sätter man juh igång från standby med en siffra, t ex "1" eller "2" och inte med powerknappen. Hur funkar det med E10?

iRiver E10 har ett väldigt snyggt utseende och väldigt fina menyer och bra ljud. Men vad har användarvänligheten tagit vägen? Har hjälpt min syrra med denna i x antal timmar nu och fortfarande inte fått allt att fungera. Jag anser mig själv väldigt teknisk. Jag skulle inte rekommendera denna spelaren till någon i dagens situation. Kanske om de löser alla dessa problem med iRiver Plus 3. En annan sak som jag blev lite konfunderad över är en sak ni skrev på ert forum:

Varför ringa eller maila när ni inte ens kan lösa det på forumet? Nä, buu för iRiver än så länge..

Jag måste säga att E10 är nog den spelare som är lättast att använda. (möjligvis med undantag för ipod). Förstår inte hur du har lyckats att inte få allt att funka, det är ju busenkelt
Skippa Iriver plus 2, trean finns på http://www.pantip.com/tech/gadget/topic/TM2126353/TM2126353.h...
Lägg in musik, filmer etv via windows och kör "database update" via Iriver plus 3, tar några s, och allt syns/funkar direkt

Permalänk
Medlem

Iriver E10 är en utmärkt spelare som i likhet med många andra iriver-modeller lider av suboptimal programvara. Iriver Plus X är helt enkelt inte speciellt bra.

Jag önskar innerligen iriver kunde göra filspecifikationen på sina spelardatabaser offentliga så man kunde skriva plugins för vettigare program som Winamp, MediaMonkey, iTunes eller hemkokta lösningar som den jag kör med. Eller göra som andra ledande tillverkare och se till att spelaren själv kan bygga sin databas efter en vanlig UMS-drag & drop.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Iriver E10 är en utmärkt spelare som i likhet med många andra iriver-modeller lider av suboptimal programvara. Iriver Plus X är helt enkelt inte speciellt bra.

Jag önskar innerligen iriver kunde göra filspecifikationen på sina spelardatabaser offentliga så man kunde skriva plugins för vettigare program som Winamp, MediaMonkey, iTunes eller hemkokta lösningar som den jag kör med. Eller göra som andra ledande tillverkare och se till att spelaren själv kan bygga sin databas efter en vanlig UMS-drag & drop.

Det här är något vi själva vidarebefordrar till huvudkontoret och fabriken. Ett tips på ett annat forum är entusiasterna för iriver som håller till på:

http://www.misticriver.net/

Där finns det allehanda tricks och knep för allt möjligt. Vi har i alla fall framfört det här önskemålet om att slippa annan programvara. Faktum kvarstår - det har gått att köra i princip alla irivers modeller med UMS-firmware. Det går att lyssna på all musik i en E10:a utan programmet.

BTW - iriver plus 3, är mycket mycket lovande. Vi ska hårdtesta det under helgen.

Permalänk
Medlem

Är det ute nu?

Plus 3 allså?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Är det ute nu?

Plus 3 allså?

Nein, vi har fått en betaversion för att testa. Slutversionen bör dyka upp snart...

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga att Iriver Plus 2 INTE är så dåligt att det ska avskräcka någon från att skaffa en E10. Det är inte perfekt, men det är inget större fel på det heller...lätt att förstå och det funkar relativt smidigt att få in låtar i de spellistor man skapar...hade varit bättre att kunna lägga in filerna i mappar utan programmet som man kan göra med filmerna, men programmet är inte så dåligt.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4