Permalänk
Medlem

Bygga om SB Live 5.1 Value

Tja!

Jag har ett SB ljudkort med coaxial digital utgång och min förstärkare har optisk ingång, det blir problem direkt...

Men eftersom båda signalerna är digitala så kan det väll inte vara omäljigt att bygga om från coaxial till optisk digital utgång eller?

Kan det kanske vara så att det redan finns konverterare på marknaden att köpa för billig peng?

//Blôbba

Permalänk
Medlem

Tipps är att be en moderator flytta denna till "ljud" forumet.

Permalänk
Medlem

finns såna adaptrar..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Funkar denna verkligen? (angående kabel på kjell.com)

måste man inte ha konstant ström så lysdioden kan lysa eller?

/bôbba

Permalänk
Medlem

Det står levereras inklusive nätadapter. Om det var de du menade.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Du kan bygga om enkelt

Enda som kommer krävas är en 5v källa med

Bort med koax, jord till jord, signal till signal sen den 3e sladden till 5v skulle jag tro

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv

Simon_m har rätt, köp en sån, man kan inte göra det som oddname snackar om!

Permalänk
Medlem

Jag såg en guide nånstans där nån byggde om sitt SB live 5.1 kort till coax, funkade enligt honom... sen brände han kortet pga att han inte hade isolerat kablarna

letar med ficklampa efter ett sb live 5.1 digital... trode jag hade ett sånt i min andra dator, men det var ett value 4.1 utan digital...

// Lars

Permalänk
Inaktiv

ytterst tveksam till att det går att bygga om optisk till digital koaxial på ett enkelt sätt.. det är helt olika tekniker, den ena med ljus den andra med elektricitet. ska man göra det så är det betydligt mer komplicerat än att att göra det som oddname snackar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Du kan bygga om enkelt

Enda som kommer krävas är en 5v källa med

Bort med koax, jord till jord, signal till signal sen den 3e sladden till 5v skulle jag tro

Liten miss i läsningen skulle jag tro, optisk signal är ljus(fotoner) vilket man inte kan fixa genom att kabla om

Kör med den färdiga konvertern.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Borde väll gå om man köper en optisk kontakt (honan) den har 3 ingångar +5v jord och signal.... sen sitter det en diod där inne i den honan som blinkar som faan... med fotoner

// Blobba

Permalänk
Inaktiv

vad snackar du om blobba?? :S

Permalänk
Medlem

HEHE

jo en coaxial digital signal har 2 ledare signalen och en jord
en optisk utgång behöver 3 ledare +5v signal och jord för att få dioden att sända samma information..

och +5v är inte en ovanlig spänning i en dator..

är ni med?

// Blôbba

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blôbba
HEHE

jo en coaxial digital signal har 2 ledare signalen och en jord
en optisk utgång behöver 3 ledare +5v signal och jord för att få dioden att sända samma information..

och +5v är inte en ovanlig spänning i en dator..

är ni med?

// Blôbba

Det går säkert men delarna kommer säkert kosta mer än adaptern.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

HEHE det är ju en helt annan sak
skämt åsido... du har säkert rätt det blir säkert dyrare eller lika dyrt + att man inter vet om det funkar...

medn det GÅR!

/blôbba

Permalänk
Inaktiv

okej, det är så du menar... men jag är rätt säker på att signalen i caxialkabeln är inte samma signal i den som kommer till den optiska kontakten, det är liksom helt olika tekniker även om båda är digitala....
För att lösa detta problemet måste du köpa en konverter. tex den på kjell som simon_m visa innan, det finns alltså inga billiga egenfixar knep för detta problem.
(http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...)

hittar inget om detta på google iheller om man söker lite snabbt

Edit: klart det går bygg en egen sånhär adapter... men det går inte att koppla så som du har sagt. eller går går det, och dioden blinkar säkert men den ger ingen användbar information för 5 öre! optiska lampor blinkar inte utan lyser med ett fast sken. iaf de jag har tittat på

Permalänk
Medlem

De blinkar. Men snabbare än vad dina ögon hinner med att uppfatta

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

den där kabeln på kjell.com är ju precis det som jag beskrev igentligen... den innehåller ingen elektronik utan den tar bara siganlen och jorden från coax utgånden och sen en extren +5v strömkälla och sen sitter det en diod i andra änden som blinkar utav bara faan...

jag är ganska säker poå att det äe samma information som går både i coaxkabeln och den optiska, bara olika medier den transporteras i...

den optiska borde vara bättre då den har 0 motstånd och 100% störnings säker...

// Blôbba

Permalänk
Medlem

diggarn: Kolla upp fakta innan uttalar dig. Att det ser ut som att den lyser konstant är för att ditt öga bara kan uppfatta frekvenser upp mot ett par tiotal hertz. Hur skulle den annars överför information?

Det är samma digitala signal som går över coax och optisk. Coaxen kör dock på -0.5V till +0.5V och vanligtvis brukar optiska sändare vilja ha TTL nivåer, 0 till 5V. Lite snabbt googlande gav mig denna sidan: http://www.taligentx.com/projects/opticalconverter/ som verkar ha ett vettigt schema på en. Verkar inte så svår eller dyr att bygga. Och visst känns det mycket skönare att ha gjort det själv

Edit: Du skulle utan problem kunna ta bort spolen och de två kondensatorerna efter den. Batteriet kan du ta bort med, och dioden ovanför. C1 kan sänkas till 0,1 µF och C2 till 0,33 µF.

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Medlem

Den där ritningen verkar vara en allmän ombyggnad, t.ex en stationär cdspelare med coax ut till receiver med optisk in...

borde väll gå att på ljudkortet ta direkt på coaxut och sedan använda sej av dom inbyggda spänningarna från nätdelen?

Vad tror du om det nano? skulle det kunna funka eller behöver jag en 7805:a för att få stabilare spänning? nu börjar det likna ngt

// blôbba

Permalänk
Inaktiv

blobba, grejen på kjell är ingen kabel med en extern strömkälla utan det är en liten låda typ med ett kretskort som förmodligen innehåller en liknande krets som den som nano har länkat till. Det var mer något sånt här jag menade innan...

Sen ber jag om ursäkt av mitt lite snabba utalande utan uppkollad fakta, jag uppfattade som när blobba sa att den blinka utav bara faan va att man såg tydligt att den blinka när man koppla den på det sättet han menar. då när jag själv kolla på mina optiska kontakter så lyser de med ett relativt fast sken jämfört med det som han sa enligt min tolkning. om man får förklara sig....

Sen är den där kresten lite mer komplicerad än det du tänke från början skulle jag tro... men det är något sånt här jag menade, en liten krets men jag hade inte en aning om hur man skulle bygga en! tack för infon nano, trodde ändå inte att det skulle vara riktigt sådär lätt att konvertera coax till optisk.

Blobba, kolla på elfa vad dessa delar skulle kosta, tror ändå det kan vara rätt billigt!

/ mer än hälften rätt iaf jocke

Permalänk
Medlem

Blôbba: Missade delen med att bygga in det i datorn. Men det är inga problem. Då kan du som sagt skippa 7805an också. Bara att tappa av signalen från coax kontakten, eller löda bort den och ta signalen direkt från kretskortet. Då kan du skippa allt på ovansidan av schemat, och R1. Sätt gärna en 0,1 µF eller liknande mellan 7 och 14 på hexinvertern också, för säkerhets skull. Tänk på att vända den rätt om den är polär

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Medlem

man får tacka för denna mkt nyttiga information!
Då återstår bara att fåtag i ett sb live 5.1 digital som patient eller ngt motsvarande

/Bôbba

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pascal
Tipps är att be en moderator flytta denna till "ljud" forumet.

Va snackar du om???
Han frågade ju om man kunde bygga om kortet....aj aj tänkt dig för innan du skriver

Visa signatur