Gamla CPUer. - Berätta något kul du vet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Rolig tråd detta, många minnen väcks till liv Tänkte själv bidra till stacken med en Pentium II 400 mhz med MMX-teknik tillsammans med tillhörande moderkort från en gammal IBM Aptiva från 97/98, något udda konstuktion med stående "processorkassett", har jag inte sett på någon annan dator tidigare:

http://img76.imageshack.us/img76/9643/ibm3cw1.jpg

http://img405.imageshack.us/img405/708/ibm4nd0.jpg

Vadå? Det är en vanlig Slot 1-processor. Alla PII och somliga PIII satt i sådana samt Celerons baserade på PII.

Samtidigt satt AMD K7or i Slot A. Slot användes under en mellantid när processorn fick så många pinnar att man inte visste hur sockeln skulle se ut. Som tur är skrotade man konceptet ganska snart och återgick till vanlig socket.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vadå? Det är en vanlig Slot 1-processor. Alla PII och somliga PIII satt i sådana samt Celerons baserade på PII.

Samtidigt satt AMD K7or i Slot A. Slot användes under en mellantid när processorn fick så många pinnar att man inte visste hur sockeln skulle se ut. Som tur är skrotade man konceptet ganska snart och återgick till vanlig socket.

Jag har hört att Intel gick över till den stående sockeln i ett försök att bli av med amd's "kopior". För det var iallafall först då som det kom speciella moderkort endast för AMD.

Sen så fanns de väl rätt länge? Från 1997 till iallafall 2000. 3 år är ju rätt lång tid för processorsocklar ändå. Fast att man helt missat det låter ju skrämmande.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Jasså, det visste jag faktiskt inte, tack för informationen!

Moderkortet ifråga kommer nog att bli ett konstverk av något slag, jag har lite ideér på hur man kan göra något kul med den då jag har noll användning för dessa delar annars, återkommer när projektet är färdigt..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Intel (och senare även AMD) tillverkade "slot-processorer" (dvs "processorkort" med CPU + cache på) var att detta gjorde deta möjligt att ha L2-cachen klockad med högre klockfrekvens än då denna var monterad på moderkortet (men samtidigt var de billigare att tillverka än att som PPro ha L2 integrerat direkt i processorn). När förbättrade tillverkningprocesser senare gjorde till tillräckligt enkelt/billigt att tillverkade processorer med integrerad L2-cache försvann poängen processorkorten och man återgick till att tilverka "vanliga" processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Pentium Pro hade inte on-die cache, däremot hade den on-package cache. Cachen sitter brevid processorn och arbetar med samma frekvens, vilket är en rejäl skillnad från att arbeta mot bussen! Det är något som Pentium Pro var först med!

Så var det ja. Hannibal på ArsT har en mycket bra och prisande artikel om just PPro som ja rekommenderar alla att läsa ... de har även iforumet ett mastodont projekt med sex (?)stycken PPros i en server... härliga saker ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

1998 köpte jag in en hög maskiner; PC arbetsstationer med dubbla Pentium Xeon 450MHz och 1GB minne, 1 Alphaarbetsstation på (tror jag) 400MHz och en SGI (R10K kanske? jag får köra en hinv på den en dag och ta reda på det) på 250MHz.

Vi körde SETI-klienten på dem och fann att det tog cirka 8h för en enhet på våra monster-PCs, 4h på Alphan och 2,5 på MIPSen.

Permalänk
Medlem

Bara en fråga hur mycket kostade en Intel Pro prolle med 1mb cash ?? och omdet var en speciel version av den när man skulle köra dubla hur mycket gick den på isf.. är bara nyfiken och e rätt impad av Intel Pro oxå

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Har en intel socket 7 här, 133mhz tror jag att det är, dumpade datorn men på något jävla vänster så räddade vi prollen, men kylaren sitter på men den är trasig för vi röck av kablen

Visa signatur

C2D 2,7ghz (OC från 1,8) 2gb pc6400, 250gb seagate, GF8800GTS 320mb | Canon Eos 400d, Sigma 28-300/3,5-6,3

Permalänk
Avstängd

Pentium Pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Väntar på det... Hade tänkt skriva lite om Pentium Pro. Ska luska fram lite och skriva det bra... Sen kommer det.

Vet ni vad?
Jag är en lycklig ägare till en Pentium PRO 200mhz 256kb

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Bara en fråga hur mycket kostade en Intel Pro prolle med 1mb cash ?? och omdet var en speciel version av den när man skulle köra dubla hur mycket gick den på isf.. är bara nyfiken och e rätt impad av Intel Pro oxå

Den var dyr..

Vid lanseringen ska den ha kostat $2650 och det är i kvantiteter om 1000 stycken.

http://users.erols.com/chare/586.htm

den sidan finns det lite mer uppgifter och prisuppgifter på.

Passar på att göra lite väldigt odiskret smygreklam för en liten aritkel som jag skrev om Pentium II när den fyllde 10 år:
http://sweclockers.com/nyhet/?id=5845

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett skäl varför slot processorna försvann var att de gav längre signalvägar mellan processor och chipset. Detta innebar problem när klockfrekvenserna började stiga. Man hann helt enkelt inte med att få fram signalen i tid. Samma problem sänkte den första varianten av PIII 1.13Ghz också

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Den första PIII 1.13Ghz blev en flopp för att det i praktiken var en överklockad cpu från fabrik - som blev instabil vid moderata temperaturer.

Ett försök från intel att hänga på AMDs Athlon ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

roar mej med att hålla liv i min server/ungarnas speldator..
kör dubbla AMD-MP +2800 2133Mhz med 512Kb cashe Bartonkärna.
kör det på ett Tyan Tiger MPX moderkort med 3x1024Mb ecc-reg. PC2100 cl2.5 DDR,Saphire Radeon x1950pro 512Mb AGP och Atto ExpressPCI dual-channel U160 SCSI-raidkort med dubbla Seagate Cheetah U320 36Gb 15Krpm i raid-0...

Den håller jämna steg och ibland bättre än många nya maskiner..
så gamla Bettan får leva en stund till..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
kör det på ett Tyan Tiger MPX moderkort med 3x1024Mb ecc-reg. PC2100 cl2.5 DDR,Saphire Radeon x1950pro 512Mb AGP och Atto ExpressPCI dual-channel U160 SCSI-raidkort med dubbla Seagate Cheetah U320 36Gb 15Krpm i raid-0...

Ja herrejestanes mig vilken gammal/dålig/annorlunda/unik dator. Ett under att en sådan omodern sak ens startar. Säg till om du vill skänka bort det där antika grafikkortet till någon stackars behövande (mig).

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Njaaa...behåller den nog..

min poäng var att ett 6 år gammalt mobo med socket-A faktiskt kan hålla sitt mot splitt nya tekniker..
i det här fallet känns det meningsfullt att hålla den vid liv med lite bandage(kraftfullt graffe,mycket minne och snabba diskar).

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare

Men den lär inte varit billig för 6 år sen och dedn mäter väll sig en dator som kostar 10k idag kanske men endå grymmt cool!

Visa signatur

Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

nä billigt var inte moderkortet IAF...har kvar orginalkarongen och det sitter en prislapp på 10500:- på den;)..
men det betalade inte jag för det.
Har för mej att jag gav 3000:- för mobot.:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ah på så vis men det var ju dyrt för ett mobo då ju .. köpte mitt mobo för 1400, 2005 och då var ju det ett relativt dyrt kort... topmodellerna låg ju typ på 2k så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tror det var någon gång i mitten av 90:i talet som jag köpte mitt första i en megs minnet, för 2000:-

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Ni pratade om "exploderande" processorer tidigare, var det någor liknande det här?: http://youtube.com/watch?v=HQUj1Huxsqs

Permalänk
Medlem

hahah, gick ju fan hål i bordet

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Rolig tråd detta, många minnen väcks till liv Tänkte själv bidra till stacken med en Pentium II 400 mhz med MMX-teknik tillsammans med tillhörande moderkort från en gammal IBM Aptiva från 97/98, något udda konstuktion med stående "processorkassett", har jag inte sett på någon annan dator tidigare:

http://img76.imageshack.us/img76/9643/ibm3cw1.jpg

http://img405.imageshack.us/img405/708/ibm4nd0.jpg

En sådan stående processor (Pentium II 233 Mhz) satt det i en gammal DGC-dator från 97-98 som jag kastade. Det kanske var dumt. Vad vet jag?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Hitta min gammla sammling.

Intel, Kingston, Cyrix, Amd
286, 386, 486, p-pro, mmx, overdrives.

cpu

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
ah på så vis men det var ju dyrt för ett mobo då ju .. köpte mitt mobo för 1400, 2005 och då var ju det ett relativt dyrt kort... topmodellerna låg ju typ på 2k så

Dual socket-moderkort (som det var frågan om) är rätt dyra, då som nu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/KL_Cyrix_6...
Cyrix 6x86MX-PR200

Det mest udda med den är att den är såpass tung, skanske tre gånger så tung som en P4a.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg.. Ja hade ett Abit BP6 moderkort har ja för mig de va.. Med Slot1 på, På den hade ja en Celeron 733Mhz Socket7? Hade iaf ett "converter-kort" från Slot till Socket.. Gick o klocka till 910Mhz med rätt kylning,

3x128Mb SDram PC100, Celeron 733 @ 910Mhz, Geforce2 MX.. Diablo 2 gick o spela, Dock inte när polarna började använda allt för mycket magier..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusBa
jag har hört att rymdfärjorna i USA [..] inte har så mycket mer processorkraft än den mysiga tegelstenen Gameboy ^__^

Jag antar att du i första hand tänker på Voyager som innehåller RCA 1802 eller kompatibel processor. Det är en design från c:a 1974/75 som finns i både civil och militär version, där den senare orkar upp i 10 MHz! Det är ju inte mycket till beräkningsprestanda, men den är tydligen väldigt tålig vad gäller ogästvänlig miljö, strålning och sånt. Vad dagens rymdsonder bestyckas med känner jag inte till, men knappast samma proppar som vi sätter i våra egna datorer eller ens det som sitter i rackservrar i hermetiskt tillslutna serverrum. En processor som kraschar bara man andas på den lär ju inte fungera bättre i en rymdsond som kanske passerar en planet eller måne med kraftigt magnetfält...

1802 hade förresten fler användningsområden, främst i hembyggda enkortsdatorer för hobbyister (se Cosmac Elf osv) under mitten och slutet av 1970-talet. Den förekom också i en av världens första TV-spel med utbytbara spel: RCA Studio II vilken dock redan vid lansering var tekniskt underlägsen värsta konkurrenten Fairchild Channel F och som båda blev närmast blåsta av banan när Atari VCS (2600) kom ett halvår senare. I början av 1980-talet gjorde RCA 1802 en blygsam comeback i form av ett par udda hemdatorer från COMX, ett Hong Kong-baserat företag som tillverkade datorer åt den holländska marknaden. Även dessa datorer var klart efter sin tid och blev bara kuriosa samlarobjekt.

Det festligaste med RCA 1802 tycker jag är boken "A Short Course in Programming" av Tom Pittman 1980, finns att ladda ner från Internet. Det är alltså en bok på motsvarande 64 A4-sidor som lär ut programmering i maskinkod, onekligen ett ganska avancerat ämne. Det hindrar dock inte Pittman från att i bokens första kapitel beskriva vad är en dator och vad som inte räknas som en dator. Sedan beskrivs hur en dator är konstruerad, för att steg för steg komma in på hur den programmeras. Jag hade trott att läsaren av en sådan bok redan kommit över steget "vad är en dator", men kanske det var vanligare på den tiden att man skulle komma direkt från gatan och kasta sig rakt in i maskinkodsprogrammering eftersom det sällan fanns andra programmeringsspråk att lära sig om datorer. Det sista är en lögn eftersom Cosmac Elf var rätt känd för sin Forth-miljö, fanns förmodligen även Basic, Pascal m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/KL_Cyrix_6...
Cyrix 6x86MX-PR200

Det mest udda med den är att den är såpass tung, skanske tre gånger så tung som en P4a.

Udda och udda vet jag inte, alla processorer med keramisk kapsel väger en hel del. Jämför en Athlon Thunderbird mot en senare Athlon T-bred eller Barton... Samma sockel, i stort sett samma processor.

Minns jag inte allt för illa så var Athon Thunderbird den sista processorn med keramisk kapsel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
Kommer ihåg.. Ja hade ett Abit BP6 moderkort har ja för mig de va.. Med Slot1 på, På den hade ja en Celeron 733Mhz Socket7? Hade iaf ett "converter-kort" från Slot till Socket.. Gick o klocka till 910Mhz med rätt kylning,

3x128Mb SDram PC100, Celeron 733 @ 910Mhz, Geforce2 MX.. Diablo 2 gick o spela, Dock inte när polarna började använda allt för mycket magier..

Socket 370 lär det ha varit. Förvillande lik Socket 7 men med fler rader pinnar innåt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapac
Jag antar att du i första hand tänker på Voyager som innehåller RCA 1802 eller kompatibel processor. Det är en design från c:a 1974/75 som finns i både civil och militär version, där den senare orkar upp i 10 MHz! Det är ju inte mycket till beräkningsprestanda, men den är tydligen väldigt tålig vad gäller ogästvänlig miljö, strålning och sånt. Vad dagens rymdsonder bestyckas med känner jag inte till, men knappast samma proppar som vi sätter i våra egna datorer eller ens det som sitter i rackservrar i hermetiskt tillslutna serverrum. En processor som kraschar bara man andas på den lär ju inte fungera bättre i en rymdsond som kanske passerar en planet eller måne med kraftigt magnetfält...

En populär processor som används i bla det nya Keplerteleskopet är RAD 750 som är en power pc-cpu. Ligger på 200 MHz så det är inget fartmonster direkt. Värt att veta är att det sällan behövs några kraftiga cpu i satelliter/teleskop då de tunga beräkningarna görs av datorer på jorden. Nyttan med kraftig cpu ökar dock ju längre bort från jorden farkosten är (tänker då exempelvis Mars).

http://en.wikipedia.org/wiki/RAD750

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Inaktiv

Jag har minsann varit med och kört ABC80!!! Tror det var åtta bitar i den.
Hårddisk? Nej. "Winchesterdrive" kom senare... man hade 8 tums skifvor på 160 kilobittar på varje sida tror jag.
Processorer?
Det roligaste jag minns är "68000" som jag gick kurs på, assembler. Uppsala.
På den tiden (mitten av 80-talet) var det häftiga saker förstås.
Sen var jag med och simulerade den på en stordator som hette Carmen. (När Carmen stod still var alla ledsna men plötsligt började alla skärmar blinka och alla blev glada)
I processorn fanns ett "mikroprogram" som var så spännade så.
Man kunde göra egna såna.
Sen kommer jag ihåg att det var roligt att försöka lära sig ordet "Tualatin"
en ny kärna för Intel, både P3 och Celeron runt -2002 tror jag.
Celeronen var fortfarande mycket slöare än gamla P3 SLOT1 även fast den hade 50% högre klocka.
Min bästa dator är FORTFARANDE efter många år ett hembygge med ett Tyan Tiger moderkort för dubbla P3 1 Ghz, uppklockad till 2 ggr 1, 3.
Slår alla P4 med hästlängder, laptop med P4 är rena skämtet att jämföra med. Nya processorer med en massa kärnor känner jag inget behov av - ännu.
Man åkte till månen med i princip tre st ABC80 (motsvarande) men idag behövs det tusengångrad datakraft för att skriva ett brev till svärmor.
Löjligt.
Inte blir hon gladare för det.