Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Till frank.hall.
Du köpte alltså den ca 5000:- dyrare varianten med 2.0ghz prolle (istället för 1.8ghz), 2GB ram (istället för 1GB) och 240GB hdd (istället för 120GB hdd).
Om skillnaderna är värt 5000:- prismässigt vet inte jag.
Obs. Kan vara mer som skiljer oxå, inte kollat så noga..
Men fin är den ju.
Kostar som lägst 19763 på prisjakt.nu .
Den mindre modellen som de övriga köpt kostar som lägst 13889:-.

Skulle tro det är en Hem-PC, min har iaf exakt likadana specar
Förövrigt så fick jag möjlighet att uppgradera till Vista, men det var ju bara en uppgradering som sagt...

Jag har förresten nu efter några veckors användande börjar irritera mig nåt otroligt på en sak, och det är USB-portarnas placering. Sitter 3 st på högersidan, och de är väldigt ivägen för musen tycker jag. Nån annan som tänkt på det?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Tråk tråk tråk nu :/

Kom hem från jobbet idag och ser att jag har fått inbränningar på skärmen, då har den bara stått på ett dygn, och dessutom är det inställt att monitorn ska stänga av sig efter 15 min. Dessutom verkar inbränningarna ha dragit med sig 4st döda pixlar, 1 blå och tre st röda. Någon mer som har varit med om det här?

Fan vad drygt det är när det ska strula!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Skulle tro det är en Hem-PC, min har iaf exakt likadana specar
Förövrigt så fick jag möjlighet att uppgradera till Vista, men det var ju bara en uppgradering som sagt...

Jag har förresten nu efter några veckors användande börjar irritera mig nåt otroligt på en sak, och det är USB-portarnas placering. Sitter 3 st på högersidan, och de är väldigt ivägen för musen tycker jag. Nån annan som tänkt på det?

Jepp, det är hem pc från nicator...

Är du nöjd med den annars?
Var det besvärligt att uppgradera till vista?

Permalänk
Medlem

Det har diskuterats lite i den här tråden runt att sätta in en extra hårddisk i 1546:an. Är det någon som lyckats med detta? Finns det en extra sata-kontakt till den?

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Medlem

Där finns ju versioner med 2 hårddiskar, så ja, det borde ju gå. Har inte provat själv, men lär väl göra det sedan någon gång i framtiden när man vill ha lite mer hårddiskutrymme

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

I min Xi 1526 har jag 2 diskar på 80 gb vardera som jag kör i raid 0.
Detta funkar kanon, så jag tror inte att det kommer vara några som helst problem att skaffa sig en extra disk i Xi 1546, sålänge man har totalt 2 diskar. Mer får inte plats vad jag vet

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Någon annan som hör ett pysande ljud från sin xi 1526 när nätsladden är inkopplad? Sätt örat emot högersidan, där de tre USB-portarna är och lyssna...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Nån som vet om man fick med nån Vista-uppgradering eller liknande till 1546:an?

har väl alla 1546'or enligt fujitsus hemsida iallfall.

angående inbränningarna.. låter ju otroligt dåligt!
min skärm har jag haft på hela dagar också och jag har inte fått någonting liknande:(
Fan va surt för dig!:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leknif
har väl alla 1546'or enligt fujitsus hemsida iallfall.

angående inbränningarna.. låter ju otroligt dåligt!
min skärm har jag haft på hela dagar också och jag har inte fått någonting liknande:(
Fan va surt för dig!:

Ja, det är riktigt tråkigt :/
Och det verkar vara helt omöjligt att komma fram till Fujitsu Siemens support, satt i telefonkö i över en timme igår och har setat 40 min idag!!
Man får inte veta varken könummer eller väntetid, riktigt dåligt tycker jag!

Är det ens någon idé att kontakta Expert, som jag köpte datorn av i det här fallet? Har dom hand om service i någon form?

Suck..!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Någon annan som hör ett pysande ljud från sin xi 1526 när nätsladden är inkopplad? Sätt örat emot högersidan, där de tre USB-portarna är och lyssna...

Jag har hört att det ska vara något med den inbyggda sub-woofern som spökar. Denna sitter på höger sida under datorn, precis jämte usb-portarna.
Verkar som det är någon typ av jord-problem. Har hört många som har detta problem, men vad jag vet så är det inget fel som fujitsu fixar, men testa att kontakta dem. Testa att koppla in datorn i ett ojordat uttag, och se om ljudet försvinner.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaf
I min Xi 1526 har jag 2 diskar på 80 gb vardera som jag kör i raid 0.
Detta funkar kanon, så jag tror inte att det kommer vara några som helst problem att skaffa sig en extra disk i Xi 1546, sålänge man har totalt 2 diskar. Mer får inte plats vad jag vet

Frågan är hur pass mycket varmare datorn blir med en till disk i... Det borde ju påverka luftgenomströmningen en hel del, och så blir ju själva hårddisken varm också... Hur många grader ligger era maskiner på, ni som har två diskar nu?

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekt
Frågan är hur pass mycket varmare datorn blir med en till disk i... Det borde ju påverka luftgenomströmningen en hel del, och så blir ju själva hårddisken varm också... Hur många grader ligger era maskiner på, ni som har två diskar nu?

CPU Idle: 50 grader
CPU Load: 59 grader

7600GO GPU idle: 60 grader
7600GO GPU load: 67 grader

Ambient temp: 53 grader
Rumstemp: 21 grader

Detta är mina ungefärliga temp. värden.
Med 2 80 gb raid0 diskar, 7600go, C2D T5600 1,86ghz, 2 gb minne

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Ja, det är riktigt tråkigt :/
Och det verkar vara helt omöjligt att komma fram till Fujitsu Siemens support, satt i telefonkö i över en timme igår och har setat 40 min idag!!
Man får inte veta varken könummer eller väntetid, riktigt dåligt tycker jag!

Är det ens någon idé att kontakta Expert, som jag köpte datorn av i det här fallet? Har dom hand om service i någon form?

Suck..!

Tycker helt klart du ska ringa till Expert. Sen får dom slussa dig vidare till fujitsu helt enkelt allternativt ta emot datorn å fixa. För inte fan ska man få inbränningar sådär! Låter ju helkonstigt.

Läste på experts hemsida och där står det att du ska ta kontakt med dom i förstahand. Prova det!

Lycka till! Å acceptera inte om dom säger du får skyllda dig själv för sådär ska det ju inte kunna bli. Står ingenstans om inbränningar, då får dom väl varna för det i sånna fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leknif
Tycker helt klart du ska ringa till Expert. Sen får dom slussa dig vidare till fujitsu helt enkelt allternativt ta emot datorn å fixa. För inte fan ska man få inbränningar sådär! Låter ju helkonstigt.

Läste på experts hemsida och där står det att du ska ta kontakt med dom i förstahand. Prova det!

Lycka till! Å acceptera inte om dom säger du får skyllda dig själv för sådär ska det ju inte kunna bli. Står ingenstans om inbränningar, då får dom väl varna för det i sånna fall!

Som jag förstod det så är den köpt på Experts onlinebutik?
Alltså om han inte haft maskinen i över två veckor så är det ju bara att ångra köpet.

Permalänk
Medlem

Visst skulle jag kunna ångra köpet, men det vill jag inte, då den har gått upp nästan 1000:- i pris nu och jag vill ju ha datorn

Jag har fått tag på FS nu iaf och ska skicka in datorn så dom får byta ut den alternativt bara skärmdelen.

Hoppas det inte ska ta alltför lång tid :/

Permalänk
Medlem

skönt ändå att dom var sammarbetsvilliga.
ja jag såg också den gått upp 1000kr igen, skönt man köpte den innan då=)

Hoppas du får tebax den så fort som möjligt! Jag är fan kär i min )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frank.hall
Jepp, det är hem pc från nicator...

Är du nöjd med den annars?
Var det besvärligt att uppgradera till vista?

Jag har inte tänkt uppgradera till Vista eftersom det bara är en uppgradering, inte en stand alone-version eller vad det heter. Man måste installera Xp först och sen uppgraeringen till Vista.

Ja jag är nöjd med den, utom USB-portarnas placering, de hade gärna fått vara på baksidan, nu ä de ivägen när jag använder musen.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen en uppgraderings-skiva man får om man skickar efter?
Trodde dom hade slutat med idén att lägga ett operativ ovanpå ett annat, det skapar ju bara problem.

Kan det inte vara så att man måste verifiera att man har en äkta licens av XP bara och att man sen får en skiva så man kan göra en ren installation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Är det verkligen en uppgraderings-skiva man får om man skickar efter?
Trodde dom hade slutat med idén att lägga ett operativ ovanpå ett annat, det skapar ju bara problem.

Kan det inte vara så att man måste verifiera att man har en äkta licens av XP bara och att man sen får en skiva så man kan göra en ren installation?

Jag har gjort en beställning av Vista och i orderbekräftelsen står det endast "Windows Vista Home Premium 32-bit CD/DVD", alltså inte uppgradering... Det var för övrigt inte helt gratis. 180kr kostade det för administrationsavgift och frakt, men det är ändå ett väldigt bra pris för Vista

Vad spelar det förresten för roll om det är en uppgradering från XP? Gör du en nyinstallation av XP, och sedan en uppgradering av Vista borde du väl få en "ren" och "kompatibel" dator?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Enligt mina erfarenheter är det alltid bättre att göra en ren installation utan att ha något annant liggandes i botten. Så vi får hoppas att man får en riktig installationsskiva och inte en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Var på expert idag och kände på Xi 1546 igen.
Upptäckte något skrämmande! Som fö verkar vara genomgående alla FJS bärbara, och det är att när man trycker (inte med våld) på tangentbordsknapparna så sviktar bordet förbannat mycket!
Kände på övriga märken och inte en tendens till svajjande uppförande.
Detta gjorde att jag helt tappade kvalitétskänsla för produkten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Var på expert idag och kände på Xi 1546 igen.
Upptäckte något skrämmande! Som fö verkar vara genomgående alla FJS bärbara, och det är att när man trycker (inte med våld) på tangentbordsknapparna så sviktar bordet förbannat mycket!
Kände på övriga märken och inte en tendens till svajjande uppförande.
Detta gjorde att jag helt tappade kvalitétskänsla för produkten...

Ja, mitt sviktar också, men endast på scr, pusebrake och printscreenknapparna, men skulle inte kalla det "Mycket". Även tangenterna runt omkring dessa kan man se antydan till att det sviktar, ingenting man känner dock. Men scr-tangenten har ett skumt klickljud och känns långt ifrån kvalitativ.
Däremot sviktar det inte på några andra tangenter även om man trycker ganska hårt och jag är väldigt nöjd med känslan att skriva på tangentbordet.

Kanske har folk gått hårt på det på expert? Eller så har jag haft tur med mitt exemplar förutom scr då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Var på expert idag och kände på Xi 1546 igen.
Upptäckte något skrämmande! Som fö verkar vara genomgående alla FJS bärbara, och det är att när man trycker (inte med våld) på tangentbordsknapparna så sviktar bordet förbannat mycket!
Kände på övriga märken och inte en tendens till svajjande uppförande.
Detta gjorde att jag helt tappade kvalitétskänsla för produkten...

Även mitt sviktar lite, men inte på "huvudsidan",alltså där alla bokstäver mm sitter... Utan det sviktar bara lite på numpaden, och det märks inte mycket.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Hmm, jag märker inte av något sviktande på mitt tangentbord, bokstäverna mattas dock väldigt snabbt(den vita färgen försvinner).

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats installera dom senaste drivisarna för catalyst som släpptes nyligen i januari? Verkar som att fujitsu anser att man ska köra med deras version av caralyst, eller nåt... jag vill ha dom senaste, eller vad säger ni?

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Medlem

Vad får ni för maxclock på processorn när ni kör datorn på batterier? 1.83GHz eller som mig, 1.32GHz?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Vad får ni för maxclock på processorn när ni kör datorn på batterier? 1.83GHz eller som mig, 1.32GHz?

Jag får 987 mhz när jag drar ut nätadaptern. Då använder jag ett program som heter "Notebook hardware control". I detta program kan man sätta hur datorns "klocksettings" ska vara.
När jag har den på via A/C så har jag den på "Dynamic Switching" Detta gör att datorn klockar upp och ner sig beroende på belastning, men när jag har den på batteri har jag "Max Battery" Detta gör att datorn lägger sig på minsta clock och behåller den så länge det går.
Man kan självklart ändra och få datorn på "Max Performance" om man vill det.
Kan rekommendera programmet, mycket användarvänligt och bra, visar batteristatus i %, CPU load och Ghz m.m.

Angående de där drivisarna, vet jag inget.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande ingen som kan bekräfta att det går att stoppa i en till HDD? Jag är riktigt sugen på en http://www.webhallen.com/prod.php?id=54218 att köra Windows på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Är det fortfarande ingen som kan bekräfta att det går att stoppa i en till HDD? Jag är riktigt sugen på en http://www.webhallen.com/prod.php?id=54218 att köra Windows på!

Vad jag vet så kan man endast ha 2 diskar i datorn, det är vad jag har.
En tredje disk tror jag knappast att man kan ha, men om du har 1 disk i din så kan du komplettera med en till.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaf
Jag får 987 mhz när jag drar ut nätadaptern. Då använder jag ett program som heter "Notebook hardware control". I detta program kan man sätta hur datorns "klocksettings" ska vara.
När jag har den på via A/C så har jag den på "Dynamic Switching" Detta gör att datorn klockar upp och ner sig beroende på belastning, men när jag har den på batteri har jag "Max Battery" Detta gör att datorn lägger sig på minsta clock och behåller den så länge det går.
Man kan självklart ändra och få datorn på "Max Performance" om man vill det.
Kan rekommendera programmet, mycket användarvänligt och bra, visar batteristatus i %, CPU load och Ghz m.m.

Angående de där drivisarna, vet jag inget.

Datorn klockar ju även ner grafikminnet, men det verkar inte nhc ha fattat... Eller ska den (x1800) kanske va på 209,25/135?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar