Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Datorn klockar ju även ner grafikminnet, men det verkar inte nhc ha fattat... Eller ska den (x1800) kanske va på 209,25/135?

Det vet jag inget om, det ända jag vet är att man kan sätta på olika "Power Mizer settings" för grafikkortet i NHC.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaf
Vad jag vet så kan man endast ha 2 diskar i datorn, det är vad jag har.
En tredje disk tror jag knappast att man kan ha, men om du har 1 disk i din så kan du komplettera med en till.

Jag har bara en disk i nu så det låter ju bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Jag har bara en disk i nu så det låter ju bra.

Då tycker jag det låter bra att köpa en disk att köra windows på
Jag kör mina 80 gb (standard 5400) diskar i Raid0, vilket funkar kanon i denna maskinen.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för disk i maskinen nu? Låter bra med raid0, får man lite mer speed på maskinen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaf
Jag får 987 mhz när jag drar ut nätadaptern. Då använder jag ett program som heter "Notebook hardware control". I detta program kan man sätta hur datorns "klocksettings" ska vara.
När jag har den på via A/C så har jag den på "Dynamic Switching" Detta gör att datorn klockar upp och ner sig beroende på belastning, men när jag har den på batteri har jag "Max Battery" Detta gör att datorn lägger sig på minsta clock och behåller den så länge det går.
Man kan självklart ändra och få datorn på "Max Performance" om man vill det.
Kan rekommendera programmet, mycket användarvänligt och bra, visar batteristatus i %, CPU load och Ghz m.m.

Angående de där drivisarna, vet jag inget.

Ok, tack för svaret!
En följdfråga dock -
Lite smått jobbigt att genomföra kanske, men jag är tacksam för svar! När du har den på "dynamic switching" när den är på batteri, vad får du för maxclock under belastning?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Jag har fått tillbaka min dator idag efter reparation av monitorn som hade massa döda pixlar, hoppas verkligen att dom inte kommer tillbaka.

Tog mindre än en vecka sammanlagt med inlämning och att få tillbaka den, tyckte det var helt ok. Dom böt bara LCD-panelen.

Jag installerade nyss Notebook Hardware Monitor och tackar för tipset, riktigt bra program.

Ska snart handla en till hårddisk och 1gb minne extra, sen är jag toknöjd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Ok, tack för svaret!
En följdfråga dock -
Lite smått jobbigt att genomföra kanske, men jag är tacksam för svar! När du har den på "dynamic switching" när den är på batteri, vad får du för maxclock under belastning?

Karate Taco:
Verkar som att du och jag har samma setup på datorer
Testade precis att köra NFS Carbon utan A/C i. FPSen blev inte så bra eftersom NHC drar ner på strömtillförseln till grafikkortet. Men när jag spelar får jag bara 1.32 ghz, och när jag minimerat ett tag går den ner på 987 mhz. DOCK visar inte NHC någon skillnad av någon anledning... Men om man kollar i Egenskaper för "Den här datorn" så står det att den ligger på 1.32 ghz

e2zippo, jag hoppas också att du inte ska ha några mer problem med skärmen på din.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Köpte nyss min Amilo Xi1546 1,83GHz på Media Markt för 12995:- Köpte även 1Gb minne till för 999:- Är grymmt nöjd. Anmälde mig på en sida nu så får jag Vista till den med

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb
Bärbar: MacBook Air

Permalänk
Medlem

Vad är det för sida du anmälde dig på?

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb
Bärbar: MacBook Air

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt uppgraderingen via Moduslink, hur har ni betalat? Jag valde ju att betala via bankkonto och fick då uppgifter jag inte riktigt förstod. Det står att man ska ange webbeställningsnumret så dom kan kontrollera att betalningen har kommit in. Men vad är "webbeställningsnumret"? Är det det ordernummer jag fick från Expert när jag beställde den? För något annat nummer kan jag inte hitta.

Sen försökte jag lägga in betalningen via Swedbank men det fungerade varken som bankgiro eller överföring via bankkonto. Såhär i efterhand skulle jag ha valt att betala via VISA-kortet.

Går det att göra om på något vis, att ta bort den beställning man har gjort, för den är ju inte slutförd?

Faxade ni sen bara en kopia på kvittot så var det klart?

Det står något om nån kupong i mailet jag fick också, men nån sån finns ju inte med!

Tacksam för lite svar då jag är sugen på att köra vista när det kommer!

/Martin

Permalänk

Jäklar, får temps upp till 85 grader när jag spelar
Har kontaktat nicators (hempc) support o dom ska komma och fixa den, men ändå. Känns konstigt, fattar inte hur det gick till?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Jäklar, får temps upp till 85 grader när jag spelar
Har kontaktat nicators (hempc) support o dom ska komma och fixa den, men ändå. Känns konstigt, fattar inte hur det gick till?

OJ! jag trodde mina 65-70 grader var mycket :S
Har du kollat så att fläkten snurrar? Igår när jag körde utan AC och bar med mig datorn märkte jag att fläkten inte snurrade, blev lite förvånad och rädd, men det var tydligen NHC som stängde av den när man körde på "Max. Battery".
Hur står datorn? står den ganska fritt, baktill? Varmt i rummet eller liknande, (ska inte göra så stor skillnad)
Testa att lägga något under "tassarna" på datorn, jag brukar ha 2 VHS som är precis lagom långa, om jag tycker att den blir lite varm och inte får tillräckligt med luft. Se bara till att de inte täcker luftintagen utan att luften får strömma rakt in utan omvägar och liknande.
Hur mycket ligger datorn på i temps. när den Idla'r?

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem att koppla in min projektor till datorn. Det sitter ju en DVI-I port på datorn, men så fort jag ansluter min VGA-kabel med adapter så stänger datorn av sig och går inte att starta så länge kabeln sitter i, någon som vet vad som är fel?

Det ska ju gå att skicka analoga signaler via en DVI-I port.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Amilo Xi 1546

Har haft min Amilo Xi 1546 i 2 dagar nu och är nöjd med prestandan. Har dock ett par funderingar som jag undrar om någon kan svara på.

1. Batteritiden suger när man tex kollar på film, skall den bara klara typ 30-40 min ?

2. Jag får inte mitt nätvärkskort att fungera i 100Mbit mot min fiberkonvert ( D-link) Det fungerar utmärkt med min stationära att köra både på 100Mbit full och auto men på Amilon fungerar bara 10 Mbit full.
Det fungerar att köra 100Mbit om jag kopplar in en Router men vill helst slippa detta då jag har nog med sladdar och prylar som dräller på golvet.
någon som har nått tips ?

3. Jag såg att någon nämnde att bokstäverna på tangentbordet blev matta väldigt snabbt ( ok jag erkänner att mina fingrar är skitiga ibland )
Jag har försökt att rengöra med alla möjliga medel men det verkar omöjligt att få bokstäverna vita igen, någon som har en dunderkur ?
Har någon testat denna produkt ?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328584

Tacksam för alla råd

-----------------------------------------------------------------------------------
Amilo Xi 1546 - Core 2 Duo T7200 @ 2Ghz - 2048 MB ram DDR2 @ 533MHz - 2x120GB SATA - Radeon X1800 256MB

Visa signatur

Amilo Xi 1546 - Core 2 Duo T7200 @ 2Ghz - 2048 MB ram DDR2 @ 533MHz - 2x120GB SATA - Radeon X1800 256MB

Permalänk
Medlem

Tippex:
Angående batteriet, har du provat att låta datorn ladda ur helt sen ställa den på laddning en hel natt? Mitt batteri var oxå jättedålig kräm i i början. Jag hade då bara laddat tills den blev full sen körde på det, men efter en hel natts laddning har det funkat betydligt bättre. Film vet jag inte, men använda datorn med surfning, musik mm så räcker det i alla fall drygt 2h för mig. Även när jag spelar spel räcker det längre än när du tittar på film.

Permalänk
Medlem

1. Min klarar ungefär 2 timmar; checka dina energiinställningar när du kör på batteri

3. Det är inte så att tangenterna är skitiga; helt enkelt att den vita färgen mattas av. Med andra ord, det är inget du kan göra något åt, får helt enkelt leva med det

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Jag undrar om detta med hårdiskar.
hur stor prestandaökning skulle man få i tex spel om man ökade till en 7200varvs? Är det jämförbart med 1024 till 2048 ram eller liknande?
kanske inte men... tja även dumma frågor måste ju få komma fram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leknif
Jag undrar om detta med hårdiskar.
hur stor prestandaökning skulle man få i tex spel om man ökade till en 7200varvs? Är det jämförbart med 1024 till 2048 ram eller liknande?
kanske inte men... tja även dumma frågor måste ju få komma fram

På hdd fronten vet jag faktiskt inte, utan låter andra svara på den frågan.
Men extra minne är aldrig fel. Jag har 2 gb i min Xi 1526'a och den går som tåget. Jag har även hört många säga att Intels Core 2 Duo "behöver lite mer minne för att göra dem rättvisa"mot andra processortyper.
Så jag rekommenderar nästan 2 gb

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leknif
Jag undrar om detta med hårdiskar.
hur stor prestandaökning skulle man få i tex spel om man ökade till en 7200varvs? Är det jämförbart med 1024 till 2048 ram eller liknande?
kanske inte men... tja även dumma frågor måste ju få komma fram

Jag kan nog ge ett hyfsat svar på denna fråga. I min Xi 1526 var det två stycken 5400RPM diskar som kördes helt vanligt i början och jag tyckte allt gick fruktansvärt och obehagligt segt. När jag sedan bytte till RAID 0 konfiguration så flöt allting på som smör! Jag tyckte det gjorde en helt enorm skillnad, speciellt under laddningssekvenserna i mer krävande spel. Enligt SiSoftSandras test så är prestandan av denna raidkonfiguration bara aningen bättre än en enstaka S-ATA 7200RPM disk, så du kan förmodligen förvänta dig samma resultat av en sådan. Men jag rekommenderar såklart min lösning. Tystare och inte lika varmt

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Jag kan nog ge ett hyfsat svar på denna fråga. I min Xi 1526 var det två stycken 5400RPM diskar som kördes helt vanligt i början och jag tyckte allt gick fruktansvärt och obehagligt segt. När jag sedan bytte till RAID 0 konfiguration så flöt allting på som smör! Jag tyckte det gjorde en helt enorm skillnad, speciellt under laddningssekvenserna i mer krävande spel. Enligt SiSoftSandras test så är prestandan av denna raidkonfiguration bara aningen bättre än en enstaka S-ATA 7200RPM disk, så du kan förmodligen förvänta dig samma resultat av en sådan. Men jag rekommenderar såklart min lösning. Tystare och inte lika varmt

Håller med Karate Taco fullständigt angående Raid 0, det är vad alla dessa maskiner med 2 diskar borde köras i
Märkte en stor skillnad i saker som kräver "hdd prestanda", dock blev windowsuppstarten ca 3-5 sekunder långasammare, och det kan jag leva med

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

ok, tack för svar... men angående detta med raid 0 då.
Jag har ju bara en hårdisk och vad jag har hört är det svårt att hitta sånt moteringskit till den andra om man nu skulle sätta in en till? Hade ni 2 från början?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leknif
ok, tack för svar... men angående detta med raid 0 då.
Jag har ju bara en hårdisk och vad jag har hört är det svårt att hitta sånt moteringskit till den andra om man nu skulle sätta in en till? Hade ni 2 från början?

Jag hade 2 diskar i från början
Det där med "Monteringskitt" har jag aldrig hört talas om :S
Borde väll inte vara så svårt att sätta i en till disk
Jag har aldrig pillat med bärbara, men att det skulle vara svårt tror jag är tveksamt

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lyckats koppla in sin Amilo 1546 till en projektor med en VGA-kabel och en DVI-adapter? För så fort jag sätter i VGA-kabeln med medföljande DVI-adaptern så stänger datorn av sig och går inte att starta igen.

Tycker det verkar väldigt konstigt, det är ju DVI-I utgång som ska kunna skicka både digitala och analoga signaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Är det någon som har lyckats koppla in sin Amilo 1546 till en projektor med en VGA-kabel och en DVI-adapter? För så fort jag sätter i VGA-kabeln med medföljande DVI-adaptern så stänger datorn av sig och går inte att starta igen.

Tycker det verkar väldigt konstigt, det är ju DVI-I utgång som ska kunna skicka både digitala och analoga signaler.

Inga problem för mig... men får gå ner till 1152*864 i upplösning, för högre klara inte min projje av... men fan va grymt BF2 blir till 2.20m duken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swennis
Inga problem för mig... men får gå ner till 1152*864 i upplösning, för högre klara inte min projje av... men fan va grymt BF2 blir till 2.20m duken

Vad kör du för kabel, en VGA med dvi-adapter eller DVI direkt?

Permalänk
Medlem

DVI ut, en DVI adapter till VGA direkt, sen VGA in i Projektorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swennis
DVI ut, en DVI adapter till VGA direkt, sen VGA in i Projektorn

Hmm, måste vara något med att jag kör VGA-kabel istället för DVI då, men det borde inte spela någon roll tycker jag.

Förresten, är det någon som kan bekräfta en gång för alla om det går att stoppa i en till hårddisk i 1546:an som bara har en från början. För jag öppnade nyss min och såg ingenstans jag kunde sätta den. Om man dessutom kollar i bios så står det bara Raid1 HDD, ser mer och mer ut som man inte kan stoppa i en till disk vilket vore väldigt snopet då dom är slöa i sitt grundutförande.

Hmm, jag körde nyss 3dmark05 och får bara 2983 poäng, och vad jag har sett så har alla andra legat runt 5700. Jag körde t.o.m på 423 på coren! Kör nyaste catalyst 7.1 från omega.

http://web.telia.com/~u22513836/wtf.JPG

Vad är det som händer?

Edit: Kollade precis vad mitt minne körs i och det står på 252mhz!! Det måste ju vara helt felinställt, det ska ju ligga på 500, inte konstigt att jag får så dåliga resultat, kan man slänga in nån ny bios eller något för att fixa eller måste jag lämna in den?

Edit: Kan någon som har en 1546:a kolla vad ni har för clock på minnet? För min körs på halva!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekt
Är det någon som lyckats installera dom senaste drivisarna för catalyst som släpptes nyligen i januari? Verkar som att fujitsu anser att man ska köra med deras version av caralyst, eller nåt... jag vill ha dom senaste, eller vad säger ni?

Fick den här länken av Erlesand:
ATI Catalyst 6.12
Vet inte om det är de du menar dock.

Nån som fått Vista än?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI