Gjorde en tabbe, hur vet jag vad som gick sönder?

Permalänk

Gjorde en tabbe, hur vet jag vad som gick sönder?

Hej, när jag hade installerat mitt nya nätagg och en ny processorkylare så fick jag bara en svart skärm när jag försökte starta datorn. Fläktar m.m. gick igång, precis som för många andra som har haft liknande problem.

Hur som helst, när jag jämförde den nya nätdelen med den gamla såg jag att det saknades en vit -5V kontakt på den där stora sladden från nätdelen som man kopplar till moderkortet. Kan det verkligen vara det som har sabbat datorn? Och isf, vad kan man anta har gått sönder? Moderkortet? Processorn?

Både moderkortet och processorn är över 3 år gamla. (Abit IS7-E och P4 2,4GHz HT)

---- Problemet löst -----
Processorn satt inte riktigt rätt.

Permalänk

den ska inte gå sönder endel moderkort vägrar bara boota utan densladden

testa o sätta tillbaka ditt gammla agg o s om de startar då för isf vet du vad felet är ..

och du har satt i alla kablar igen där de ska vara va?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tack för svaret, jag glömde nämna att jag redan har provat det gamla, det är därför jag är rädd att något är sönder. Jag har kopplat in det som behövs tror jag. (Struntade i cdläsare m.m.)

Jag vet liksom inte riktigt om jag måste köpa nya prylar(vilket iofs hade varit rätt skoj med tanke på hur gammal min dator är) eller om jag kan fixa det här.

Uppdatering: När jag plockade ut processorn och satte dit den igen för tredje gången så fungerade allting, case closed