Alla gamla olika typer av disketter

Permalänk
Medlem

Alla gamla olika typer av disketter

På jobbet har jag rotat igenom lite förråd och plockat ut gamla saker och lagt dem i en upplyst monter. Exempelvis hittade jag minst en CPU från varje generation mellan 286 och Pentium D, en hårddiskskiva på 2,5 MB (diameter på ungefär 50 cm) osv.

En sak det fanns dåligt med var disketter. 3,5" och 5,25" fanns, de två "vanliga" typerna, men det har ju funnits hur många olika typer av disketter som helst. Nån som vet var man kan få tag i sådant gammalt skräp?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Hedersmedlem

8" disketter borde du försöka hitta. Det stog ett paket på mitt sommarjobb förra året men i år var de tyvärr borta.

Vanliga disketter har egentligen bara funnits i 8", 5,25" och 3,5". Amstrad har jag för mig hade någon variant med 3" disketter som nog aldrig spred sig till andra märken. Både 3,5" och 5,25"-disketter finns i ett otal olika utföranden med olika storlekar, vanligast för "moderna" pc-användare är utan tvekan 1,44mb 3,5" och 1,2mb 5,25".

Sen finns ju "förväxta" disketter som LS120, ZIP och liknande§

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har en del gammalt skrot, både 8" och 5,25" samt lite diverse märkliga 3,5" diskar... De vanligaste 3,5" förutom HD var väl DD, har dock ett gäng ED (enhanced? denisty) som jag då antar är 2,88MB?
Vidare har jag en "optisk diskette" på 128MB i 3,5" format, kan det vara en LS120? Den är något tjockare än vanliga 3,5" HD disketter.

Sitter även på en ROD läsare/skrivare samt en bunt tillhörande media, men det ska nog mera jämföras med CD och PD istället för disketter.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

CoJnIz: Inget du vill dela med dig av?

Det fnnas några riktigt skumma 4" disketter som egentligen bara användes med en enda typ av laptop. I något hyffsat nytt nummer av N&K stog det om alla diskettstandarder som fanns, och det var några stycken... Har för mig att det stog något om 2,5" disketter också.

En 8" floppy har jag aldrig sett, vore skitkul att få tag i en sådan.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature