Permalänk
Medlem

Spelutveckling

Tja!

Går sista terminen i 8 nu och de börjar bli dags att tänka på vad man vill syssla med när man blir äldre
Tänkte att spelutveckling skulle vara fruktansvärt kul att syssla med, och läste att man i stort sett använder sig av c++ hela tiden. Jag kan bara lite om c++men om detta stämmer ska jag läsa c++ nu fram till dess.
Så:
Hur ser arbetsmarknaden ut i sverige?
Finns där några "rena" dataspelsutvecklings gymnasium i södra sverige (helst skåne)
Är utbildningen krävande? Mycket basics i början?
Är det kul ?

Tacksam för svar

/Leecher

Permalänk
Medlem

Tjena

Går sista terminen i 8 jag med. Jag har hört att C++ är standarspråket på de flesta spelutvecklingföretagen, men jag vet inte hur det är nu. Jag kan tänka mig att det änvänds andra språk också, det är ju olika för olika företag förstås.

Duktiga svenska spelutvecklare är det stor efterfrågan på, så det är nog ganska bra att sattsa på. Jag vet inte riktigt hur det ligger till med gymnasium i Skåne, jag vet bara att det finns ett spelutvecklingsgymnasium i fryshuset, Stockholm.

Om det är kul är ju upp till vad varje person själv tycker, men jag kan tänka mig att det är mycket roligt. Mitt tips till dig skulle vara att gå på ett gymnasium som går igenom allmän programmering, tex Data/matematik, och sedan lära dig spelutveckling vid sidan om, på fritiden, eller gå en kurs efter gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Finns många trådar om just detta på forumet så det är bara att söka...

Kan sammanfatta väldigt snabbt: Vill man hålla på med avancerade grejer (t.ex. spel-programmering) så måste man ändå läsa på högskolan... Om man har läst på högskolan (de relevanta grejerna så klart) spelar gymnasieutbildning ingen roll. Alltså satsa på ett gymnasie program som ger rätt högskolebehörighet (Fysik B, Matte D/E osv)... Dvs. natur eller kanske teknik... Läs som sagt Fysik B och så mycket matte som möjligt... Börja programmera på fritiden och gör det mycket och ofta... (vilket språk man lär sig är inte speciellt viktigt, huvudsaken är att man programmerar och tycker det är kul...)

Permalänk
Medlem

Går själv på teknikprogramet. Skulle nog valt teknik före natur om man är säker på att man vill programmera. Alltid bra att kunna baskunskaper när man kommer till högskolan.

Permalänk
Medlem

Gymnasiet betyder ingenting om man planerar att läsa vidare på högskola. Valde själv att läsa media istället för att sitta och nöta massa fysik,kemi osv. och går just nu spelprogrammering. Det enda jag rekommenderar är att läsa matematik upp till C eller D och grunderna i c++ eller java hemma då programmering i gymnasiet inte bara är långsamt utan mna lär sig väldigt lite.

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem

Kan man välja "ren" spelutveckling på högskolan?
Så man bara sysslar med de ?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hemsidan till det där spelgymnasiet i Stockholm?

Permalänk
Medlem

Jag skrev själv grunden till ett spel under mitt projektarbete i gymnasiet så jag har åtminstone fått en glimt av hur det går till och borde kunna ge åtminstone några enkla råd.

För det första så är valet av gymnasieutbildning ganska oviktigt, så långe det ger behörighet för att söka vidare till högskolan. Att programmera spel är inte heller så enkelt som det låter , även om det är riktigt roligt, tiden jag lade på mitt projektarbete var definitivt värt det.

Försök att hitta en utbildning som du trivs med, gärna en bred utbildning som inte bara handlar om datorer och teknik. Specialisera dig kan du göra på högskolan och om du upptäcker att detta inte var något för dig så har du åtminstone inte slösat bort din tid fullständigt.

Om du verkligen vill börja med spelprogrammering rekomenderar jag starkt att du bemästrar C++. Det finns andra språk som är lättare att börja med men då riskerar du att få en del dåliga vanor som kan vara svåra att lära bort och när du väl lärt dig grunderna så är det inte så svårt att gå vidare med resten. Det viktigaste är dock inte vilket språk du väljer utan att du lär dig tänka som en programmerare. Programmering är en konst, språken är bara dina verktyg. Visa är bättre än andra och kan användas till olika saker, men de gör dig inte nödvändigtvis till en bättre konstnär.

Du bör även lära dig så mycket matematik som möjligt, speciellt saker som vektorer och diskret matematik. Det kommer att betala sig med tiden. Om du vill bli en bra programmerare är det även en mycket bra idé att fortsätta till högskolan efter gymnasiet, oavsett vilka slags program du vill skriva.

Att lära sig programmera kan du egentligen inte göra på skoltid. Programmeringskurserna kan visserligen vara användbara men nivån är alldeles för låg för vad du kommer att behöva. Köp istället en bra bok och försök lära dig så mycket som möjligt på fritiden. Tänk ut något enkelt program eller spel som du skulle vilja göra och försök skriva det. Programmering lär du dig i första hand genom erfarenheter.

Kom bara ihåg att det tar dussintals människor åratal att skriva ett bra spel. Det är inte något du kan göra på egen hand oavsett hur duktig programmerare du är.

Det finns många bra platser att lära sig mer, förutsatt att du inte har några problem med engelska. Jag kan personligen rekommendera denna sida som en start.

http://www.gamedev.net/

Permalänk
Medlem

Tack så mkt Krinos !

Ja hade tänkt gå IT utbildning i gymnasiet, då de ger inblick i stort sett allt som har med datorer att göra, så om jag ångrar mig kan jag alltid satsa på något annat inom branschen. Dock så har jag ett brinnande intresse i att skapa, formge och utveckla saker som man kan ha roligt med. Då till exempel spel.
Och sammarbets parten har jag inga problem med heller, då jag tycker de är lättare att jobba några stycken ärn ensam. Grunderna i c++ och några andra böcker ska jag fixxa fram och börja studera, men vad ska jag även kunna för att ha lite försprång inför Högskolan ?
Java? OpenGl ? d3d?

Tacksam för svar !

Permalänk
Medlem

C++ är ett VÄLDIGT omfattande språk, och jag rekommenderar att man först lär sig C ordentligt.
Boken som rekommenderas av i princip alla är den här
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0131103628&s=1
Och den rekommenderas av en anledning, den är väldigt bra helt enkelt

När du känner att du har bra koll på C så är det bara att gå vidare och skaffa en nice C++ bok och sen köra på.
Online-tutorials är rent generellt rätt värdelösa jämfört med dom bättre böckerna, så det är lätt värt hundringarna dom kostar.

Permalänk
Medlem

Det närmaste ren spelutveckling du lär komma i skolform (även enligt svenska spelföretag) är www.playgroundsquad.com. Dock kräver skolan vissa förkunskaper då man inte blir antagen på betyg utan snarare arbetsprover.

Permalänk
Medlem

Börja med att lära dig minst ett programmeringsspråk så att du har en grund att stå på. Du behöver inte heller oroa dig för högskoleutbildningen riktigt än, det är många år kvar. Försök istället att satsa på det du tycker är roligt. Om du efter gymnasiet fortfarande vill syssla med spelprogrammering så kan du bestämma dig för en högre utbildning då. Under tiden kan du försöka lära dig så mycket som möjligt, inom ett så brett område som det bara går. Om du är intresserad av programmering så kanske du även skulle tycka att andra saker som hårdvara och internet är intressant. Det finns ingen anledning att begränsa dig redan nu.

När du väl kommit en bit och kan nog för att börja skriva spel så kan du även försöka lära dig mer avancerade saker som kan vara användbara. Inom programmeringen kan du till exempel kolla närmare på SDL och senare Ogre. Det vore inte heller fel att lära sig olika grafiska verktyg som Photoshop, GIMP och Blender. Även om det är programmeringen du är intresserad av nu så vet man aldrig vad som kan hända efter ett par år.

Permalänk
Medlem

Så att kunna c/c++ och behärska diverse grafiska verktyg och även något annat språk är det som skulle ge mig bäst chanser att kunna lära mig börja programmera spel ?
För övrigt tack så mycket föt dom utförliga svaren !

EDIT: Hur är det att vara speldesigner? Vilka språk bör man kunna, samt vilka övriga verktyg bör man behärska?

Permalänk
Medlem

Gå i 8:an och börja tänka på framtiden, herregud, jag är glad att jag inte är i er ålder nu... har för övrigt inget att bidra med i den här tråden så moderera gärna, behövde bara säga det

Permalänk
Medlem

Jag ahr valt att tänka på de så tidigt i samband med att jag tänkt välja en Mycket-erfarenhets-linje , dvs bra att behärska vissa färdigheter innan man läser på gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Gå i 8:an och börja tänka på framtiden, herregud, jag är glad att jag inte är i er ålder nu... har för övrigt inget att bidra med i den här tråden så moderera gärna, behövde bara säga det

Det är väl bättre än att vara i 20-års åldern och inte ha en aning om vad man vill göra med sitt liv?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Det är väl bättre än att vara i 20-års åldern och inte ha en aning om vad man vill göra med sitt liv?

Mjo. Men jag tror det är viktiga att inte heller låsa in sig på något spår, utan att alltid vara öppen för ideér :).

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Det är väl bättre än att vara i 20-års åldern och inte ha en aning om vad man vill göra med sitt liv?

Det är säkert jättekul att spela/skapa spel under mellanstaidet, men när man är 25-50 är det kanske inte lika kul längre.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det är säkert jättekul att spela/skapa spel under mellanstaidet, men när man är 25-50 är det kanske inte lika kul längre.

bra inlägg där. I åttan har man ingen som helst bild av vad man vill jobba med i framtiden. Tro mig om jag har bytt spår totalt både en och tre gånger sedan dess.

Men visst är det bra att vara förberedd, men man ska inte inbilla sig att man vet vad man vill egentligen, man kommer få nya perspektiv och värden i livet flera gånger om. Det smartaste borde nog vara att försöka bli ganska bred, alternativt att man väljer ett program som verkar vara väldigt roligt och gör en bra satsning, sen får man se var man hamnar.

Permalänk
Medlem

Hur är det att vara speldesigner? Vilka språk bör man kunna, samt vilka övriga verktyg bör man behärska?
Någon som har några erfarenhetr av spelprogrammering/designing dom kan dela med sig av?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leecher
Hur är det att vara speldesigner? Vilka språk bör man kunna, samt vilka övriga verktyg bör man behärska?
Någon som har några erfarenhetr av spelprogrammering/designing dom kan dela med sig av?

Du bör kolla runt en hel del på gamedev.net, de har forum kring flesta grenar inom spelmakarbranschen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

orkade inte läsa alla post men jag går andra året på data-teknik och kommer läsa matte D/E, fysik B och C++ A/B/C tror det är en hyffsad start för en spelutvecklare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
orkade inte läsa alla post men jag går andra året på data-teknik och kommer läsa matte D/E, fysik B och C++ A/B/C tror det är en hyffsad start för en spelutvecklare

Funderar du på att utbilda dig till spelprogrammerare ?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra att söka något som inte har med data att göra till gymnasiet, för då får man tid att känna efter vad man vill läsa senare. Dessutom slipper man läsa massa skitkurser som man redan kan allt i.

Permalänk
Medlem

Är man intresserad behöver man väll inte slösa bort 3 år på att harcore plugga i typ NV , när man kan gå IT och ha kul samtidigt som man utvecklar sina färdigheter inom ämnet. För att senare har de lättare i högskolan?
Så ser jag på det iallafall.

Permalänk

Du måste nog plugga matte och liknande "hardcore" (hah...)-kurser ändå.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

jo men de kurser ingår i IT utbildningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Det närmaste ren spelutveckling du lär komma i skolform (även enligt svenska spelföretag) är www.playgroundsquad.com. Dock kräver skolan vissa förkunskaper då man inte blir antagen på betyg utan snarare arbetsprover.

Finns även Gamemaker i Arvika som har ungefär samma upplägg som PGS.

www.gamemaker.nu

edit: Sen angående det där med matematiken så tror jag inte att det är ett måste att hårdplugga det i början. Har en programmerarkompis som nyligen har nästlat sig in på Avalance Studios trots ett genuint ointresse för matematik. Gillar man själva programmeringen så tar man till sig matten när man behöver den.

Det man behöver ha är sjuhelsikes commitment. Om du är beredd att investera en otrolig mängd tid så kan det bära långt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leecher
Funderar du på att utbilda dig till spelprogrammerare ?

nope

Permalänk

Jag har nog sagt det här förr, men det tål att sägas igen: spelprogrammering kan innebära ganska mycket, naturligtvis behöver du inte vara expert på linjär algebra för att göra ett patiensspel för mobiltelefonen, men om du ska skriva en avancerad 3d-motor så är det mycket viktigt. Man kan även arbeta som verktygsprogrammerare, scriptare eller skriva AI.

Fundera lite på vad du har för mål, det är nu du har chansen, satsa allt så når du nog toppen

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");