Rigga nätverk hemma, Fullduplex 100mbit, router+switch?

Permalänk

Rigga nätverk hemma, Fullduplex 100mbit, router+switch?

Hej, sökte litegranna och fick inte fram någon specifik information av det jag letar efter. Ska nämligen ta och förbereda kåken med ett Full-Duplex nätverk då vi inväntar 100mbit fiber. Sakerna ska vi inhandla ifrån dustin.se.

De saker jag har hittat just nu som verkas vara intressanta är;
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010052083
Av tidigare erfarenheter så har jag mer eller mindre fått för mig att Netgear gör schysta nätverk. Kan ha fel. Budget ~ 1800kr på switch. (24portars)

När det kommer till Routrar så har jag noll koll, har fått veta att routern måste stödja Full Duplex så det är väll det jag är intresserad utav. Budget ~1800kr. Det ska även vara lätt att konfiguera brandväggen inför tex; DC++.

Jag vill alltså att det ska fungera perfekt, vi har fördraget 22st nätverkskabalar i hela huset och fibret vi ska få är ifrån Sollentuna Energi. Tänkte täckna ett Bredband^2 abonnemang, förslag annars?

MVH Mathias

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem

Helt klart bäst vore ju att sätta en dator som router mellan inkommande nät och switchen. Det är svårt att hantera 100Mbps full duplex throughput med en vanlig router, då ska du upp i prisklass.

Får man fråga vad det är för hus du ska dra in det till?
Ett abbonnemang på 22 lägenheter? Låter lite snålt.

I vår förening har Sollentuna Energi dragit fiber in till varje hus (chansar på en eller två gigabit) och där står switchar i källaren. Från switcharna går det sen ut till varje lägenhet och först där börjar interna nätet.

Permalänk

du kanske ska pröva en 4 portars hub och modem.?? puss puss

rool. hur bra dator behöver man? vi bor i en villa med 2 uttag till varje rum. ^^är bara 2 användare på 100 mbit

Visa signatur

Massor med gigahertz och gigabyte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaseklof
rool. hur bra dator behöver man?

Normalt behöver du inte en speciellt snabb dator men med en 100Mbit/s lina och 22 lägenheter bakom så kan nog lasten bli ganska hög.

Jag kör en gammal 800MHz som router/server på 100Mbit/s och den går fint, skulle säkert klara mig med mindre.

Permalänk

det är alltså en villa med 22 uttag ^^ plus att vi orkar inte ha en dator som står och brummar.

Visa signatur

Massor med gigahertz och gigabyte.

Permalänk

Vi vill helst inte ha en dator som står och brummar i onödan, lite stil vill man ändå ha på allting. För mig låter det som att en router är högst upp på prioritetslistan.
(oj jonas hann före mig)

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem

Eftersom du får fem ipadresser av Bredband2 så behöver du inte någon "hemmarouter" så länge du inte kopplar in mer än fem datorer åt gången.

Permalänk
Medlem

Om du inte klarar av en dator som står och brummar ska du inte köpa den där switchen, de låter ungefär lika mycket. Switchen ska det inte vara något fel på annars, dock måste man logga in på den för att växla mellan Gbic och Gbit TP.
Jag rekomenderar också att sätta upp en dator som gateway, clarkconnect eller pfsense är lämpliga distar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_...

dessa var, åtminstone i äldre varianter, helt fläktfria

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080654 Känns gjuten. Då är det väll mest bara Routern kvar då! Hel Duplex please!

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem

1. Om du inte vill köra en dator som router får du skaffa helt enkelt en bra router. Just nu för hemma användare är Dir-655 men 1 Wan. Hade du tänkt att ha två? ^2 så går inte den.

Annars skulle du väll kunna köpa en mini-itx dator som router. De är passivt kylda.

Denna borde väl räcka? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321542 + lite minne och ta resterande grejer från någon gammal dator som folk skänker bort.

Ett tredje alternativ finns att köpa en riktig router ifrån ciso eller nåt som har en fett inbyggd switch i sig.