Spöken och "efter döden- grejer"

Permalänk
Medlem

Spöken och "efter döden- grejer"

Jag tycker mycket om platser som sägs vara hemsökta. Jag har ett enormt sug att tillbringa en natt i ett hemsökt slott, övergivet fängelse, övergivet mentalsjukhus eller vad som nu finns i min närhet. Jag tror faktiskt inte på spöken, men jag älskar verkligen historier och annat som beskriver en intressant plats. Att tillbringa en natt i en byggnad som sägs vara hemsökt skulle ju vara den ultimata rysarupplevelsen och ett intressant test för att se hur rädd jag är för mörkret. Till slut så borde man väl inbilla sig saker, eller?

Har slötittat lite på youtube från och till om en serie som heter "Ghost Hunters" (går på sci-fi channel). Den handlar om en grupp spökjägare (TAPS- The Atlantic Paranormal Society) som försöker leta efter spår av paranormal aktivitet vid diverse platser. Olikt den skräpserien Most Haunted som gick på TV4+ så verkar denna betydligt mer trovärdig eftersom de verkligen försöker motbevisa och återskapa grejer de upptäcker. (Se denna videon om Most Haunted så förstår ni varför den är fake.)

TAPS verkar ha fått en hel del intressanta saker på bild och ljuduppspelningar (EVP - Electronic Voice Phenomena).

EVPs i Leap Castle.
http://youtube.com/watch?v=reOm5eecNKk

Ett spöke eller en reflektion av nåt slag? Något av de bästa de fångat tycker jag.
http://youtube.com/watch?v=6wWwQXYf-70

En annan intressant grej de har fångat i ett övergivet fängelse, Eastern State penitentiary. (Från avsnitt 5 säsong 1.)
http://youtube.com/watch?v=2ModpBhMkEM

Det finns lite klipp från Stanley hotel som är ganska intressanta också.

Visst, allt man ser på TV ska man ta med en stooor nypa salt. Inte vet jag om sci-fi channel betalar dom stora summor för att de ska bluffa med vissa saker så att sci-fi channel ska få mer tittare. Men jag tycker att TAPS verkar hyfsat trovärdiga ändå jämfört med många andra saker man sett.

Vissa EVPs tycker jag är ganska läskiga. TAPS har fångat vissa saker som säger "I am not... I am not... dead" (osäkert om det sas "dead"), "Help.", "Help me..." osv. (Finns i diverse avsnitt och klipp på youtube, kommer dock inte ihåg vilka.) Tänk om det är så efter döden att man evigt är fångad nånstans och ber efter hjälp... Själv tror jag dock att inget speciellt händer efter döden. Många personer som vart nära döden har ju beskrivit en lång ljus tunnel, men det kan ju bara vara hjärnan som spelar ett spratt när den lägger av.

Nog om TV-serier och sånt. Låt mig höra om era egna upplevelser eller synpunkter på spöken och vad som händer efter döden. Har du upplevt något? Vad tror du händer efter döden? Försök också att tänka lite seriöst på detta nu varför fenomenet "spöken" finns i många kulturer osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte varit med om något själv men har gott om kompisar och en exflickvän som haft upplevelser.

Mitt ex kompis påstår sig ha en poltergeist i sitt hus, både exet och hennes kompisar har sovit över och upplever i stort sett varje gång skrapande på väggarna. De som bor i huset har vant sig men de som är med om det första gången är ganska uppjagade.

Bland de värre sakerna de upplevt i huset är ljud mitt i natten som tyder på att något skrapar mot golvet, morgonen därpå hade soffan flyttat sig i sidled en meter.

Exet själv var med om en rätt så jagande upplevelse. Mitt på dagen gick hon igenom vardagsrummet, ovanpå TVn står ett glasäpple, precis innan hon skulle passera TVn flyger det här äpplet ett par meter tvärs över rummet och slår i golvet och går sönder. Och innan någon säger att det helt sonika kunde fallit ner, så nej, man märker om något "slängs" med kraft eller bara trillar ner.

Jag tror helt klart på det men vet inte om jag vill uppleva något sådant själv faktiskt även om det är intressant.

Jag vill tro att spöken är andar som inte vill eller kan gå vidare av personliga skäl, något ouppklarat i deras förra fysiska liv som håller dom kvar eller liknande.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Titta på Most Haunted istället. Känns seriöst. Särskilt eftersom de ofta inte hittar så mycket fysiska bevis. Men avsnittet med Queen Mary är ett av de bästa. Jag får fortfarande kalla kårar efter vad de hittar vid poolområdet...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Titta på Most Haunted istället. Känns seriöst. Särskilt eftersom de ofta inte hittar så mycket fysiska bevis. Men avsnittet med Queen Mary är ett av de bästa. Jag får fortfarande kalla kårar efter vad de hittar vid poolområdet...

Kolla videon trådskaparen länkar till om du inte redan gjort det så förstår du hur seriöst det är. Men gällande det skitprogrammet är man inte förvånad.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

Jag kan förstå människors önskan att tron att delar av våra nära och käras hjärnfunktion skulle överleva deras död är en behaglig och trevlig fantasi.

Men ska vi vara lite ärliga och kritiska så är inte det påståendet mer rimligt än att deras njurfunktion skulle fortsätta i en njurdimension och där producera låtsasurin.

Jag föreslår att du läser lite evolutionslära, gärna "den själviska genen" av Richard Dawkins.
När man insett att hjärnan "finns här för" att styra kroppen och slutligen för genernas skull så inser man hur skrattretande det är att tro att dess funktion skulle fortsätta efter kroppens och våra geners försvinnande.

Permalänk
Medlem

@Haricots: Richard Dawkins tar upp många bra saker som jag håller med om. Tror inte på andliga saker och liv efter döden eller nåt sånt. Men det är just den där psykologin jag är intresserad av som gör att människor upplever fenomenet spöken osv. Vad kan det exakt vara? Inbillningar med nåt slags grupptryck, nån form av inspelning av det förflutna, ley lines? Fenomenet finns ju i väldigt många kulturer, men den verkar mest populär på de brittiska öarna (av nån konstig anledning.)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ah, såpass.

Jag skulle tro att det till stor del handlar om en lättriggad agentdetekteringsapparatur.

Nackdelen med att då och då tro att det var en annan människa eller ett rovdjur som orsakar knakande när det i själva verket bara är vinden överskuggas av det motsatta, vilket leder till att vi blir benägna till att tolka saker som om de orsakades av någon/något.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad hittar dom? Försökte hitta episoden på youtube men det verkar finnas flera avsnitt om Queen Mary. Det enda jag såg var fotspår med saltvatten men det var ju knappast något som fick intressesmurfarna att reagera så mycket.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Tror inte ett smack på spöken, tror däremot på naturliga fenomen & spratt som ens psyke kan spela en.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag tror på att allt levande får en likadan procedur efter döden. Varför skall en t.ex död växt inte komma till samma ställe som en död människa. Det som händer lär ju också vara biologiskt, inte något övernaturligt.

Fast en växt har ju ingen hjärna, inget sinne och så vidare. Det kommer ju säkert inte vi heller ha när vi dör. Så varje död människa lär ju vara lika biologiskt värd som en död växt.

Men sedan så tror jag ändå lite på 'den andra sidan' och 'spöken' av någon anledning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Vad hittar dom? Försökte hitta episoden på youtube men det verkar finnas flera avsnitt om Queen Mary. Det enda jag såg var fotspår med saltvatten men det var ju knappast något som fick intressesmurfarna att reagera så mycket.

Just det jag menade. Vattenspår vid en pool som inte haft vatten i sig på över 15 år. Att spåren kommer ifrån nakna fötter är en annan sak som är intressant och att spåren dunstar bort medans de tittar på dem vilket säger att spåren var nygjorda. Antingen har de själva fabricerat fotspår eller så finns det något oförklarligt där.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Just det jag menade. Vattenspår vid en pool som inte haft vatten i sig på över 15 år. Att spåren kommer ifrån nakna fötter är en annan sak som är intressant och att spåren dunstar bort medans de tittar på dem vilket säger att spåren var nygjorda. Antingen har de själva fabricerat fotspår eller så finns det något oförklarligt där.

Klart dom själva gjort spåren liksom.. Det är som när det knackar i väggen och DIREKT efter den fjärde frågar killen "didya hear dat?" utan att vänta ens en halv sekund efter en eventuell femte knackning, som såklart inte kommer.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Nackdelen med att då och då tro att det var en annan människa eller ett rovdjur som orsakar knakande när det i själva verket bara är vinden överskuggas av det motsatta, vilket leder till att vi blir benägna till att tolka saker som om de orsakades av någon/något.

Nja, jag har nog sett åtskilliga skräckfilmsscener då det varit klart bättre att tro att det bara var vinden utanför fönstret

Mer seriöst så är jag nog böjd att hålla med dig rent logiskt, men logiskt tänkande tar ju en bara så långt, sedan är det ett dött avslut. Dessutom är det onekligen lite tråkigt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nej spöken, ufon, gud och ett liv efter döden etc existerar inte i min mening.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på spöken, men jag tror att det kan hända någonting som hände för säg 100 år sedan. Typ, gående personer i trappen, fotsteg vid grusgången med mera

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

a tycker det är jobbigt att man ska försöka bevisa det hela tiden... tappar trovärdighet... antingen tror man på det eller inte.. lite som den här religion grejen

Permalänk
Medlem

Det som jag tänkte tipsa om här är absolut inte lika dramatiskt som de spökjägarprogram som har diskuterats men ändå rätt spännande med tanke på att det är så väldigt många som tror på detta och att präster till och med idag utbildas för att kunna bekämpa dessa fenomen genom böner och ritualer.

Det handlar alltså om ett i staterna relativt kännt katolskt ungdomsprogram som heter "Life on the rock" som brukar sändas på EWTN.

Dom flesta vet säkert att det i bibeln ofta berättas om demoner, besatthet och onda andar och några avsnitt av Life on the rock handlar just om det. Ganska intressant.

The reality of the demonic 1/6
http://www.youtube.com/watch?v=8xDdXptP5dw

Själva demonbiten börjar i 3/6 efter lite skabbig reklam vid 05:40
http://www.youtube.com/watch?v=kJj9p_9Prhs&mode=related&searc...

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Varför är dom så skygga och lever i skymundan i läskiga slott och liknande? Varför finns det inga sociala spöken (typ som i Harry Potter )?
Nee, jag tror inte på spöken, hade dom funnits så hade vi haft sjukt konkreta bevis vid det här laget... (skumma ljud och annat trams räknas inte, ge mig en person jag kan stoppa armen genom så kanske jag tror dig)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
Varför är dom så skygga och lever i skymundan i läskiga slott och liknande?

Ja, det är intressant. Hur många människor har förresten inte avlidit sammanlagt de, exempelvis, senaste två-tre hundra åren? Jo, det är någ ganska många. Ändå dyker det uppenbarligen bara upp spöken på vissa platser. Borde det inte vimla av andar i varenda hus där det har bott folk som gått bort? Varför är det bara vissa som hemsöker platser i så fall? Spöken verkar för övrigt föredra engelska herrgårdar av någon anledning, något som är synnerligen märkligt.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen

Är det inte lite väl egoistiskt att tro att Du i din form är det ända livet i hela universum? (självklart allt vi har på våran planet också men du är dominerande right?)

Det finns alltså bara en form av "liv"? Det stadiet du genomgår just idag?
Det finns bara en planet i universum med liv? Våran? där Du är dominerande?

Lagom egotripp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen

Menar du rent bokstavligen UFO finns det många många många av dem. Ifall du menar intelligent liv jämfört med människor är dock en svårbesvarad fråga. Universum är inte precis litet! Mycket av dagens universum har redan förändrats (relativitetsteorins) när vi betraktar objekt och föremål från vår synvinkel här i Jorden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Är det inte lite väl egoistiskt att tro att Du i din form är det ända livet i hela universum? (självklart allt vi har på våran planet också men du är dominerande right?)

Det finns alltså bara en form av "liv"? Det stadiet du genomgår just idag?
Det finns bara en planet i universum med liv? Våran? där Du är dominerande?

Lagom egotripp

Han hävdade väll aldrig att han skulle motsätta sig att det finns liv på en annan planet i universum?

Jag tror helt klart att vi inte är ensamna i universum, däremot tror jag inte på spöken, gud, högre makter, demoner, satan och allt sådant, mer för att det är ologiskt. Så länge det finns logik bakom någonting så är det värt att fundera över!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Menar du rent bokstavligen UFO finns det många många många av dem. Ifall du menar intelligent liv jämfört med människor är dock en svårbesvarad fråga. Universum är inte precis litet! Mycket av dagens universum har redan förändrats (relativitetsteorins) när vi betraktar objekt och föremål från vår synvinkel här i Jorden.

Nä, det är inte relativitetsteorin.

Du verkar ha blandat ihop ljusets begränsade hastighet och kvantmekaniskt tillstånd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nä, det är inte relativitetsteorin.

Du verkar ha blandat ihop ljusets begränsade hastighet och kvantmekaniskt tillstånd.

Det var så längesen jag hade den diskussion... jag har säkert fel Har inte ljusets hastighet att göra med relativitetsteorin?

Theory of relativity
http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_relativity

Relativity of simultaneity
http://en.wikipedia.org/wiki/Relativity_of_simultaneity

Permalänk
Avstängd

Jo, att ljusets hastighet är detsamma för alla observatörer.

Men ljusets hastighet fastslogs innan Einstein.

Permalänk
Medlem

För er som tror på allt sånt här, här har ni min favoritlänk:

http://en.wikipedia.org/wiki/James_Randi_Educational_Foundati...

Känner ni att det skulle sitta fint att köpa slottet som det spökar i, slå den här snubben en signal :).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig hänt mig nåt, aldrig sett något övertygande. Aldrig hört minsta bevis för existensen av spöken, poltergeists eller själavandring heller, för den delen.

Måste säga att jag är lite lätt oroad över hur lätt folk sväljer sån här goja. Jag är den första att gilla en bra spökhistoria, och jag kan förstå hur man kan åsidosätta kritiskt tänkande på samma sätt som när man spelar rollspel. Jag tror vi tappat greppet lite, speciellt som det verkar i princip omöjligt att slå på nån av skräpkanalerna utan att få nån värdelös "BEYOND THE UNKNOWN"-vinjett kastad i ansiktet där man ser linskåta "medium" förkunna att "jag känner något väldigt starkt här bakom brödrosten."

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att posta en film som är ett ihopklipp av massa filmsnuttar. Jag fick se igår som verkligen skrämde mig. såg den sent på natten och när jag kom hem så blev jag jäklit nojjig så tände alla lampor samt satte på teven för att somna till den...
Den är ingen skrämselvideo på något sätt utan den är helt enkelt jäkligt läskig!

http://www.youtube.com/watch?v=LKY0-0Xf-SY

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Tror mer på flera dimensioner, låter mer vettigt...när man ser ett spöke så är det bara en bugg i systemet så man ser till en annan dimension

VI LEVER I ETT SPEL, SIM EARTH!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Tror mer på flera dimensioner, låter mer vettigt...när man ser ett spöke så är det bara en bugg i systemet så man ser till en annan dimension

VI LEVER I ETT SPEL, SIM EARTH!

Svaret vi alla har letat efter.

Det där med dimensioner är annars väldigt farsinerande. Vi har ju otroligt lite vetskap om universum. Man vet ju inte alls hur det kan te sig. Ett svart hål t.ex. otroligt svårt att föreställa sig vad som händer, och maskhål. Kul att de skriver att man skulle kunna få maskhålet stabilt med exotisk materia (kallas exotisk för man inte upptäckt det än). Tänk om man lyckas färdas i ett maskhål någon gång. Så kommer man till ett annat universum och träffar på "spökena" som "glitchar" i vår värld. )

http://hem.passagen.se/anders.lilliehook/svarta.htm

Man får ju nästan ryckningar i hjärnan när man försöker förstå =).

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b