Permalänk
Avstängd

[C++] Nyheter i C++ språket

Här är en video där en snubbe berättar om nyheter som är på gång för C++ språket

http://video.google.com/videoplay?docid=2768126766555555011

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Finns en hel del intressanta saker där. Några problem dock.
Personligen tycker jag trådmodellen i C/C++/(många andra språk) är lite väl jobbig att hantera vid många trådar, man borde kunna göra något bättre här, men det kanske kommer i addon-libs. Ett annat problen kan bli att man försöker ta ett gammalt språk och göra det nytt och modernt, det får inte kännas som ett lappverk i slutändan. Sedan... STL-syntax... vad mer kan jag säga

Mycket verkar vara inspirerat av D, som IMHO har en mycket renare syntax och i princip alla features som beskrivs där redan idag.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Finns en hel del intressanta saker där. Några problem dock.
Personligen tycker jag trådmodellen i C/C++/(många andra språk) är lite väl jobbig att hantera vid många trådar, man borde kunna göra något bättre här, men det kanske kommer i addon-libs. Ett annat problen kan bli att man försöker ta ett gammalt språk och göra det nytt och modernt, det får inte kännas som ett lappverk i slutändan. Sedan... STL-syntax... vad mer kan jag säga

C++ har aldrig haft för avsikt och vara enkelt, fokus har alltid legat på maximal flexibilitet med så lite "extra" som möjligt. Det gör nog att en hel del tycker det är onödigt svårt i början. Kan också hålla med om att STL för en ovan är lite si och så i början men jag tror att de försökt göra det så "neutralt" som möjligt. Vad de däremot borde gjort bättre är att ha gjort det lättare och debuga koden i STL, nu tycker i alla fall jag de gjort det onödigt svårt även om det går rätt ok om man är hyffsad på språket.

Ett tips är och lägga till klassbiblioteket från boost
http://www.boost.org/
En hel del av deras klasser skall tydligen införlivas som standard. Det som saknas i STL har de fixat till med, mycket bra integrerat.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.