Får jag köpa 2.25% cider?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Det är ju en jävla skillnad på att dricka extremt utblandad alkohol jämfört med koncentrerad.

Sluta med förmynderiet och fundera istället på dina egna erfarenheter. Har du eller någon du känner någonsin druckit sig full på en 2,25 procentig alkoholdryck? Ifall svaret är nej så borde detta vara ett ickeproblem.

Ja! Egna erfarenheter är ju värda så mycket! Jag har pratat i mobiltelefon och har inte cancer, alltså har jag bevisat att mobiltelefoner inte orsakar cancer? Nej du, har är det endast biologi/kemi som är värt något. Av det jag minns av gymnasietiden spelar det inte så stor roll ifall alkoholen är utblandad, eftersom vätska försvinner hyffsat fort in i tarmen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv

Jag drack mig full på 2,8%:ig cider en gång. Drack 7,5 st

Dock drack jag det inte just för att bli full.
7,5 st = 3,75 liter cider = 10,5 cl ren alkohol, va?

Tror jag var 13 år, och jag var inte full, bara lite onykter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag drack mig full på 2,8%:ig cider en gång. Drack 7,5 st

Dock drack jag det inte just för att bli full.
7,5 st = 3,75 liter cider = 10,5 cl ren alkohol, va?

Tror jag var 13 år, och jag var inte full, bara lite onykter.

Beror helt på hur snabbt du dricker dem. Som att dricka en halv flaska vin, några 4.5or cider, lite champagne o lite öl på en kväll. Inge problem att vara hyffsat opåverkad av det om du dricker det under några timmar. Men sveper du allt på 15 min lär du bli hyffsat påverkad...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Inaktiv

Jag drack det på en kväll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag drack det på en kväll.

Precis! Om jag drack det under en kväll skulle jag inte äns märka att jag var påverkad, dock pissnödig. Men jag vet inte riktigt vad som händer om jag halsar allt

Och till er som säger att man inte kan dricka massor på samma gång, jag har utan problem satt i mig 2 liter vätska på 5 minuter. Blandat vatten, läsk och saft. Beror helt på hur tom magsäcken är och ifall du är törstig eller inte! Är man ute på krogen o dansar så är det ju inga problem att halsa 2 st 0.4 liters cider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja! Egna erfarenheter är ju värda så mycket! Jag har pratat i mobiltelefon och har inte cancer, alltså har jag bevisat att mobiltelefoner inte orsakar cancer? Nej du, har är det endast biologi/kemi som är värt något. Av det jag minns av gymnasietiden spelar det inte så stor roll ifall alkoholen är utblandad, eftersom vätska försvinner hyffsat fort in i tarmen.

Nog går det alltid. Beror dessutom på hur gammal du är. Är du ung, säg runt 12 år, så är din kropp inte fullt utvecklad, och definitivt inte din lever.

Jag drack bara något fåtal 2.25% cider när jag var riktigt liten (runt 6 år) och jag blev REJÄLT sjuk av det kan jag lova. Man ska inte underskatta viljestyrkan hos ungdomar som vill bli onyktra eller höga. Dricka tvål på festivaler ska gå bra har jag till och med hört

Jag har själv köpt 2.25% cider med vänner och försökt dricka oss fulla på det. Vissa lyckades väl bättre än andra. Att det går tvivlar jag inte på en sekund. När man var 15 år blev man ju onykter på en 2-3st 3.5% öl.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Nog går det alltid. Beror dessutom på hur gammal du är. Är du ung, säg runt 12 år, så är din kropp inte fullt utvecklad, och definitivt inte din lever.

Jag drack bara något fåtal 2.25% cider när jag var riktigt liten (runt 6 år) och jag blev REJÄLT sjuk av det kan jag lova. Man ska inte underskatta viljestyrkan hos ungdomar som vill bli onyktra eller höga. Dricka tvål på festivaler ska gå bra har jag till och med hört

Jag har själv köpt 2.25% cider med vänner och försökt dricka oss fulla på det. Vissa lyckades väl bättre än andra. Att det går tvivlar jag inte på en sekund. När man var 15 år blev man ju onykter på en 2-3st 3.5% öl.

Ja precis, tror nog det är fullt möjligt när man är ung och ovan. Nu för tiden när man är hyffsat stor (20 år) dricker man ju 4.5 or som läsk o så.

Lägre kroppsvolym när man är 15 hjälper ju även det till så att man blir mer lättpåverkad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, men nu var det ju inte det de handlade om.
Sen så är väl alkohol + SupCom ingen bra combo om man ska vara snabb i svängarna

I alla fall så har vi redan kommit fram till :

Ja, jag får köpa enligt lagen, men inte enligt butikens egna policy (Som faktiskt finns för att skydda oss undgomar)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att Sverige med världens mest återhållsamma förmynderi till alkoholpolitik (muslimskt fundamentalistiska länder undantaget) har suttit gränsen för alkoholdryck vid 2,25 volymprocent.

Det är en såpass låg koncentration av alkohol så att du inte kan bli full på det. Du förbränner i snabbare takt än vad du kan dricka skiten.

Om 2,25 % var nog för att bli berusad på så skulle det vara förbjudet i vanliga butiker.

p.s. under min tid i det militära gjorde vi ett litet "experiment" en kväll på luckan och drog i oss ca. en back lättöl var (då det som sagt inte klassas som alkohol). Resultatet? Illamående på grund av för mycket vätska i magen/kroppen och en j*vla massa springande på toaletten (när det väl "gått igenom", vilket tar sin tid, det är inte alls som starköl som rinner rakt ut).

Ingen fylla, överhuvudtaget.

Permalänk
Inaktiv

Det beror ju på vana också.

Som jag sa tidigare i tråden, jag blev onykter av 2,8% när jag var sisådär 13 år.

Permalänk
Medlem

Som sagt var, det handlar om koncentrationen av alkohol i drycken. 2,25 volymprocent är "under gränsen" för berusning och 2,8 är "över gränsen".

Därför får du köpa den ena när du är 12 om du vill men du måste vara 18 för den andra.

2,8 kan du bli full på, fast du får dricka rätt mycket.

Permalänk
Inaktiv

Japp, drack över 3 liter då

Fast det var inte menat att jag skulle bli påverkad

Permalänk

Känns jävligt att visa Leg för 2,25 tex på Ica.... är 22 år och har gjort det. Sa dessutom nu får ni ju ge er. men butiken bestämmer väl själva. Iaf det är väl bra hur som helst att dom gör det. men 2.25 ska fasen vem som helst kunna köpa. Sen när man är äldre än personen som sitter i kassan och ber om Leg så blir man ju stoerd ;=)

Skulle bara köpa 2-3st 2.25 cider ocskå...

Permalänk
Medlem

Gå till en annan butik eller be din mamma köpa lite cider åt dig.

---

EOD

Visa signatur

//Bacon