AppleCare Protection Plan , hur pass nödvändigt ?

Permalänk
Medlem

AppleCare Protection Plan , hur pass nödvändigt ?

Min far skall köpa en den nya Macbook Pro åt mig som studentpresent.
Priset är helt okej, men går upp en bra bit om man väljer att lägga till "AppleCare Protection Plan".

Är denna extra service värd ca 4k ?
Kan man få bättre skydd genom andra försäkringar ?

Detta är min första bärbara dator, har därför ingen koll på hur pass man ska försäkra sin lilla maskin.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

SVår fråga, men jag valde att avstå nu när jag beställde min MBP. Har förövrigt en drulleförsäkring.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Jag brukar resonera så att istället för att betala 4k är jag extra försiktig. Men visst, olyckor kan ske ändå..Bara inte lika stor chans

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Re: AppleCare Protection Plan , hur pass nödvändigt ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Min far skall köpa en den nya Macbook Pro åt mig som studentpresent.
Priset är helt okej, men går upp en bra bit om man väljer att lägga till "AppleCare Protection Plan".

Är denna extra service värd ca 4k ?
Kan man få bättre skydd genom andra försäkringar ?

Detta är min första bärbara dator, har därför ingen koll på hur pass man ska försäkra sin lilla maskin.

Du måste inte köpa den nu, du kan vänta i upp till ett år innan erbjudandet (eller vad man nu ska kalla det) går ut.

Själv har jag valt att inte köpa den som privatperson iallafall.

Permalänk
Medlem

Som privatperson = nej
Som företagare = ja.

Visst är det upp till köparen att bevisa att felet har funnits sen början, men det är väldigt sällan någon privatperson förlorar garantitvist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Visst är det upp till köparen att bevisa att felet har funnits sen början, men det är väldigt sällan någon privatperson förlorar garantitvist. [/B]

Stämmer det? Har hört att det förhåller sig tvärtom. Men det vore mycket bra om det är som du säger, varifrån har du hört det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
Jag brukar resonera så att istället för att betala 4k är jag extra försiktig. Men visst, olyckor kan ske ändå..Bara inte lika stor chans

Applecare protection plan fungerar inte som en drulleförsäkring utan ersätter utslitna delar så som batteri, skärm, hårddisk m.m.
Jag står själv i valet om jag ska välja till Applecare protection plan när jag köper en macbook efter semestern(eller tidigare om köpivern blir för stor). Det kommer nog antagligen sluta med att jag köper till den, det kan vara värt med de 2995:- som den kostar.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

aah.. jasså, då var det ju en annan kaka.
ja räknar man med att utslitet batteri o dylikt överskrider en kostnad av 3k är det väl värt det

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Jag är också mitt inne i den funderingen, men man kan alltså vänta ett år innan man köper den?

Permalänk
Medlem

Verkar ju va olika priser mellan butikerna som säljer apple produkter.
Inte så skoj då det diffar en 1-2000:-.
Men vafan, har man en vettig hemförsäkring så behöver man ju knappast punga ut detta extraskydd.
Hellre betala 70:-/mån på hemförsäkring än x-antal tusingar som endast täcker en enda produkt i hemmet! ^ ^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskarenator
Jag är också mitt inne i den funderingen, men man kan alltså vänta ett år innan man köper den?

Japp, du har upp till ett år på dig efter inköpsdatum att komplettera med Apple Care.

Permalänk
Medlem

Täcker applecare protection plan en olyckshändelse som att spilla en kopp Te ner i datorn? Vid stora fall/olyckor då hela dator går paj så är det en annan sak? Eller får man en komplett ny dator? Någon nämnde att det inte var en drulle försäkring....men dom "pushade" garantin på mig och sade att jag praktiskt taget kunde göra vad jag ville med datorn och få en ny?
Likvärda fall någon?

Tack

Visa signatur

...eh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskarenator

Jupp, Apple Care kan köpas när som helst innan den ettåriga standardgarantin gått ut.

Jag köpte Apple Care till min Imac, men det var också betydligt billigare eftersom den är stationär. Tycker personligen det är skönt med lång garanti utifall något skulle hända, men det beror ju på vad det kostar.

För att göra det helt klart: Apple Care är inte en försäkring utan i princip en förlängning av fabriksgarantin (liksom de flesta tillverkare erbjuder, apple är dock dyrare än de flesta) samt gratis telefonsupport under hela garantitiden.

Permalänk

Ebay någon? En sökning på "Applecare Macbook Pro" är inte fel där då det är helt vansinnigt att som privatperson köpa en APP i butik eller på Apple Store.

160-170$ för APP till Macbook Pro.

Personligen hade jag definitivt köp till det innan basgarantin gått ut.

Tycker det är helt vansinne att inte Apple erbjuder nästa dag på plats garanti som tillval så det är ytterligare en av orsakerna till att jag mest troligt kommer byta från Mac till PC inom en mycket snar framtid.

Permalänk
Medlem

En laptop kan kosta hur mycket som helst att laga om "fel sak" går sönder, typ moderkortet.

En MBP är ju en ordentlig maskin som prestandamässigt är användbar många år efter köpet så applecare är helt klart en bra idé. Särskilt om det är din enda dator.

Det lär gå att köpa Applecare från eBay också, till mycket bättre pris. Jag köpte på konventionellt sätt och då skickade dom hem en kartong med en cd-skiva (diagnostikverktyg) och en aktiveringsnyckel. Skivan behövs ju inte och nyckeln kan ju mailas.