Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Du kan ju testa bli skjuten med valfri kvalitets bössa som pustar ut kulor i 110 ms på ca 10 m avstånd och sen säga att det inte gör ont. Testa ansiktet/ryggen. Det svider.

Det är väl ganska självklart att det gör mindre ont med lite kläder på sig?

Samma sak gäller för paintball, faktiskt, kan man knappt tro...

Jag har testat bägge sporterna, båda två gör ont. Allt handlar om kläder/vapen/avstånd. Konstigt logiskt va?

Låter dumt. Tror inte på dig förräns du kan redovisa en ordentlig källa!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Du kan ju testa bli skjuten med valfri kvalitets bössa som pustar ut kulor i 110 ms på ca 10 m avstånd och sen säga att det inte gör ont. Testa ansiktet/ryggen. Det svider.

Det är väl ganska självklart att det gör mindre ont med lite kläder på sig?

Samma sak gäller för paintball, faktiskt, kan man knappt tro...

Jag har testat bägge sporterna, båda två gör ont. Allt handlar om kläder/vapen/avstånd. Konstigt logiskt va?

Den enda gången som jag tycker att softairgun kan gämnföras med paintball var när jag var på fyllan hade en finne som gick innåt på magen jag vill ha bort så jag skjöt på den från 15cm avstånd då gjorde de ont. men annars känns det som en fluga flyger på dig när du cyklar snabbt. alltså softairgun kulor väger inget så dom flyger hursom helst finns ingen precision i skiten alls. jag älskar paintball. Det enda jag kan tänka mig att folk väljer att spela softairgun framför paintball är att dom vill ha ett vapen som ser ut som ett riktigt vapen fast låter skit. haha jag vet inte riktgit tycker att softairgun är för småbarn. Finns ingen sport i det hela medans paintball är mycket roligare enligt mig och alla jag känner som har prövat både och.

jonazz det ända ställe jag har blivit träffat på är typ exakt under halsen på min t-shirt händerna hjälmen etc. när jag spelar paintball har jag jeans på mig som är ganska tajta en tajt tröja som inte är så tjock och en t-shirt på mig så jag har inte mycket kläder på mig. om du skulle springa runt med softairgun så då skulle du inte känna ett skit sen är det skit lätt för folk att fuska då också.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Det handlar helt enkelt om att vara ärliga, fuskar du?

Jag fuskar inte så jag är inte rädd att anda gör det, märker jag att någon gör det så får dom inte vara med, enkel värre.

Du har inte blivit träffad av någon seriös AEG bössa isof. Jag plockat kulor ur huden på folk som har blivit skjutna på 5 meters avstånd. Av vanliga vapen.

Jag har dock aldrig plockat ut några flugor som fastnat i huden när dom flugit in i mig.

Men tro vad du vill, det är helt okej. Fortsätt du med din paintball, ha det så trevligt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tycker att precision är bättre i paintball direkt... säger man det så har man nog aldrig testat airsoft, iaf ingen vettig airsoft bössa.

Jag har spelat både paintball och airsoft och blir man träffad av en paintball så gör det ju ont för det mesta om avståndet inte är för stort och om man blir träffad där man inte har så mycket kläder men blir man träffad av airsoft så gör det för det mesta inte ont alls, det finns ju iofs de som fått tänder avskjutna av airsoft och de flesta har väl börjat blöda vid en träff direkt på huden.

Nu handlar det ju iofs inte om vad som gör ondast... båda spelen är skoj men själv tycker jag nog att airsoft är lite mer skoj.

Permalänk
Medlem

Spana in dessa filmer ifrån världens största airsoftspel:

2008:
http://www.youtube.com/watch?v=Iwl4rC1LwBg

2007:
http://www.youtube.com/watch?v=MrGMOasTK_g

Visa signatur

Barton2500@2551 mhz 189*13,5 Hemmabyggd vattenkylning. EDIT: Numera stolt medlem i 3090 klubben =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spof
Spana in dessa filmer ifrån världens största airsoftspel:

2008:
http://www.youtube.com/watch?v=Iwl4rC1LwBg

HAHAHAHAHAHA:D kolla 1.26 in i den flmen. Fan vad jag flabbade,...

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

jadu den där matchen är bara för soldats wannabes som vill "känna" litegrann hur det är att vara ute i krig. enligt mig är de där lite patetiskt. sen det ända jag kan tänka mig att fokl spelar soft airgun istället för paintball är vell att softairgun ser ut som ett rikigt vapen eller har jag fel nu?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Ska man leka krig ska man leka det i armén med riktiga vapen och KASI

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

svart_smurf: Herregud grabben, vi har fattat vad du tycker om Airsoft nu, okej?

Airsoft är vad man gör det till. Vissa spelar det för att visa upp sin grymma utrustning, vissa för realismen, vissa för strategin, vissa för att de tycker att det är kul att skjuta på folk... etc.

Sålänge folk följer reglerna så får folk göra det till vad de vill för mig.

Svart_smurf tycker uppenbarligen att det underbaraste som finns är när det gör ont på han själv, eller någon annan, när man bli träffad.
Jag själv brukar försöka sikta på ett sådant sätt så att kulorna tar på platser där de gör så lite skada som möjligt, förslagsvis ben eller rygg/mage.

Lite uppdaterade bilder och info ang. mina puffror:
Classic Army M15A4 CQB.
Utrustad/uppgraderad med bla;
- FreeFloat RAS (G&P)
- RIS-pinne
- Lampa
- 120-fjäder
- Prec.-pipa (6,04mm, teflonbelagd)
- ...nya kuggar, nytt hopupgummi + hopupenhet, 9,6V batteri, stubbydämpare, Hurricane 553 (EOTECH 553-kopia)... etc.

Sen även en Classic Army M249 PARA.
Mer eller mindre allting är utbytt till Systema grejer, förutom pipan där det även där sitter en teflonbelagd 6,04mm pipa.
Boxmagget är lite ombyggt, drivs på 9V och har en vippströmbrytare undertill.

Nu hinner jag inte skriva mer.
Ursäktar om bilderna är lite för stora

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

gorian då kan du lika gärna gå in på leksaks affären köpa en pistol springa runt i skogen sen när du ser en skriker du pang du där död:O

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
gorian då kan du lika gärna gå in på leksaks affären köpa en pistol springa runt i skogen sen när du ser en skriker du pang du där död:O

Säger redan nu att detta är den sista gången jag skriver till dig i den här tråden.

Nej. Det är inte samma sak. Jag vet inte vad du har spelat för speltyper inom airsoft (jag gissar på speedball), men det handlar om väldigt mycket mer än att trycka på en avtryckare.

Mitt bästa skogsspel hittills var när vi smög runt och bombade en elstation. Sammanlagt på hela det spelet (om man bortser från de sista 15min då vi stormade) så gjorde jag nog av med 3 magasin. Spelet tog väl en 5-6h att spela.

Och om vi nu ska se till skjutandet i sig. Man måste komma ihåg att det är en airsoftbössa, och inte en riktig. Man kan inte sikta på en punkt 100m bort och förvänta sig att kulan åker spikrakt dit och träffar.
Man måste kalkulera med vind, avstånd och hopup-effekten.

Så nej, en plastpistol från Toys'R'us skulle inte göra mig mycket nytta.

Done.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Säger redan nu att detta är den sista gången jag skriver till dig i den här tråden.

Nej. Det är inte samma sak. Jag vet inte vad du har spelat för speltyper inom airsoft (jag gissar på speedball), men det handlar om väldigt mycket mer än att trycka på en avtryckare.

Mitt bästa skogsspel hittills var när vi smög runt och bombade en elstation. Sammanlagt på hela det spelet (om man bortser från de sista 15min då vi stormade) så gjorde jag nog av med 3 magasin. Spelet tog väl en 5-6h att spela.

Och om vi nu ska se till skjutandet i sig. Man måste komma ihåg att det är en airsoftbössa, och inte en riktig. Man kan inte sikta på en punkt 100m bort och förvänta sig att kulan åker spikrakt dit och träffar.
Man måste kalkulera med vind, avstånd och hopup-effekten.

Så nej, en plastpistol från Toys'R'us skulle inte göra mig mycket nytta.

Done.

jo då skulle du bara behöver säga pang du är död istället för att för att träffa på så himla lång avstånd så det känns som att en fluga åker in i dig:D

Visa signatur

Permalänk

Någon som provat kinaklonen jing gong av någon modell? Läst en hel del och det verkar vara schyssta grejer! Kan man byte ut fjädern på dessa till en 120m/sek? Eller krävs det att fler delar ska bytas ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Någon som provat kinaklonen jing gong av någon modell? Läst en hel del och det verkar vara schyssta grejer! Kan man byte ut fjädern på dessa till en 120m/sek? Eller krävs det att fler delar ska bytas ut.

Jag har haft en del med dem att göra.

Av alla kinaklons-märken, så ligger nog Jing Gong högst upp på listan. Mycket gedigna och bra bössor...

...om man inte har otur.
För man måste komma ihåg att det kinaklonstillverkarna verkligen sparar pengar på är att slopa kvalitétskontrollerna.

Du kan få en bössa som går oavbrutet i 10 år, eller så får du en som är trasig redan vid leverans.

Men deras G36C anses ju vara den absolut bästa kinaklonen som finns.
Den går på 1295kr på www.airsoftbutiken.se

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

jo då skulle du bara behöver säga pang du är död istället för att för att träffa på så himla lång avstånd så det känns som att en fluga åker in i dig:D

Lika gärna kan man väl göra det i paintball som i airsoft? Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Alla har vi olika intressen så försök ha lite respekt för detta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

jag hade en Mauser C96 men den försvann för ett tag sen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Tänkte bara skriva angående det är med att airsoft inte gör ont.

Snipern i vårat lag har 30 meters säkerhetsavstånd, inom 30 meter så får han inte skjuta någon pga att hans gevär är såpass mycket trimmat.

Han har minst 70 meters rak kulbana när han skjuter och han använder 0.30 grams kulor så dom tappar inte kraften lika fort som 0.20 som de flästa brukar ha på otrimmade gevär eller 0.12 som brukar vara i hobbex/marknads vapen.

Jag har aldrig blivit skjuten av ett painball gevär och jag kan tänka mig att det gör ondare, men för mig så har smärtan ingenting alls med hobbyn att göra.

Om det bara handlar om smärta så kan man ju lika gärna skjuta med co2 pistoler med blykulor på varandra, då får man väl gräva ut kulorna ut köttet, men det kanske inte är smärtsamt nog?

Sen det med att trimma kinaklonerna, Dom flästa kinaklonerna gör ca 120m/s+ direkt från lådan vilket är lite dumt efter som när man är ny innom hobbyn så är det lättare att man kastar iväg ett panikskott som man inte har koll på.

I somras blev en i laget skjuten i ansiktet på nära håll av en nybörjare som panikskjöt utan att sikta. Det slutade med en väldigt arg person med köttsår i ansiktet.. (elller ja, han hade ett par prickar där huden var borta)

Jag skulle nästan rekomendera att man trimmar ner sin första bössa istället för tvärt om. När man väl ska trimma så tycker jag att man ska börja med precisionspipa, det ökar utgångshastigheten och precisionen blir bättre.

aja, tillförde säkert något till tråden.

/ T

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Sluta nu annars åker du på en varning.

EDIT: MaLo hade redan kommenterat nu såg jag. Skadar ju dock inte att säga till en extra gång.

Själv har man lagt airsoftspelandet på is. Får se om jag börjar igen.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd

För de första är inte 30m långt. Sen bryr jag mig inte om, om de gör ont det jag menade var att det är svårt att urskilja vad man får på sig på längre avstånd och svårt att någon annan kan bevisa att man blev träffad på långt avstånd.

till min pistol som skjuter 105m/s med mina 0.25g kulor och skjuter sönder dom när den träffar något hårt inom 1-25m. och när jag är ute och skjuter med den så flyger skotten hit och dit är väldigt svårt att pricka med den. Så för mig känns det mest som att dom som väljer soft airgun över paintball är sånna som är vapen kåta och vill bara ha vapen som ser ut som riktiga som inte kan tänka sig ett vapen som ej ser riktigt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För de första är inte 30m långt. Sen bryr jag mig inte om, om de gör ont det jag menade var att det är svårt att urskilja vad man får på sig på längre avstånd och svårt att någon annan kan bevisa att man blev träffad på långt avstånd.

till min pistol som skjuter 105m/s med mina 0.25g kulor och skjuter sönder dom när den träffar något hårt inom 1-25m. och när jag är ute och skjuter med den så flyger skotten hit och dit är väldigt svårt att pricka med den. Så för mig känns det mest som att dom som väljer soft airgun över paintball är sånna som är vapen kåta och vill bara ha vapen som ser ut som riktiga som inte kan tänka sig ett vapen som ej ser riktigt ut.

Det stör dig mycket förstår jag?.....

Permalänk

Airsoft handlar ju om ärlighet också, men kan man inte vara ärlig så får man väl hålla på med paintball då.

Blir man träffad så brukar man höra det ifall man inte kände träffen. Om man är osäker så brukar man vara snäll och ta träffen även om man inte är helt säker. När kulorna träffar så låter det olika ifall dom träffar ett träd eller tyget på kläderna så det brukar inte vara några problem att känna en träff på långt avstånd.

/ T

Permalänk
Avstängd

jag har spelat soft airgun några gånger på riktigt men då har det jämt funnits fuskare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

jag har spelat soft airgun några gånger på riktigt men då har det jämt funnits fuskare.

Det kommer man aldrig ifrån tyvärr men är du säker på att det inte var du som var en dålig förlorare?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

jag är ingen dålig förlorare :> jag fuskar aldrig. på paintball går jag ut om jag till och med får en boll på mig som inte ens går sönder, så dålig förlorare nej;)

Edit: matcher med soft air gun påminner mig om typ spökboll i skolan. man kunde träffa dom på magen men dom sa det var på händerna. blir så trött på sånt folk.

Visa signatur

Permalänk

För att återgå till airsoft:

Vilken tror ni kommer hålla längst av dessa två:
AK74 Metall och trä - Dboys
eller
G36c - Jing Gong

Läst en hel del om G36c och den ska vara grym för nybörjare och även hållbar. AKn är dock snäppet fetare och är gjorde av metall, prioriterar dock mer att den håller länge. Så någon som har erfarenhet av AKn eller G36c?

MVH

Permalänk

Skulle tro att det är JG'n som gäller där. AK74'n är ju lite roligare tycker nog jag, men i hållbarhet (främst gearboxen etc, innandömet) tror jag G36 vinner. Har dock hört att det är krångliga magg till G36, dem är större än M4 och har "jägarpluppar" på sidorna, som gör att dem blir bredare. Men dessa ska visst gå att slipa ner om man har lust.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Jag har kört med G36 och det enda jag tyckte var krånglit var just att maggen var större än vanliga magg, jägarklippen märkte jag knappt av, dom är väldit smidiga då man kan sätta ihop två tre magg så att man slipper att gräva fram nya magg ur fickorna hela tiden.

Ett G36 magasin går i en m4 maggficka om man tar i lite men det gör inte ak 47:ans magg efter som dom är så långa. Men det finns många västar att köpa där man får i både ak magg och G36 magg utan problem.

som sakt så är det ju så med kinakloner att man kan få ett ex som fungerar hur bra som hällst i flera år eller så får man en som fungerar att skjuta ett magasin med så man kan ju inte låva att någon av dom två gevären kommer att hålla längre än det andra.

Rent kvalites mässigt så tror jag inte skillnaden är så stor på dom men som OP skriver så har G36:an fått väldigt bra kretik så jag skulle nog valt den av dom två.

/ T

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på G36;an, mest för att jag inte gillar "ryssvapen", men också för att den fått så fina omdömen.

Sen skulle jag ALDRIG köpa någonting från den butiken.
Det framkom i en tråd att ägaren var 17år och hade registrerat firman i sin farsas namn.

Detta var dock något år sedan, så killen är väl myndig nu.. but still!

G36 maggen är lite bökiga, det har ni rätt i. Men som sagt så tar många "5,56-fickor" även magg till G36. Speciellt sådanna som är utformade för att man ska ha två stycken 5,56 i dem.
(5,56 = t ex. M4/M16-magg).

EDIT: Notera att G36 är byggd i "plast" i verkligheten också (egentligen inte plast, men något snarlikt material)

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Jag vet inget om den butiken så kan kan varken varna eller rekomendera. Men ta en titt på http://www.airsoftbutiken.se/

Finns ett mycket större utbud att välja mellan. Det står att många är ur lager men är det någon som du är intresserad av så maila och hör med dom innan, ibland så står det att dom är slut fast än dom har ett par på lager så dom verkar inte uppdatera sidan tillräckligt ofta.

/ T