Permalänk

Inga exakta mått.

Har ni tänkt på att det inte finns något exakt mått?

Det finns ingen förklaring till hur stor en meter egentligen är. Utan svaret blir bara att det är 100cm, eller 1000mm eller liknande. Gräver man då lite djupare och frågar sig, hur stor är en mm då? Då kommer kanske svaret i mikrometer eller liknande. Då kan man ställa sig fråga, hur stor är en mikrometer då? Detta går inte bevisa (Vad jag vet.) då vi bara gör enheten mindre och mindre, men det finns inget exakt svar på hur stor en meter egentligen är. Du kan göra en pinne som är 1.25m stor och påstå att den är 1m. Ingen kan direkt hävda motsatsen då det hela handlar om hur stor den minsta enheten är. Vilket det inte finns något korrekt svar på.

Så, vad är era tankar om mått?

Permalänk
Avstängd

Det finns visst en definition på en meter.

Det är en viss bråkdel av avståndet från nordpolen till sydpolen som skär en viss punkt längs ekvatorn.

Tror jag, orkar inte slå upp det.

Permalänk
Medlem

Det är klart fastlagt hur lång en meter är. Det är den sträcka ljuset färdas på 1/299792458 sekunder i tomrum

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det är klart fastlagt hur lång en meter är. Det är den sträcka ljuset färdas på 1/299792458 sekunder i tomrum

Jojo, det är definitionen vi satt idag.

Men urdefinitionen, var något i stil med den jag skrev.

Tyvärr så fungerade den inte eftersom jordens omkrets sakta växer, så de gick över till den du skrev.

EDIT:
Kollade upp det på wikipedia nu:

Citat:

Metern uppstod från början efter franska revolutionen på 1790-talet och var då definierad som 1/10 000 000 av sträckan från nordpolen till ekvatorn längs Paris-meridianen.

Inte exakt som jag skrev, men typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jojo, det är definitionen vi satt idag.

Men urdefinitionen, var något i stil med den jag skrev.

Tyvärr så fungerade den inte eftersom jordens omkrets sakta växer, så de gick över till den du skrev.

Ja, det var urdefinitionen, eftersom det inte var så länge sedan man slog fast exakt hur snabbt ljuset rör sig.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Men då kommer frågan, hur lång är en sekund då?
Finns det ett exakt mått på hur lång en sekund är?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Men då kommer frågan, hur lång är en sekund då?
Finns det ett exakt mått på hur lång en sekund är?

Det är en bestämd bråkdel av ett år naturligtvis. (1/60*60*24*365.25...)

Det har på senare tid omdefinierats till något med halveringstiden av en cesium-isotop. (pga att vår omloppsbana runt solen inte kommer förbli densamma)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Men då kommer frågan, hur lång är en sekund då?
Finns det ett exakt mått på hur lång en sekund är?

Ja, det motsvarar någon form av sönderfall hos en viss isotop av cescium. För att spara tid så ber jag dig dock kolla SI-systemet på wikipedia. Där står det om allt detta.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekund
Så svårt var det!

Lite (o)vettigt vetande:
Den formeln har jag kunnat säga _exakt_ utantill i mer än 25år. Jag vete fasen varför jag kan den, men den har fastnat på nåt sätt.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Döda inte killens tråd nu

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Tid är ingen konstant ändå så.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Tid är ingen konstant ändå så.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem

Han syftar nog på den speciella relativitetsteorin.

Edit: Inte allmänna, speciella är det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Så kan det nog vara.

Men vad har det med tråden att göra?

Permalänk

Kom ju upp hur lång en sekund var, en sekund för dig är inte samma sekund var du än befinner dig.

Permalänk
Avstängd

Längden ljuset färdas på en sekund i vakuum ska väll vara densamma oberoende av om man påverkas av de fenomen som du tänker på (såsom att man rör sig i höga hastigheter eller att man befinner sig under stark gravitationspåverkan)

Eller?

Så jag ser fortfarande inte hur det skulle ha med tråden att göra.

Att tiden är relativ borde inte påverka hurvida man kan göra en stående definition av längder och tidsenheter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Längden ljuset färdas på en sekund

Om sekunden varar olika länge?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Om sekunden varar olika länge?

Hur kan du beskriva tid med begrepp som beror på tid?

Hur kan en sekund "vara" en viss tid?
En sekund varar "9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen cesium-133"
Längden som ljuset i vakuum färdas från observatören under denna period är konstant.

Åker man nära ljusets hastighet så kommer både frekvensen av perioderna och hastigheten på ljuset "gå långsammare" (i förhållande till detsamma för den stillastående), så densamma sträckan kommer att uppnås. Eller?

Permalänk
Medlem

Haha, relativitetstrådar är alltid lika roliga att läsa.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hur kan du beskriva tid med begrepp som beror på tid?

Hur kan en sekund "vara" en viss tid?
En sekund varar "9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen cesium-133"
Längden som ljuset i vakuum färdas från observatören under denna period är konstant.

Åker man nära ljusets hastighet så kommer både frekvensen av perioderna och hastigheten på ljuset "gå långsammare" (i förhållande till detsamma för den stillastående), så densamma sträckan kommer att uppnås. Eller?

Nja, båda kommer uppfatta att tiden för den andra går långsammare. Dessutom kommer sträckor att uppfattas olika.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Jag brukar köra med att en meter är ungefär lika lång som ett större kliv, det brukar räcka.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Precis. Sekunden är aldrig 100,00000000000% konstant.
Går aldrig heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det är klart fastlagt hur lång en meter är. Det är den sträcka ljuset färdas på 1/299792458 sekunder i tomrum

jag funderade på om denna definiton har något att göra med den gamla, om de liksom råkade sammfalla på något vis. Eller uppdaterade man helt enkelt alla längder "sen" när den nya kom?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
jag funderade på om denna definiton har något att göra med den gamla, om de liksom råkade sammfalla på något vis. Eller uppdaterade man helt enkelt alla längder "sen" när den nya kom?

Vad tror du är enklast, uppdatera _alla_ längder, eller basera den nya definitionen på den gamla? 1/299,792,458 har man ju självklart fått ifrån referensprototypen.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Precis. Sekunden är aldrig 100,00000000000% konstant.
Går aldrig heller.

Precis. Egentligen är sekunden 99,99999999986% konstant.

(Förlåt, jag kunde inte låta bli)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag brukar köra med att en meter är ungefär lika lång som ett större kliv, det brukar räcka.

Hear, hear!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Vad tror du är enklast, uppdatera _alla_ längder, eller basera den nya definitionen på den gamla? 1/299,792,458 har man ju självklart fått ifrån referensprototypen.

Jo det var väl det jag tänkte, jag var mer fascinerad att man lyckades få en så bra definition kompatibel med den gamla

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

En sekund kommer väl alltid att vara en sekund, det enda relativitetsteorin säger är väl att olika observatörer kommer att UPPFATTA tiden olika.

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jo det var väl det jag tänkte, jag var mer fascinerad att man lyckades få en så bra definition kompatibel med den gamla

Det hela var enkelt, enligt den gamla definitionen av en meter så blev ljusets hastighet det x m/s. Enligt den nya definitionen så är en meter 1/x.

Detta hade fungerat om ljuset rört sig en meter per sekund, 250 m/s eller vilken annan hastighet som helst, sålänge den är konstant.

Citat:

Precis. Sekunden är aldrig 100,00000000000% konstant.
Går aldrig heller.

Jo, det är det den är. Definitionen är konstant, sen beror det ju på hur exakta våra mätinstrument är. Men om man mäter 99.9% rätt en miljard gånger, så kommer definitionen fortfarande vara 100% rätt.