Permalänk
Medlem

Interaktionsdesign?

Vad kan man bli efter att ha gått en Interaktionsdesigns utbilding? Tycker det verkar ganska intressant, men har ingen koll på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Jag känner en kille som pluggar interaktion i Umeå och vad jag har förstått så blir de helt enkelt exporter på gränssnitt i allmänhet.

Det kan vara allt från att ta fram en bra instrumentpanel på en bil (volvo i umeå är tydligen en vanlig arbetsgivare för deras del) till att ta fram en smart fjärrkontroll eller menysystem.

Sen hur bra utbildningen / studenterna är har jag lika lite aning om som hur mycket jobb det finns.

Permalänk
Medlem

Vi har en som gått nån sån linje på jobbet, han är väl... webb-/flashdesigner... har inte riktigt förstått vilken jobbtitel han fått

Men ja, interaktionsdesign är en stor, viktig och väldigt ofta förbisedd del i design.

Permalänk
Medlem

Det är det jag är rädd för att det inte är ett "riktigt" yrke, utan något som någon "lämplig" person tar hand om.

Permalänk
Medlem

Den här sidan och inläggen där kan nog ge lite insikt: http://www.interakt.nu/home/forum_debate.asp?fid=72

Permalänk
Medlem

bumpar lite här..

jag är också intresserad av att läsa interaktionsdesign och human computer interaction.

men jag tänkte, kan man komma in i spelbranschen med denna utbildning?

Visa signatur

Those aren't nades..they are his testicles. / Roligt Citat från Team Fortress.
PSN: wilcore

Permalänk
Medlem

Som interaktionsdesigner kan man arbeta med det mesta som jag förstått.

Om vi tar hemsidor som ett exempel - så är det interaktionsdesigners uppgift att försöka förstå ex vilka ålders-grupper som kommer besöka hemsidan och forma sidan efter deras behov.
Att även skapa något som får besökaren att vilja stanna kvar eller besöka sidan en andra gång.

Exempel inom spel-världen - Där är deras uppgift att försöka skapa en typ av belöningssystem för individen. Tänk dig World Of Warcraft, där är interaktionen mycket väl genomtänkt - att man kan utvecklas, öka i level, experience osv osv, vilket får användaren att vilja spela vidare. ( Tänk även på hur många som fastnat i det )

Att även se till så en användare slipper avbrott i program, spel, hemsidor m.m.
Ska det vara en slider här? Eller kanske en scrollmeny? Om man gör fel ska programmet rätta till felet automatiskt eller skicka upp en pop-up ruta?
Det ska gå så smidigt som möjligt att använda produkten.

Interaktion mellan människa och dator, med andra ord.

Personas kommer ni att läsa om: http://en.wikipedia.org/wiki/Persona

Som interaktionsdesigner kan man lite av var sak. Programmering, webbdesign, elektronik osv.
När du är färdig står du mellan grafiker och programmerare ( inom datorvärlden ). Finns massor med andra områden man kan jobba inom.

Utbildningen kan vara mycket "flummig" och börjar med rätt så högt tempo också. Var visst vanligt att halva klassen sluta den första terminen.

Nu har jag flummat på rätt bra själv... men hoppas ni fick lite insikt i vad det är.

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xMe

Utbildningen kan vara mycket "flummig" och börjar med rätt så högt tempo också. Var visst vanligt att halva klassen sluta den första terminen.

ok, tack för att du svarade. har du gått en sån utbildning eller känner du nån som har gått?

Visa signatur

Those aren't nades..they are his testicles. / Roligt Citat från Team Fortress.
PSN: wilcore

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wilcore:

ok, tack för att du svarade. har du gått en sån utbildning eller känner du nån som har gått?

Hej, tänkte göra en ganska fet bump, men jag undrar hur det gick för dig och interaktionsdesign som ämne? Är nämligen intresserad av att plugga interaktionsdesign men skulle vilja veta lite om själv utbildningen, vad tycker ni om http://dsv.su.se/utbildning/program/intdes ? Är väl den skola jag kollat mest på då jag bor i Sthlm. Hur ser arbetsmarknaden ut? Lön?

Hoppas någon kunnig ser detta inlägg och kan dela med sig av lite information.

Permalänk

Datateknik på KTH har en inriktning i interaktionsdesign om man vill ha en solid utbildning också.
Har dock hört att kvalitén är bättre i Linköping om man är intresserad av mindre flumm.

Permalänk
Avstängd

tyvärr är UX-kunskap rätt svårsålt, vilket är synd då detta är en viktig del av systemutveckling. Jag misstänker att det är okunniga beställare som inte inser vinsten och bara ser kostnaden. På mitt jobb får UX folket ofta jobba med annat än just UX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur