Vad ska man äta om man vill få bort fyllan och illmående

Permalänk

Vad ska man äta om man vill få bort fyllan och illmående

Som topic lyder. Vad ska man äta för att sluta måilla och få bort fyllan så gott det går? Hade nämligen en av mina värre nätter igår som bestog av snurrande och spyor.

Permalänk
Medlem

Att du blivit lätt alkoholförgiftning är inte mer än att härda ut.

Dock finns det knep som kan hjälpa kroppen.

1 Ät b och c-vitamin (o ja b-vitamin finns i öl men tas inte upp bra då spriten i ölen motverkar den).

2 Drick vatten innan du går å lägger dig (helst under kvällen med).

3 Fixa vattenersättnigsmedel på apoteket.

illamående och sprängade huvudvärk dagen efter är nästan enbart vattenbrist, muskelvärk och matthet i kroppen är spriten

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

du kommer ändå vara full eller "borta" fast du kanske inte märker det på samma sätt.

endel föreslår att basta andra tycker att man ska dricka mycket vatten/kaffe för att motverka de andra signalerna.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
du kommer ändå vara full eller "borta" fast du kanske inte märker det på samma sätt.

endel föreslår att basta andra tycker att man ska dricka mycket vatten/kaffe för att motverka de andra signalerna.

Basta är väl ändå det sämsta man kan göra? Har flera gånger efter en seriös basturunda utan alkohol vaknat upp "bakfull" pga vattenbrist.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Vatten och se till att återställa saltbalansen i kroppen. (mycket öl t ex driver ju ut mängder med urin och salt ur kroppen)

Sen är nog sömn det bästa sättet att låta kroppen återställa sig

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Mat och ge fan i alkoholen.

Mat före och efter fyllan och mycket vatten lindrar väl dumheterna. Men inte behöver du väl dricka tills du spyr?

Edit: B-vitaminet som gäller är väl B6? Det finns massor med b-vitaminer.
Seltin lär ju fungera lika bra som Resorb ifrån apoteket?
"muskelvärk och matthet i kroppen är spriten", vilken del av spriten skulle göra det? Negativ effekt på nervsystemet? Är det inte bara att musklerna håller mindre vätska?

Permalänk
Medlem

Äta och dricka är det bästa.
Även om man mår så dåligt att man inte vill äta så skall man göra det ändå. (man blir bättre)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Mat före och efter fyllan och mycket vatten lindrar väl dumheterna. Men inte behöver du väl dricka tills du spyr?

Vad e det för skitsnack, du behöver knappast dricka mycket för att känna av "bakisheten". Jag har kunnat dricka 5 öl och fortfarande vara väldigt bakis. Ibland måste man ju faktiskt dricka tills man spyr

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk

Flott.
Jag har aldrig hållit på och trixat med vitaminer och skit.

Ett paket apelsinjuice och en flottig pizza brukar sitta som handen i handsken.
Sen ett paket chips och dippa + läsk på kvällen för att runda av.

Mår som en kung efteråt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Edit: B-vitaminet som gäller är väl B6? Det finns massor med b-vitaminer.
Seltin lär ju fungera lika bra som Resorb ifrån apoteket?
"muskelvärk och matthet i kroppen är spriten", vilken del av spriten skulle göra det? Negativ effekt på nervsystemet? Är det inte bara att musklerna håller mindre vätska?

Jag syftade på den ömhet eller seghet du kan få av en bakfylla då lever och njurar går på högvarv för att rensa kroppen och spjälka sprit till acetaldehyd och till slut ättiksyra som kroppen kan ta hand om.

"Acetaldehyd är en kraftig nervirritant och neurotoxin och kan orsaka stor skada i kroppen"

Jag personligen mår inte som en rosknopp dagen efter även om jag vet att jag har en bra salt och vattenbalans i kroppen då jag drukit vatten under kvällen och naten (man blir pissnödig av alltvatten )

källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakfylla

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Se till att käka lite salt(jordnötter, chips etc) och drick vatten innan läggdags.
Då man vaknar käka fet mat...

Annars ska Resorb funka väldigt bra innan man somnar...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att käka fett innan man lägger sig. Hamburgare, korv, potatismos. Bacon är sketabra, salt, fett OCH gott

Sen bör du ju som nämnts i hela tråden, dricka vatten innan du lägger dig.

En tupplur mitt på dagen är inte fel det heller. Bädda ner dig ordentligt så du svettas ut alkoholen. Visst, inte särskilt fräscht men det hjälper.

Permalänk

Malt, humle, jäst och ...vatten?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Flott.
Jag har aldrig hållit på och trixat med vitaminer och skit.

Ett paket apelsinjuice och en flottig pizza brukar sitta som handen i handsken.
Sen ett paket chips och dippa + läsk på kvällen för att runda av.

Mår som en kung efteråt.

amen to that:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
amen to that:D

Jag blir inte ofta bakis jag heller, nästan aldrig. (fast jag dricker flera dagar i veckan oftast).

Men att tipsa andra är väl aldrig fel

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andykidden
Jag blir inte ofta bakis jag heller, nästan aldrig. (fast jag dricker flera dagar i veckan oftast).

Men att tipsa andra är väl aldrig fel

nej aldrig fel att tippsa..dock dricker jag inte
men äter burgare, pizza, kebab så mkt som möjligt
om ja nu skulle ta mig en stänkare:D

och självklart ngn liter cola eller så

Permalänk

två resorb och en halvliter mjölk, sen mår du som en prins..

mycket beprövat och välfungerande.

Permalänk
Medlem

Vi gick igenom det här på vår kemilektion i gymnasiet. Just vaknat och orkar inte tänka så jag skippar namnen. Alkohol vi förtär omvandlas i var fall i olika steg till andra ämnen med hjälp av enzymer. Det ämnet som framkallar illamåendet och det binder bra till fett om jag inte minns fel. Så genom att äta fet mat kan man dämpa symptomen av dagen efter sjukdomen

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

efter många år av testande så är det abra multivitamin joiuce som gör nått åt saken. särsligt dan efter.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Resorb som någon tipsade om ovan är en sak. Annars är banan bra. Kan kännas vämjeligt att trycka i sig när man är bakis, men det är en mineralbomb som iallafall enligt mina erfarenheter kan få illamåendet att lägga sig. Annars, drick vatten och ät ordentligt, sov och lid ut det hela.

Permalänk

Jag brukar börja med att förbereda mig redan kvällen innan, ett riktigt fett mål mat efter krogen och sedan häva i mig någon liter vatten när jag kommer hem. Detta brukar ge en allmänt bra grund att stå på. Sedan gäller det att få mycket sömn, helst några timmar utöver det man brukar sova. Sedan fortsätta dagen efter med en stadig och onyttig frukost med mycket fett (kebabpizza är smaskens ) och mycket vätska. Mjölk är inte helt fel.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

ett par 0.7L vatten och en stor pommes m. ostdipp på Max brukar hålla bakfyllan borta

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Mycket vatten innan man lägger sig.
Mycket vatten när man vaknar och en fet pizza till frukost.

Det brukar hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Resorb, alvedon, nikotin, koffein och nudlar

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Antigen så bottnar man med ett stort lass mat och en jävla massa vatten innan man lägger sig, eller så gör man på traditionellt teknologsätt och förbereder sig för kvällen igenom att kasta i sig första ölen!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

hade en jobbig lördag morgon efter fredagen då jag intog lite för mkt 80% absint och andra alkohol haltiga drycker, en kompis fyllde år.
dricker ganska sällan och då ofta i små mängder så jag har aldrig varit riktigt bakfull. dock lyckades jag dricka vatten så huvudvärken slapp jag men illamåendet blev jag inte av med.
vi skulle iväg på någon bil visning på morgonen vid 9 men det fick jag glömma var bara hem och sova, sen vid 1-2 på dan så mådde jag MYCKET bättre då blev det cross körning :)!

illamåendet beror väll på att man har i lite kräk medel i spriten så man ska få svårare att supa tills man dör? någon får gärna leta källa eftersom det är något jag bara hört!

när man dricker alkohol så förgiftar man HELA kroppen så det är inte undra på att man är vissen dagen efter.

drick vatten och sov. för mig hjälpte sömnen helt klart mest!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
. Bädda ner dig ordentligt så du svettas ut alkoholen. Visst, inte särskilt fräscht men det hjälper.

Det dummaste jag hört :P. Man kan inte öka takten på alkoholförbränningen. Särskilt itne genom att försöka "svettas ut den". Tror du alkoholen simmar ut genom svettkörtarna? Dessutom är det knappast alkoholhalten i blodet som gör att du mår illa dagen efter, utan vätskebrist(lär knappast bli bättre av att amn försöker svettas) samt halten acetylaldehyd, en biprodukt/mellansteg vid förbränning av alkohol.

Rent medicinskt finns det lite att göra mot bakfyllan som inte är relaterad till vätskebristen, då den kan botas genom vätska och tex Resorb. Illamåendet är det svårt att bota. Ofta blir det värre av att man itne får i sig någon mat, så se till att försöka äta ordentligt dagen efter, även om du kalvar, kämpa på!

Aka_the_barf:

De tstämmer absolut inte. Finns inget kräkmedel i spriten. du spyr av alkoholförgiftning.
Se:
http://www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/KontaktaOss...

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Aka_the_barf:

De tstämmer absolut inte. Finns inget kräkmedel i spriten. du spyr av alkoholförgiftning.
Se:
http://www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/KontaktaOss... [/B]

Varför är det så att det är hembränt folk har dryckit när dom ligger på avgiftning och inte köpt alkohol?
Just för att man börjar spy och må nr man får nog med kräkmedel i kroppen nog för att spriten hjälper oxh man mår inte prima av förmycket av det heller så e det kräkmedlet som gör att man börjar spy innan man blir riktigt förgiftad.

Permalänk
Medlem

Mot fyllan: Kokain, du nyktrar till direkt.

Mot illamåendet: Zofran, du kan kolla upp det på fass.se

"Varför är det så att det är hembränt folk har dryckit när dom ligger på avgiftning och inte köpt alkohol?"

Va? Dumfan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej det finns inget kräkmedel i spriten

"Systembolaget blandar kräkmedel i sina drycker."

Det här är en riktig vandringssägen. Trots att den är osann (det vore både olagligt och praktiskt omöjligt att öppna alla flaskor och lägga något i), lever den vidare år efter år. Ibland dyker den till och med upp i tidningar här och där.

http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/myter_om_al...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.