ATI:s drivrutiner vs Nvidias

Permalänk

ATI:s drivrutiner vs Nvidias

Hej!

Jag ska köpa ny dator och jag vet inte vilket grafikkort jag vill ha. Jag har erfarenhet av både Nvidia och ATI;

Nvidia (GeForce 4 ti4600 128MB)
+ Hade vääääääldigt sällan några grafikbuggar
+ Det gick väldigt smidigt att byta drivrutiner
- ?

ATI (Radeon 9800Pro 128MB)
+ Hade sällan några grafikbuggar, men det hände att någon skugga i nåt spel flimrade lite och sådär.
- När jag började använda blender så gick det _extremt_ sakta, det tog 10 sekunder att ta fram en meny o.s.v. Avhjälptes med nya drivrutiner.
- Jag har haft ett helvete med att byta drivrutiner. Jag som relativt datorkunnig/van borde ju klara en så simpel sak, men även när jag följt ATI:s egna steg-för-steg-guide till punkt och pricka så har saker och ting krånglat. Har haft problem som att datorn har rebootat så fort jag försökt ta fram inställningarna för bildskärmen/kortet.

Har även en bekant som har stora problem med att hitta drivrutiner till sitt ati 1900 som fungerar bra i Company of Heroes. Han får massa jävla epilepsiframkallande flimmer och skit hela tiden.

Så nu funderar jag på om jag ska ta ett nvidia 8800 eller ett ati 2900. Det låter ju på folk som att 2900 är mäktigare, men jag bryr mig inte så mkt om jag får bättre fps ifall jag tvingas stå ut med en massa grafikbuggar eller andra drivrutinsrelaterade problem.

Hur ska jag göra?

Tack!

Permalänk
Medlem

Sjävla drivrutinerna är väll hyffsat okej för båda tillverkarna. Dock så gillar jag inte CCC, iofs så är man ju inte tvungen att använda det.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Hedersmedlem

(snor tråden lite)

Jag står inför samma val och kval: ett Radeon HD 2900 XT 512MB eller Geforce 8800 GTS 320/640MB. Prestandamässigt skiljer sig knappt korten från varandra. Hur är det med överklockning? Vilket grafikkort kan man klocka bäst och tjäna mest prestanda med?

Ljudnivå och strömförbrukning spelar ingen roll för mig.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
(snor tråden lite)

Jag står inför samma val och kval: ett Radeon HD 2900 XT 512MB eller Geforce 8800 GTS 320/640MB. Prestandamässigt skiljer sig knappt korten från varandra. Hur är det med överklockning? Vilket grafikkort kan man klocka bäst och tjäna mest prestanda med?

Ljudnivå och strömförbrukning spelar ingen roll för mig.

Jag står också inför samma val, jag har lite beslutsångest angående detta ;S. Jag har lagt en beställning på ett Radeon HD2900XT, men börjar fundera på om jag kanske ska ändra till ett 8800GTS istället...om man nu ska göra det så verkar detta vara ett grymt bra val, kortet är lite överklockat som standard: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MSINX88GTS

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Överklocknings resultaten talar till 8800gts fördel, men det är som med alla överklockning, det skiljer sig från tillverkare och modell. Jag anser att ett 8800gts 320mb från xfx är bland de bättre köpen.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag upplever att ati har bättre prestanda när det verkligen gäller men har lite "tyngre" och segare mjukvara, medan nvidia har flytande mjukvara men lite sämre prestanda på själva hårdvaran. Men jag kan förstås vara helt ute och cykla.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white