Permalänk
Medlem

När är man student?

Hej!

När är man student?
Räcker det med att man går på gymnasiet för att räknas som en, eller måste man plugga på högskola och sånt?

På dustinhome blir det billigare och gratis frakt för "studenter"

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Dustinhome tar nummeret på ditt CSN-kort, har du ett sådant så är man studen.
Tror jag fick det i 9:an?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Varför har inte jag fått något CSN kort

Fick dock ett brev av CSN idag om studiebidraget..

Citat:

Vilka får CSN-kortet? En förutsättning för att få CSN-kortet är att du studerar med studiestöd eller rekryteringsbidrag under minst tre månader (13 veckor) på minst halvtid. Kortet skickas cirka två veckor efter första utbetalningen på terminen till:

Någon som kan översätta?
Kommer jag att få ett CSN kort? Ska börja ettan på gymnasiet.

EDIT2: Fan vad nice Med CSN kortet kostar ju bara Comviq Kompis 29 spänn i månaden

EDIT3 : Ehum.. Nu råkade jag visst beställa en ny kod trots att jag inte har något kort Haha xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka får CSN-kortet? En förutsättning för att få CSN-kortet är att du studerar med studiestöd eller rekryteringsbidrag under minst tre månader (13 veckor) på minst halvtid. Kortet skickas cirka två veckor efter första utbetalningen på terminen till:

Du ska ha ett CSN-kort, ja. Börjar du gymnasiet i år? Isf bör det komma cirka två veckor efter att du fått ditt första studiebidrag, precis som det står.

Permalänk
Medlem

Student är du när du gått ut gymnasiet och tagit studenten.

Flera ställen har s.k. studentrabatt och dessa är främst för högskolestudenter med mecenat-kort. CSN-kortet och mecenat-kortet tillhör samma myndighet, CSN. Därför brukar studentrabatt till 99% gälla även gymnasiestuderande.

Permalänk
Medlem

Oficiellt eller ej tycker jag att man är student om man pluggar vidare efter Högstadiet då allt efter det är Icke Obligatoriskt, det vill säga man väljer det själv.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Okej, pratade men en kompis, han fick CSN-kortet kort efter han började ettan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Oficiellt eller ej tycker jag att man är student om man pluggar vidare efter Högstadiet då allt efter det är Icke Obligatoriskt, det vill säga man väljer det själv.

Som student vid ett universitet vill jag kontra med att gymnasieelever inte är studenter. Att vara (heltids)student innebär att man har brist på pengar, pluggar för sitt levene och läser vid en högskola eller universitet. En bra definition på "student" är antagligen "medlem i en studentkår" (pga kårobligatoriet). Från wikipedia:

Citat:

Gymnasieelever brukar felaktigt kalla sig "studenter", särskilt sistaårselever under vårterminens slut, efter mösspåtagningen. Detta beror antagligen på missuppfattade traditioner från den tid då gymnasiet avslutades med att man tog studentexamen. Än i dag kallas det att "ta studenten".

Det finns inte längre någon studentexamen, men i praktiken har alla som "tagit studenten" rätten att bära studentmössa. Det är sällan andra än riktiga studenter bär studentmössor (det är nästan bara när andra "tar studenten" och vid ev. mösspåtagning på valborg). Att ha tagit studenten och bära studentmössa betyder alltså inte i min värld att man är student. Sveriges Förenade Studentkårer, SFS, representerar exempelvis Sveriges studenter och de representerar faktiskt inte alla som tagit studentexamen utan bara medlemmarna i studentkårerna.

En del butiker ger sina studentrabatter även till gymnasieelever (CSN-kortet), medans andra kräver student-ID (Mecenat-kortet, Studentkortet eller rent av kårlegget).

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Som student vid ett universitet vill jag kontra med att gymnasieelever inte är studenter. Att vara student innebär att man har brist på pengar, pluggar för sitt levene och läser vid en högskola eller universitet.

Alla rika snobbar som får sin utbildning betald då?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir

;)Dom har råd att betala full frakt från Dustin...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med xerent. På gymnasiet är man studerande, inte student.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

När du går på högskola eller universitet.

Men visst, CSN räcker för rabatter.

Permalänk
Medlem

Så, enligt CSN räcknas man som student när man börjar gymnasiet?

Lysande.. Då kommer nog mitt kort snart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från Dustin:

"För att bli godkänd som studentkund hos Dustin home krävs att du studerar vid universitet eller högskola.
Verifiering sker med hjälp av ditt personnummer hos Studentkortet.com som även samarbetar med CSN.
"

Känns som att du får betala din frakt själv.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Våga inte kalla mig för en icke-student!
Jag vet var din brevlåda bor :O!!!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Så, enligt CSN räcknas man som student när man börjar gymnasiet?

Lysande.. Då kommer nog mitt kort snart

Nej du räknas inte som student enligt CSN. Du räknas som studerande som xerent skrev tidigare.

Som Gorian skrev, måste du verifiera med studentkortet (ska ej förväxlas med CSN-kortet eller Mecenat-kortet!). Det är ett gult kort som bara högskole- och universitetstudenter får. Samma verifiering krävs hos bokus för frifrakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Det är ett gult kort som bara högskole- och universitetstudenter får. Samma verifiering krävs hos bokus för frifrakt.

Gills det om jag rånar en stackars högskolestudent och tar hans gula kort ?

Visa signatur

Permalänk

Jag vet att Max vill ha "Membit"-kortet för att ge rabatt.

Och det får du endast om du studerar vid universitet/högskola.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Okej, aja. Bara jag får rabatt i från Tele2 med CSN-kortet så duger det ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir

Ekonomer! (obs skämt)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Som student vid ett universitet vill jag kontra med att gymnasieelever inte är studenter. Att vara (heltids)student innebär att man har brist på pengar, pluggar för sitt levene och läser vid en högskola eller universitet. En bra definition på "student" är antagligen "medlem i en studentkår" (pga kårobligatoriet).

Jag håller med dig. Student blir man inte förräns man pluggar på universitetet, högskola (folkhögskola också antar jag). Anledningen? MAN SKA KÄMPA för denna ärofyllda titel! Men att gå på gymnasiet eller att ens gå ur gymnasiet är ju något som alla gör ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag håller med dig. Student blir man inte förräns man pluggar på universitetet, högskola (folkhögskola också antar jag). Anledningen? MAN SKA KÄMPA för denna ärofyllda titel! Men att gå på gymnasiet eller att ens gå ur gymnasiet är ju något som alla gör ändå!

Precis! När man känner samvaron som student och blir en del av studentkulturen som finns hos kåren, föreningarna eller nationerna så förstår man varför gymnasieelever inte är studenter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaja, det räcker med det patriotiska snacket om studentkårer nu

Bara jag får mitt CSN kort så..
Måste nog ringa till Tele2 och fråga ifall man verkligen får rabatt med bara CSN kortet.

(Om ingen av er vet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När du får CSN-kortet så får du ett häfte med information också, där det står vad du får rabatt på.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Jag vet att Max vill ha "Membit"-kortet för att ge rabatt.

Och det får du endast om du studerar vid universitet/högskola.

jag har då aldrig haft ett Membit-kort under dom åren jag har studerat. Det jag har är ett Mecenatkort och det har funkat på alla ställen där man får studentrabatt.

Här även ett så kallat LiU-kort som man får om man pluggar på Linköpings Universitet och det funkar på lokala pizzerior och sånt men är inget officiellt bevis på att man är student.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]