Mordet i Helsingborg och våldet i Sverige

Permalänk
Medlem

Mordet i Helsingborg och våldet i Sverige

http://hd.se/helsingborg/2007/09/07/27-aarig-helsingborgare/

Fick precis reda av min kompis att detta hände i fredags. Jag förstår mig inte på sånt här.. Det är så sjukt. Detta är första gången nåt sånt händer i Helsingborg som jag kommer ihåg.

Jag förstår inte hur man kan göra nåt sånt. Att först skjuta någon i benet, sen ryggen och sen sätta två skott i huvet när han ligger ner. Framför alla, mitt i stan. Framför barn, män och kvinnor....

Jag blir så ledsen. Jag hoppas bara att det här inte eskalerar. Pallar inte att allt förvärras i min stad, eller mitt land, eller min värld för fan.

Men det tråkiga är att det kommer eskalera. Han som blev mördad, hans vänner kommer säkert vilja retaliera. Dra bort till Landskrona och mörda någon annan stackars sate..

Hatar verkligen sånt här.

Och sen kommer det folk som tycker vapenvägrare är naiva... isf. är jag bara barnet.

Är det bara jag, eller har våldet i Sverige verkligen ökat så mycket? Är det någon som har statistik? Vad kan en eventuell ökning bero på?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Re: Mordet i Helsingborg och våldet i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Och sen kommer det folk som tycker vapenvägrare är naiva... isf. är jag bara barnet.

Hah, men det förstår du väl, att vara emot vapen är ju jättelöjligt! Mord är småsaker vi får ta, vapnet har större rätt i samhället än människor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Glömsk

Re: Mordet i Helsingborg och våldet i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Är det bara jag, eller har våldet i Sverige verkligen ökat så mycket? Är det någon som har statistik? Vad kan en eventuell ökning bero på?

Det finns statistik, kolla på www.bra.se

Antal anmälda våldsbrott i kategorin "dödligt våld" har ökat sedan 1990:

121 149 178 175 160 180 199 157 188 188 178 168 223 191 215 243 240

Alltså 121 anmälda 1990 och 240 anmälda 2006.

Här är anmälda våldsbrott 1990-2006 (inkluderar dödligt våld ovan):

52358 52162 57602 63788 65236 66311 65829 68349 70952 76746 75874 78407 79455 83782 86107 94205 98154

Också i princip en fördubbling sedan 1990.

Edit: Här är våldtäkter 1990-2006:

1410 1462 1688 2153 1812 1707 1608 1693 1973 2104 2026 2086 2185 2565 2631 3787 4208

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den avlidne anmälde då att han blivit utsatt för mordförsök i Landskrona...

Den döde kom cyklandes från vänster.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte att ni ska tro att jag är rasist eller något....

Jag har vänner från Iraq (ja faktiskt ) och från andra delar av världen.

men ärligt talat, 50% om inte mer, av alla kurder, iraqer etc beter sig som jävla svin !?
Min vän bodde i ett område för "invandrare" (ursäkta ordvalet), och när jag skulle gå upp till honom, så satt det alltid minst 4st "invandrare" och kolla på oss när vi gick förbi, sen så hör man "svenska hora" bakom sig och jag vänder mig om och dom pekar mot oss, detta har hänt flertal ggr.

En annan jag känner som är svensk, blev i år, mördad utav en "invandrare", flera knivhögg..... Dom hade bråkat innan, men inte sådant våld. Varför ta till sådant?

Vilket område där "invandrare" bor runt i olika städer omkring mig, så får man alltid höra en massa fula ord, bara för att jag är "vit" !?

Och när jag gick i skolan så var det alltid "invandrar" gäng som sa elaka kommentarer till mina tjej vänner, varför beter dom sig som det? vi välkomnar dom, och dom beter sig som svin.

Ursäkta om jag utrycker mig så här, men jag är så trött..... Detta enligt mig förstör samhället.... dom som inte kan sköta sig, tycker inte jag borde få vara kvar här.....

och fortsätter det så här, så kan jag tänka mig att det kommer i framtiden bli ett inbördeskrig, då det bara blir mer o mer sådana saker som det där.........

mvh

Jonny K

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk

Kan till viss del instämma, många "invandrare" beter som under all kritik.

Min fundering är i vilket fall att det inte är de direkta invandrarna som beter sig så här, dvs. de som har rest eller flytt hit och sedan lyckats få uppehållstillstånd. Nej, det är nästa generation som gör sådana här saker, tror jag! Deras barn, födda i Sverige.

Kan de inte hävda sig eller komma till uttryck på annat sätt, så skaffar de uppmärksamhet på det här viset. Dessutom kan mycket bottna i just våra fördomar. Om invandrarungdomar tror att det "förväntas" av dem att bete sig hemskt, då gör dem det.

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem

Den där 27åringen lär inte varit guds bästa barn själv.. Interna uppgörelser bryr jag mig inte ett skit om. Bara fint med självsanering. Det är det oprovocerande våldet från diverse skithögar till mänskligt avskräde mot folk ute på gator och torg som måste stoppas först och främst.

Permalänk
Medlem

jag hade inga fördommar om invandrare förut, helt ärligt, men när dom började ropa glåpord åt min flickvän.... då slog fick man andra tankar...

Vi vita kan vara svin vi med, helt sant.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mordet i Helsingborg och våldet i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Statistik

En fördubbling alltså. 17-18 år och anmälda våldsbrott och våldtäkter har fördubblats.

Jag är faktist lite chockad. Trodde inte att ökningen skulle vara med 100%.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
text

Invandrartäta områden är teh sux.

Permalänk

Vi som räknar med att vara "svenskar" är nog inte bättre men vi är nog lite mer normala på alla områden än vad vi uppfattar andra folkslag.

Har inget emot invandrare osv, dock när de börjar förstöra o ropa massa saker osv kan de gott ha stannat kvar i deras land oavsett vad de har gjort eller vad deras land varit med om.

Kan man inta ta seden dit man kommer så ska man väl inte åka dit?
visst vi svenskar gillar o bryta regler bara för att det är kul .. (vem har inte gjort det?) men det kommer även en fast där man börjar gnälla på sina egna och fattar inte hur de kan göra sånt man gjorde för 3 år sedan

sen att tiderna har förändrats är ju saken. lättare att få tag i saker man vill ha osv har nog hjälpt till. vi lever förnärma folk vi inte vill leva. det är lättare att kolla upp en person än vad det var i dåtiden men hjälp av internett osv.

Sen så är det inte gubbarna o tanterna som har rest hit som gör det utan det är deras barn som sagt.
Varför kan man inte respektera varande i en sådan grad?
visst man kan inte gilla alla o vara snäll jämt men att hålla på o döda folk bara bara dumt. att ryka ihop med någon har vi alla gjort någon gång och kommer även göra igen.

tänk en gång till..
Saknar den tiden då Ljungby hade lite "problem" med vissa folk som tyckte som de ville.. Fan vad klungt det var men dock så fel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tänk på en sak att statistiken för våldsbrott har ökat b.la. på grund av att skolorna idag måste anmäla om något händer, det behövde dom inte tidigare. Allt fler har t.ex. mobilkameror och bild/filmbevis ökar och likaså anmälningarna.
Fler tjejer/kvinnor träder fram och anmäler våldtäkter, men även anmäler fejk våldtäkter.

Min sambo har just läst om brotten i Sverige och varför det har ökat. Kommer inte ihåg allt men ökningen är inte lika stor som man tror.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Nu vill jag inte att ni ska tro att jag är rasist eller något....

Jag har vänner från Iraq (ja faktiskt ) och från andra delar av världen.

Det här är överlägset det sämsta sättet man kan starta ett inlägg med om man ska uppfölja med något i stil med: "50% om inte mer, av alla kurder, iraqer etc beter sig som jävla svin".

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

haha, så sant så

ville bara inte få folk att tro att jag är rasist.

Lätt för folk att dömma folk via internet, men jag erkänner att jag tog i när jag menade att mer än 50% är så... Så jag ber om ursäkt för detta om folk tagit illa upp.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Nä det är ju livsfarligt att du säger vad du tycker och känner att du måste ursäkta dig för det... Stå upp för vad ni tycker o skit i andra!

Permalänk
Medlem

vill inte väcka den björn som sover

Skulle gärna vilja höra fler åsikter !

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Att någon får några skott i huvudet mitt i stan handlar om organiserade brottslingar så allmänheten har "inget" att oroa sig för.
Förstår mig inte på dagens ungdomar, står någon och pissar tex mot ett hus i stan så vågar man knappt säga till för man riskerar att bli misshandlad till döds.

Sen ska man inte hoppa på folk pga etnisk bakgrund, problemet är att i de flesta fallen jag hamnat i bråk och dylikt så har det varit invadrare, men som sagt jag hatar dom inte mer för det utan jag hatar alla som har en skruv lös innanför pannbetent.

Permalänk
Medlem

Känner samma sak som JonnyK om invandrare. Givetvis är det inte så mycket som 50% av alla som beter sig så, men det är bara dom få som beter sig illa som gör att man nästan får rasistiska åsikter.

För övrigt så är väl inte mordet allt för farligt eftersom det var intern uppgörelse. hade det varit oprovocerat så skulle man ju blivit riktigt rädd

Permalänk
Medlem

Bara för man är kritisk till något behöver man inte tramsa till det. Skriv att ni ogillar invandrare(det gör jag med, speciellt araber) och ni behöver inte ursäkta er med "jag är inte rasist". Det ser bara löjligt ut att skriva "Invandrare" och liknande.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Re: Mordet i Helsingborg och våldet i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Och sen kommer det folk som tycker vapenvägrare är naiva... isf. är jag bara barnet.

Förstår inte ditt påstående, vem tycker att någon som vägrar använda vapen för naiv? Möjligen i Irak men i Sverige?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Re: Mordet i Helsingborg och våldet i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Detta är första gången nåt sånt händer i Helsingborg som jag kommer ihåg.

Pallar inte att allt förvärras i min stad, eller mitt land, eller min värld för fan.

Så då har du glömt skotten utanför gymmet på södergatan?
Knivrånmordet vid gustav adolfsskolan?
Den sprängda bilen på högaborg?
Handgranaten som smällde utanför seven eleven på söder?
Allt detta har väl inträffat det senaste året om jag inte missminner mig. Känner på mig att jag glömt nåt också. Helsingborg har börjat bli en farlig stad, även om det sällan verkar vara en vanlig svensson som drabbas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Men det tråkiga är att det kommer eskalera. Han som blev mördad, hans vänner kommer säkert vilja retaliera. Dra bort till Landskrona och mörda någon annan stackars sate..

Om jag fattat det rätt, och om det inte bara är spekulationer, så var denhär snubben inte kriminell utan en helt vanlig kille. Troligtvis har han bara träffat fel tjej, kika i dagens hd.. Så nån hämnd verkar inte troligt.

Permalänk
Medlem

Jag blir väldigt arg och hämdlysten bara jag hör om sådan här sk-t.
Det är när sånt här händer jag börjar tänka om mitt motstånd mot dödsstraff verkligen är en åsikt jag ska hålla kvar vid.

De som gör något sådant har, enligt mig, förbrukat all sin rätt att någonsin gå fria igen. Sätt dem på livstids fängelse med svältföda och daglig tortyr..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

tror säkert att många håller med mig om detta med invandrare.

Det är ju sådana här grejjer som gör att SD får mer röster... höjdes inte deras röster med 44% sist?

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Jag är själv andra-generationens invandrare (Tjeckien) men jag har ärligt talat fått nog.

Sverige är bland de bästa länder man kan flytta till och Sverige är det land i Europa som tagit emot flest invandrare sedan 2a världskriget...vad får landet tillbaka för den generositeten?

Svenskar trivs så bra med att vara så förbannat passiva och trevliga. Så fort någon bara nämner utlänning eller invandrare då j*vlar är man rasist och ska pekas på. Jag vill skilja på rasist och realist.

Rasisten är den som avskyr alla av annat ursprung oavsett hur integrerade de är.
Realisten är den som ser att det finns olika typer av invandrare, de som gillar landet, behandlar svenskar med respekt och vill lära sig språket, utbilda sig, beté sig med folkvett. Men också att det finns en annan sida av myntet.

Nu när Sverige på senare tid börjat ta in allt fler från länder som är mer avlägsna och därmed har andra seder/annan religion än vi, det är då det börjar uppstå problem, speciellt när de trivs så bra med att bo bredvid varandra och känna sig lite som hemma och kollektivt förakta allt som har med detta "hemska land" att göra.

Fan, är det konstigt att medel-svensson har fått nog och lägger sin röst på SD när varannat inslag i Efterlyst följs av "talar svenska med brytning" trots att invandrarna är en niondel av befolkningen?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jag är själv andra-generationens invandrare (Tjeckien) men jag har ärligt talat fått nog.

Sverige är bland de bästa länder man kan flytta till och Sverige är det land i Europa som tagit emot flest invandrare sedan 2a världskriget...vad får landet tillbaka för den generositeten?

Svenskar trivs så bra med att vara så förbannat passiva och trevliga. Så fort någon bara nämner utlänning eller invandrare då j*vlar är man rasist och ska pekas på. Jag vill skilja på rasist och realist.

Rasisten är den som avskyr alla av annat ursprung oavsett hur integrerade de är.
Realisten är den som ser att det finns olika typer av invandrare, de som gillar landet, behandlar svenskar med respekt och vill lära sig språket, utbilda sig, beté sig med folkvett. Men också att det finns en annan sida av myntet.

Nu när Sverige på senare tid börjat ta in allt fler från länder som är mer avlägsna och därmed har andra seder/annan religion än vi, det är då det börjar uppstå problem, speciellt när de trivs så bra med att bo bredvid varandra och känna sig lite som hemma och kollektivt förakta allt som har med detta "hemska land" att göra.

Fan, är det konstigt att medel-svensson har fått nog och lägger sin röst på SD när varannat inslag i Efterlyst följs av "talar svenska med brytning" trots att invandrarna är en niondel av befolkningen?

Varför är det så att det ofta är "andra-generationens" invandrare som kan beskriva problematiken kring invandrare/segregation/rasism bäst?!?!!?

Bra skrivet.

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk

Håller med. Jävligt bra skrivet och helt sant det du säger.

+++

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Nu när Sverige på senare tid börjat ta in allt fler från länder som är mer avlägsna och därmed har andra seder/annan religion än vi, det är då det börjar uppstå problem, speciellt när de trivs så bra med att bo bredvid varandra och känna sig lite som hemma och kollektivt förakta allt som har med detta "hemska land" att göra. [/B]

Ja, som mina läskiga kurdiska grannar. De envisas med glatt hälsa och bjuda mig och min rumskompis på te. Skulle jag komma ner till tvättmaskinerna för att tvätta och någon av dem är där så får jag tvätten tvättad och prydligt vikt. Maken till sätt!

Värst är ändå min mors utländska grannar (även de kurder), som med jämna mellanrum skickar ner stora fat med ris och rejäla portioner av annan mat till henne. Visst att de har en annan kultur där nere, men är det sånt vi vill se här i Sverige? Tveksamt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Ja, som mina läskiga kurdiska grannar. De envisas med glatt hälsa och bjuda mig och min rumskompis på te. Skulle jag komma ner till tvättmaskinerna för att tvätta och någon av dem är där så får jag tvätten tvättad och prydligt vikt. Maken till sätt!

Värst är ändå min mors utländska grannar (även de kurder), som med jämna mellanrum skickar ner stora fat med ris och rejäla portioner av annan mat till henne. Visst att de har en annan kultur där nere, men är det sånt vi vill se här i Sverige? Tveksamt.

Nu syftar jag på vissa områden i t.ex. Malmö, långtifrån alla har den attityden. Vad jag märkt är ofta föräldrarna av en bättre inställning än deras ungar av någon anledning.

En kompis till farsan som flyttade hit för tjugo år sedan berättade att han var så glad för Sverige som tog emot honom, folk var trevliga, han fick arbete osv. En ny chans. Och nu säger han att vi förstör vårt land, inte ens han som troende muslim vill bo kvar här längre. Min grannes hela kroatiska familj röstade på SD därför att de ser vad den ökade invandringen ställer till med.

Det är oerhört trevligt att du har så bra erfarenheter men det säger mig inte så mycket, jag vet redan att det finns många bra invandrare.

Edit - Lägg därtill att mina föräldrar är av samma åsikt.

Tar din in en lagom andel invandrare (som förr) = de integreras betydligt lättare därför att de är en tydlig minoritet och inte har så många från samma land i närheten. Hela processen skyndas på, ungarna i skolan ser ingen mening med att gå och bryta med flit för att bli accepterade, lika bra att lära sig svenska språket så fort det bara går och smälta in.

Tar du in en lite för stor andel invandrare (som nu) = de bosätter sig där det finns billiga lägenheter (givetvis i områden där redan tidigare invandrare bosatt sig), de är nu inte en lika tydlig minoritet därför att de har grannar till höger och vänster som är från samma område. Processen går långsammare, ungarna ser nu fler alternativ i skolan, varför inte gå med i gänget med invandrare och slippa integreras för då är man helt plötsligt i ingenmansland. Man vill tillhöra en gruppering så fort som möjligt, vad väljer man?

Invandrarfamiljer i Malmö flyttar UT ur staden därför att deras barn började bryta på svenska även fast de kunde bättre svenska sedan innan. Invandrarna själva ser problem, är det inte okej att svenskarna med börjar göra det?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Invandrarfamiljer i Malmö flyttar UT ur staden därför att deras barn började bryta på svenska även fast de kunde bättre svenska sedan innan. Invandrarna själva ser problem, är det inte okej att svenskarna med börjar göra det?

Självklart. Jag ser också problem med segregationen och den ökade kriminaliteten i förorterna, men att dra någon vals om andra kulturer och hänvisa kriminaliteten till deras sed och religion känns jäkligt främmande.

Du säger själv att föräldrarna har en bättre inställning än deras barn. Vilka tror du är mest representativa för den kulturella bakgrund familjen har?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Självklart. Jag ser också problem med segregationen och den ökade kriminaliteten i förorterna, men att dra någon vals om andra kulturer och hänvisa kriminaliteten till deras sed och religion känns jäkligt främmande.

Du säger själv att föräldrarna har en bättre inställning än deras barn. Vilka tror du är mest representativa för den kulturella bakgrund familjen har?

Jag har inte sagt att de blir kriminella, utan att det är svårare att integrera en familj som har helt andra traditioner och en annan religion än mottagarlandets majoritet har. Detta har jag kommit fram till helt själv, bara genom sunt förnuft. Sen är det inte enbart detta, utan framförallt mängden som är problemet. Den kulturella bakgrunden är bara ett bi-problem, inte en huvudfaktor.

Detta är vad jag tror, om du tror att det hade varit lika svårt att integrera 1000 människor från något nordiskt land, då får du tro det.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein