Vilket ska man lita på? Everest, Core temp, ... ?

Permalänk
Medlem

Vilket ska man lita på? Everest, Core temp, ... ?

Kör flera olika program för att övervaka systemets temperatur, och dom visar olika temps:
Everest visar 34C, och Core temp(nyaste, 0.95 nånting) visar 37-38C.
Jag körde även NVIDIA monitorView, och den också visar på ca 34-35.(alla dessa är i idle, visar även olika temps i load)

Så vilket program ska man lita på?

datorn:
s939 a64 3000+
asus a8n-e

Permalänk

För att få Idle-temps så är väll BIOS bäst.

Permalänk
Medlem

Antar det, men vilket ska jag lita på när det gäller load temps? Har även där ca 4 grader skillnad på programmen

Permalänk
Medlem

Mitt svar: Ta medelvärdet eller ladda ner TAT etc. och se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

bios är itne så mycket för enligt mig
säger 57 för mig och den stänger av sig vid 60 så det tror jag inte
kör coretemp då ajg tycker det stämmer och loggar bra medans man spelar

Permalänk
Avstängd

HEJ!!!

jag lånar denna tråd jag har börjat köra prime för o testa datorn kollar tempen med 3 olika temperatur kollar program
TAT visar 56-59 grader
everest visar samtidigt 57-66grader
lika så coretemp visar 57-66grader

så nu undrar jag va jag ska lita på klarar TAT x38 chippet eller är det därför den visar 5 gradert mindre en everest o coretemp

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
HEJ!!!

jag lånar denna tråd jag har börjat köra prime för o testa datorn kollar tempen med 3 olika temperatur kollar program
TAT visar 56-59 grader
everest visar samtidigt 57-66grader
lika så coretemp visar 57-66grader

så nu undrar jag va jag ska lita på klarar TAT x38 chippet eller är det därför den visar 5 gradert mindre en everest o coretemp

TAT visar fel på nya CPUer (inget nytt med det).

För everest och Coretemp så är det versionsberoende. Everest 4.20 ska vara bra likaså Coretemp 0.96. Testa dessa.

Vad har du för processor?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Avstängd

en E6600 så den är nog inte så himla ny ,men chippet på moderkakan är X38
ds5 Gigabyte

kör coretemp 0,96 samt everest 3,0 nånting med ultimate

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

Jag har Everest 4.20 och Coretemp 0.96. Båda visar en idle temp på 27-28 grader och loaden har jag inte hunnit kolla än. har nämligen precis bytt min stock-kylare till en thermalright u-120 extreme. Och den gör sitt jobb förbannat bra. Sänkte tempen med ca 10 grader. Jag hade iofs gjort en tabbe o smetat på för mycket pasta på stocken så den blev nog onödigt varm. men nu är det korrigerat. gör om, gör rätt

Visa signatur

Macbook - Intel Core 2 Duo 2.4ghz

Permalänk

har x38 ds5 jag också och jag märkte ca 10 graders skillnad i load på processorn jämfört med när jag körde samma processor och kylare på p35 ds 3 innan. 10 grader mindre då. visade orimligt högt innan. uppemot 65 grader i load med oklockad e4300. nu visar den ca 50 grader oklockad och 57 @ 3.2ghz, 1.34v kylaren är thermalright ultra 120 ex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
en E6600 så den är nog inte så himla ny ,men chippet på moderkakan är X38
ds5 Gigabyte

kör coretemp 0,96 samt everest 3,0 nånting med ultimate

Coretemp 0.96 ska visa rätt.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

jag får skumma temps med Coretemp den visar Core #0 5
Core #1 11 grader

Everest visar ingen temp på cpun alls.... Speedfan verkar visa fel oxå....
Har Asus moderkort.....

edit tankade hem en ny version av Everest men den visar att cpun ligger på 34/35 grader Idle, vilket jag inte tror att den gör.När jag spelade så gick den upp i 40grader. ????????

fattar nada....

Det är en 4000+ x2 @ 2628mhz så dessa temps kan ej stämma som programet visar. Även i bios visar den fel.

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
jag får skumma temps med Coretemp den visar Core #0 5
Core #1 11 grader

Everest visar ingen temp på cpun alls.... Speedfan verkar visa fel oxå....
Har Asus moderkort.....

edit tankade hem en ny version av Everest men den visar att cpun ligger på 34/35 grader Idle, vilket jag inte tror att den gör.När jag spelade så gick den upp i 40grader. ????????

fattar nada....

Det är en 4000+ x2 @ 2628mhz så dessa temps kan ej stämma som programet visar. Även i bios visar den fel.

jag har problem med amd x2 prollar med man måste kolla auxtempen på everest den anger cputempen o cputempen avger aux,rå skumt

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit