Räkna utan miniräknare.

Permalänk
Medlem

Räkna utan miniräknare.

Är det någon som ha någon bra metod eller algoritm? Kanske en bra länk till en sida där det är lätt att lära sig?

Alla alt från addition till avancerade aritmetik och omvandling mellan talbaser är intressent.

Mitt bästa och enda knep är memorisering av multiplikationstabellen. Men det är grundläggande och jag vill lära mig mer.

Permalänk

försök memorera multiplikationstabellen till 100, då kommer du nog vara riktigt bra, finns många knep du kan använda om du gör så

Permalänk
Medlem

Memorera de trigonometriska funktionerna, alltså de exakta. Lika användbart som att lära sig multipluttationsskalpellen.

Här lite om att omvandla talbaser, när det kommer till datorer.
http://www.edu.avesta.se/domarhagsskolan/datateknik/Kurser/DT...
Men allvarligt.. Hur ofta gör man sådant om inte på räknarn? Då är tri.funk. och multip. mycket bättre att verkligen kunna utantill.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag kan det där med talbaser om jag har en räknare men jag kan inte göra det snabbt i huvudet.

Det finns folk som har vissa metoder som de kan räkna ut kubikroten på ett femsiffrigt tal i på under 5 sec. Det är sånt och liknande jag vill lära mig. Den praktiska nyttan av det behöver vi inte bry oss om.