Permalänk
Medlem

Hitta fasen (EL)

Borde kunna besvara frågan själv, men kommer bara på en lösningen och den är inte god nog för mig ännu.

Har endast en "vanlig" multimeter som verktyg.

Har ett vägguttag, vill hitta vart fasen ligger, kabelmärkning existerar inte.

Enda jag kan komma på är att testa att mäta mellan jord och fas, det som händer, ifall man då väljer rätt, är att jordfelsbrytaren kommer släppa, vilket inte är godkänt, annat än i nödfall då det blir för mycket klydd med elektronik i huset.

Är det jag som inte tänker tillräckligt?

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk

Har läst 3 år i EL/data och borde kunna besvara denna frågan, men det kan jag inte

Det som borde hända är ingenting? multimetern kommer visa volten? (osäker)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

färgen på kablarna ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fors_89
färgen på kablarna ?

Som jag skrev så existerar ingen uppmärkning av kablar, varken färg på isoleringen eller någon annan form av uppmärkning.

Visa signatur

Permalänk

det du kan göra är att mäta i ett hål i taget med voltmätning till ett element/vattenrör. har du inget utslag på ena kablen är denna Nollan . den andra är Fasen som sagt där bör du ha ca 227V Dvs 230V. har du även skyddsjord kan du pipmäta (summra) skyddsjorden mot ett element/vattenrör då detta är mot jord.

Skyddsjorden ska ALLTID! vara i görn/gul utförande. men den kan även vara RÖD! detta är att under dackefejden så var skyddsjorden röd. dock så finns det inga kablar i dåtidens eller nu tidens standad som är röd närmaste är orange så det kan du vara säker över.

Nollan bör vara blå men den kan även vara svart. man vet alldrig vilka färger en elektriker har använt då standaderna ändras lite till o från.

EDIT: Snackar bara elinstalationer och inte automatitiskåp som har en annan standad på kablarna färg om det är styr kablar. AC eller DC osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bearny
Syfter du nu på ifall man kopplat samman fasen och jorden?

Gör man det så går jordfelsbrytaren, då "mer passerar ut än som kommer in" via nollan, i ett vanligt hushåll är inte nollan och jorden sammankopplad.

öö? Med en multimeter så är motståndet så högt på Voltmätning att det iprincip inte passerar någon ström alls dvs Ampere. yters några få mA på sin höjd. i Amperemätning så passerar det den mängd Ampere som Lasten drar dvs en Tv, Dator, lampa, Kylskåp whatever. En ampere mätare kopplas alltid i SERIE! och en Voltmätare parallelt! Ta för gudskull inte miste på detta! har du tur bränner du bara säkringar och utlöser jordfelsbrytare... även instrumentet kan ta stryk.

EDIT: varför vill du ha reda på var fasen sitter? Det brukar nästan alltid bara vara skymningsrelän som man rekomenderas att koppla in sig på Fasen som sagt. lampor, datorer, tv kan du vända kontakten åt vilket håll du vill.. funkar lika bra det. annars hade våra kontakter varit utformade på ett sådant sätt att det inte går att sätta de fel.

Mvh Martin

EDIT2: tittar du riktigt noga på vägguttagetsbaksida eller vad det är du tittar på (Lampknapp?) så ska det vara Märkt. kanske inte står L1 eller N eller nått .. kan stå andra märkningar som ändrats till dagens standad.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bearny
Som jag skrev så existerar ingen uppmärkning av kablar, varken färg på isoleringen eller någon annan form av uppmärkning.

Måste missat det, sry!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Har läst 3 år i EL/data och borde kunna besvara denna frågan, men det kan jag inte

Det som borde hända är ingenting? multimetern kommer visa volten? (osäker)

Syfter du nu på ifall man kopplat samman fasen och jorden?

Gör man det så går jordfelsbrytaren, då "mer passerar ut än som kommer in" via nollan, i ett vanligt hushåll är inte nollan och jorden sammankopplad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
det du kan göra är att mäta i ett hål i taget med voltmätning till ett element/vattenrör. har du inget utslag på ena kablen är denna Nollan . den andra är Fasen som sagt där bör du ha ca 227V Dvs 230V. har du även skyddsjord kan du pipmäta (summra) skyddsjorden mot ett element/vattenrör då detta är mot jord.

Skyddsjorden ska ALLTID! vara i görn/gul utförande. men den kan även vara RÖD! detta är att under dackefejden så var skyddsjorden röd. dock så finns det inga kablar i dåtidens eller nu tidens standad som är röd närmaste är orange så det kan du vara säker över.

Nollan bör vara blå men den kan även vara svart. man vet alldrig vilka färger en elektriker har använt då standaderna ändras lite till o från.

EDIT: Snackar bara elinstalationer och inte automatitiskåp som har en annan standad på kablarna färg om det är styr kablar. AC eller DC osv.

Det är precis det jag skrev, att mäta mellan jord och fas (och på så sätt hitta fasen, då man bara kan välja mellan nolla och fas, mellan nolla och fas får man inget utslag). Dock är problemet att jordfelsbrytaren kommer gå då jag hittar rätt och det är inte godkänt första alternativ för mig.

Att mäta mellan jord och jord ger mig inget, vart jorden ligger ser jag redan då uttaget är inkopplat och i bruk.

Uttaget är kopplat till en brytare (kron), en av tändtrådarna har samma färg som matningen, blekta är dem i alla fall (2 x vita och en gul), tändtråden har samma färg som matningen. Har inget förtroende för installationen och vågar inte chansa på att det faktiskt är fasen som bryts - så det är inget jag vågar gå efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom de andras lösningar. Men mät mellan två av dem. blir det ingen volt alls så är den du inte mäter på fasen:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Förlåt men med en multimeter på Nolla och FAs så får du ju självklart utslag? Förklara för mig varför inte? annars skulle ju inte dina lampor funka

Jordfelsbrytaren kommer endast lösa ut då den mätar av hur mycket som passerar in och ut på de 3 Faserna (Eller är det en 1-2Pol du har?) och nollan. stämmer det inte överrens vad som skickas genom den än vad den sedan tar emot så släcker den ner för isf har du krypströmmar mot jord. En jordfelsbrytare bryr sig inte ett skit om du har en kortslutninge . det är då proppen eller dvärjsäkringarna slår ifrån.

Varför vill du ha reda på det?
Kontakte en redig elektriker istället för att du ska hålla på.

jonazz: mäter man Mellan L1 och L1 så får man inget utslag. Mäter man därimellan mot L1 och L2 får man utslag likså L1 och L3 som L2 och L3 ger.

Även L1eller L2 eller L3 mot jord ger utslag. Nolla mot nolla ger inget utslag mer än att man kan summra de.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

...

...

Ett litet tillägg på det där bara.
Jorden ska alltid vara gröngul idag. Förr så hade man ofta röd som färg men det varierar kraftigt.
Man kan aldrig vara säker på att röd är jord i en gammal dragning.
Röd användes inte bara till jord utan även till annat.
Har sett både röd, svart och vit jord i gamla anläggningar. Även röd fas och nolla har förekommit.
Så ta aldrig att röd är jord för givet utan att kolla upp det först.

Sen så undrar jag också varför du vill veta vilken fasen är?

Mäter du:
...mellan fas och nolla så får du 230V.
...mellan fas och jord så får du 230V.
...mellan jord och nolla så får du 0V.

Ring en elektriker. Istället för att hålla på att fixa det sjäklv när du inte vet vad du pysslar med.
Det är inte kul att komma dit efteråt och reda ut vad folk har gjort för fel. Tro. mig.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki

Man kan aldrig vara säker på att röd är jord i en gammal dragning.

Precis som att man aldrig kan vara säker på att gröngul är jord i en ny. För bara nån månad sen på jobbet hade en snubbe använt biledare som tändtråd 1 och jordtråden som tändtråd 2. Lagom kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förlåt men med en multimeter på Nolla och FAs så får du ju självklart utslag? Förklara för mig varför inte? annars skulle ju inte dina lampor funka

Jordfelsbrytaren kommer endast lösa ut då den mätar av hur mycket som passerar in och ut på de 3 Faserna (Eller är det en 1-2Pol du har?) och nollan. stämmer det inte överrens vad som skickas genom den än vad den sedan tar emot så släcker den ner för isf har du krypströmmar mot jord. En jordfelsbrytare bryr sig inte ett skit om du har en kortslutninge . det är då proppen eller dvärjsäkringarna slår ifrån.

Varför vill du ha reda på det?
Kontakte en redig elektriker istället för att du ska hålla på.

jonazz: mäter man Mellan L1 och L1 så får man inget utslag. Mäter man därimellan mot L1 och L2 får man utslag likså L1 och L3 som L2 och L3 ger.

Även L1eller L2 eller L3 mot jord ger utslag. Nolla mot nolla ger inget utslag mer än att man kan summra de.

Menade naturligtvis mellan nolla och jord.

Att mäta mellan de olika faserna är naturligtvis en lösning, att jag inte tänkte på det!

Jag vet vad jag sysslar med, jag är dessutom gratis, det är inte en elektriker.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk

Loki: Japp. Man kan alldrig vara säker som sagt. har varit med i instalationer där Kablarna bytt färg från grön/gul till alla möjliga färger hipp som happ

Även varit med om "fusk" jordningar där skyddsjordne bara är en 20cm lång kabel uppstoppad i ett vprör i väggen.
Det ska stå märkt på en central att skyddsjorden kan vara av röd sort eller annan. Om inte så är det ett regelbrott.

Ring en elektriker istället.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Borde bli kanon eller hur?

Även om symbolerna inte är helt riktiga förstår ni säkert.

Tanken är att en eller ett par lyktor på baksidan ska gå att ha i tre olika lägen;
1. Alltid av.
2. Alltid på.
3. Styrd av ett skymnings/rörelse-relä.

Alltså inte en särskilt svår installation och väldigt få saker man kan göra fel, ni behöver alltså inte vara oroliga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

baksidan? utomhus? tänk på att nästan alla armaturer behöver jordas, dock inte om dom är dubbelisolerade.

Har jobbat som elektriker i 1.5 år och kan även jag intyga att man inte ska ta förgivet på färgerna .. Har sett Grön/Gul (såklart), Röd, Grön, Blå, Svart och Vit Jord, säkert någon mer Gött

Värst var ett hus från före 40 talet. Endast blåa trådar JÄVLAT överallt.. ^^ .. Nåja allt går att lösa.

Jag förstår din lösning.. enklast vore ju en brytare "Hand / 0 / Auto" Som finns att köpa så slipper du ha 2st.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
baksidan? utomhus? tänk på att nästan alla armaturer behöver jordas, dock inte om dom är dubbelisolerade.

Har jobbat som elektriker i 1.5 år och kan även jag intyga att man inte ska ta förgivet på färgerna .. Har sett Grön/Gul (såklart), Röd, Grön, Blå, Svart och Vit Jord, säkert någon mer Gött

Värst var ett hus från före 40 talet. Endast blåa trådar JÄVLAT överallt.. ^^ .. Nåja allt går att lösa.

Jag förstår din lösning.. enklast vore ju en brytare "Hand / 0 / Auto" Som finns att köpa så slipper du ha 2st.

Är ett tillägg till en befintlig installation där brytare #1 redan finns, brytare #2 ska dessutom vara fjärrstyrd (trådlöst), så två separata brytare blir enklast.

Jag kommer naturligtvis koppla in jord

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Precis som att man aldrig kan vara säker på att gröngul är jord i en ny. För bara nån månad sen på jobbet hade en snubbe använt biledare som tändtråd 1 och jordtråden som tändtråd 2. Lagom kul.

Kan ta en stund att felsöka sådana anläggningar kan jag tänka mig:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Sådär.

Ledaren som gick från brytaren till uttaget hade vit isolering, dock visade det sig nu att det var nollan. Inget att göra åt, men nu vet man del i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser skeptiskt på att en jordfelsbrytare skulle lösa av en spänningsmätning mellan fas och jord ?

En jordfelsbrytare på 30mA, vilken är en vanlig storlek, skulle tillåta en ström på nästan 7 watt mellan fas och jord innan den bryter (230V*0,03A=6,9W).

Det ska till en antik multimeter om den ska ta så mycket ström för en spänningsmätning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Bara jag som ser skeptiskt på att en jordfelsbrytare skulle lösa av en spänningsmätning mellan fas och jord ?

En jordfelsbrytare på 30mA, vilken är en vanlig storlek, skulle tillåta en ström på nästan 7 watt mellan fas och jord innan den bryter (230V*0,03A=6,9W).

Det ska till en antik multimeter om den ska ta så mycket ström för en spänningsmätning.

Möjligt, dock är där kanske redan läkage, ytterligare utöver det kanske skulle lösa jorden - även om sannolikheten inte är överhängande, mäta mellan två faser funkade dock utmärkt och utan problem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja normalt ska den inte göra det.. isf är det antingen fel på jordfelsbrytaren eller multimetern. Kan också vara så att den tar mycket ström när den mäter så den löser ut ?

Kan ju också vara som han säger att det är mycket läckströmmar sen innan.

Min spänningsprovare jag har på jobbet tar 30mA vid mätning. Men den löser ändå inte ut jordfelsbrytaren. Däremot har det hänt att den gjort det nån gång, men då har det varit fel på brytaren. När jag provade med profitest

Så visade det att den löste ut redan på 10mA

Lite offtopic men ändå ^^

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

man måste ha en riktigt antik spänningsprovare för att lösa ut en 30mA jordfelsbrytare
i skolor brukar det vara 10/15mA så det är lite känsligare ändå

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Den första spänningsprovaren jag fick på mitt jobb som elektriker löste jordfelsbrytare titt som tätt. Roligast var första gången när jag släckte ner ett helt kontor ^^ runt 30 personer med nersläckta datorer och mord i blick tittade på mig då. "oj helvete" var det enda jag förmådde klämma fram.

Permalänk

om du har en digital multimeter så får du ett - tecken framför om du satt den röda på nollan och svarta på fasen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med jag har aldrig löst en jordfelsbrytare genom att mäta med en DMM!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Nja normalt ska den inte göra det.. isf är det antingen fel på jordfelsbrytaren eller multimetern. Kan också vara så att den tar mycket ström när den mäter så den löser ut ?

Kan ju också vara som han säger att det är mycket läckströmmar sen innan.

Min spänningsprovare jag har på jobbet tar 30mA vid mätning. Men den löser ändå inte ut jordfelsbrytaren. Däremot har det hänt att den gjort det nån gång, men då har det varit fel på brytaren. När jag provade med profitest

http://www.zehnle-gmbh.de/bilder/profitest.jpg

Så visade det att den löste ut redan på 10mA

Lite offtopic men ändå ^^

Gammal rackare

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare (30 mA) bryter i de allra flesta fall mellan dryga 18 och 27 mA, även fast det står 30 mA på dem, det handlar ju om marginaler. Sen så är inte watt ström.

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
om du har en digital multimeter så får du ett - tecken framför om du satt den röda på nollan och svarta på fasen

Är inte det bara med Likström?

Våran multimeter som är så digitalt det kan bli visar det normalt oavsett hur man håller när man mäter växelström. Kanske finns någon inställning på det dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness

Jag hoppas verkligen att du skämtar nu... annars borde du ta och läsa om elkunskapen.

Eftersom att växelspänning konstant växlar polaritet(därav namnet) så kan man inte mäta på det viset.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |