Ska måla om ett rum, några frågetecken dock

Permalänk
Medlem

Ska måla om ett rum, några frågetecken dock

Vi ska flytta om ca en månad. Rummet som jag ska ha är idag målad i en rätt stark lila färg, så det ska målas om.

Men frågan är om man behöver grundmåla?

Morsan har ingen aning. Morfar trodde att vi behövde grunda i alla fall en gång. Farsan tror på att man inte behöver grunda alls.

Vi hade tänkt att köpa "riktig" färg, på nån bra färgaffär. I alla fall ytfärgen. Sen ville mamma köpa grundfärgen (om vi nu behöver grunda) på tex Rusta. Det är väl jag lite emot, men det är ju inte jag som ska betala det så.

Väggarna är alltså idag målade i en rätt stark lila färg, så kanske är bäst att grunda? Men farsan sa att om man köper "riktig" färg så har den så mycket pigment i sig så den täcker ändå, stämmer det? En lång vägg ska bli knallblå och de tre andra ska vara i en mjuk vit nyans.

Sen hur mycket färg ska man räkna på att det går åt? Klarar man att måla 5kvm med en liter? Om jag inte minns fel så är det runt 35kvm vägg som ska målas, så det blir ju en del i alla fall.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Gå till en färgaffär och fråga

När det gäller den vita färgen så kan det kanske behöva målas två gånger. Annars kommer nog den väggen få en lila nyans. När det gäller den blå så tror jag inte det är någon större fara.

Så en relativt billig vit färg att måla första varvet med kan jag nog tycka är rimligt. Inte för jävla billig bara, för då gör den ingen nytta

Däremot skulle du kunna köpa de färgerna du vill ha, måla en klick och se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Re: Ska måla om ett rum, några frågetecken dock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Vi ska flytta om ca en månad. Rummet som jag ska ha är idag målad i en rätt stark lila färg, så det ska målas om.

Men frågan är om man behöver grundmåla?

Morsan har ingen aning. Morfar trodde att vi behövde grunda i alla fall en gång. Farsan tror på att man inte behöver grunda alls.

Vi hade tänkt att köpa "riktig" färg, på nån bra färgaffär. I alla fall ytfärgen. Sen ville mamma köpa grundfärgen (om vi nu behöver grunda) på tex Rusta. Det är väl jag lite emot, men det är ju inte jag som ska betala det så.

Väggarna är alltså idag målade i en rätt stark lila färg, så kanske är bäst att grunda? Men farsan sa att om man köper "riktig" färg så har den så mycket pigment i sig så den täcker ändå, stämmer det? En lång vägg ska bli knallblå och de tre andra ska vara i en mjuk vit nyans.

Sen hur mycket färg ska man räkna på att det går åt? Klarar man att måla 5kvm med en liter? Om jag inte minns fel så är det runt 35kvm vägg som ska målas, så det blir ju en del i alla fall.

Jag målade över gröna tapeter med vitt utan att grunda Det enda är att du kan behöva ta fler lager. Är förmodligen billigare att köpa billig vit grundfärg eller så och måla med först. För du kan bli tvingad att dra 1-2 extra lager om du inte gör det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

är det tapet som är målad eller en spacklad vägg?

Jag målade om mitt nya rum och slipade då ner de värsta tapetskarvarna. var illorgane färg och med 2 lager lätt grå/svart färg så syntes inte färgen under. Du behöver inte grundmåla om det inte är jätte mycket spackel och slipning du måste göra. isf bara på de berörda platserna.

Se även till att är det mycket tapeter bakom så kanske det är värt de dagars jobb det är att riva ner tapeterna för lossnar klistret på den innersta så är det inte spec kul.

Jag tror dina färgval kommer täcka rätt bra. dock de vita väggarna skulle jag nog lagt ett tunt lager grund på iaf. lilla är rätt stark.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Skit i grund. 1l ska enligt beckers racka till ca 5-8kvm. Det ar for mig nar jag malar inte tillrackligt iofs, lagger pa ganska tjockt.

Hor som sagt annars i en fargaffar, tacker det inte pa en gang, mala en gang till:D
Lycka till.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Man grundar inte väggar och tak om det inte föreligger risk för genomblödning av färger eller nikotin. Ni målar bara väggen två gånger(eller tre om det behövs) med färgen som väggen ska ha när den är färdig. Slipa väggen lite grann innan ni målar så fäster färgen bättre.

1 liter färg räcker till ca 6 kvm. Om ni köper dyr färg eller billig spelar ingen större roll då resultatet blir densamma. Dock brukar den dyrare färgen vara bättre att jobba med, inte lika mycket stänk, lättare att få en fin yta med en gång osv. Men ska ni ha en specifik kulör får ni gå till en riktig färgbutik då Rusta och liknande inte kan blanda kulörer utan bara har färdiga.

Jag har jobbat som målare tidigare och jobbar nu på Jem & Fix med ansvar för deras färgavdelning så jag vet vad jag pratar om.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Grunda med grundfärg. De väggar, som skall bli vita behöver ändå målas minst två gånger, men troligen tre. Grundfärg är lite billigare än täckfärg och ger bättre fäste för täckfärgen än om du målar två gånger med täckfärg.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

då struntar vi väl i att grunda då

det är en tapet som ska målas, en mönstertapet. hur det ser ut bakom vet jag faktiskt inte. men jag har ju fördelen av att veta litegrann om de iaf, för det var farsan som bodde i lägenheten förut, sen flyttade han och då köpte morsan den av han. jag tror att farsan rev ut en mönstertapet, och den satt rätt bra så det ska inte vara några problem.

men ingen grund och sen måla det vita 2ggr? det borde bli bra?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

ingen grundfärg. kör bara två strykningar; eller en tredje om du tycker att det lyser igenom lila.
låt färgen torka ordentligt mellan strykningarna. gärna över natten.
finns det ritat på tapeten med tusch eller bläckpenna eller annat "skit" så måla över det en gång med oljefärg för att slippa genomblödning.

jobbar som målare, och har målat tapetserade väggar ett antal gånger innan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av body_electric
ingen grundfärg. kör bara två strykningar; eller en tredje om du tycker att det lyser igenom lila.
låt färgen torka ordentligt mellan strykningarna. gärna över natten.
finns det ritat på tapeten med tusch eller bläckpenna eller annat "skit" så måla över det en gång med oljefärg för att slippa genomblödning.

jobbar som målare, och har målat tapetserade väggar ett antal gånger innan.

kvistlack är oftast bättre på att förhindra genomblödning av tex tusch eller bläck då lösningsmedlet i oljefärgen har en tendens hjälpa till att "lyfta" fram skiten igen . har 23 år som målare bakom mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
kvistlack är oftast bättre på att förhindra genomblödning av tex tusch eller bläck då lösningsmedlet i oljefärgen har en tendens hjälpa till att "lyfta" fram skiten igen . har 23 år som målare bakom mig!

ok, jag har inga 23 år bakom mig än, och såklart stämmer det du sa med kvistlacken. är lite seg i skallen idag..*s*

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Det dyra i färg är pigmentet, billiga färger har ofta usel täckning.
Satsa på Nordsjö eller Caparol, men skippa Beckers som är riktigt usel på att täcka. Då borde du klara dig med 2 strykningar (med Beckers lär du behöva 4-5 strykningar...).
Första strykningen ca 6kvm/liter, andra typ 8kvm/liter.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!