Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Tillgängligheten i Schweiz är många gånger bättre än i Sverige. Jag vill inte säga "trust me, bro" men jag har jobbat i sjukvårdsområdet i Sverige och har varit nära statliga utredningar om kömiljarder mm. Schweiz spelar i en annan liga. När du väl blir allvarligt sjuk i Sverige har du relativt god kvalitet och god tillgänglighet. Det faktum att Kry m fl lyckats etablera sig i Sverige är bara ett resultat av hur usel tillgängligheten är.

Pension ingår inte i skatten i Sverige. Den ingår i sociala avgifter, något du inte ens ser på skattsedeln. I Schweiz ser du den eftersom du ser allt som försvinner innan du ser din nettoinkomst. De 20-25% jag betalar i skatt är alltså efter pensionsinbetalningar.

Du kan fortsätta tycka att man får relativt mycket för skatten i Sverige, men utifrån att du kraftigt överskattar skattetrycket i Schweiz och överskattar sjukvårdstillgängligheten i Sverige, överskattar pensionseffekten i Sverige så skulle jag säga att du är ute på djupt vatten.
Jag har levt länge i båda länder och skulle dra mig för att säga att man får mycket för skatten i Sverige så länge man inte ligger under genomsnittsinkomsten. Men det är en fråga om omfördelning och hur mycket de svagare värnas och det är som bekant en fråga som ligger utan forumets godkända diskussionsområden.

Nu säger jag inte att vi får mycket för pengarna kontra Schweiz dock... Utan generellt.
Schweiz är säkert fantastiskt, men jag har ingen erfarenhet av det landet. Utan enbart UK där den inte är det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tillgängligheten i Schweiz är många gånger bättre än i Sverige. Jag vill inte säga "trust me, bro" men jag har jobbat i sjukvårdsområdet i Sverige och har varit nära statliga utredningar om kömiljarder mm. Schweiz spelar i en annan liga. När du väl blir allvarligt sjuk i Sverige har du relativt god kvalitet och god tillgänglighet. Det faktum att Kry m fl lyckats etablera sig i Sverige är bara ett resultat av hur usel tillgängligheten är.

Pension ingår inte i skatten i Sverige. Den ingår i sociala avgifter, något du inte ens ser på skattsedeln. I Schweiz ser du den eftersom du ser allt som försvinner innan du ser din nettoinkomst. De 20-25% jag betalar i skatt är alltså efter pensionsinbetalningar.

Du kan fortsätta tycka att man får relativt mycket för skatten i Sverige, men utifrån att du kraftigt överskattar skattetrycket i Schweiz och överskattar sjukvårdstillgängligheten i Sverige, överskattar pensionseffekten i Sverige så skulle jag säga att du är ute på djupt vatten.
Jag har levt länge i båda länder och skulle dra mig för att säga att man får mycket för skatten i Sverige så länge man inte ligger under genomsnittsinkomsten. Men det är en fråga om omfördelning och hur mycket de svagare värnas och det är som bekant en fråga som ligger utan forumets godkända diskussionsområden.

Räcker att åka till grannlandet Norge för att se vilken otroligt stor skillnad det är på tillgänglighet med vård. Här får man en fast läkare man har kontakt med och senast min fru ringde så sa de att de hade lite sjukdomar och att det kunde dröja längre än vanligt innan de kunde återkomma. Hon ringde vid 9 på morgonen och sen ringde läkaren 14.00 och erbjöd tid för undersökning och provtagning 16.00 samma dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Urlöjligt att man anser inkomstskatt och arbetsgivaravgift som olika saker.
Samla dom så folk får veta att arbete beskattas runt 60% innan man når statlig skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Urlöjligt att man anser inkomstskatt och arbetsgivaravgift som olika saker.
Samla dom så folk får veta att arbete beskattas runt 60% innan man når statlig skatt.

Många arbetsgivare visar det redan ganska bra tycker jag, på Ericsson stod det alltid "total kostnad för arbetsgivare" -> "bruttolön" -> "nettolön".

Permalänk
Medlem

2016-01-xx: 23000-25000 (grund - med ob/övertid hade jag i genomsnitt 33000) - jobb #1
2018-01-15: 21500 - jobb #2
2018-08-13: 28000 - jobb #3
2019-04-01: 29500 - jobb #3
2020-01-01: 35500 - jobb #3
2021-04-01: 36700 - jobb #3
2021-06-07: 38000 - jobb #4
2021-10-01: 41000 - jobb #4
2022-06-01: 41900 - jobb #4
2023-06-01: 43100 - jobb #4
2023-04-30: 44400 - jobb #4
2024-08-01: 39000 - jobb #5
2025-02-01: 41000 - jobb #5

Liten dipp vid senast jobbytet men det var de värt.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

2016-01-xx: 23000-25000 (grund - med ob/övertid hade jag i genomsnitt 33000) - jobb #1
2018-01-15: 21500 - jobb #2
2018-08-13: 28000 - jobb #3
2019-04-01: 29500 - jobb #3
2020-01-01: 35500 - jobb #3
2021-04-01: 36700 - jobb #3
2021-06-07: 38000 - jobb #4
2021-10-01: 41000 - jobb #4
2022-06-01: 41900 - jobb #4
2023-06-01: 43100 - jobb #4
2023-04-30: 44400 - jobb #4
2024-08-01: 39000 - jobb #5
2025-02-01: 41000 - jobb #5

Liten dipp vid senast jobbytet men det var de värt.

Ja ibland måste man ta ett steg bak för att gå 3steg fram

Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Yrke: it-säkerhetsanalytiker
Lön: 47 000
Ålder: 30 år
Erfarenhet: 2 år inom IT.

Gymnasiet som högsta utbildning och gjort karriären i en ny stad där jag inte känner någon.
Ifall någon vill ha motivation att det kan ok utan högskola eller kontakter.

Byter jobb och går upp på 51k, lägre än jag väntat mig men behöver byta jobb.

35 dagar semester, 3500kr friskvård och lite annat fluff som förmåner.

Får också jobba helt på distans, vilket gör att jag tog det trots lite låg lön (sett till mina kunskaper).

Företag klagar dock på mitt löneanspråk när de ser att min IT karriär är kortare än fyra år, men hoppas att nästa bolag är lite mer förstående vid löneförhandling efter ett tag på jobbet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Man kan kolla om ens löneutveckling ligger linjärt med inflationen eller inte på
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Om du tjänade 50k år 2021 så behöver du 60k nu för samma köpkraft.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Får också jobba helt på distans, vilket gör att jag tog det trots lite låg lön (sett till mina kunskaper).

Företag klagar dock på mitt löneanspråk när de ser att min IT karriär är kortare än fyra år, men hoppas att nästa bolag är lite mer förstående vid löneförhandling efter ett tag på jobbet.

Ja du är junior forfarande. Inte mer än fem år. Du har mycket hög lön

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du har bra lön med din korta erfarenhet och brist på utbildning. Det enda förmildrande omständigheten är om det är Stockholm, som behöver erbjuda högre löner.

Väldigt avunsjuk på dina 7 veckors semester.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Ny tjänst från och med oktober i år.

Yrke: Säkerhetskonsult inom Microsoft (Defender, Sentinel m.fl)
Stad: Malmö/Hybrid
Erfarenhet: 2år
Lön: 50000
Förmåner: 4000 friskvård, 30 semesterdagar, förmånsbil etc.

Update: Kvar hos samma arbetsgivare
Yrke: Konsult inom IT-säkerhet
Stad: Malmö
Erfarenhet: snart 4år
Lön: 60-64k (varierar pga provision)
Förmåner: 4000 friskvård, 30 semesterdagar, förmånsbil, konferens/utbildningsresor (MS ignite, Defcon, BlackHat m.fl). Flexibelt arbete, kan ta semester när jag vill samt jobba från vart jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ja du är junior forfarande. Inte mer än fem år. Du har mycket hög lön

Skrivet av Pelegrino:

Du har bra lön med din korta erfarenhet och brist på utbildning. Det enda förmildrande omständigheten är om det är Stockholm, som behöver erbjuda högre löner.

Väldigt avunsjuk på dina 7 veckors semester.

Jag är senior, inte junior. Officiella titeln på kontraktet har dock inte reflekterat det, kommer göra på nya jobbet dock iofs.

En av våra juniorer byter jobb idag, han går in på 60k på nya stället. Men krav på on-site i gbg. Han har ett år erfarenhet och aldrig rört en incident större än phishing

Jag har två år erfarenhet som L2 och intervjuar för L3 roller (även det rekryterare kontaktar mig för).
Hade blivit L3 hos nuvarande bolag under 2025 om jag stannat året ut.

Semestern är najs, hoppas kunna ta ut den.
Lämnar nuvarande bolag med 20+ dagar kvar för att alla ansökan blivit nekade.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag är senior, inte junior. Officiella titeln på kontraktet har dock inte reflekterat det, kommer göra på nya jobbet dock iofs.

Du skriver ju att din IT-karriär är kortare än 4 år... du får nog förklara dig lite här om du anser dig vara senior.

Oavsett, riktigt fin lön och förmåner. Speciellt semesterdagarna, de är man minsann lite avis på.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Räcker att åka till grannlandet Norge för att se vilken otroligt stor skillnad det är på tillgänglighet med vård. Här får man en fast läkare man har kontakt med och senast min fru ringde så sa de att de hade lite sjukdomar och att det kunde dröja längre än vanligt innan de kunde återkomma. Hon ringde vid 9 på morgonen och sen ringde läkaren 14.00 och erbjöd tid för undersökning och provtagning 16.00 samma dag...

Det är inte helt grönt på andra sidan. I Norge har de fastleger, dvs en allmänläkare som är tilldelad dig. Ska du flytta till andra sidan stan? Ja, då får du fortfarande åka till samma fastlege tills det finns en ledig plats hos en fastlege närma dig. För mig tog det runt 2-3år. Ska du byta stad? Ja då är det ännu krångligare att få läkartid. Att din fru fick en tid samma dag är inte normen, antagligen för att någon har avbokat och är allvarligt nog. Själv vänta jag 2 veckor för en ikke kritisk samtal med min fastlege.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Du skriver ju att din IT-karriär är kortare än 4 år... du får nog förklara dig lite här om du anser dig vara senior.

Oavsett, riktigt fin lön och förmåner. Speciellt semesterdagarna, de är man minsann lite avis på.

Senior är väldigt relativt begrepp. Om man jobbar 4 år på ett och samma ställe anser jag att man är "senior".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag är anställd som senior på nuvarande bolag och på nästa, har dvs jobbat som senior i nära två år redan.

Sköter seniora saker, leder allvarliga incidenter, utvärderar nya plattformar, bygger automation, skapar processer, utbildar ny personal osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorgeMannen:

Senior är väldigt relativt begrepp. Om man jobbar 4 år på ett och samma ställe anser jag att man är "senior".

Vad är man då efter 20 år på samma ställe?

Stofil?

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Stofil?

Senil och uråldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag är anställd som senior på nuvarande bolag och på nästa, har dvs jobbat som senior i nära två år redan.

Om man blir senior efter två år så känns begreppet utvattnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Minst sagt, visst kan man lämna rollen som junior bakom sig och såväl plocka bort det från titeln, men senior... T.o.m. 5 år känns i underkant för att bli senior.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorgeMannen:

Det är inte helt grönt på andra sidan. I Norge har de fastleger, dvs en allmänläkare som är tilldelad dig. Ska du flytta till andra sidan stan? Ja, då får du fortfarande åka till samma fastlege tills det finns en ledig plats hos en fastlege närma dig. För mig tog det runt 2-3år. Ska du byta stad? Ja då är det ännu krångligare att få läkartid. Att din fru fick en tid samma dag är inte normen, antagligen för att någon har avbokat och är allvarligt nog. Själv vänta jag 2 veckor för en ikke kritisk samtal med min fastlege.

Det varierar nog beroende på var man bor. Vi har bara positiva upplevelser.
Just nu i vår kommun utanför Oslo finns lediga platser hos 4 av 68 läkare.
Vi fick plats direkt för familjen på 4 både när vi flyttade till Norge och när vi bytte kommun.

Om man skickar meddelande så svarar hen i stort sett alltid på några timmar.

Har varit på akutmottagningen flera gånger här och väntetiden har varit kanske en kvart, knappt något folk.
Vi var ett par gånger på barnakuten på Östra sjukhuset i Göteborg, väntade många timmar och det var helt fullt med folk. Kan ha varit en dålig dag förstås.

Dagisplats är dock en annan historia.......

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Menar du då att det är normalt att bli senior inom två år?

Eftersom det skapar diskussion så verkar det ju ovanligt och inte urvattnat. Eller så är det vanligt och urvattnat begrepp?

Tror ni får bestämma er!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag har inte varit med om att det har räckt med 2 års erfarenhet för att bli senior. Om det är praxis nu att man blir senior efter två år så tycker jag att det är en poänglös titel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Stofil?

Inventarie.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Det är ju inte antalet år som spelar roll om titeln är junior/senior utan arbetsuppgifterna, som senior ska du vara mer eller mindre självgående, ta ansvar, lyfta och lösa problem som uppstår osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eftersom det skapar diskussion så verkar det ju ovanligt och inte urvattnat. Eller så är det vanligt och urvattnat begrepp?

Tror ni får bestämma er!

Att bli senior efter två år urvattnar begreppet "senior". Men visst, det går ju att vara senior på olika nivåer.
Vi har exempelvis senior manager och senior directors. Senior manager kan man nog nå på ett par år.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har inte varit med om att det har räckt med 2 års erfarenhet för att bli senior. Om det är praxis nu att man blir senior efter två år så tycker jag att det är en poänglös titel.

Jag känner bara till en till som har blivit senior på liknande tid. Även för min ersättare så letar vi mer erfarenhet. För L3 som jag skulle blivit befordrad till i år så letar vi närmare tio år erfarenhet på nya rekryteringar.

Inom teamet har jag kollegor med 5-10 år erfarenhet som är under mig i kunskaper och ansvar.

Standard för L2 verkar vara kring 5år inom it-säk och något mer år på annat inom IT.

Skrivet av Ikariwarrior:

Det är ju inte antalet år som spelar roll om titeln är junior/senior utan arbetsuppgifterna, som senior ska du vara mer eller mindre självgående, ta ansvar, lyfta och lösa problem som uppstår osv.

Exakt, begreppet att titta bara på antal år är på väg bort.
Speciellt inom säkerhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Det där håller iaf jag inte riktigt med om. Senior för mig är att man har lång erfarenhet, det behöver nödvändigtvis inte betyda att man är grym på sitt jobb dock.

SAOL definierar junior så här; yngre och mindre erfaren. Senior definieras som; äldre och erfaren.

Man kan vara hur grym som helst efter bara några få år, men man är inte senior för det. Junior kanske jag inte skulle kalla någon som jobbar 4 år, men absolut inte senior. Nu finns det klart inga solklara definitioner på när en person är senior, men jag anser nog att bortåt 10 år är gränsen för att kallas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det där håller iaf jag inte riktigt med om. Senior för mig är att man har lång erfarenhet, det behöver nödvändigtvis inte betyda att man är grym på sitt jobb dock.

SAOL definierar junior så här; yngre och mindre erfaren. Senior definieras som; äldre och erfaren.

Man kan vara hur grym som helst efter bara några få år, men man är inte senior för det. Junior kanske jag inte skulle kalla någon som jobbar 4 år, men absolut inte senior. Nu finns det klart inga solklara definitioner på när en person är senior, men jag anser nog att bortåt 10 år är gränsen för att kallas det.

Det som är avgörande är vad du kan, inte hur många år du har haft en viss position. För då blir junior/senior bara en tidsdefinitionsfråga och det är ju inte riktigt det man är ute efter.

Permalänk
Kontot avslutas

Yrke:
Specialistundersköterska (2 separata inriktningar, multisjuka äldre & palliativ vård), inom hemtjänst.

Arbetsuppgifter:
Person-nära omvårdnad, dokumentationsutbildare & handleder, kontinuerlig uppföljning av genomförandeplaner, internutbildar i palliativ vård, avlöser hemsjukvården med extra sjukvårdsdelegerade arbetsuppgifter, jobbar mot nationella kvalitetsregister som senior alert med riskbedömningar som MNA, fallrisk, trycksår, munhälsa, inkontinens m.m, medlem i kvalitetsråd, Krisgrupp & arbetsmiljögrupp. Har tills nyligen varit hygienombud med uppdrag att trakassera kollegor om vikten i hygienrutiner. Det blir då mycket omvårdnad mot somatiska, neurodegenerativa (kognitiva sjukdomar, f.d. demenssjukdomar) och psykisk ohälsa. Jobbar dagligen med Alzheimers sjukdom, vaskulär / Blanddemens, sekundära demenssjukdomar som orsakas av beroendeproblematik. Somatiskt så är det mycket cancersjukdom, vård i livets slut, hjärtsvikt & annan organsvikt, infektioner, akuta omhändertaganden i samband med fallolyckor, att vårdtagare själv sköter läkemedel på felaktigt sätt och blir riktigt dåliga m.m. Matleverans, städ, inköp, ledsagning till och från sjukvårdsinrättningar, handledning av närstående i sjukdomsbilder och hur hemtjänst & biståndsbeslut fungerar, vårdplaneringar... fan listan blev längre än jag själv tänkte mig och ändå finns det mycket mer.

Lön:
30,000 + kaffepengar. Förhandling pågår mellan kommunal & SKR & Sobona, och ingen definierad summa eller procent har det kommit överrens om ännu. Jag brukar dock hamna i högsta skiktet vid lönerevisionen pga vidareutbildningar, extra ansvarsområden och att jag är en kompetent medarbetare som gör det jag ska och lite till.

Friskvård:
2800 / år. 12 år i kommunen, fortfarande helt outnyttjat.

Visa signatur

Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]