Permalänk

Vista 15 GB?

Hej min vista installation tar 15 gb kan man stänga av nått som tar plats eller går det att utöka min partionerade disk? har den bara på 20 gb och jag orkar inte instalera om allt igen. Och ett sista problem med denna skiten är att mitt cs dör efter ca 30 min spelande. source fungerar bra men 1.6 dör jämt! tacksam för svar.

POK jonas

Visa signatur

Massor med gigahertz och gigabyte.

Permalänk
Medlem

hiberfil.sys har jag en som är drygt 2GB stor (lika stor som RAM-minnet gissningsvis). Vet inte om det finns nån setting för att få bort den, ifall du inte brukar använda funktionen...hittar inget om den under systeminställningar iallafall.

Sen kan man väl alltid inaktivera systemåterställning som kan ta upp till 15% av disken...om man nu vill inaktivera det.

Minska ner swappen lite kanske?

Kasta ut spel och annat icke nödvändigt från windowsinstallationen.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

gå in på diskrensning (skriv det i sökrutan i startmenyn) och välj C:
Ta bort allt onödigt där. Sen fler alternativ och rensa systemåterställningar och skuggkopior.

Det tar bort allt utom det allra senaste. Det brukar frigöra en hel del utrymme om man inte gjort det förr.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Jag fick intrycket att detta var en ganska färsk installation....tror inte det hjälper SÅ mycket då att rensa tidigare systemåterställningar eller köra diskrensning.
Skuggkopior vet jag inte vad det är ens?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Kan berätta att jag körde 20 GB på min bärbara med... fick partionera om disken till 40 GB för att kunna installera vista sp1... när man lägger in vista SP1 så kräver den 5 GB disk ledigt (tror de va 5 GB) och min vista installation tog typ 16 GB redan innan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min ultimate installation med en del prog ligger på 54GB. Lär bli en del till då SP1 ska in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
hiberfil.sys har jag en som är drygt 2GB stor (lika stor som RAM-minnet gissningsvis). Vet inte om det finns nån setting för att få bort den, ifall du inte brukar använda funktionen...hittar inget om den under systeminställningar iallafall.

Kan inte Vista, men I XP finns den inställningen under Kontrollpanelen - Energialternativ - Viloläge, där kan man avaktivera stöd för viloläge ("hibernation") (hiberfil.sys är ramdumpen som sparas ner när man går in i viloläge). Med den avkryssad så ska filen försvinna, och gör den inte det av sig självt kan man nog försöka ta bort den på egen hand.

Storleken på pagefilen för det virtuella minnet är nog bäst att låta Windows sköta om på egen hand.

Permalänk
Avstängd

En fundering... varför i helskotta envisas så många med att ha så minimala installationspartitioner? Det kan jag inte förstå. Själv kör jag med hela utrymmet från 2st 150Gb i RAID0 till min systempartition. Och flera som jag hjälpt har jag gett hela 250-750gb som systemdisk.

Är det inte en aning bättre att ha mer oanvänt än att ha så pass lite så sakerna inte får plats?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Kan inte Vista, men I XP finns den inställningen under Kontrollpanelen - Energialternativ - Viloläge, där kan man avaktivera stöd för viloläge ("hibernation") (hiberfil.sys är ramdumpen som sparas ner när man går in i viloläge). Med den avkryssad så ska filen försvinna, och gör den inte det av sig självt kan man nog försöka ta bort den på egen hand.

Storleken på pagefilen för det virtuella minnet är nog bäst att låta Windows sköta om på egen hand.

Hittar inte, men hursomhelst går det säkert att plocka bort filen manuellt om man vill, och se till att inte använda funktionen helt enkelt.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

En fundering... varför i helskotta envisas så många med att ha så minimala installationspartitioner?

Antagligen gjorde folk misstaget att tro, att eftersom 20 GB räcker för XP så räcker det för Vista?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
[B] hiberfil.sys har jag en som är drygt 2GB stor (lika stor som RAM-minnet gissningsvis). Vet inte om det finns nån setting för att få bort den, ifall du inte brukar använda funktionen...hittar inget om den under systeminställningar iallafall.

Testa att trycka på "F1"-knappen och sök... man hittar faktiskt det mesta i Windows inbyggda hjälp.

Iallafall... för att få bort den så kallade "Hibernate-filen" så måste man avaktivera "Hibernate-läget". Det enklaste är att köra "diskrensning". ^^ och bocka i den filen för borttagning.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Tro gör man på bara söndagar i kyrkan.

F'låt, kunde bara inte låta bli

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

tack för hjälpen. lutar åt en om installation för min del.

Visa signatur

Massor med gigahertz och gigabyte.

Permalänk
Avstängd

ladda ned s-lite senaste version och ta bort de funktioner du inte behöver.
slipstreama vista med andra ord till en bantad version.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Testa att trycka på "F1"-knappen och sök... man hittar faktiskt det mesta i Windows inbyggda hjälp.

Iallafall... för att få bort den så kallade "Hibernate-filen" så måste man avaktivera "Hibernate-läget". Det enklaste är att köra "diskrensning". ^^ och bocka i den filen för borttagning.

Jodå jag sökte men hittade ingenstans var man i Windows kan aktivera/avaktivera funktionen. Dock letade jag inte hela kvällen då jag hade annat att göra, men en lite snabbare sökning gav mig ingenting iallafall.
Men som sagt, ta bort filen kan man väl alltid göra, men frågan är om man ens ha en fil om man aldrig använt funktionen.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Hjälpsam

Om du har ATI vinner du mycket på att gå in /ATI/SUPPORT och rensa gamla versioner av drvrutiner.
Har du flyttat mappen användare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

15 gig?

är inte det ens inräknat med program och document and settings?

på mitt xp sp3 non touched med systemåterställning basic program utan inräknat med mina dokument tar allt det 7 gig

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
15 gig?

är inte det ens inräknat med program och document and settings?

på mitt xp sp3 non touched med systemåterställning basic program utan inräknat med mina dokument tar allt det 7 gig

Jag misstänker documents and settings, kallas numera användare i svenskt Vista, min mapp innehåller 63GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag misstänker documents and settings, kallas numera användare i svenskt Vista, min mapp innehåller 63GB.

shit

min tar 2,4GB

har inte mkt sparat i dokumentmappen så...

Permalänk
Medlem

jag menar utan personliga filer

Permalänk
Hjälpsam

Ja, jag förstår att 7GB är utan personliga filer.
Konstigt att den inte är lättare att flytta sina dokument man får ta en typ i taget.

Såg att min största post som jag kan rensa, är vilolägesfilen på 8GB, det är en liten nackdel med mycket minne.
Till TS; den filen hittar du under diskrensning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
En fundering... varför i helskotta envisas så många med att ha så minimala installationspartitioner? Det kan jag inte förstå. Själv kör jag med hela utrymmet från 2st 150Gb i RAID0 till min systempartition. Och flera som jag hjälpt har jag gett hela 250-750gb som systemdisk.

Är det inte en aning bättre att ha mer oanvänt än att ha så pass lite så sakerna inte får plats?

installerar man om så behöver man inte kopiera ut allt man vill ha kvar om man har 2 partitioner...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Jodå jag sökte men hittade ingenstans var man i Windows kan aktivera/avaktivera funktionen. Dock letade jag inte hela kvällen då jag hade annat att göra, men en lite snabbare sökning gav mig ingenting iallafall.
Men som sagt, ta bort filen kan man väl alltid göra, men frågan är om man ens ha en fil om man aldrig använt funktionen.

Jag hittade det direkt genom att söka på just "Hibernate". Men iallafall... som standard så skapas den filen, även om man inte använt/använder den funktionen. Skulle väl kunna tänkas att systemet reserverar plats genom att skapa den. Sen får man ta bort den ifall man inte använder den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ispep
installerar man om så behöver man inte kopiera ut allt man vill ha kvar om man har 2 partitioner...

Nej det är ju sant. Fast de flesta program o spel man har behöver ju oftast ominstalleras även om man har dem på separata partitioner. Ifall man inte sparar undan registerposterna, vilket kan vara lite bökigt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Vill man stänga av Hibernate så kan man köra start -> run -> powercfg -H off

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

mitt vista tar 7-10Gbyte.. har ca 600Mbyte ledigt av 8 och då är inte alla uppdateringar nere..

detta är då mha "den här datorn"..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
ladda ned s-lite senaste version och ta bort de funktioner du inte behöver.
slipstreama vista med andra ord till en bantad version.

Hittade inte s-lite, men jag har testat med vLite, som du kanske menade, och lyckades minska med 5 Gb, utan att ta i speciellt mycket. Språkdelen var exempelvis på 1 Gb om jag inte missminner mig, och jag kommer nog inte behöva persiskt språkstöd.

För att slipstreama SP1, för Vista64, måste man först installera Vista64 och slipstreama en ny iso med vLite inifrån. Vista32 vet jag inte riktigt hur det ligger till med.

Att lägga på SP1 på en vLitad installation efteråt verkar inte gå, SP1 kollar om de komponenter man plockat bort finns och eftersom de inte gör det längre så vägrar den installera.

Visa signatur