Permalänk
Medlem

Hur 'många datorer per säkring?

Hej, jag och några kompisar brukar lana ute i vårat uthus, där sitter det en 10A säkring och från den går strömmen ut till olika vägguttag som sitter monterade vid bänkarna där vi ställer datorerna.

Vi brukar vara ca 5 st personer och datorer (stationära) och det brukar fungera, men jag undrar hur många datorer man borde kunna köra på en säkring?.

Vet inte om tråden ligger i rätt forum..

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

10 Ampere i vårat svenska elnät motsvarar 2300 W, för att ligga på den säkra sidan så bör du räkna med att en dator med skräm drar 200W, troligtvis drar dom flesta mindre, men kraftigare datorer och stora CRT-skärmare drar en hel del ström.
Så runt 10 datorer bör gå att köra i samma rum, men troligtvis är inte datorerna det enda inkopplat.
Kan säkert gå att köra fler, men att få alla datorerna sänkta t.ex mitt i ett parti Empire Earth är ju ingen höjdare.

ÖB, och säkert många andra butiken, säljer helt okej Elmätare som med lätthet visar hur många W era grejer drar, vält värt de 130 kr jag betalade för att få lite pejl på hur mycket grejerna hemma drar, vissa drar mycket mer än man tror.

Komma ihåg att man inte får ström från andra rum, Jorden kan vara kopplad på ett annat vis, vilket gör att potentialskillnaden kan både vara farlig, och skada utrustningen.

Hoppas mina svarar inte är helt åt he***te, lite trött atm, fråga gärna om du undrar över något mer.

Permalänk

så får manju räkna med att säkringen inte altid klarar exakt 2300w

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
så får manju räkna med att säkringen inte altid klarar exakt 2300w

Precis, min här hemma klarar av 2990 watt(enligt elmätare ifrån Kjell & Co) om jag slår på mikron tillsammans med grillelement och samtliga serverburkar snurrar som de ska på bordet, och då är säkringen på 10 A. En anledning till att den klarar det är att den är utav trög modell.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

hehe kanju bli som på ett lan jag var på, va rätt många, 10-15pers o allt funka skit bra alla datorer starta o så inga problem, men när vi skulle spela tog det inte mer än några min så dog skiten, antar att vi låg precis på gränsen när datorerna var obelastade o när fler o fler började spela höjdes watten lite mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

soft =), då borde den klara 9 datorer + ev taklampor och element?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

9 datorer + lampor klarar den säkert men om elementet går på samma säkring skulle jag stänga av det. Ett normalstort element drar ca 500-1000w om det går för fullt skulle förmodligen säkringen lösa ut efter ett tag med 9 datorer inkopplade.

Permalänk

Byt ut säkringen till 16A så lär du vara säker

Sen räkna med att en dator drar iprinsip ~ 200 Watt/ dator.

10A säkring ~2300W och en 16A ~3680W

10 - 11 datorer skulle jag tippa som max på 10 A

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Nedu.

Ska du ha 16A säkring så ska det dras om kabel i väggarna också. 16A kräver 2.5mm2 och till 10A använder man 1.5mm2 så man kan inte bara säkra upp. (finns vissa extrema undantag men de går vi inte in på här).

Sen behöver man inte oroa sig för elementet om man har ett antal datorer plus mäniskor i rummet :). 5 datorer är som sagt 1000-1500 watt och sen ger varje mäniska ca 100 till.

Vi brukade räkna med med 8 datorer per 10A säkring när jag riggade lan en gång i tiden. 63A kabel är sexigt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Ja jag förutsatte att han hade en ledning för att klara 16 A

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

går att ha starkare säkring i, men frågan blir väll då hur lång tid det tar innan skiten briner upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
soft =), då borde den klara 9 datorer + ev taklampor och element?

Du behöver inget element... Om du har 10 burkar som drar maxeffekt så värmer de lika mycket som om du skulle fullbelasta din fas med el-element.

Sedan att byta säkringen till en 16A som föreslogs (förutsätter gammaldags smältsäkring) går inte då botten i propphållaren inte tillåter större säkringar. Och ska man byta den så ska man veta vad man gör...

Permalänk

jo det ärju så extremt svårt o bytta den, som att skruva ur en skruv o sätta i en annan, om man inte har nån annan botten kan man ta en 10krona, funkar skit bra det med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
jo det ärju så extremt svårt o bytta den, som att skruva ur en skruv o sätta i en annan, om man inte har nån annan botten kan man ta en 10krona, funkar skit bra det med

Sluta uppmuntra folk att göra ändringar på elsystemet som faktiskt kan vara mycket farligt!
Endast folk som vet exakt vad de håller på med skulle kunna göra det, alla andra ska LÅTA BLI!

Om det är så nära gränsen på den säkring alla sitter på dra en förbaskad förlängningssladd från ett uttag som sitter på en annan säkring.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!