Permalänk

8800 för varmt

mitt flagskep kör runt 80°c varm när det idlar......

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327486

har funderat på att rengöra det men vet inte hur, ska jag ta damsugar munstyket och suga på? har en chieftech big tower med en extra sys fläkt iskruvad i chasit

går det att byta fläns o fläkt? om det går var kan man vända sig för att få det gjort, jag kan inget om den biten

slutligen jag gick igenom alla trådar från sida ett till sju inan jag postade detta, men om det redan fins en tråd beer jag hemskt mycke om ursäkt!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Hur är det när du spelar ?

De korten blir varma, mitt håller sig också runt 60-70 C idle. Men de skall klara av det egentligen.

Permalänk
Medlem

Mitt 8800GT idlar runt 48-50c nu i vårvärmen och vid spel håller det sig strax över 60c som max... Gäller att man har en bra kylare på kortet som gör vad den skall. Byt kylare är en lösning..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

ska trycka in 3dmark v578 och testa vad som händer....
om jag lägger en:
http://www.nexustek.nl/NXS-120mm-pwm-fan-ultra-quiet.htm
blir lufströmmen fel?

jag lsutade gasa vid 95°C tror att orginal kylsystemet suger......men jag har inte en aning om hur man gör för att byta det

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Inte dammsuga. Farligt. Blåsa bort dammet ska du göra

Vet inte riktigt vad du menar med att lägga en fläkt vid grafikkortet, hade du tänkt att det skulle blåsa luft på det? Och att byta grafikkorts kylare är inte så svårt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Dammsug du den om du inte ska använda den igen, en polare till mig skulle dammsuga sin morsas dator när den var igång, FRÄS!

Nä, blås rent som sagt.
Sen är väl inte 80 grader så farligt för just 8800GTX.

Om du störs av det så är det bara att byta kylare, men bryter garantin(?)

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
om jag lägger en:
http://www.nexustek.nl/NXS-120mm-pwm-fan-ultra-quiet.htm
blir lufströmmen fel?

om jag lägger en sån där fläkt i botten på chasit menar jag.
sen skulle jag vilja att nån pekade åt rätt håll för hur man gör för att byta kylsystem+ett ställe att köpe det på...

slutligen har 9900gx2 samma värme problem?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Mitt 8800GT idlar runt 48-50c nu i vårvärmen och vid spel håller det sig strax över 60c som max... Gäller att man har en bra kylare på kortet som gör vad den skall. Byt kylare är en lösning..

Precis som mig. Men ÄNDÅ dör FANSKAPET utan nån som helst jävla anledning! BLIR HELT JJÄVLA TOKIG PÅ KORT HELVETET!!!

Sorry att jag "snodde" din post btw.

Visa signatur

It's not all about how big it is, its how you use it!
BFG - Magnum

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att fläktmetoden fungerar bra. Lägger man en fläkt som är lite distansierad från botten av chassit så kan man få ner temperaturen rejält på grafikkortet.

Jag har en 80 mm fläkt under grafikkortet som går och det håller kortet på ca 40-50 C idle. Och ca 70 när man spelar.

Permalänk
Hjälpsam

Byt inte kylare om det brinner skall du få ett nytt på garantin, det kanske lär tillverkarna att ha vettig kylning.
Chieftech tror jag har utag för två fläktar ovanför på sidan av korten, mitt har i alla fall det, du kan prova att sätta in en fläkt i ett sådant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkzideR 84
Dammsug du den om du inte ska använda den igen, en polare till mig skulle dammsuga sin morsas dator när den var igång, FRÄS!

Nä, blås rent som sagt.
Sen är väl inte 80 grader så farligt för just 8800GTX.

Om du störs av det så är det bara att byta kylare, men bryter garantin(?)

Jag har dammsugit datorer ända sen jag hade min första 486:a. Det har aldrig hänt något med det.
Det är inte meningen att ni skall dammsuga upp processorn sen hämta upp den i dammsugarpåsen. Ta det bara försiktigt. Jag tror det är en myt det med att det blir ESD av dammsugning. Då får man nog ha bra mycket damm i datorn.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag har dammsugit datorer ända sen jag hade min första 486:a. Det har aldrig hänt något med det.
Det är inte meningen att ni skall dammsuga upp processorn sen hämta upp den i dammsugarpåsen. Ta det bara försiktigt. Jag tror det är en myt det med att det blir ESD av dammsugning. Då får man nog ha bra mycket damm i datorn.

umm du stänger väll av datorn när du damsuger?

en rolig liten grej:
hade en dator för ett par år sen som jag hade öppet chasi på.....jag hade en stapel mynt på den.....staplen välter och mynten trillar in.....ett mynt hamnar på mitt tv kort, hjärndöd som jag är tog jag tag i myntet och slet(den liksom sat lite fast)tillsist så fär jag loss myntet men datorn krashade.... needles to say my card was burnt

tack för alla tips!!

Visa signatur

I am the Leech King!