Permalänk
Medlem

köp utav ny systemkamera

hej jag ska köpa min första systemkamera vet ingetting:P
Jag har kollat på sony a200 tycker den verkar bra. Även canon 450d men jag tycker inte den verkar lika bra.
Vilken kamera tycker ni att jag ska köpa? max 7500kr

Hampus

Visa signatur

i5 760 @ 2.80 Ghz | MSI P55A-G55 | 16gb | Cooler Master dominator 690 pure | Corsair TX650 | Gigabyte 460 1gb | Samsung F3 1tb |

Permalänk
Medlem

Nu är det säkert många som tycker att jag har fel men jag anser det dumt att köpa något annat än Canon eller Nikon. Tillgången på begnadade objektiv och andra tillbehör är störst till Canon eller Nikon vilket underlättar när man vill köpa mer prylar.

Permalänk
Medlem

Gjorde själv en beställning på Nikon D40 igår, blev runt 4000kr med kameraväska o dyl.

Och sedan snart denna: http://www.dustinhome.se/pd_5010089881.aspx

Permalänk

Tänk på att du väljer inte bara ett kamerahus, du väljer även vilket system du i framtiden vill bygga ut. Canon och nikon har de största utbuden av objektiv.

Gå till en fotoaffär. Kläm på olika kameror. Bestäm dig för vilken som känns bäst i handen, för det är en av de viktigaste faktorerna. Alla nybörjarkameror på marknaden idag tar bra bilder.

Personligen tycker jag nikon har den i särklass bästa kvalitetkänslan på de lite billigare modellerna; knapparna är lite gummerade och bättre placerade, bättre ergonomi osv.

Men allt är relativt, du måste själv gå och känna vilken kamera som passar DIG.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Vad Blue_Moon_ skriver är helt rätt.

Valet att systemkamera kommer prägla resten av din framtid inom det system du väljer(objektiv och tillbehör).

Gå till fotobutiker. känn och klämm, be att testa med olika objektiv dessutom. Tappar säljaren tålmodet gå till en annan butik som get bättre kundservice.
Det fick jag göra.

Annars kan jag också rekomendera Nikon eller Canon. Nikon är populär i nybörjar serien. Själv kör jag Canon och är nöjd.

Också att tänka på. bra objektiv "lever" längre än kamerahuset. så när du byter kamerahus så flyttar du med dig objetiven till nya kamerahuset, så välj ett system som du trivs med, åter till "klämm och känn"

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Om du vill komma undan billigt så kan du ju alltid kolla på Nikon D40. Ett nytt kit för under 3000 kronor är svårt att säga nej till.

Jag är lite tveksam till om det är klokt att lägga ner så mycket som 7500 på sitt första system. I synnerhet om du planerar att köpa ett nytt hus. Du får antagligen mer för pengarna om du handlar ett begagnat hus, typ D70 om vi pratar Nikon, och något extra objektiv.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Om du vill komma undan billigt så kan du ju alltid kolla på Nikon D40. Ett nytt kit för under 3000 kronor är svårt att säga nej till.

Jag är lite tveksam till om det är klokt att lägga ner så mycket som 7500 på sitt första system. I synnerhet om du planerar att köpa ett nytt hus. Du får antagligen mer för pengarna om du handlar ett begagnat hus, typ D70 om vi pratar Nikon, och något extra objektiv.

Jo det där är ett riktigt kap, dock är det slut i nästan hela Sverige. Dock har ju Elgiganten prisgaranti till på onsdag. Fixar de inte fram en D40 till det priset till dig inom 10 dagar så får du en likvärdig eller bättre till samma pris.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk

Jepp det stämmer. Objektiven har bra andrahandsvärde, kamerahusen inte.

En D40 vore inte fel som första kamera enligt min mening men du måste känna själv som sagt.

För familjebilder duger de flesta kitobjektiv, men vill du sedan avancera i bildkvalitet är det objektivet du ska lägga krutet på..

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Det vrk som du redan bestämmt dig, om A200 ligger bra i handen så slå till!

Du får mycket bra AF prestanda, IS i huset etc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hej tack för tipsen.
hur viktigt är megapixelna på en ny systemkamera?
jag har kört med en canon analog systemkamera tills nu. Om jag köper en canon kan jag använda mina objektiv då?

Visa signatur

i5 760 @ 2.80 Ghz | MSI P55A-G55 | 16gb | Cooler Master dominator 690 pure | Corsair TX650 | Gigabyte 460 1gb | Samsung F3 1tb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlgren
Nu är det säkert många som tycker att jag har fel men jag anser det dumt att köpa något annat än Canon eller Nikon. Tillgången på begnadade objektiv och andra tillbehör är störst till Canon eller Nikon vilket underlättar när man vill köpa mer prylar.

Värt att tänka på här är att Nikon håller på att kapa bort sin kompabilitet med många gamla objektiv genom att ta bort autofocus-motorn ur husen.

Bilkvalitetsmässigt är det värt att tänka på att sony tillverkar sensorer till både nikon och pentax. detta innebär att alla 10/6 megapixelkameror från dessa tre tilverkare använder samma 10/6 mpix sensor

De som använder 10 mpix sensorn är : Sony a-200, Nikon: d-80/d-200/d-40x/d-60, Pentax k-10 / k-200d

De som använder 6 mpix är: Nikon: d-50/ d-70 /d-40 och pentax *ist-d / ds / dl /k-100d /k-110d /k-100d super.

Kamerorna med likadana sensorer presterar hyffsat likvärdigt. Om du väljer 6mpix så rekomenderar jag att du hittar en pentax k-100d super som reas ut nu på vissa ställen. Den har alltså samma sensor som Nikon d-40 fast fler funktioner i övrigt. Med tio mpix finns pentax också med k-200d/ k-10d. Annars tycker jag 450d verkar ganska najs, vad är det du inte gillar med den ?

Permalänk
Medlem

Min lokala fotohandlare sa att 450d inte hade någon funktion som var gangska viktig men som fanns i a200 kommer inte ihåg vad den heter.

edit: Bildstabilisering var det som inte fanns i 450d men i a200 är det viktig funktion?
den var viktig sa min lokala fotohandlare vad tycker ni?

Visa signatur

i5 760 @ 2.80 Ghz | MSI P55A-G55 | 16gb | Cooler Master dominator 690 pure | Corsair TX650 | Gigabyte 460 1gb | Samsung F3 1tb |

Permalänk
Medlem

Ja, det är en ganska viktig funktion. Den kan finnas i huset eller i objektivet. har man det i objektivet så måste man betala för bildstabilisering varje gång man köper ett nytt objektiv. De tillverkare som har stabilisering i huset är Pentax, Sony och Olympus.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazmhu
Bildstabilisering var det som inte fanns i 450d men i a200 är det viktig funktion?
den var viktig sa min lokala fotohandlare vad tycker ni?

Tjaa.. Det beror på vilken typ av bilder du vill ta. Vid lite längre slutartider på stillastående motiv är det användbart. Annars kan du köpa ett hus utan inbyggd stabilisering och istället köpa ett objektiv som har lite snabbare glas. (2.8 bländare) Eller så har du både och, det är det bästa

Det är hursomhelst fina grejor att ha stabilisering inbyggt i huset. Då slipper du köpa objektiv med inbyggd dito.

Frågan du ska ställa dig är hur mycket objektiv du tror att du kommer samla på dig framöver. Ska du ha en lite bredare arsenal med objektiv är Nikon eller Canon att föredra.

Angående megapixlar skulle jag personligen inte vilja ha en kamera med under 10mp. Mer pixlar ger större detaljåtergivning och större utrymme för beskärning.. Jag har 12mp på min kamera, man kan nästan se det som en förlängning av brännvidden i vissa fall Helst skulle jag vilja ha ännu fler pixlar.. Det är guld värt vid macrofoto!

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

tror jag inte kommer att sammla på mig så mycket objektiv. men kan jag använda mina objektiv från min analoga systemkamera? Har en canon analog med lite objektiv

Visa signatur

i5 760 @ 2.80 Ghz | MSI P55A-G55 | 16gb | Cooler Master dominator 690 pure | Corsair TX650 | Gigabyte 460 1gb | Samsung F3 1tb |

Permalänk
Medlem

Vad är det för canon analog ? eos ?

Permalänk
Medlem

eos ja. Ska kolla modellen senare

Visa signatur

i5 760 @ 2.80 Ghz | MSI P55A-G55 | 16gb | Cooler Master dominator 690 pure | Corsair TX650 | Gigabyte 460 1gb | Samsung F3 1tb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazmhu
tror jag inte kommer att sammla på mig så mycket objektiv. men kan jag använda mina objektiv från min analoga systemkamera? Har en canon analog med lite objektiv

Med 99% chans, ja.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

ok är det någon skillnad på objektiven som jag har till min analoga och de digitala objektiven?

Visa signatur

i5 760 @ 2.80 Ghz | MSI P55A-G55 | 16gb | Cooler Master dominator 690 pure | Corsair TX650 | Gigabyte 460 1gb | Samsung F3 1tb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
Värt att tänka på här är att Nikon håller på att kapa bort sin kompabilitet med många gamla objektiv genom att ta bort autofocus-motorn ur husen.

Håller på och håller på, det är bara på de billigaste budgetkamrorna, knappast någon trend som vi kommer få se krypa uppåt i modellutbudet.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

elgiganten är ju inte de ända i sverige som säljer nikon D40

För 3500kr och 3800kr får du kameran också från pixmania.com och från dustinhome.se

Permalänk
Medlem

kan ju annars slå ett slag för Canon eos 350D+ kit objektiv 2999:- på mediamarkt (i sundsvall iaf)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
kan ju annars slå ett slag för Canon eos 350D+ kit objektiv 2999:- på mediamarkt (i sundsvall iaf)

Nja då tar jag hellre en 400d eller 450d. Vill ha en lite nyare modell

tror jag inte kör på en d40.

Visa signatur

i5 760 @ 2.80 Ghz | MSI P55A-G55 | 16gb | Cooler Master dominator 690 pure | Corsair TX650 | Gigabyte 460 1gb | Samsung F3 1tb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Håller på och håller på, det är bara på de billigaste budgetkamrorna, knappast någon trend som vi kommer få se krypa uppåt i modellutbudet.

Mjo eftersom alla nya objektiv har motor kommer det tillslut bli onödigt att ha kvar motorn även i proffshusen. Visserligen kör ju nikon med bakåtkompabilitet till stenåldern typ, så i proffshusen kommer väl ha kvar det. Men i takt med att de objektiv som inte har AF-motor blir äldre och äldre spelar det ju mindre roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazmhu
Nja då tar jag hellre en 400d eller 450d. Vill ha en lite nyare modell

tror jag inte kör på en d40.

Se bara till att du inte köper 400D/450D ihop med 18-55 utan IS. Annars får du räkna med ett par tusenlappar till för att köpa till en vettig normalzoom. Versionen med IS är rejält mycket bättre så den tusenlappen det skiljer mellan dem har man igen flera gånger om.

D40 är som tidigare nämnts i tråden otroligt prisvärd nu, nästan så billig att jag skulle kunna tänka mig att köpa en för att ha som backup till min D300

EDIT:
Canon EF-S 18-55 3,5-5,6
http://photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Tests/45-can...

Canon EF-S 18-55 3,5-5,6 [b]IS[b]
http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Tests/18...

Nikon AF-S 18-55 3,5-5,6
http://www.photozone.de/Reviews/46-nikon--nikkor-aps-c/234-ni...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazmhu
ok är det någon skillnad på objektiven som jag har till min analoga och de digitala objektiven?

I digitala systemkameror så finns det oftast ett hjul som du skruvar på för att ändra bländare. På analoga så ändrar du bländaren på objektivet om jag inte har fel?
Har objektivet en såndär orange-markerad f/ så är det kompatibelt till digitala kameror med om jag inte har fel.
Det gäller ialla fall Nikon.

Glöm inte att känna på kamerorna som många skriver. Jag köpte en D80 som förstakamera som jag fortfarande har (haft runt ett år) och är väldigt nöjd med den. Jag har stora händer och tycker inte om att använda de mindre husen som canon 400d. Vet/Känner också en del som är missnöjda över dem just för att storleken är okonfortabel (så fint ord...)

Stirra dig inte heller blind på megapixlar på förstakameran. Framförallt om du inte ska använda dig utav mer avancerad bildbehandling i photoshop. Typ alla kameror över 4mp klarar att skriva ut A4or grymt bra.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
I digitala systemkameror så finns det oftast ett hjul som du skruvar på för att ändra bländare. På analoga så ändrar du bländaren på objektivet om jag inte har fel?

På Canons EOS-system (som introducerades 1987) så är det elektronisk styrning av bländaren som gäller. Har själv en analog EOS600 (som släpptes i början på 1989) som funkar utmärkt med nya EF-objektiv du hittar i fotoaffären idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
På Canons EOS-system (som introducerades 1987) så är det elektronisk styrning av bländaren som gäller. Har själv en analog EOS600 (som släpptes i början på 1989) som funkar utmärkt med nya EF-objektiv du hittar i fotoaffären idag.

Mitt fel då! Ursäktar för det!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag har då beställt ett D40kit från Elgiganten.. det för 2990:- .. Jag är inte så ambitiös fotograf så priset kändes rätt.. Dock var jag så sent ute så alla var slutsålda.. leverans om 2 veckor ;(.. Aja..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha kittet direkt köp från dustinhome Då stiger priset dock med 500kr men