Min start, min resa och mina bilder

Permalänk

Min start, min resa och mina bilder

Ta bort tråd tack

Permalänk
Medlem

Välkommen!

Minneskortet spelar ingen roll, kameran tar bilder till ett cashminne som sedan skriver till minneskortet, Om du inte ska ta 10 bilder på 3 sekunder så märker du aldrig av det. Kameran skriver inte så snabbt till minneskortet att det blir skillnad mellan III och IV. Satsa på det största.

Jag köpte ett "kit" med batterigrepp och en 17-85 IS plugg. Det är det värt, IS gör mycket för bilderna när det blir kväll eller fest.

Om du ska till Cypern hade jag investerat i ett pol.filter. Det blir mycket finare bilder med solglasögon på kameran.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Instämmer i att största minneskortet är att föredra. Nu vet jag inte hur länge du ska vara iväg, men kommer du att ta mycket bilder och inte har tillgång till dator som du kan lägga över bilderna på så är en hårddisk med kortläsare en vettig investering.

Vad gäller objektiv, är det så att objektivet inte får kosta mer än 10kkr eller får alltihopa inte kosta mer än 10kkr. En viss skillnad ju.
Sen vet jag inte om du tänkt dig längre eller kortare brännvidd än kitobjektivet...

Permalänk

Tackar för svaren ZecretW och dumbo! Det där med pol.filter lät intressant och tack för alternativet på minneskort, jag kommer att vara borta i 2 veckor och jag kommer inte ha råd med jättemycket mer än bara kameran som jag har för mej kostar 5000:- Det skulle vara jättefint om ni kunde ge länk till en bra och billig hemsida där man kan köpa fotogrejjer från så jag kan se vad jag kan handla Och objektiv var tänkt för senare, efter att jag blivit lite bättre och vill kunna göra lite mer, då bör objektivet inte överstiga 10 lax. Sen det du skrev om brännvidd dumbo det har jag ingen aning om, jag är som sagt väldigt ny på det här med fotografi och går bara foto A hittills, det är inte så ingående vad olika objektiv gör osv, vore riktigt fint med en förklaring=)

Sen batterigrepp kommer jag inte ha råd till, iallafall inte just nu då det kostar över 1000lappen, hur mycket skulle ett sånt polariseringsfilter gå på & vart kan man köpa?=)

Permalänk
Medlem

Om du sätter ner bildstorleken på lägsta upplösningen (vilken är löjligt stor i allafall) så kan du fota si sådär 2-3000 bilder med ett 4Gb kort, så ta med dig laddaren.

Detta köpte jag.
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/canon/c...
(cashback tar ett tag så du får ligga ute med den tusingen nån månad)

och ett 4GB minne på kjell&co.

Batterigreppet är gansta stort men har fördelen att du kan köra "vanliga" batterier i det oxå. Jag kar dubbla batterier i mitt grepp (ej orginalbaterier från kjell&co) så man kan fota fler bilder.

Om du vill Zooma in mer så kan du bara ställa bildkvallitén till högsta och beskära bilden senare men detta objektivet klarar nästan allt man behöver på semestern.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Jodu ZecretW det där ser najs ut men blir lite väl tungt för plånboken just nu iallafall, tror inte jag kan gå över 7000, kameran går på 5k, minneskortet 300 tror jag, sen behöver jag ett till batteri och en batteriladdare, sen får jag se vad jag kan göra av dom sista typ 500

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Johnnyboi:
Jag tänkte du att man kanske börjar en fotokurs med det mest grundläggande så att man förstår vad det är man pysslar med, förstås, därav att jag inte förklarade detdär med brännvidd närmare.
Hur som helst: Kortare brännvidd gör att man får en vidare bildvinkel, man "får med mer", sas. Passar oftast bra för tex landskap. Längre brännvidd ger en smalare bildvinkel, man får med mindre, dvs mer "inzoomat". Användbart för djur/fåglar, tex.

Ang. detdär med bildstorlek som ZecretW nämnde så skulle jag definitivt inte rekommendera att ställa ner bildstorleken. Kör på max storlek, dvs 3888x2592 pixlar på en 400D. Däremot kan du, om du är orolig att du ska få platsbrist, ställa ner kvaliteten, eller om man så vill, öka kompressionen. Detta är mindre ödestigert för bilderna och du kommer fortfarande att kunna göra stora förstoringar om du tar en bild du gillar mycket. Ställer man ner storleken istället kommer du ganska starkt att begränsas om du vill göra förstoringar. Ställer du den på "small" kommer du att kunna göra förstoringar som är i storlek A5, men inte mycket större, beroende på motiv, medan du utan vidare kan göra 50x75cm från en "large/fine", eller kanske aningen mindre om du använder "large/normal" och det är ett väldigt detaljerat motiv.

Vad ska du med en laddare till? Laddare medföljer ju kameran.

Permalänk
Medlem

Extra batterier behöver du bara om du ska ut i regnskogen och inte kan ladda på nån vecka.

Permalänk

Tackar för svaren, dum som jag är trodde jag att man var tvungen att köpa till laddare ^^ Anyway det där med objektiv funderade jag på något som passar sej bättre för macrofotografering, några tips?

Permalänk
Medlem

För makrofotografering behöver du inte ett nytt objektiv. Mellanringar är ett lite billigare alternativ. Ett annat alternativ är bälg. För verklig makrofotografering ( skalan är större än 1:1 på CCD:en) är ett s.k. makrobjektiv + mellanringar eller bälg ett bäst. Ett makrobjektiv skiljer sig från vanliga objektiv närmast på att de är optimerade för korta avstånd och avståndsintällningen täcker ett betydligt större område. Oftast ligger max. skalan vid c:a 1:1. Bör helst ha relativt lång brännvidd för att inte avståndet skall bli alltför litet. Gäller speciellt om du vill fota t.ex. fjärilar och andra småkryp, som flyr om du kommmer nära.

Ett par formler som är användbara vid makrofotografering:

1/f = 1/a + 1/b

skalan = b/a

a= avståndet från objekt till objektivets optiska medelpunkt
b= avståndet från objektivets optiska medelpunkt till CCD:n
f= objektivets brännvidd

En mellanring eller bälg ökar värdet på b med sin tjocklek.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Skulle bara vilja kommentera fagerjas inlägg lite.

Det är inte alla objektiv som trivs så bra med mellanringar. Dagens komplexa objektivdesigner sätter många "regler" man använde förr ur spel.
Som exempel kan nämnas Nikons 18-70/3.5-4.5 som i praktiken blir oanvändbar med mer än 12mm mellanring och med denna 12mm mellanring går den i stort sett bara att använda på 70mm, med kortare brännvidd försvinner fokus in i objektivet.
Jag kan inte svara för hur Canons 18-55 funkar ihop med mellanringar. Det kan mycket väl funka utmärkt.

Ytterligare en kommentar:
Mellanringar är måhända billigare, men det blir åxå en smula mer svårjobbat eftersom man måste ta bort objektivet, för att sätta en eller flera mellanringar emellan kamera och objektiv. Skulle man sedan märka att förstoringen man fick med den mellanring man monterade är för stor eller för liten så måste man montera bort objektivet igen och sätta dit en tjockare eller smalare mellanring.
Bälg är väl inte så vanligt numera och Canonanvändare är ju bortskämda med Canon MP-E65/2.8 och behöver inte använda bälg för att nå mer extrema förstoringar.
Jag vet inte hur det är på Canon, men på Nikon är det ytterst ovanligt att bälgarna har elektriska kontakter (jag har inte sett någon som har det) vilket gör att man förlorar en del funktioner.

Min personliga åsikt är att ett "riktigt" makroobjektiv är det smidigaste. Det behöver inte heller kosta en förmögenhet. Om man leker med tanken att man vill ha lite bättre optisk kvalitet än canons 18-55 ger, då är billigaste alternativet EF 50/1.8. Ett set mellanringar kostar ca 1500kr (priset är för kenkos mellanringar som har elektriska kontakter, priset hämtat från cyberphoto). Det blir ca 2500kr.
I den prisklassen finns Sigma 50/2.8, som är MYCKET bra, optiskt.

Sedan är det, som fagerja säger, att längre brännvid ger mer arbetsavstånd. Alla "riktiga" makroobjektiv ger vanligen 1:1 i avbildningsskala. Sigma 50/2.8 gör detta på ett avstånd av ca 5cm till motivet. Nervösa insekter som tex fjärilar har då sedan längre flytt sin kos.
Ett steg upp och, i mitt tycke, det bästa för "allround" makrofoto är de makroobjektiv som ligger runt 100mm. Det är lätta och smidiga (ganska lätta att handhålla, med allt var det innebär vad gäller makrofoto och ger ungefär det dubbla arbetsavståndet som en 50mm makro ger.
Där finns Tamron 90/2.8 och Tokina 100/2.8 som båda är mycket bra. Canons 100/2.8 är lite större och tyngre (och lite dyrare), men har intern fokus och ger därför något längre arbetsavstånd.
Ett steg upp finns Sigmas 150/2.8. En hel del tyngre än Tamron 90 och Tokina 100, men ger det dubbla arbetsavståndet, vilket gör den mycket låmpad för insekter. Den kostar lite mer, men har man tänkt fota mycket insekter är det värt att lägga lite mer pengar för den, IMO, men för mer "generellt" bruk skulle jag titta på Tamron 90/2.8 (den har jag själv och är väldigt nöjd) och Tokina 100/2.8.

Permalänk
Medlem

"Riktiga" makroobjektiv finns inte eftersom de inte klarar av större avbildningsskala än 1:1, som per defination är undre gränsen för makro. Makro används allmänt felaktigt i marknadsförningen. Övre gränsen är flytande c:a 10:1 - 25:1. För högre avbildningsskala används mikroskop och då blir det mikrofotografering.

Du har alldeles rätt att mellanringar med ett standardobjektivt blir krångligt då standardobjektivens avståndsinställningsintervall är relativt litet ( ibland mindre än tunnaste ringen) och ringarna kanske inte överför all information mellan objektiv och kamerahus. Zoomobjektiv är ofta inte bra att kombinera med mellanringar.

Ett makrobjektiv är mycket bättre då det är optimerat för fotografering i närheten av skala 1:1. Som dumbo skriver är ett c:a 100 mm objektiv lämpligast för generellt bruk.

Skall du fota rörliga motiv är det skäl att investera i en ringblixt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
"Riktiga" makroobjektiv finns inte eftersom de inte klarar av större avbildningsskala än 1:1, som per defination är undre gränsen för makro.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103

;P

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |