Associera en filtyp med ett program

Permalänk

Associera en filtyp med ett program

Hur får jag OS X att komma ihåg att jag ALLTID vill öppna tex. torrent-filer med Transmission och inte med Opera? Eftersom jag har Photoshop installerat så ligger webbläsaren Opera gömd någonstans på min hårddisk och av någon anledning tycker OS X att .torrent-filer ska öppnas med det programmet istället för Transmission.

Jag har vid ett tiotal tillfällen högerklickat på en .torrent-fil, valt visa info, bytt program som filen ska öppnas med, klickat på ändra alla och svarat ja på att jag ALLTID vill öppna ALLA .torrent-filer med Transmission. Lik förbannat ändras detta tillbaka med jämna mellanrum (verkar vara när jag startar om datorn, men inte alltid). Detta är extremt irriterande eftersom jag måste öppna download-mappen, högerklicka på filen och välja öppna med Transmission iställer för att bara dubbelklicka på den i Safaris download-fönster.

Någon som har samma problem och kanske även en lösning?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Högerklick (eller ctrl+klick) på filen, väl Get Info, under Open With välj rätt program och tryck på Change All.

Permalänk
Medlem

Tror vissa program har ovanan att ta tillbaka filändelser när de körs nästa gång. Har samma problem med Opera jag med, men brukar få Transmission att gälla tillslut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Högerklick (eller ctrl+klick) på filen, väl Get Info, under Open With välj rätt program och tryck på Change All.

det är ju precis det han gjort (men på svenska)!

men som ovanstående talare sa, så får vissa program för sig att "ta tillbaks" filändelser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
det är ju precis det han gjort (men på svenska)!

men som ovanstående talare sa, så får vissa program för sig att "ta tillbaks" filändelser

Hehe, jag läste visst lite dåligt. Förutsatte att han råkat på samma problem som jag, nämligen att det inte fungerade att associera filtyp om man gick via högerklick, Open With, Other och Always Open With (inte ens på den aktuella filen). Däremot funkade det den andra vägen.

Permalänk
Medlem

Skriv "opera:config" i adressfältet
BitTorrent sektionen stänger du av och sparar.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Skriv "opera:config" i adressfältet
BitTorrent sektionen stänger du av och sparar.

Ska testa det.

Har ni något tips för hur jag ska få TextMate att vinna över TextEdit när det gäller txt-filer?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Re: Associera en filtyp med ett program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Hur får jag OS X att komma ihåg att jag ALLTID vill öppna tex. torrent-filer med Transmission och inte med Opera? Eftersom jag har Photoshop installerat så ligger webbläsaren Opera gömd någonstans på min hårddisk och av någon anledning tycker OS X att .torrent-filer ska öppnas med det programmet istället för Transmission.

Jag har vid ett tiotal tillfällen högerklickat på en .torrent-fil, valt visa info, bytt program som filen ska öppnas med, klickat på ändra alla och svarat ja på att jag ALLTID vill öppna ALLA .torrent-filer med Transmission. Lik förbannat ändras detta tillbaka med jämna mellanrum (verkar vara när jag startar om datorn, men inte alltid). Detta är extremt irriterande eftersom jag måste öppna download-mappen, högerklicka på filen och välja öppna med Transmission iställer för att bara dubbelklicka på den i Safaris download-fönster.

Någon som har samma problem och kanske även en lösning?

Hey!

Du är inte ensam om att få problem med associationsfel i MacOS, som tur är finns RCDefaultApp att ladda ner på http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/ vilket bör lösa dina problem.

Edit: Var kanske lite väl snål med beskrivning, men det finns väldigt utförligt på länken ovan med skärmdumpar osv. så det bör inte vara några problem för dej!

Lycka till!

Permalänk

Re: Re: Associera en filtyp med ett program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knugge
Hey!

Du är inte ensam om att få problem med associationsfel i MacOS, som tur är finns RCDefaultApp att ladda ner på http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/ vilket bör lösa dina problem.

Edit: Var kanske lite väl snål med beskrivning, men det finns väldigt utförligt på länken ovan med skärmdumpar osv. så det bör inte vara några problem för dej!

Lycka till!

Testade med det programmet men både .torrent- och .txt-filer ändrades tillbaka till Opera resp. TextEdit vid en omstart.

Visa signatur