Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

* En Xbox 1.1 (1 MB TSOP, nice som fan), komplett med fyra handkontroller och mediaremote. Petade in en switch för att splitta TSOP, softmoddade den för att kunna köra flashern, och flashade sedan en VGA-bios på ena halvan, och en vanlig hackad bios på andra. Den står nu som HTPC/emulatorburk i datorhörnan, kopplad till en skärm med inbyggda högtalare (som jag också plockat i elektronikbingen) och är i bruk i princip varenda dag

* En Xbox 360 med det enda felet att någon på nåt vis jag inte kan förklara lyckats knocka loss oscillatorn på RF-kortet. Boxen vägrade bara starta med det skadade RF-kortet inkopplat. En ny oscillator för en tia löste det problemet

Vad det gäller datorgrejer har jag hittat en massa, men inte räddat något mer än diverse bra-att-ha-småsaker. Datorgrejer har jag en kanal för i en polare som jobbar som cadkonstruktör, de bytte tidigare ut sina datorer med tämligen jämna mellanrum (nu kör de tyvärr leasing sedan ett par år tillbaka), så jag har fått allt sånt jag kan tänkas behöva genom honom.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hittade en PS2 Slim för ett par år sedan inkl. 2 handkontroller, minneskort, ca 5-6 spel och lite andra tillbehör. Fungerade fint! Konstigt att någon kastade. Lucky me

Permalänk
Medlem

Hittade just ett gammalt chieftech chassi med innehåll!

Något Geforce 4 8x agp, 1gb ddr 333 ram, A7N8X moderkort, 400w nätagg, 1 dvd brännare, 1 cd brännare

Allt fungerar!! haha

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Hitta en Elgitarr och en förstärkare ( samma märke och allt ) inte en skråma, förstår inte varför man slänger sånt

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Jävla lyllosar! Vart kan man hitta sådana här guldställen? På återvinningen får man väll inte ta något?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det är sjukt vad okunniga människor slänger. Stoppade häromdagen min flickväns mamma från att slänga ut yngsta dotterns ps2 som enligt uppgift inte fungerade. Jag fingrade på det i 3 sekunder och sen fungerade det magiskt. Felet var att dom hade stängt av strömknappen på baksidan så det startade inte när man tryckte på startknappen på framsidan. Svärmor i fråga tvekade inte ens när lillan (8 år) sa att det inte funkade, hon litade bara på att det stämde och var på väg att hiva hela grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Jävla lyllosar! Vart kan man hitta sådana här guldställen? På återvinningen får man väll inte ta något?

Soprum på lägenhetsområden brukar ha det mesta.
Var då alltid "nya" saker i soprummet i skellefteå (Frögatan), måste ha sett 20 datorer på 4 månader.

Sen med kontakter så kommer man ju åt sånt här ibland.
http://i.imgur.com/pMkpf.jpg (Stor/Dålig bild, men syns ju endå)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Soprum på lägenhetsområden brukar ha det mesta.
Var då alltid "nya" saker i soprummet i skellefteå (Frögatan), måste ha sett 20 datorer på 4 månader.

Sen med kontakter så kommer man ju åt sånt här ibland.
http://i.imgur.com/pMkpf.jpg (Stor/Dålig bild, men syns ju endå)

Hehe det var ju inte lite på den bilden! XD Tapetsera en vägg med datorskärmar och leka på
Jo lägenhetsområden har nog endel, speciellt dom som har ett "garage" där man kan slänga soffor, tv, dator, sängar etc etc och så kommer bo vädarna och tömmer en gång i veckan och kör till skroten... Då kan man ju faktiskt hitta lite... Får se till att bo på ett sådant ställe

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Efter att läsa om alla dessa fynd fick mig att cyckla 1,2 mil till närmsta återvinning på rent måfå för att se om jag kunde hitta något vettigt!

Det blev 4 spel(alla original)
*Doom 3
*Tacticl ops
*Starship Troopers
*Shadow Ops

Samt en dator att spela spelen på med:
AMD 3200+ 2.0 s939
1gb Corsair ram
DVD brännare
XFX Geforce 7300 512MB
ECS Nforce 4 moderkort s939
Nätagg på 350W

Samt lite diverse sata samt IDE kablar

Bästa tipp fyndet på länge! då jag ändast hittat lite användbara sladdar och sånt

Permalänk

Jag hittade precis en jordgubbsfärgad Imac G3 med tillhörande originalmus och tangentbord. Det är modellen som släpptes i oktober 1999 med 400 MHz PowerPC-processor och inbyggd slot-DVD. Den hade också ett inbyggt trådlöst nätverkskort, men det stöder bara WEP-kryptering så jag väljer att surfa via nätverkskabel.

Den hade när jag hittade den 64 MB RAM och en 10 GB hård disk. Jag har lite snabbt uppgraderat till 256 MB RAM med de två 128 MB-stickorna nedan och tänker sätta i 256 eller 512 MB-stickor när jag fått tag på några. Jag ska också byta ut hårddisken till SSD:n på 16 GB när jag hittat en IDE 2,5" till IDE 3,5" adapter.

EDIT: SSD:n verkade tyvärr vara sönder, för jag kunde bara boota OS 9 från den och inte OS X. När jag testade den i en PC klarade den inte heller av att boota Windows. Jag antar att en fungerande SSD skulle fungera bra i en Imac G3, men nu kör jag istället en 120 GB mekanisk hårddisk på 7200 RPM som är både större och snabbare än originalhårddisken.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

fynda 2x2GB Corsair ram-minnen med kylare
Samt en HP DV9000 bärbar, men skärmen var trasig ( har en lika dan hemma så reservdelsdator till den )
Glömde 72gb eller 74 GB raptor hdd.. låg en mindre på 30 nått men den tog ja ej

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Endast tippfynd i den här tråden, vanliga fynd har inget att göra här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddan1000:

Jag hittade precis en jordgubbsfärgad Imac G3 med tillhörande originalmus och tangentbord. Det är modellen som släpptes i oktober 1999 med 400 MHz PowerPC-processor och inbyggd slot-DVD. Den hade också ett inbyggt trådlöst nätverkskort, men det stöder bara WEP-kryptering så jag väljer att surfa via nätverkskabel.

http://img62.imageshack.us/img62/4623/dsc03306b.jpg

Den hade när jag hittade den 64 MB RAM och en 10 GB hård disk. Jag har lite snabbt uppgraderat till 256 MB RAM med de två 128 MB-stickorna nedan och tänker sätta i 256 eller 512 MB-stickor när jag fått tag på några. Jag ska också byta ut hårddisken till SSD:n på 16 GB när jag hittat en IDE 2,5" till IDE 3,5" adapter.

http://img194.imageshack.us/img194/5757/dsc03305xc.jpg

Riktigt nice fynd
Minns att jag ville ha en sån Mac när jag var liten hehe xD

Permalänk
Skrivet av Morpiha:

Riktigt nice fynd
Minns att jag ville ha en sån Mac när jag var liten hehe xD

Den är min nya favoritleksak och jag har mixtrat med den hela veckan. På loppisen igår fyndade jag 512MB (2*256MB) Vdata SDRAM som jag stoppade i den. Jag har också bytt OS från OS 9 till OS X Tiger och kan nu surfa hur bra som helst, så länge jag inte stöter på Flash. Youtubeklipp klarar den inte överhuvud taget.
Jag väntar nu bara på att den där IDE 2,5"-3,5" adaptern ska komma från Traderaförsäljaren, så jag kan sätta i SSD:n. Om det inte skulle fungera har jag ett annat loppisfynd i form av en "bad sector"-fri 120GB 7200RPM IDE-hårddisk som jag kan använda istället (datorn klarar max 128GB hårddiskar).

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Inaktiv

Haha ärligt talat 99% av allt ni "fyndat" skulle man låta ligga kvar.

Permalänk
Medlem

Finns nog många fina fynd man kan göra även om vissa här får tas med en nypa salt

Permalänk
Avstängd

Skräp för någon kan vara skatter för en annan. Allt man hittar som går att sälja för några hundra på Tradera är fynd enligt mig

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Det gäller bara att sälja det som "otestat" eller lägga ner rätt mycket tid på att försäkra sig om att det inte fanns en riktig anledning till att prylarna hamnat i soprummet från början. Vissa fel kan visa sig först vid specifikt användande. Jag hittade en gång en slaktad bärbar dator varav jag tog hem 2,5" hårddisken. Den fungerade att koppla in och formattera en gång, därefter var det bara klick. Möjligen hade den sagt klick redan för föregående användare.

Permalänk
Avstängd

Jo precis. Hittade detta slutsteg i soprummet och jag tog in och testade och sålde det på tradera för 1900:-

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Uppdatering #2

Nya fynd, under fyra dagar på jobbet!

Dag 1: 1st. Dell Vostro 400. Fyrkärnig Q6600-processor på 2.4 GHz, 4gb ddr2-800, 2st 500 gigsdiskar i raid0, Nvidia 8800GTS, dubbla dvd-brännare, minneskortsläsare, firewirekort, 8 usb.
Trots minst tre dygn i hällande regn, med båda sidoplåtarna borta, fungerade precis allt som det skulle. Åtminstone under de första 3-4 timmarna datorn testades. Datorn lämnades därefter påslagen, under natten. Jag ville nämligen defragmentera, då jag formaterat och kört in Vista på nytt. På morgonen var datorn död. Efter en lång felsökning, visade det sig att den troliga orsaken till att datorn hamnat i containern redan från början, var den stackars slutkörda nätdelen på 350 watt. Den orkade helt enkelt inte. Nu tuffar ett 250-watts agg från en Vostro 200 på i maskinen, med en klenare 2 GHz Pentium Dual-core, tills vidare. Med minimalt antal anslutna enheter och instickskort, samt det integrerade grafikkortet istället för 8800:at, har det funkat i snart 3 veckor. När lönen kommer blir det givetvis en ny nätdel samt propp- och grafikkortsbyte. PDC-processorn drar dessutom 40 watt mindre än C2Q:n.
Ena sidoplåten hittades igen i samma veva, praktiskt taget oskadd, och fortfarande inplastad, precis som delar av fronten på datorn. Enligt Crystaldiskinfo inget fel på någon av diskarna, trots ett fall på minst 1.5 meter, rakt ner på containergolvet.

Dag 2:
1st. TwinkleCam Pro VGA webbkamera, inplastad vid upphittat tillfälle!
1st. VGA-dvi-kabel, transparent, på 2 meter.
1st. AUX-kabel, 1.2 meter.

Dag 3:
2 timmar innan metallcontainern tömdes fick jag en idé: Kan andra sidoplåten ha sorterats som metall? Vilket var helt korrekt. Förutom en liten buckla i övre hörnet, var den oskadd, repfri och även den inplastad. Hittade också en laptopladdare, som dock fick ligga kvar. Efter ytterligare två dygn hittades ingen laptop…

Dag 4:
Den andra maskinen i containern, en till det yttre illa medfaren Fujitsu-Siemens Scaleo 600, togs med i delar. Processor AMD Athlon XP, ingen aning om klockfrekvens, troligtvis en 1800-2400. Hårddisk på 80 GB. Ett 512 MB RAM-minne, Nvidia fx5200, extra nätverkskort, 4 usb, firewire, dvd-läsare. Lär väl ge nån krona till kaffekassan på jobbet då delarna testats och sålts.

Visa signatur

60 datorer, 18 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad i helve..e hände med förbrukningsådran från tonåren!? 🥳

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur ni får tag i grejerna? Dom kommer ju och jagar en med stålrör om man så mycket som petar på grejerna som ligger i högarna.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Det går allt att smörja de flesta. Dock så är det skillnad när man fick plocka fritt på gymnasiet bland datordelar och kringustrustning. Lärarna var bara glada över att det kom till användning för någon annan. Nu för tiden så räcker det att prata med sina föräldrar om man behöver en viss mjukvara eller liknande till sina datorer. Jag har inte det behovet att bära hem gamla datorer längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

får o får.. min styvfar jobbar på återvinningen o jag kan tala om att DE PLOCKAR HEM ALLT DE KAN!

inte fan e allt deras bara för de slängs där.. roffa åt er bara

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk

Var är det man ska leta ifall man bor i sthlmsområdet?
vilken är den bästa skrottippen där :D?

Permalänk
Medlem

Här i Västerås hade de förut bodar med stålburar där man snyggt och fint fick lägga in all uttjänst elektronik. Sedan en tid tillbaks har begränsat burarna till TV-apparater och så får man kasta ner all annan elektronik i containrar med åtminstone 2-3 meters fallhöjd så det mesta som hamnar där blir åtminstone till utsidan halvt mosat. Jag vet inte om det enbart är av effektivitetsskäl eller för att minimera risken att ens de anställda ska vittja containern före dess att den körts iväg till återvinningsföretag.

När jag gick på högskolan i slutet av 1990-talet hade de burar med gammal elektronik som stod vid lastkajen, i princip helt obevakat (kan ha funnits någon övervakningskamera jag inte kände till). Dessa burar hämtades med någon regelbundenhet, men ganska snart bytte de metod för att bli av med elektronikskrot.

Permalänk
Medlem

Hittade ett gammalt IBM model M tangentbord idag

Permalänk
Medlem

Hittade en IKEA Moses - kontorsstol, men efter att kollat runt lite i forumet så såg jag att det var visst inte något jättebra fynd. Nåja, den är bekvämare än den hårda plaststol som jag hade innan, i alla fall.

Visa signatur
Permalänk

Hitta en Apple Macbook pro och en vanlig macbook
ett Gamacube och lite gameboy/gamboy advance spel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Hittade ett gammalt IBM model M tangentbord idag

Care på att sälja den (om den funkar so ta say)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Var är det man ska leta ifall man bor i sthlmsområdet?
vilken är den bästa skrottippen där :D?

Finns väl bara 4st återvinningscentraler i Stockholmsområdet.
Men som någon påpekade tidigare, de bästa och lättaste (slippa bli jagad med järnrör av någon snubbe på återvinningen som oxo spanat in prylen...) görs nog i soprummen i lägenheterslängor.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.