Permalänk

Döende batteri?

Har en två år gammal Macbook som batteriet börjat dö på.
Det har hänt ett par gånger att datorn dör när batteriet närmat sig 20%. Idag dog den igen, fast redan vid 40%..

Enligt cocunutBattery har jag 85% av kapaciteten kvar, se bild

Går det att göra något för att få igång batteriet igen eller är det bara att vänta på att det ska lägga av helt och hållet?

Permalänk
Medlem

Re: Döende batteri?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grillkorv

Går det att göra något för att få igång batteriet igen eller är det bara att vänta på att det ska lägga av helt och hållet?

inte annat än att köra Apples rekommenderade rekonditioneringar, kanske funkar som återupplivning ett tag med.. (läs i instruktionsboken eller nått annat papper som var med i lådan)

annars är batteriers öde att dö en långsam död, likt nästan alla oss andra.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag är själv i samma sits som grillkorv. Mitt batteri har gått igenom över 230 cykler och det börjar bli ganska trött, för min del har jag gett upp hoppet med kalibrering osv. De gånger jag gjorde det märktes ingen skillnad och batterihälsan verkar leva sitt eget liv.. iaf mitt. =D

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, datorn stängde bara av sig utan förvarning och det kunde stå att det fanns 20 / 40 % power kvar. Kalibrering och liknande hjälpte ej. Dock har Apple nån utbytes grej med just gamla Macbook batterier köpta inom 3 år, så det var bara att ringa dem, få ett nytt o skicka in det gamla.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Hade samma problem, datorn stängde bara av sig utan förvarning och det kunde stå att det fanns 20 / 40 % power kvar. Kalibrering och liknande hjälpte ej. Dock har Apple nån utbytes grej med just gamla Macbook batterier köpta inom 3 år, så det var bara att ringa dem, få ett nytt o skicka in det gamla.

Hittade denna sidan hos apple där det står "För MacBook- och MacBook Pro-system med Intel Core Duo-processorer förlänger detta program reparationsgarantin för batteriet till upp till två år efter det datum då datorn köptes."
Dock har jag passerat tiden med ca en månad..

Permalänk

åh, underbart! var helt inställd på att köpa ett nytt batteri
spörs det om garantin gäller min dator då.

Batteri installerat: Ja
Första varningen om låg nivå: Nej
Full laddning (mAh): 2416
Återstående laddning (mAh): 2273
Ampertal (mA): -2408
Volttal (mV): 11824
Cykelantal: 145

knappt en timmes batteritid vid full laddning.

weird, kapacitetstatusen på batteriet pendlar mellan 25 och 46% :S

Permalänk
Medlem

bara en tanke. som sagt, förr eller senare hjälper inget. och har man en Mac som varit med sen Jesus dagar så får man la betrakta sig som nöjd ändå..

har även hört om sätt att "återställa" laddreguatorn (eller vad man nu kallar det på laptopbatterier) vet dock inte jur det funkar exakt på dessa eller ens om en sån chockbehandling är bra, kan ju riskera att batteriet ger ut farliga nivåer sen osv antar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bara en tanke. som sagt, förr eller senare hjälper inget. och har man en Mac som varit med sen Jesus dagar så får man la betrakta sig som nöjd ändå..

har även hört om sätt att "återställa" laddreguatorn (eller vad man nu kallar det på laptopbatterier) vet dock inte jur det funkar exakt på dessa eller ens om en sån chockbehandling är bra, kan ju riskera att batteriet ger ut farliga nivåer sen osv antar jag.

2 år är väl ingen ålder på en Mac-bärbar?
Dessutom har apple erkänt att batterierna på dessa modeller var felaktiga.
Vet folk som fortfarande springer omkring med 4-5 år gamla Powerbooks och är nöjda.

Edit: Sorry AndreaX, såg precis vad du menade... Ja, har man en flera tusen månader gammal Mac så får man faktiskt vara nöjd

Till er som har problemet med att tiden har gått ut på apples den där extragarantin på batterierna, gnäll på supporten om att de erkänt felet och att man enligt konsumentköplagen har 3 års reklamationsrätt. Då de bevisligen redan erkänt att det är fel på dessa modeller kan dom inte gärna komma dragandes med att du ska bevisa något, det har dom själva redan gjort genom att erkänna felet.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Min MacBook pro hade rullat i ett år. Jag hade 70 cycles på mitt batteri. Det hade ca 12% kvar av prestandan. Var in på Mac certifierad butik. Apple har ingen garanti för batterier. De sidor som beskriver att man får byta batteri hos Apple gäller bara vissa produktionsserier. Nytt batteri kostar 1400 papp.

Visa signatur
Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JediSthlm
Min MacBook pro hade rullat i ett år. Jag hade 70 cycles på mitt batteri. Det hade ca 12% kvar av prestandan. Var in på Mac certifierad butik. Apple har ingen garanti för batterier. De sidor som beskriver att man får byta batteri hos Apple gäller bara vissa produktionsserier. Nytt batteri kostar 1400 papp.

1,400,000 kr låter lite väl dyrt för ett batteri

Permalänk
Medlem

Jag har bytt flera batterier på min macbook pro.

Det första bytte jag pga att den visade fel batteritid. Den kunde gå 20-30 minuter ännu efter att alla batterimätare i systemet tickat ner till noll. När den först gick ner till noll somnade den, men det var bara att väcka den och fortsätta jobba. En konstig parentes är att jag inte fick "running on reserve battery power"-rutan förrän när den faktiskt var påväg att dö på riktigt, långt efter att den tickat ner på 0%.

Nästa batteri tappade helt enkelt sugen, nåt som även hände med min powerbook. Fick nytt batteri på garantin även till den och det har funkat bra i flera år nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
2 år är väl ingen ålder på en Mac-bärbar?
Dessutom har apple erkänt att batterierna på dessa modeller var felaktiga.
Vet folk som fortfarande springer omkring med 4-5 år gamla Powerbooks och är nöjda.

Edit: Sorry AndreaX, såg precis vad du menade... Ja, har man en flera tusen månader gammal Mac så får man faktiskt vara nöjd

Till er som har problemet med att tiden har gått ut på apples den där extragarantin på batterierna, gnäll på supporten om att de erkänt felet och att man enligt konsumentköplagen har 3 års reklamationsrätt. Då de bevisligen redan erkänt att det är fel på dessa modeller kan dom inte gärna komma dragandes med att du ska bevisa något, det har dom själva redan gjort genom att erkänna felet.

Jag springer omkring med min 5 år gamla powerbook när jag reser osv.
Batteriet är bytt 4 gånger också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag springer omkring med min 5 år gamla powerbook när jag reser osv.
Batteriet är bytt 4 gånger också.

Jo, men de finns dom som aldrig bytt sitt batteri och är nöjda ändå

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JediSthlm
Min MacBook pro hade rullat i ett år. Jag hade 70 cycles på mitt batteri. Det hade ca 12% kvar av prestandan. Var in på Mac certifierad butik. Apple har ingen garanti för batterier. De sidor som beskriver att man får byta batteri hos Apple gäller bara vissa produktionsserier. Nytt batteri kostar 1400 papp.

Kan nästan garantera att ditt batteri täcks av Apples garanti. Stå på dig bara, det gjorde jag och jag fick ett nytt gratis. Det förra kunde dö på 20% utan förvarning, nu funkar det klockrent igen. Sen skadar det ju inte att man får 100% kapacitet på nytt också.