Permalänk

T-sprit farligt?

Tjena!

Hade köpt en liter T-sprit( Inte T-Röd utan T-sprit(är väl samma sak men olika namn bara)) på Jula för några veckor sedan och vad jag har förstått så består det för det mesta av etanol och lite kräkmedel. Läste då på svenska Wikipedia att vissa som missbrukade detta för att bli berusade råkade blanda ihop namnet på detta med trä-sprit, som består av metanol och kan leda till blindhet vid förtäring. Nu undrar jag ifall T-sprit kan ha liknande effekter?

Hade inte tänkt att dricka det men ifall man skulle få det på fingret liksom och sedan klia sig i ögat eller liknande?

Mvh
En paranoid Silverwulf

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd

tror inte du kan bli blind av att få in det i ögonen.

får du det på fingrarna så torkar det snabbt så risken att du får in det på så sätt är liten.

t-röd är väl vanllig renad sprit med smaktilsättningar och krälmedel om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd

Nää, det ger inga liknande effekter som träsprit (metanol). T-sprit är vanlig 95 % etanol med kräkmedel som du säger.

Att få det i ögat lär dock svida en aning och är inte att rekommendera. Var rädd om ögonen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Suuuuuuure,i Belive you No No i REALY do!

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Ok tackar för svaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Suuuuuuure,i Belive you No No i REALY do!

även om jag inte förstodd ditt så mycket

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Nog för att metanol faktiskt kan absorberas genom huden men jag skulle inte vara orolig. Jag har hanterat en del ren metanol och det är inte så farligt om du inte dricker det. Sen är nästan all T-sprit 95% etanol med kräkmedel, färgämnen och något som får det att smaka skit. Dock kan t-sprit innehålla metanol även om det är ovanligt. Till exempel var det några som råkade illa ut efter de hade druckit T-sprit från Biltema som innehöll en del metanol. Hela partiet fick återkallas.
Så du behöver verkligen inte vara orolig. Har man råkat smaka på t-röd så vet man att det inte går att få i sig tillräckligt för att det ska vara skadligt även om det skulle vara metanol.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Och om du råkar få i dig metanol, drick etanol!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Och om du råkar få i dig metanol, drick etanol!

Nej, ring 112.

T-sprit ska somsagt inte innehålla någon egentlig mängd metanol (träsprit).

Skulle du få för dig att hanskas med metanol så är det inte så farligt det heller, se bara till att ha ett välventilerat utrymme då det dunstar väldigt mycket lättare än etanol.
Gör dessutom inte samma misstag som jag gjorde när jag lekte med metanol, nämligen att låta det stå under en spegel med plastram när det dunstar (eller något annat av plast). När jag kom in och skulle titta till det hade ramen kring spegeln börjat "smälta" och börjat "rinna".

Det såg nästan ut som Salvador Dalis klocka.

Som tur var var det inte min spegel utan på ett hotell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nej, ring 112.

T-sprit ska somsagt inte innehålla någon egentlig mängd metanol (träsprit).

Skulle du få för dig att hanskas med metanol så är det inte så farligt det heller, se bara till att ha ett välventilerat utrymme då det dunstar väldigt mycket lättare än etanol.
Gör dessutom inte samma misstag som jag gjorde när jag lekte med metanol, nämligen att låta det stå under en spegel med plastram när det dunstar (eller något annat av plast). När jag kom in och skulle titta till det hade ramen kring spegeln börjat "smälta" och börjat "rinna".

Det såg nästan ut som Salvador Dalis klocka.
http://www.tauworkshop.com/DaliWatch.JPG

Som tur var var det inte min spegel utan på ett hotell.

Vad gjorde du med metanol på ett hotell?

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Vad gjorde du med metanol på ett hotell?

Jag hade pyjamaskalas... nä, vad jag använde det till vill jag inte gå in på närmare.
Känner du att du måste veta så får du skicka ett PM, det är inte rätt forum för en diskussion om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Nog för att metanol faktiskt kan absorberas genom huden men jag skulle inte vara orolig. Jag har hanterat en del ren metanol och det är inte så farligt om du inte dricker det. Sen är nästan all T-sprit 95% etanol med kräkmedel, färgämnen och något som får det att smaka skit. Dock kan t-sprit innehålla metanol även om det är ovanligt. Till exempel var det några som råkade illa ut efter de hade druckit T-sprit från Biltema som innehöll en del metanol. Hela partiet fick återkallas.
Så du behöver verkligen inte vara orolig. Har man råkat smaka på t-röd så vet man att det inte går att få i sig tillräckligt för att det ska vara skadligt även om det skulle vara metanol.

T-sprit som säljs på t.ex stora kedjor innehåller inte en del metanol om det inte är felblandat.
T-spriten som som såldes på Biltema i Norge innehöll inte en del metanol, det var metanol som var felblandat. Synd är väll att det blev några dödsoffer av detta även om dom i viss mån får skylla sig själva, för även om man inte dör av T-sprit så ska man ju inte dricka det.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade pyjamaskalas... nä, vad jag använde det till vill jag inte gå in på närmare.
Känner du att du måste veta så får du skicka ett PM, det är inte rätt forum för en diskussion om detta.

Ähhh.. det är ju övriga ämnen fegis;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nej, ring 112.

...

Är ingen expert här men det han tänkte på är väl att etanol tas hand om av levern före metanol och på det sättet kan man köpa sig lite tid innan metanolen börjar få någon skadlig verkan.

Vet inte mycket inom området men har får mig att detta var vad vi fick höra på kemin.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Är ingen expert här men det han tänkte på är väl att etanol tas hand om av levern före metanol och på det sättet kan man köpa sig lite tid innan metanolen börjar få någon skadlig verkan.

Jepp, det är metaboliterna från metanol som är riktigt farliga.

Men att själv börja klunka i sig alkohol när man precis förgiftat sig är kanske inte så klokt, bättre att ringa akuten och låta dem ta hand om det.

Permalänk

Ok, så sålänge jag inte dricker det med flit så är det inga större problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Ok, så sålänge jag inte dricker det med flit så är det inga större problem?

Jag tror inte om du gör det med flit eller inte påverkar

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.