Permalänk
Medlem

ZEROtherm CF900

fick hem grejer från datorbutiken idag och plockade ihop min nya dator. cpukylaren och processor hade de monterat på moderkortet innan leverans. allting funkade fint när jag satte igång datorn förutom att kylaren inte snurrade och jag fick upp "cpu fan error" på skärmen.

har kollat på kylarens (ZEROtherm CF900) hemsida och där står det att den är temperaturstyrd och startar antagligen när den behövs. där fanns även bilder på exkat det felet jag fick upp på skärmen och hur man tog bort varningen i bios så det måste ju betyda att det är ok.

men hur varm kan processorn vara innan kylarfläkten ska gå igång. satt och kollade cputempen i bios och när den kom upp i 50C utan att fläkten gick igång vågade jag inte ha igång datorn mer.

frågan är om allt detta är ok.

dessutom hade datorbutiken monterat kylaren fel, "heat-pipesen" skulle vara riktade mot ramminnena men de är riktade upp mot taket istället, där sitter i och för sig en stor 120mm fläkt och blåser för fullt så det kanske är ok?

frågan är alltså om allt verkar ok? vågar man fortsätta och installera windows och använda datorn?

Antec Three Hundred "The Versatile Case" without PSU/utan nätagg.

Sirtec/Chieftec GPS-450AA-101A 450W 120mm fan ATX2.0 12V 20/24-pin (AMD&P4 OK)

Asus P5E-VM DO iQ35 4DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio VGA GB-LAN Firewire Socket775 mATX

Intel Dual-Core E5200 2.5GHz 2MB FSB800 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

ZEROtherm CF900 CPU Cooler Socket 775

HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3, IceQ 4, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP,"Turbo"

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm'