Spelburk 6-8kkr men har lite delar redan

Permalänk
Medlem

Spelburk 6-8kkr men har lite delar redan

Hej,

nu är det dags och skaffa nytt. Så hoppas kunna få ta del av SweClockers samlade erfarenhet och få lite tips, råd och svar på frågor. Det som är krävande som jag skall använda burken till är spel och fotohantering(RAW-bilder i Lightroom). Jag vill inte lägga för mycket pengar på den utan uppgraderar hellre igen om säg två år. Kan tänka mig och lägga mellan 6000 - 8000 kr lite beroende på vad man får ut och vad ni rekommenderar.

Har nyligen uppgraderat några delar i mitt befintliga system så vad gäller grafikkort och PSU tänkte jag behålla dem. De är:

PSU: ACE Raw Deal 620W
GPU: GeForce 8800 GT 512 Mb

Dock när man tittade runt nu verkar alla rekommendera Radeon kort idag. Är det bättre att satsa på nytt grafik kort också och försöka kränga av det gamla, mao är det stor prestanda skillnad?

Här kommer en lista på delar som verkar vara vettiga efter att tittat runt en del.

CPU: Det var evigheter sedan jag jmf och hade koll på vad som gäller val av CPU etc så första frågan, Intel eller AMD? Tittade runt lite här på forumet men hitta inget tydligt svar. Många verkar rekommendera Intel Core 2 Duo E8500 och Inet har ju bra pris men någon annan sa invänta AMD Phenom X4 20550 (Deneb).

CPU-kylare: Thermalright Ultra-120 eXtreme fått bäst i test här så det är bara plocka ned i korgen.

Moderkort: Mkt beroende på val av CPU men om jag går på Intel E8500, vad funkar bra med GeForce kortet? Tex Asus P5N-D e Nforce 750ip? Eller skall jag satsa på en Asus P5Q-E P45 med CrossFire och köpa nytt grafikkort om säg ett år? Annat alternativ är Asus P5Q P45 men gillade att det var dubbla 1Gbit på P5Q-E för då skulle det kunna bli filserver ngn gång i framtiden.

Chassi: Antec Three Hundred rekommenderas av många. Men blev lite tveksam då PSU sitter i botten. Blir det inte risk att en himla massa damm dras in den vägen? Såg också att det börjat dyka upp lådor med inbyggda dammfilter vilket verkar vara trevligt! Har ni något bra tips om en någorlunda tyst sådan låda?

HDD: 640GB WD Caviar Blue är nog enklaste valet:-)

Tack på förhand!
Mvh Kalle