Ni som har Asus P5Q, bios inställningar?

Permalänk
Medlem

Jag har varit uppe i 1,46 på NB, inga bekymmer för mig iaf.. 1,4 skulle jag våga hålla den på iaf. Jag använder Everest för det, då ser man temps och allt hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Jag skulle ha provat att ladda in Ket's moddade bios bara för att se om det gör nån skillnad.

Okej, kan man flasha den med asus update precis som jag gjorde med orginal asus bioset? Är det 1406 man bör satsa på då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag har varit uppe i 1,46 på NB, inga bekymmer för mig iaf.. 1,4 skulle jag våga hålla den på iaf. Jag använder Everest för det, då ser man temps och allt hela tiden.

Okej, hur hög temperatur har du på NB vid din 24\7 klock, och med vilken volt?
Hur varm kan man ha den och gå 24/7 vid load?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

1613m klockar lika bra som 1406m för mig, och den innehåller väl asus fixar också. Min NB ligger mellan 40-45 grader, volten 1,32 just nu. Jag har ingen aning om vilken temperatur man bör hålla den på tyvärr..

Ta "update from file" bara när du ska flasha, clear CMOS vet du hur man gör om det går fel eller?

Någon som vet om något program man kan styra spänningar från windows med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
1613m klockar lika bra som 1406m för mig, och den innehåller väl asus fixar också. Min NB ligger mellan 40-45 grader, volten 1,32 just nu. Jag har ingen aning om vilken temperatur man bör hålla den på tyvärr..

Ta "update from file" bara när du ska flasha, clear CMOS vet du hur man gör om det går fel eller?

Någon som vet om något program man kan styra spänningar från windows med?

Hur clearar man cmos då? Plockar ut batteriet och stopper tillbaka det eller?
När datorn inte villat starta så har jag stängt av nätagget och låtit det vara av 10sek och då när jag startat upp har bioset varit på default.
Hur vet man om nåt går fel då?
1613m är det asus orginal bios?

Asus har ju ett överklocknings prog som heter Al suite(?), testa om det går där.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Asus har "överklockningsskydd". Om överklockningen misslyckas laddar han default. Är BIOSet fel funkar inte det dock. Det står i manualen hur man gör, enklare än batterigrejen tror jag. En jumper att sätta dit några sek bara.

AI suit har bara DRAM-voltage tyvärr..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Asus har "överklockningsskydd". Om överklockningen misslyckas laddar han default. Är BIOSet fel funkar inte det dock. Det står i manualen hur man gör, enklare än batterigrejen tror jag. En jumper att sätta dit några sek bara.

AI suit har bara DRAM-voltage tyvärr..

Men jag läste nånstans att det finns 2 bios på P5Q-E, om man flashar fel på ena så kör det bara från det andra. Stämmer det?
Är Clear rtc ram samma som cmos?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Men jag läste nånstans att det finns 2 bios på P5Q-E, om man flashar fel på ena så kör det bara från det andra. Stämmer det?
Är Clear rtc ram samma som cmos?

Det vågar jag inte svara på! Jag har tolkat det så att clear CMOS då lägger över "backup-BIOSet" som vanliga, men jag kan ha helt fel. Clear CMOS är iaf det Ket säger att man ska göra om flashningen går fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Det vågar jag inte svara på! Jag har tolkat det så att clear CMOS då lägger över "backup-BIOSet" som vanliga, men jag kan ha helt fel. Clear CMOS är iaf det Ket säger att man ska göra om flashningen går fel.

Okej, det är tydligen bara att byta plats på biosarna.
Blir nog att flasha till Kets 1406 så småningom efter några sista försök.

Edit: Så jävla typiskt, nu kan jag inte flasha till 1406. :\
Går tydligen inte att flasha till en tidigare version.. :\

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Återkom med resultat!

Känns som att allt slit borde visa sig snart

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ta 1613m! Klockar lika bra som 1406m, åtminstonde för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Ta 1613m! Klockar lika bra som 1406m, åtminstonde för mig.

Kan som sagt inte flasha till en tidigare version..
Så får väl nöja mig med den här senaste från asus nu bara.
Jag har lyckats få den stabil på 3800mhz (9*425) med 1,4voltcpu, 1,4v NB, 1,2v SB och 2,1v ram.
Det är alldeles för höga siffror för en så "liten" klock, men vet inte vad mera jag kan testa för att få den stabilare på mindre spänning.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande blend den failar på?

Har du provat att flasha utanför windows? Kanske funkar..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Luktar nästan lite rutten minnessticka om det där.

Prova att riva ut dina minnen och kör en sticka i taget. För 3.8GHz behöver jag inte mycket mer än 1.20-1.25 i vcore.

Passa även på att riva loss kylningen till NB, kontrollera kontakten och att det ser bra ut med kylpastan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Luktar nästan lite rutten minnessticka om det där.

Prova att riva ut dina minnen och kör en sticka i taget. För 3.8GHz behöver jag inte mycket mer än 1.20-1.25 i vcore.

Passa även på att riva loss kylningen till NB, kontrollera kontakten och att det ser bra ut med kylpastan.

Men det borde ju inte kunna va minnena när dom är specifierade i 1066mhz och när jag kör allt annat på orginal men dom i 1066mhz funkar det hur bra som helst i Orthos blend. Men ja ska definitivt testa med bara 1 minne åt gången vid tillfälle.

Enligt everest, HW monitor och Asus probe ligger tempen på 40-44 på nordbryggan. Kan man inte lita på det tror du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Är det fortfarande blend den failar på?

Har du provat att flasha utanför windows? Kanske funkar..

Testat med EZ-Flash, samma där.
Det är blend jo, har bara kört den nu på senaste.

3,8ghz går bra i 1,4v som sagt och 4ghz i 1,45v (hittils 45min i orthos).
Men det är för mycket för att jag ska kunna ha det som 24/7klock. :\

Jäklar va skönt de sku va och hitta en lösning nu snart..

Edit: Load tempen är 55-60 grader på 1,45v.

Edit 2: Kom på en till sak, jag har ju 2 grafikkort ikopplade (4850) kan det påverka överklockningen? Jag har ingen CF-brygga imellan dom ännu heller, dom är påväg med posten.
Ska iaf testa ta bort ett av dom och använda bara 1 minne imorgon och se om det hjälper även om jag är tveksam till det.
Kan det annars vara nåt jag gjort fel vid monteringen av datorn?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Börja med detta och labba lite multiplier, vcore och fsb:

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [8]
FSB Frequency ...................... [400]
PCIE Frequency ..................... [100]
FSB Strap to North Bridge .......... [333]
DRAM Frequency ..................... [800] (1:1)
DRAM Clock Skew on Channel A1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel A2 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B2 ...... [Auto]
DRAM Timing Control ................ [Auto]
DRAM Static Read Control ........... [Enabled]
DRAM Read Training ................. [Enabled]
MEM. OC Charger .................... [Enabled]
Ai Clock Twister ................... [Auto]
Ai Transaction Booster ............. [Auto]
____________________________________

CPU Voltage ........................ [1.25]
CPU GTL Voltage Reference (0/2) .... [Auto]
CPU GTL Voltage Reference (1/3) .... [Auto]
CPU PLL Voltage .................... [1.52]
DRAM Voltage ....................... [2.0]
NB Voltage ......................... [1.2]
NB GTL Reference ................... [1.16]
SB Voltage ......................... [Standard]
PCIE Voltage ....................... [Standard]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enabled]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]
____________________________________

Advanced > CPU Configuration

CPU Ratio Setting .................. [Auto]
C1E Support ........................ [Disabled]
Max CPUID Limit .................... [Disabled]
Intel® Virtualization Tech ......... [Disabled]
CPU TM Function .................... [Disabled]
Execute Disable Bit ................ [Disabled]
Intel® Speedstep(TM) Tech .......... [Disabled]
Intel® C-STATE Tech ................ [Disabled]

Nu har jag satt ihop datorn och fick det mesta att fungera direkt så jag tänkte prova överklocka efter ditt recept och poff den vägrade boota upp och gav upp direkt. Jag provade även att sänka FSB utan något resultat, höjde Vcore till 1.3V Dram V till 2.1v hände ingen ting alls...börjar få panik ska jag inte ens kunna klocka den 100Mhz? Nybörjare som jag är, hur ska jag gå till väga?

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem

Har du installerat operativ system osv?

Nu har ju inte jag stenkoll på spänningar, multipel osv på din processor.
Men jag gissar att den går i 10x266 orginal.

Då kan vi ju enkelt prova detta:

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [10]
FSB Frequency ...................... [300]
PCIE Frequency ..................... [100]
FSB Strap to North Bridge .......... [333]
DRAM Frequency ..................... [600] (1:1)
DRAM Clock Skew on Channel A1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel A2 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B2 ...... [Auto]
DRAM Timing Control ................ [Auto]
DRAM Static Read Control ........... [Enabled]
DRAM Read Training ................. [Enabled]
MEM. OC Charger .................... [Enabled]
Ai Clock Twister ................... [Auto]
Ai Transaction Booster ............. [Auto]
____________________________________

CPU Voltage ........................ [1.25]
CPU GTL Voltage Reference (0/2) .... [Auto]
CPU GTL Voltage Reference (1/3) .... [Auto]
CPU PLL Voltage .................... [1.52]
DRAM Voltage ....................... [2.0]
NB Voltage ......................... [1.2]
NB GTL Reference ................... [1.16]
SB Voltage ......................... [Standard]
PCIE Voltage ....................... [Standard]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enabled]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]
____________________________________

Advanced > CPU Configuration

CPU Ratio Setting .................. [Auto]
C1E Support ........................ [Disabled]
Max CPUID Limit .................... [Disabled]
Intel® Virtualization Tech ......... [Disabled]
CPU TM Function .................... [Disabled]
Execute Disable Bit ................ [Disabled]
Intel® Speedstep(TM) Tech .......... [Disabled]
Intel® C-STATE Tech ................ [Disabled]

Utgå från detta och kör Prime, 3Dmark osv för att kontrollera stabilitet. Sen är det bara att öka FSB successivt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jo exakt cpun går i mutipel 10 fsb 266Mhz orginal vcore enligt cpu-z är 1.128v men resterade volttal vet jag inte hur man kan se? Jag har installerat OS och datorn fungerar som den ska förutom en sak att cpu-z visar att corespeed är 1600Mhz? Sen dessa alternativ hittar jag inte heller i bios:

DRAM Clock Skew on Channel A1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel A2 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B2 ...... [Auto]
____________________________________

CPU GTL Voltage Reference (1/3) .... [Auto]
NB GTL Reference ................... [1.16]

____________________________________

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Luktar nästan lite rutten minnessticka om det där.

Prova att riva ut dina minnen och kör en sticka i taget. För 3.8GHz behöver jag inte mycket mer än 1.20-1.25 i vcore.

Passa även på att riva loss kylningen till NB, kontrollera kontakten och att det ser bra ut med kylpastan.

Testat med ett minne åt gången och ingen förbättring. Tog också bort ett av grafikkorten men samma där. :\

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellb0y
Jo exakt cpun går i mutipel 10 fsb 266Mhz orginal vcore enligt cpu-z är 1.128v men resterade volttal vet jag inte hur man kan se? Jag har installerat OS och datorn fungerar som den ska förutom en sak att cpu-z visar att corespeed är 1600Mhz? Sen dessa alternativ hittar jag inte heller i bios:

DRAM Clock Skew on Channel A1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel A2 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B2 ...... [Auto]
____________________________________

CPU GTL Voltage Reference (1/3) .... [Auto]
NB GTL Reference ................... [1.16]

____________________________________

De där inställningarna har mindre betydelse. Om den är helt ny kanske det är läge att uppgradera bios?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Sutit här o skumläst igenom tråden o de verkar som många har strul me över 400fsb me just p5q-e kortet.
Jag har samma strul här med att gå över 400fsb med min E8200 cpu.Jag kör med 1406 bioset för tillfället o får de inte o funka nå alls bra.
så man börjar bli lite besviken på detta kort....har haft de sen de nästam kom ut o får de inte än få de o gå i 3600mhz som jag körde med min gamla gigabyte p35 kort.
Har sutit o läst trådar på olika forums om olika inställningar på biosen utan nå som helst resultat.
sen har ja sett att de finns 2 jumprar på moderkortet som man kan ändra på för att få mer volt till cpu o minnerna om jag har fattat rätt.Men de är väl bara för om man vill ha mer volt till cpu o minnerna om inte de räker som finns i biosen.Eller har jag läst o fattat fel?
så om mån har länk el info tillhands där man kan se va som är orginal volten på detta kort...Asså till nb o sb o allt de där så skulle jag bli glad om nån skrev e länka till.
Mvh:kTa

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
De där inställningarna har mindre betydelse. Om den är helt ny kanske det är läge att uppgradera bios?

Ja det kanske är en bra idé det bios jag har nu är version 13.06 enligt Everest UE.

Nu har jag fått i alla fall datorn att boota upp 3,0Ghz efter det sista tipset jag fick av dig Nu ska jag fortsätta men jag undrar en sak om jag nu kör 300Mhz FSB och vill höja till 360Mhz ska jag lägga Dram Frequency på 720Mhz? Och vad egentligen är FSB strap to northbridge? (nu på 333)

Jag är väldigt fundersam på en sak till, jag hittar alla dessa alternativ under Advanced > CPU Configuration förutom Intel® Speedstep(TM) Tech .......... [Disabled]. Hur tusan ska jag kunna stänga av den om det inte ens finns med i bios? Jag trodde det alternativet var standard, eller måste man som du tipsade tidigare uppdatera bios för att få fram det alternativet? Förresten tack så hemskt mycket för att du tar tid och hjälpa en!

CPU Ratio Setting .................. [Auto]
C1E Support ........................ [Disabled]
Max CPUID Limit .................... [Disabled]
Intel® Virtualization Tech ......... [Disabled]
CPU TM Function .................... [Disabled]
Execute Disable Bit ................ [Disabled]
Intel® Speedstep(TM) Tech .......... [Disabled] <----gone!
Intel® C-STATE Tech ................ [Disabled]

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem

C1E och Speedstep är samma sak, dvs att processorn klockar ner sig själv när du inte använder den för att spara energi.

Jag som har missat det på mallen bara...

Precis, smäller du upp FSB till 360 så låter du Dram Frequency vara på lägsta, dvs 720.

FSB strap to northbridge är inställningen för att justera hastigheten mellan bussen och nordbryggan. 333MHz är det som gäller. Man tjänar ingenting på att köra 400MHz, det blir bara svårare att överklocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
C1E och Speedstep är samma sak, dvs att processorn klockar ner sig själv när du inte använder den för att spara energi.

Jag som har missat det på mallen bara...

Precis, smäller du upp FSB till 360 så låter du Dram Frequency vara på lägsta, dvs 720.

FSB strap to northbridge är inställningen för att justera hastigheten mellan bussen och nordbryggan. 333MHz är det som gäller. Man tjänar ingenting på att köra 400MHz, det blir bara svårare att överklocka.

Vad skulle det innebära om man kör 200-266 i FSB strap då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då gissar jag att bandbredden börjar bli sämre och du tappar prestanda.

Har inga egna erfarenheter av detta utan jag har läst mig till det på div forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Då gissar jag att bandbredden börjar bli sämre och du tappar prestanda.

Har inga egna erfarenheter av detta utan jag har läst mig till det på div forum.

Det jag hade fått fram var dock att det handlade om timings och så vid nordbryggan.. Men jag har aldrig fått fram några riktiga svar. En lägre Strap borde väl innebära lättare klockning iaf?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blev ju tvungen att googla lite, kände mig som en riktig rookie där ett tag

FSB Strap 333MHz har optimerade timings för en FSB runt 333MHz.

När man klockar så att FSBn närmar och sig och framförallt kommer över 400MHz bör man öka FSB strap to Northbridge, då används något lösare timings som gör att NB orkar med den högre FSBn.

Således har FSB Strap 266MHz ännu tajtare timings vilket i princip innebär bättre prestanda men sämre möjlighet att köra hög FSB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Blev ju tvungen att googla lite, kände mig som en riktig rookie där ett tag

FSB Strap 333MHz har optimerade timings för en FSB runt 333MHz.

När man klockar så att FSBn närmar och sig och framförallt kommer över 400MHz bör man öka FSB strap to Northbridge, då används något lösare timings som gör att NB orkar med den högre FSBn.

Således har FSB Strap 266MHz ännu tajtare timings vilket i princip innebär bättre prestanda men sämre möjlighet att köra hög FSB.

Så man bör ha det på 400mhz om man ska klocka??
Eller mera?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Om du kör en FSB runt 400MHz eller mer bör du även välja
FSB strap to northbridge - 400MHz.

För bästa stabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Om du kör en FSB runt 400MHz eller mer bör du även välja
FSB strap to northbridge - 400MHz.

För bästa stabilitet.

Okej, testade det nu fast det gjorde ingen skillnad för min del men ska ha det på endå.

Edit: Vågar man ösa på 1,5v till nordbrygagn?
Vad ska man satsa på för max på cpu gtl?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Vad ska memory remap feature stå på? Enabled gjorde minnena ostabila för mig, 64bits OS.

Visa signatur