Permalänk
Medlem

"Gömma" trådlös router

Hejsan kära sweclockare!

Nu har jag fått problem, eller nja inte riktigt men lite konstigt är det i alla fall!
Fick en lapp i brevlådan om att en granne var "elöverkänslig" och menade att han hade mått sämre på grund av mitt trådlösa nätverk eftersom det hade 3 i styrka på hans dator och alla andras trådlösa i närheten hade bara 1 pinne. Man kan ju se styrkan på nätverken i en lista och där såg han detta.

Han frågade om jag kunde sänka "styrkan" till 1 pinne...
Går detta!?!?

Och eftersom jag inte haft bredband i mer än 48h och inte använt trådlöst i mer än 1h, dock fortfarande igång på routern när lappen for in, så verkar detta väldigt mystiskt. Vet inte om routern skickar när man inte använder den... Svara gärna på det också.

Nu undrar jag om jag kan "gömma" routern på något sätt så att ingen annan än jag ser att den finns på något sätt?
Routern är en WGR614v7.

Tack för ev. svar!

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk

Mja - Du kan ju oftast ställa in att din router inte ska sända ut sitt SSID, vilket i bästa fall gör att din grannes dator inte visar att den finns öht, eller att den talar om att <okänd accesspunkt> finns. Dock känns det lite skumt att en elöverkänslig person använder en dator imo.

/Zyber

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem

Hälsa honom att det inte är trådlös el din router skickar ut.

Permalänk
Medlem

He he! -ja dölj ditt SSID, sedan så ska nog din granne flytta ut på landet i ett hus utan el om han "känner av " att du har ett trådlöst nätverk. Tror att han har större/andra problem än ditt trådlösa nätverk:-)

Permalänk
Medlem

Nej men han menar att det är "starka radiovågor"? Ska göra det zyber tack!

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk

Haha, bra granne...

så han tycker att ditt nätverk påverkar hans elkänslighet mer än hans egen dator+trådlösa nätverk..

perfect sense.. be han dra åt hel*e.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Om du nu har ett SSID som kan knytas till dig. Så byt det och sedan dölj ditt SSiID. Sedan så tror jag inte en sekund på din granne. Har en på jobbet som är "el allergiker", så känslig att vi inte kan ha på lysrören i taket, men personen kan ha en mobil i fickan och prata i mobilen hela dagen utan att det är några problem!? Så ställ lite mer krav på fakta/bevis. Innan du börjar bry dig.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju inte så att jag bryr mig, jag vill först se om han kommer tillbaka och frågar om jag ändrat något eller om han blir bättre av att mitt nätverk inte kan kopplas ihop med mig. Men det här med elallergi verkar helt stört om man bor mitt i stan bland all skit som finns, det enda valet hade ju varit husvagn, stearinljus och ett litet stormkök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är han rädd för radiovågarna från ditt trådlösa nätverk på någon milliwatt 100 meter bort ska han nog vara betydligt mer rädd för all t.ex. strålningen från 3G-masterna. Sätt på att routern inte ska broadcasta SSID och hör han av sig igen kan du ju fråga honom vilken WLAN han surfar på.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Re: &quot;Gömma&quot; trådlös router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redskins
Hejsan kära sweclockare!

Nu har jag fått problem, eller nja inte riktigt men lite konstigt är det i alla fall!
Fick en lapp i brevlådan om att en granne var "elöverkänslig" och menade att han hade mått sämre på grund av mitt trådlösa nätverk eftersom det hade 3 i styrka på hans dator och alla andras trådlösa i närheten hade bara 1 pinne.

Hade han inte upptäckt att ditt trådlösa ger en bättre signalstyrka än de andra näten så hade han aldrig kännt någon skillnad. Typsikt dessa elallergiker, deras såkallade "allergi" framkallas enbart när de vet att det finns stråling i närheten. Om de ser någon som pratar i mobilen så är det världens panik, men när de står under en 16Kv ledning vid en tågperong utan att tänka på det så är det tydligen ingen fara.

Dölj ditt SSID så kommer inte ditt nätverk att synas när han listar upp tillgängliga nätverk. Säg bara att du har stängt av det eller sänkt effekten så att det inte når till han, antagligen kommer han må mycket bättre även om strålingen är fortfarande densamma.

Sen är ju inte dessa "pinnar" exakta om man vill ta reda på signalstyrkan. De är ett beräknat värde av både signalkvalite och signalstyrka. Du kan fortfarande ha mycket god signalkvalite med ganska dålig styrka och få väldigt många "pinnar" eller vice versa.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan han vara tjurig om du kör på samma kanal som han? Ändra kanal (1, 6 och 11 ska vara inte kunna störa varandra). Han kanske inte "känner" nätverket då.

Men visst, vissa routrar kan man ställa in signalstyrkan i. Jag har inte tid att kolla manualen till router nu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

I D-Links routrar kan man åtminståne sänka uteffekten på den trådlösa delen. Se bild

http://64bitgeek.no-ip.biz/images/Data/RouterWireless.png

Inte särskillt troligt att han är elöverkänslig om han sitter vid en dator.
Kanske andra routrar i huset stör hans egna router.
Men det är ju inte ditt problem.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Knacka på hos honom och ge honom en fin skyddsmössa i aluminiumfolie till jul.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Dölj bara SSID så kan sitta där och fantisera över sin el allergi. Han kan omöjligen vara det om han själv sitter vid en dator och har trådlöst.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Fundrade på det redan igår, varför döljer du inte bara SSID? (Förutsätter att din AP stödjer det) Gör det det så är det den smidigaste lösningen.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Haha vilket skämt sånt här är! Det är intressant att man kan övertyga sig själv om sånt trams.

Permalänk
Medlem

Trams, ja, men om man verkligen skulle uppleva det som ett riktigt problem är det nog sjukt jobbigt att vara elalergiker. Ingen tar en på allvar och man blir klassad som dåre.

edit:

Läste vidare om ämnet och hittade ett jätteintressant bloginlägg där lika intressanta tester nämns:
http://medvetenskap.wordpress.com/2008/10/25/elallergi-elover...

Slutsatsen var vettig oxå, elfobi är ett bättre namn på det. Om det skule heta elfobi istället skulle nog folk ha mer respekt för problemen.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Får en svag känsla av att han har lite större problem än ditt trådlösa nätverk

OnT: dölj ditt SSID så kan han ju sitta där

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Ja det är sjukt konstigt, dolt mitt SSID har jag gjort som alla har sagt. Nu återstår bara att se om han kommer tillbaka eller om han helt enkelt mår bra igen.

Det är ju inte lätt att ta någon som skriver någon sådan grej till en på allvar i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allvarligt, han är "elöverkänslig" men ändå har han en dator? Om jag vore du skulle jag byta SSID till DeathByElectricity och köra på. Din grannes mentala hälsa är inte ditt problem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Har du trådlös telefon hemma? Har du mikrovågsugn? Har du fått lapp i brevlådan när du använt dessa?

Om inte - bry dig inte om honom.

Visa signatur
Permalänk

Öka utstyrkan från antennerna
Sen är det inte en dum idé att ändra SSID till DeathByElectricity som Phod föreslog

"Elöverkänslighet" är bara hypokondri in action.

Permalänk
Hedersmedlem

hälsa honom att du planerar att styra hans tankar med ditt nätverk och skratta sedan ondskefullt -__-

om han är känslig mot strålning får han väl klä in sin lägenhet i folie eller något annat roligt.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
"Elöverkänslighet" är bara hypokondri in action.

Attityden inom sjukvården är på väg att svänga då det är vetenskapligt bevisat att mastceller reagerar vid exponering. Vilken inverkan detta har är dock mindre känt.

Permalänk
Medlem

Vilka konstiga människor det finns alltså...

Du kan ju påpeka till din granne att en mobiltelefon strålar cirka 100ggr mer än en WLAN router.

Permalänk

Du har ett problem... inte med din router utan med din granne...

Symptomen på elallergi beskris som, klåda, minnesförsämring, tröttet, koncentrationssvårigheter, yrsel, huvuvärk etc. Med andra ord bara saker som man lika gärna kan inbilla sig. Motståndet mot ny teknik är ju ganska väletabblerat och att påstå sig vara elallergiker är bara ett sätt att göra det motiverat när argumenten inte räcker till. Okunnigheten om elektronik och fysik skapar en rädsla hos dessa människor. Att folk upplevde vissa symtom förut när strålningsdoserna var enorma kan jag förstå, men då gällde det alla som utsattes för det. Den s.k. överkänsligheten som talas om idag är ren bs i mina öron.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gooogle
Hälsa honom att det inte är trådlös el din router skickar ut.

Läs på lite om hur Elektricitet strålar osv innan du yttrar dig.

Trodde först tråden handlade om att gömma en andra router på vinden genom trådlöst för att komma undan Ipred eller nått

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hade jag varigt du hade jag bett den grannen att fara o fly åt helvete jävla hittepå.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Höjj uteffekten på din router sen ställer du in så att ssid inte broadcastas.

Sedan avvaktar du och ser om din granne mår bättre/sämmre, plinga gärna på hos honom och säg att du stäng av ditt trådlösa helt.

Ironiskt att läsa detta när grannen klagar på att din router strålar, men i själva verket sitter han själv med en bärbar dator och söker/sänder med sitt trådlösa.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Är det villa eller lägenhet? Är det inget krångel för dig att byta kanal eller stänga av SSID så skulle jag gjort det och sedan inte brytt mig. Anser jag dock att det är ett problem för mig att byta SSID och ev. kanal så skulle jag gett blanka fan i det. Finns inget praktiskt rättfall som tvingar någon att stänga dennes trådlösa nätverk p.g.a. påstådd elallergi. Så länge uteffekten är laglig så kan ingen tvinga dig stänga ner ditt trådlösa nät, för att den delen av frekvensbandet är fritt för alla att använda.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701