"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111
Ursprunglig fönsterstorlek?
Du menar alltså att du vill återställa fönsterstorleken för alla Windows program? Med att återställa menar du alltså inte att använda kommandot "återställ fönster" eller "återställ nedåt" som finns i det övre vänstra hörnet i varje Windows fönster? Menar du alltså att fönstret eller fönstren ska vara flytande på skärmen och flyttbara men ha en viss storlek bara?...
Jag måste förstå först vad du menar. Men om det är det senare du menar så är jag rädd för att det inte går att göra. Det är inget som jag känner till i alla fall och jag har då använt Windows Vista i exakt ett år om någon vecka, och jag har 12 års erfarenhet av Windows.
För varje programfönster som man öppnar och stänger i Windows så memorerar Windows programfönstrets aktuella storlek, och nästa gång man startar samma program igen så antar fönstret samma storlek som den hade senast.
Om man har haft flera instanser (fler fönster) av samma program öppna och sedan stängt dessa en efter en så är det den senast stängda och dess storlek som memoreras, oavsett hur stora de tidigare stängda fönstren var. Det är det senast stängda som gäller.
På samma sätt om man har haft fönstret maximerat över hela skärmen senast man stängde det, så kommer det att visas så nästa gång man startar programmet.
Här är ett exempel:
Öppna Papperskorgen genom att dubbelklicka på dess ikon på Skrivbordet.
Se till att dess fönster är flytande och flyttbart (ej maximerat).
Stäng det nu och öppna det igen på samma sätt.
Den kommer nu att anta samma storlek som den hade innan. Stäng det.
Öppna nu Utforskaren (Windows Explorer) genom att klicka på Start menyn och sedan klicka på Dator.
Maximera fönstret och stäng det sedan.
Öppna Papperskorgen igen från Skrivbordet.
Som man kan se så antar dessa två olika storlek, trots att det är samma program som öppnas (Utforskaren).Maximera nu fönstret för Papperskorgen och stäng det.
Öppna nu Utforskaren igen (Dator från Start menyn), återställ det från maximerat läge och minska storleken. Stäng det sedan.
Öppna Papperskorgen från Skrivbordet igen.
Öppna Utforskaren.
Om allt har gått rätt till så bör nu Papperskorgen visas i maximerat läge och Utforskaren bör visas som ett flyttbart fönster. Notera att Utforskaren och Papperskorgen är samma program (Utforskaren). Papperskorgen är ju en mapp som man kan nå även från Utforskaren, och omvänt kan man nå alla andra mappar på datorn när man väl har ett fönster framme som visar Papperskorgen genom att klicka på mapparna och ikonerna som visas i menyerna. Men Windows tolkar alltså dessa som om det var olika programs fönster.
Jag förstår inte riktigt varför men det är likadant med om man skapar en genväg på skrivbordet till en mapp. Öppnar man mappen genom genvägen istället för att först öppna Utforskaren och därifrån klicka på genvägen så kommer inte mappens fönster att visas i samma storlek om man dessförinnan inte har öppnat dem och gjort de lika stora (då har man fuskat). Men det här visar ändå på att Windows memorerar varje fönsters storlek, ibland även för varje sätt som ett fönster öppnas på även om det är samma program (som vi kan se i det här exemplet).
Jag hoppas att det här var svaret på din fundering. Jag vet inte vad annat man kan mena med att ett Windows fönster är perfekt anpassat till en viss yta. Om det inte var svaret du sökte så får du förklara mer vad du menar.
Det jag inte har nämnt här är att Windows inte alltid sparar fönstrens position på skärmen, inte för alla program och i alla lägen i alla fall. Det gäller speciellt Windows versioner äldre än Vista. När man t.ex. senast stängde Anteckningar (Notepad) så var det positionerat 2 cm från skärmens överkant och 2 cm från skärmens vänsterkant. Nästa gång man öppnade Anteckningar på samma sätt som tidigare så var fönstret flyttat någon cm åt höger och någon cm nedåt. Och för varje gång man stängde och öppnade det igen så flyttade den sig på samma sätt. Den flyttades diagonalt nedåt alltså.
Men det är nog inte något fel med Windows i sig, jag tror att man inte hade tänkt ut det där ännu. Men i och med Windows Vista så har man löst det där för det mesta verkar det som. Jag hittade dock ett Windows program som fortfarande fungerar så - Kalkylatorn. Öppna och stäng Kalkylatorn några gånger så får du se det här fenomenet.
Tack för föreläsningen... Jag är mycket väl medveten om hur fönster beter sig, det är just därför jag frågar(direkt relaterat till ditt långa exempel nu). Hur man återställer dem till den ursprungliga "fasen", innan någon användare eller ett dumt javascript till exempel har justerat storleken, ändrat position och sedan stängt det sista fönstret som du så välutvecklat förklarar.
- Så funkar obegränsad surf hos operatörerna225
- Razer räddar gamers från musarm med vertikal mus36
- Vilka delar kan jag uppdatera i denna dator.3
- Guide: DLSS 4 och Frame Generation med RTX 5060 Ti12
- 7500F uppgradering.0
- Hjälp med att överklocka RAM20
- Ge bort spelnycklar! (Läs trådreglerna först!)4,3k
- Cooler Master NR200P "North Edition"15
- Vad lyssnar du på just nu?15k
- Hel build med begagnade delar 5K?1
- Säljes Split ergo tangetbord (Chiri CE & Dactyl Manuform)
- Säljes Lian Li Strimer Wireless 24P
- Bytes 5080 mot 4090 med vattenblock
- Säljes ASUS TUF RTX 4090 OC Edition 24GB
- Säljes HP Elitedesk 800 G1 (Flertal)
- Säljes PowerColor RX 7900 XT Hellhound - PS5 - Rog Strix Laptop
- Köpes Köper Moderkort Intel Socket 1200 med Z590 Z580 B560
- Säljes Samsung g6 Oled 360hz 1440p
- Säljes Ryzen 7 3700x
- Säljes Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB AMD EXPO
- Guide: DLSS 4 och Frame Generation med RTX 5060 Ti12
- Därför stiger bredbandspriserna95
- Botar utgjorde mer än halva internet 202432
- Razer räddar gamers från musarm med vertikal mus36
- Anker lanserar Thunderbolt 5-hubb med unik design31
- Microsoft-fix öppnar ny sårbarhet27
- Nu blir vissa RTX 5070-kort billigare43
- Smältande värmeavledningsgel på Gigabyte RTX 508029
- Quiz: Vad kan du om slogans och jinglar?59
- Testpilot: Asus ROG Strix Scar 18 – lyxigt kraftpaket för kompromisslösa gamers8
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ