Kan spinning ersätta löpning?

Permalänk

Kan spinning ersätta löpning?

Tjenare!

Jag tänkte träna kondition men eftersom vädret är såpass dåligt som det är så orkar jag inte gå ut. Däremot så har jag en träningscykel dvs spinning-cykel (om det nu kallas så) och tänkte "nu slipper man gå ut" men jag ville försäkra mig att det förhåller sig så och att man inte förlorar något på att köra spinning istället för att löpa.

Sedan undrar jag också hur mycket/länge man ska cykla och om det finns några enkla råd/regler man ska följa?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är jag inte så duktig när det gäller hälsa men är inte poängen när man tränar kondition att få igång pulsen, och kanske andningen??

Om detta är fallet så borde nog spinning fungera.

Permalänk

Nja, jag vet inte heller hur det riktigt funkar men i och med att vältränade atleter har mycket lägre vilopuls och "arbets"puls så borde det ju ha med hur uthålliga musklerna som man använder är, eller har jag helt fel.

Alltså om jag har konditionstränat så borde t ex mina ben ha större uthållighet och således inte kräver lika mycket syre som en vanlig person och därför borde jag ha en lägre puls. Vilket leder till att jag inte blir lika trött och att hjärtat inte ansträngs lika mycket.

Permalänk

Jag tror själv att det är bättre att varva men jag tror alldrig att det helt kommer att ersätta löpning. Dels du kommer inte få känslan i kroppen när du rör dig och alldrig de upp nerdgångar man känner av i uthålligheten när man springer i teränng.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag tror själv att det är bättre att varva men jag tror alldrig att det helt kommer att ersätta löpning. Dels du kommer inte få känslan i kroppen när du rör dig och alldrig de upp nerdgångar man känner av i uthålligheten när man springer i teränng.

Bara att öka eller minska motståndet eller stå upp och trampa mellan varven. När jag kör spinning så är det alltid väldigt varierat.

Permalänk

Men jag kommer väl ändå ha nytta av det sen när man löper utomhus?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner mig iaf säker på att det är bättre att hålla igång med spinning än att inte göra något alls

Permalänk
Medlem

När jag spelade handboll så hade vi lite spinning ibland. Det gjorde sjukt skillnad. Man känner att kroppen bygger muskler på fler ställen. Sen får inte knäna lika mycket stryk.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Ja du kommer garanterat att ha nytta av spinningen i löpningen. Du tränar ju framför allt hjärtat och flåset. Sen får du ju benträning också. Så det funkar ypperligt dock är det ju inte exakt samma som att springa men de funkar som variation ett tag!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kondisen kommer ju räcka när du börjar springa, men ta inte i för hårt för du har inte byggt upp de ledband, eller muskler som du använder vid löpning. I cykling är det ju mest framsida lår som blir påfrestat medan du använder baksidan mycket mer vid löpning.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk

Ah, Tack för alla svar.

Sista frågan, ska jag köra efter ett program eller bara på känn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Ah, Tack för alla svar.

Sista frågan, ska jag köra efter ett program eller bara på känn?

Lägg upp ett litet program. Tror det är bättre ur träningssynpunkt än att köra på känn. Lägg in lite uppvärmning, intervallträning och lite uppförsbackar.

Permalänk

Snälla ge tränings exempel, ser detta relativt ok ut?

5 min uppvärmning
3min normalt
2min relativt hårt
3 min normalt
2min relativt hårt

köra så ett tag sedan något emellan relativt hårt och normalt i ca 5-10 min. Därefter så har jag inte kommit på något mer. SJälvklart ska passet vara mellan 30 min-60 min

Permalänk
Citat:

Tjenare!

Jag tänkte träna kondition men eftersom vädret är såpass dåligt som det är så orkar jag inte gå ut. Däremot så har jag en träningscykel dvs spinning-cykel (om det nu kallas så) och tänkte "nu slipper man gå ut" men jag ville försäkra mig att det förhåller sig så och att man inte förlorar något på att köra spinning istället för att löpa.

Sedan undrar jag också hur mycket/länge man ska cykla och om det finns några enkla råd/regler man ska följa?

Ja var rätt många svar, men tänkte jag drar in det jag kan om löp träning/spinning..

Om vi tittar på löpning till en början. så kan man ju träna intervall träning o så som du säkert vet..
Det finns lite olika steg att ligga på när man löper, kommer inte ihåg exakta procent antalen.. men mellan 80-100% så tränar du kondition o styrka, 60-80% fettförbränning.. sen restrerande procent vet jag inte, men kan ha fel på procenten iaf.. men går iaf i den ordning.

Så över till spinningen, den egentliga skillnaden mellan spinning och löpning är att du inte får samma uthållighet, styrka m.m. i ben musklerna, konditionen är inte heller riktigt den samma.. Men visst klart du förbättrar den om du kör på ordentligt..

Men det jag prata om procenten är den samma såklart, så det är bara att köra på (rekomenderar en puls klocka)

Men regler/råd m.m. om spinning, vet jag inte om de finns egentligen..
Va jag vet så är att man ska inte böja ut knäna, utan snarare då ha dem raka/böja in mot cykelns stång.. om du förstår lite svårt att förklara...
Sadeln ska då vara i den höjd så att när du har ena benet ner trampat ska knät nästan vara helt rakt, styret ska sitta såpass långt bort att du har relativt mkt böjda armbågar. Höjden på styret kan man välja, sätter du styret lågt och börjar få ont i ryggen kan du höja styret (jag föredrar att ha det så lågt som möjligt, då du lägger mest kraft på bena i det tillfället)

Sen hur lång tid du bör cykla är upp till dig själv, när jag gick på spinning pass körde jag från 25-75min.
25min pass = högt tempo hela vägen och tunga "backar" (alltså mkt motstånd)
50min pass = blandning mellan lugnt o högt tempo och långa "backar"
75min pass = lugnt, tempo (mesta dels) men är oftast tröga "backar", men sista 15min brukar vara en ända lång rusch (hur de nu stavas)

Med backar menar jag uppför

men vad jag mer kan rekommendera är att köra till musik och varva din spinning/löpning med långa promenader för att nöta ut dina muskler..

Hoppas mitt inlägg gav dig någon ny information iaf..
Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killen2times
Ja var rätt många svar, men tänkte jag drar in det jag kan om löp träning/spinning..

Om vi tittar på löpning till en början. så kan man ju träna intervall träning o så som du säkert vet..
Det finns lite olika steg att ligga på när man löper, kommer inte ihåg exakta procent antalen.. men mellan 80-100% så tränar du kondition o styrka, 60-80% fettförbränning.. sen restrerande procent vet jag inte, men kan ha fel på procenten iaf.. men går iaf i den ordning.

Så över till spinningen, den egentliga skillnaden mellan spinning och löpning är att du inte får samma uthållighet, styrka m.m. i ben musklerna, konditionen är inte heller riktigt den samma.. Men visst klart du förbättrar den om du kör på ordentligt..

Men det jag prata om procenten är den samma såklart, så det är bara att köra på (rekomenderar en puls klocka)

Men regler/råd m.m. om spinning, vet jag inte om de finns egentligen..
Va jag vet så är att man ska inte böja ut knäna, utan snarare då ha dem raka/böja in mot cykelns stång.. om du förstår lite svårt att förklara...
Sadeln ska då vara i den höjd så att när du har ena benet ner trampat ska knät nästan vara helt rakt, styret ska sitta såpass långt bort att du har relativt mkt böjda armbågar. Höjden på styret kan man välja, sätter du styret lågt och börjar få ont i ryggen kan du höja styret (jag föredrar att ha det så lågt som möjligt, då du lägger mest kraft på bena i det tillfället)

Sen hur lång tid du bör cykla är upp till dig själv, när jag gick på spinning pass körde jag från 25-75min.
25min pass = högt tempo hela vägen och tunga "backar" (alltså mkt motstånd)
50min pass = blandning mellan lugnt o högt tempo och långa "backar"
75min pass = lugnt, tempo (mesta dels) men är oftast tröga "backar", men sista 15min brukar vara en ända lång rusch (hur de nu stavas)

Med backar menar jag uppför

men vad jag mer kan rekommendera är att köra till musik och varva din spinning/löpning med långa promenader för att nöta ut dina muskler..

Hoppas mitt inlägg gav dig någon ny information iaf..
Lycka till!

Det var ett långt inlägg men när du säger backar så menar du högre motstånd, eller?
Den spinning-cykeln som jag har har 5 lägen så backarna borde vara läge 4-5, normalt 2-3 och 1 "nerförsbacke".

Sedan så är det ju så att folk rekomenderar att låta musklerna vila i 48h mellan varje pass om det är styrka. Är det så när man tränar kondition också eller kan man ha ett lägre tempo dagen efter istället för att vila?

Permalänk
Citat:

Det var ett långt inlägg men när du säger backar så menar du högre motstånd, eller?
Den spinning-cykeln som jag har har 5 lägen så backarna borde vara läge 4-5, normalt 2-3 och 1 "nerförsbacke".

Sedan så är det ju så att folk rekomenderar att låta musklerna vila i 48h mellan varje pass om det är styrka. Är det så när man tränar kondition också eller kan man ha ett lägre tempo dagen efter istället för att vila?

Jag ska ge dig ett tips som i träningsammanhang i min mening är väldigt viktigt. Tänk inte för mycket. Jag kan verkligen inte trycka hårt nog på den här punkten. Börja ENKELT. Gör inte någonting mer komplicerat än vad det behöver vara. Testa dig fram för att hitta det DU tycker passar DIG. När du har hittat ditt superduper intervallschema som du läste i senaste SpinPump-tidningen och du tycker det funkar, då kan du köra på det men till en början, håll det enkelt.

Man blir alltid bra på det man övar på, övar man på att cykla blir man bra på att cykla, övar man på att löpa blir man bra på att löpa. Cykling är bättre av många anledningar men om man t.ex ska springa lidingöloppet eller stockholm maraton så räcker det inte med en bra kondition, kroppen måste ha vana av att kunna springa ett par mil i sträck.

Försök att alltid börja och avsluta ett konditionspass med 5-10 minuters uppvärmning och nedvarvning. Det är egentligen inget avancerat, bara att köra på kanske 25-30% av sin kapacitet så man får igång blodcirkulationen/pumpar bort alla slaggprodukter. Scheman är väldigt individuellt, det bästa råd man kan ge är att lyssna på kroppen. Jag gillar att köra pass ibland även om jag inte är så sugen men att man helt enkelt kör ett pass med lite lägre intensitet.

Testa 60 minuter på runt 140 watt på en träningscykel, går det med nöd och näppe kommer du inte orka göra det 3-4 gånger i veckan och då är det bättre att trappa ner till kanske 120-130 watt. Målet är att försöka hitta en nivå som gör att du får slita lite men du ska kunna stå upp efteråt. Just 60 minuter eller mer tycker jag är lagom, när man är otränad är det svårt att kunna pusha sigsjälv tillräckligt hårt för att kortare tid ska ge någonting. Då är det mycket lättare att bara sänka intensitet och hålla på 10 minuter längre. Watt på cyklarna jag använder är en kombination av hur snabbt du trampar och inställt motstånd, vissa dagar är man mer sugen på att cykla snabbt och lätt, andra tungt och långsamt.

Summan av kardemumman är helt enkelt att du ska köra igång för att få lite rutin, då kommer resten av sig självt.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

japp, med backar så menar jag högre motstånd ja..

Som det står i sista skrivana kommentaren, så bör du hitta din tränings stil ja... men när du kommit igång, rekomenderar jag att du kör blandad träning till en början, alltså både backar och aa neförsbackar där du brassar på under någon minut/så länge du orkar på lätaste, kanske går upp till 2an om du känner att benen spinner iväg för mkt..

men vila ska man ha, jag brukar köra som så att jag kör olika muskelgrupper var dag... jag har då endast en vilodag vilket räcker...
måndagar: ben
tisdag: armar+axel+nacke
onsdag: vila
torsdag: kondition
fredag: längre promenad
Lördag o söndag: har jag inget bestämmt, brukar inte bli så mkt träning då.. men annars tar jag sådant jag missar..

Men jag kör däremot mage och rygg varannan dag.. förutom vilodag då..

Men den är ju så att muskler bygger sig under vilan.. Men 48h mellan konditions pass vet jag faktiskt inte... Om du går i skolan fortfarande och har en seriös idrottslärare, hör med honom/henne om lite sådana saker, jag skulle även passa på att fråga om kostrådgivning då det är A & O med maten när det gäller träning..

Permalänk

Tack för tipsen MegaN00bie och Killen2times!

Tyvärr kan jag inte räkna ut antalet watt eftersom det är en gammal cykel och jag har inte velat köpa en ny. Men jag kör som ni säger nu ett tag dvs att köra ett eget race med mycket variation i några månader och ser hur mycket bättre jag blivit. Sedan drar ju försäsongs träningen igång så om jag inte blivit bättre när den är slut så är det något fel

Godnatt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Snälla ge tränings exempel, ser detta relativt ok ut?

5 min uppvärmning
3min normalt
2min relativt hårt
3 min normalt
2min relativt hårt

köra så ett tag sedan något emellan relativt hårt och normalt i ca 5-10 min. Därefter så har jag inte kommit på något mer. SJälvklart ska passet vara mellan 30 min-60 min

Gå istället på ett spinning-pass och sedan kan du fråga h*n som leder passet vad de tycker om det där...

Permalänk

Jo, vi kommer att köra spinning med fotbollen men jag vill skaffa mig ett försprång