Ursprungligen inskrivet av killen2times
Ja var rätt många svar, men tänkte jag drar in det jag kan om löp träning/spinning..
Om vi tittar på löpning till en början. så kan man ju träna intervall träning o så som du säkert vet..
Det finns lite olika steg att ligga på när man löper, kommer inte ihåg exakta procent antalen.. men mellan 80-100% så tränar du kondition o styrka, 60-80% fettförbränning.. sen restrerande procent vet jag inte, men kan ha fel på procenten iaf.. men går iaf i den ordning.
Så över till spinningen, den egentliga skillnaden mellan spinning och löpning är att du inte får samma uthållighet, styrka m.m. i ben musklerna, konditionen är inte heller riktigt den samma.. Men visst klart du förbättrar den om du kör på ordentligt..
Men det jag prata om procenten är den samma såklart, så det är bara att köra på (rekomenderar en puls klocka)
Men regler/råd m.m. om spinning, vet jag inte om de finns egentligen..
Va jag vet så är att man ska inte böja ut knäna, utan snarare då ha dem raka/böja in mot cykelns stång.. om du förstår lite svårt att förklara...
Sadeln ska då vara i den höjd så att när du har ena benet ner trampat ska knät nästan vara helt rakt, styret ska sitta såpass långt bort att du har relativt mkt böjda armbågar. Höjden på styret kan man välja, sätter du styret lågt och börjar få ont i ryggen kan du höja styret (jag föredrar att ha det så lågt som möjligt, då du lägger mest kraft på bena i det tillfället)
Sen hur lång tid du bör cykla är upp till dig själv, när jag gick på spinning pass körde jag från 25-75min.
25min pass = högt tempo hela vägen och tunga "backar" (alltså mkt motstånd)
50min pass = blandning mellan lugnt o högt tempo och långa "backar"
75min pass = lugnt, tempo (mesta dels) men är oftast tröga "backar", men sista 15min brukar vara en ända lång rusch (hur de nu stavas)
Med backar menar jag uppför
men vad jag mer kan rekommendera är att köra till musik och varva din spinning/löpning med långa promenader för att nöta ut dina muskler..
Hoppas mitt inlägg gav dig någon ny information iaf..
Lycka till!