Permalänk
Medlem

IDE eller S-ATA

Har köpt en DVD-brännare, men upptäckte när jag fick den att det var en IDE, kör S-ATA i övrigt. Det finns IDE-connectors på morderkortet, så det är inte problemet.

Undrar lite om man märker av någon större skillnad på IDE och S-ATA vid installation och bränning? Ser man på DVD är det ju hugget som stucket.

Skillnden på dem att IDE'n har LightScribe teknologi, det har inte S-ATAn.

I övrigt kör båda Dual Layer.

Kan kanske vara kul att ha LightScribe även om den featuren knappt lämnade startbanan

/R

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354996&view=detailed#Pro...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340901&view=detailed#Pro...

Visa signatur

Russian Roulette is not the same without a gun

Permalänk
Medlem

Jag kan jag egentligen inte utala mig i den här saken då jag inte har sett/gjort några bänkmärken (kunde inte låta bli) men jag skulle inte tro att du ser så stor skillnad på en DVD bärnnare som du gör med en hårddisk. Men visst går det nog lite långsammare.

Permalänk
Medlem

satsa på sata visst den har inte lightscribe men ide är gammalt och kommer dö ut såsmåningom

Permalänk
Medlem

jag håller med crille, dessutom är det väldigt skönt att slippa feta pata-kontakter och sladdar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en med IDE, och jag ångrar köpet. Kablarna är så otroligt feta och förstör det fina i datorn

Permalänk
Medlem

That settles it then ^^

Returnerar IDE'n och köper mig en S-ATA

Tack för input, boys and girls!

Visa signatur

Russian Roulette is not the same without a gun

Permalänk
Medlem

Har man begränsat med SATA-kontakter på moderkortet kan det vara smart att välja IDE på brännaren. Hårddiskar har ju mer nytta av SATA än brännare menar jag. Motsatsen kan ju finnas också, man har gamla IDE-diskar man vill använda och vill inte slösa den enda IDE-kontakten till en brännare...

Permalänk
Medlem

Nackdelen är att det är feta och luftstoppande kablar på IDE/PATA.
Snabbhet/prestanda är försumbart.
Fördel är att man inte tar upp en SATA där du vill ha en disk.

Visst kommer IDE/PATA att dö ut så småningom, men det är inte intressant att ta med i beräkningen: När IDE/PATA är borta kommer du vilja ha en ny brännare, och vad kostar en ny brännare? 300-500kr? Soptippen med gamla bara.

Själv kör jag en SATA, mest för att bli av med flatkabeln.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk

En flatkabel som är vikt på rätt sätt inverkar förmodligen mindre på luftflödet än en satakabel...

Permalänk
Medlem

Fast ni måste erkänna att en flat kabel ger en skön liten retro kännsla.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
PATA kablar sitter som berget - vilket inte gäller SATA i många fall

SATA-kablarna som kom med mitt mobo har en liten låsspärr. De sitter bra.

Permalänk
Medlem

Sen så finns det DVD-brännare som har Lightscribe och S-ATA.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
SATA-kablarna som kom med mitt mobo har en liten låsspärr. De sitter bra.

den senaste sata kabeln jag köpte hade det också och det är ju lysande smart egentligen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
En flatkabel som är vikt på rätt sätt inverkar förmodligen mindre på luftflödet än en satakabel...

Indeed. Men jag tycker att det är så fult med PATA kablar och har alla hårddiskar med SATA, så jag kör det av den enkla anledningen.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynter
Sen så finns det DVD-brännare som har Lightscribe och S-ATA.

Ja det var jag som läste lite fel tror jag... De två DVD-brännarna jag valde mellan var identiska, utom just IDE eller S-ATA...

Har beställt en S-ATA nu, så det blir retur på IDE'n. Tack alla.

Visa signatur

Russian Roulette is not the same without a gun

Permalänk
Medlem

Ni har tydligen aldrig letat efter nya kablar i en datorn affär. Förutom kontakterna är kabelarna i affärerna numera så runda att de är nästan lika breda som en SATA kabel så hitta en annan ursäkt än utseendet på kabeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
SATA-kablarna som kom med mitt mobo har en liten låsspärr. De sitter bra.

Jo jag vet, kör med enbart sådana sedan några år. Se'n har vi SATA-strömkontakter som glappar (1 på 10 ungefär).