Nytt datorbygge, 13-14k (HELP - ordern måste iväg idag)

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge, 13-14k (HELP - ordern måste iväg idag)

En ny dator ska införskaffas, i runda slängar så ligger budgeten på 14000 kr. Vad som då siktas på är ett i7 system som ska räcka ett tag framöver, och som helst ska vara tyst

Chassit som siktas på är Antec 1200, estetiken inom mig tillåter varken ett fulare eller dyrare. Förutom det så sitter jag på en 22", spelar diverse och leker lite med filmredigering.

Uppskattar all hjälp från er underbara medlemmar här på sweclockers!

Mvh,
Ro

Permalänk
Medlem

Detta är ungefär vad som siktas på, men det är över budgeten ordentligt. Något som kan ändras/som ni skulle rekommendera förutom annat chassi för att uppnå relativt likvärdig prestanda?

Mvh,
Ro

Permalänk
Medlem

en annan HDD kanske?

Permalänk
Medlem

tanken var att jag investerar i en raptor nu, och köper något större senare. Budgeten går att dra över lite på, en 1-2k ska väl kunna skjutas in, och med det i tanke så vad rekommenderar du?

Är rätt dålig på ram, är de stickorna decent jämförelsevis vad man betalar?

Velar på grafikkortet ordentligt också.

Ledsen att dumpa detta på er, men behöver er expertis!

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra burk du har byggt ihop.
Om du _måste_ få ner den en bit i pris så kan du ju alltid ta ett HD 4870 1gig istället, bör klara det mesta i spelväg i dagsläget, så kan du uppdatera det om något år när du har pengar och behov av ett bättre GFX kort.

Du kan ju även byta chassi till antec 300, där sparar du ju nog 1200 eller så om du känner att du måste få ner priset.

.... alternativt så köper du din stora disk nu (typ en 750giggare) och sen köper du raptorn när du har pengar, inte så jobbigt att installera om OSet.

Som sagt, en bra dator som du har där, så ska du ner i pris så måste det ju bli någon komponent som lider.

Permalänk

Raptorn är inte så bra som alla prisar att den skall vara.
Ett hjul är snabbast längst ut och långsammast innerst. Hence, när raptorn blir fylld (vilket går snabbt) så kommer den att vara lika snabb som vilken annan HD. Så jag skulle investera i ett raid system istället och få 1 TB med bättre prestanda än en raptor för 1900:-
Sen skulle jag även köpa ett chassi begagnat.

Permalänk
Avstängd

Ett chassi med massa vent hål för luft, är bra för kylning, men inte så bra för få chassit tyst, då hålet ventilerar även ljudet.

Så Antec 1200 tex med en massa hål (tex på framsidan) är inte så bra rent ljudmässigt.
I teorin alltså. Jag har inte det chassit själv.
Jag har ett Antec Solo.

Edit: Just Raptor diskarna från Western låter mycket mer än vanliga diskar har jag läst/hört.

Så du kanske vill skaffa en hårddisk ljuddämpare till den:
Jag har 2st hårddisk "ljuddämpare" av märket Nexus. Minns inte modelnamn. De funkar kanon. Läste på komplett att folk inte var särskilt nöjda med de som fanns till försälning där.
tex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425

Edit2: Dessutom tror jag du inte tjänar särskilt mycket på en Velicoraptor.
En modern 1TB kommer du nog inte känna skillnad på, förrutom att den är tystare och kostar mycket mindre per GB. Laddning i windows och i spel är marginell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Edit2: Dessutom tror jag du inte tjänar särskilt mycket på en Velicoraptor.
En modern 1TB kommer du nog inte känna skillnad på, förrutom att den är tystare och kostar mycket mindre per GB. Laddning i windows och i spel är marginell. [/B]

Någon speciell hårddisk som rekommenderas? Sneglat lite på WD Green, eller F1, något som talar för vardera?

Permalänk
Avstängd

Samsung skulle jag tagit. Men båda dom två märkena är bra.
Ta den som kostar minst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Raptorn är inte så bra som alla prisar att den skall vara.
Ett hjul är snabbast längst ut och långsammast innerst. Hence, när raptorn blir fylld (vilket går snabbt) så kommer den att vara lika snabb som vilken annan HD. Så jag skulle investera i ett raid system istället och få 1 TB med bättre prestanda än en raptor för 1900:-
Sen skulle jag även köpa ett chassi begagnat.

Det är inte Raptor det snackas om här. Det är en Velociraptor i hans lista.

Förövrigt tycker jag att du ska byta grafikkortet mot ett 4870 eller 4870X2, mer prestanda på X2 än på 285, trots samma pris.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Förövrigt tycker jag att du ska byta grafikkortet mot ett 4870 eller 4870X2, mer prestanda på X2 än på 285, trots samma pris.

Tvekar mellan 285 och 4870X2. 285an lockar för den låter som den problemfria(re) lösningen då man läst så mycket på forumen om krånglande X2, samt att den är sval&tyst. Däremot så går väl inte prestandan att jämföra mot X2'ans som är duktig när det gäller prestanda/peng.

Någon som kan sälja mig på ett av korten? : )

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3501&p=4

här e ett test iaf så får du bläddra igenom lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordmax
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3501&p=4

här e ett test iaf så får du bläddra igenom lite.

Precis som jag skrev tidigare då är X2 rejält kraftigare, men har problem med drivers och ska vara pilliga att få att funka med äldre spel.

Gah, någon annan som kan sprida lite ljus på mitt dilemma?

Permalänk
Medlem

bytte mitt 4870x2 mot ett gtx 285 och ångrar det inte. GTX är så mycket tystare och har såå mycket bättre drivrutiner. Men 4870x2 är ju en aning snabbare så...

Permalänk
Medlem

Märker du av prestandaskillnaden? Upplevde du några problem med X2 när det gällde spel etc?

Mvh

Permalänk
Medlem

på en 22tummare lär du inte märka nån större skillnad. mitt val stod mellan gtx 280 och 4870x2 blev gtx 280.

Permalänk

Om du vill ha mest prestanda så ta HD4870x2 annars så kan du köra på GTX 285. Och om man spelar i 1650x1050 eller 1920x1080 på en 22" kan det skilja ordentligt mellan korten om man kör på riktigt höga inställningar. GTX 285 är föresten det bästa single-gpu kortet på marknaden.

Permalänk
Avstängd

Ibland är det utförsäljningar på GTX 280 (Dustin häromdagen), då kan du komma över ett för 2500.. Kan vara värt ett försök, ingen större nerbyte väl?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Ifall jag var du skulle jag satsa på:
en WD caviar black 32mb cache hårddisk:
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=4303383
Och ett antec Threehundred chassi:
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6900621

Permalänk
Avstängd

Men 300 är ju fult. Skit i Raptor som sagt, du kanske kan köra 3 gb minne?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Liten update; tror jag fått till det

Ser decent ut med de nya cutsen?