Bli av med "gammal lägenhetslukt"?

Permalänk
Avstängd

Bli av med "gammal lägenhetslukt"?

Hej.
jag har fått en liten två på 65 kvadrat Nu är det så att den är inte värst fräsch, men utseendet kan jag stå ut med eller kamoflera, fast det luktar gammal lägenhetslukt. Jag har vädrat en del.

Vet ni ngt bra sätt att bli av med lukt/stank?

Btw. om ni har ngt bra tips på ngn ball grej till en tom lägenhet kan ni gärna skriva det också

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Köp några flaskor med ättika och häll i små skålar som du placerar lite här och där i rummen. Vädra sen inte på några dagar. Det kommer lukta pytonorm men ättikslukten är lätt att vädra ut sen och den tar med sig all den unkna doften. Så gjorde vi när vi fick ny LAN-lokal och det fungerade utmärkt. Fast vad det luktar där nu är ju en annan historia

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ättika precis som BlitZan ovan, funkar perfekt.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Det låter vettigt, ska hälla opp

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Rekommenderar ättika precis som BlitZan ovan, funkar perfekt.

Word. Sockervatten fungerar det med fast inte lika bra - samt att det attraherar insekter.

Rökelse av god kvalitet kan också hjälpa. (Nag Champa t.ex.) Om man gillar rökelselukt alltså .. det gör verkligen inte alla.
Stäng till alla fönster, tänd en eller två i varje rum & lämna lägenheten & gå till jobbet eller liknande.
Nu luktar det NagChampa hemma hos dig i ett halvår. (Sätter sig i tapeterna.)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Flytta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Måla om alla väggar och tak

Dom som bodde där innan verkar ha gjort just det, dåligt också, målat dåligt i rummen, lampknapparna är målade så att 2 knappar blir en och tv uttaget så att man inte får in sladden

Kanske därför de flytta, oh noes

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stek köttbullar. Baka bröd. Duscha & raka dig (rakvatten) med toadörren öppen. Spruta lite parfym här & där.
Själv har jag ett par luftjoniserare som fungerar bra. (Bor i gammalt hus på vischan med baksug i avloppsavluftningen vid fel väderlek.)

Permalänk
Avstängd

Köp en ozongenerator/luftjoniserare. Filter är inte nödvändigt men kan ju kanske hjälpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det låter vettigt, ska hälla opp

Hur gick det med ättikan funkade det?

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Hur gick det med ättikan funkade det?

Det bör ju rimligtsvis fungerat att hälla upp ättikan i skålar. Om du undrade något annat bör du nog läsa tipset igen då det är några timmar sedan han skrev det^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

ställ ut ett par glas med ättika ett par timmar och ha fönstren öppna.

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören som säger Ättika

Alternativt 30.000 wunderbaum-granar eller liknande^^, kanske spraya lite Axe?

Permalänk
Medlem

Elda på lite rökelse

Permalänk
Avstängd

Öppen eld kan ju hjälpa också.
Kanske värmeljus och/eller gasolbrännare?

Permalänk
Medlem

fis

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min förra lägenhet.
Det luktade afrika i hela lägenheten så jag köpte massa doftljus och det hjälpte faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ättika eller ättikssprit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Ättika eller ättikssprit?

Det är samma sak.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Testa ättika, verkar ju vara många som det har fungerat bra för. Är lukten riktigt jävlig (t.ex. "inrökta" lägenheter), bör kanske iaf väggar målas med täckfärg som stänger inne lukten.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du redan har testat att våttorka golven ordentligt med t ex såpa?
Våttorka även även övriga ytor som t ex skåpsluckor & bänkar & dörrar (t ex med VIM rengörning) om det inte redan är gjort.

Kolla även bakom spis & liknande, kan finnas en del matrester som luktar nånstans kanske?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

Har våttorkat golven, förbrukat flera doftljus, ättikskålar står lite varstans.
Tror det blivit bättre.

Nu vet jag inget om vad ättiksyra är, men det är inte skadligt att andas stanken?

Ska måla lite med ättiksyre vatten också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

La ett fat ättika i bilen under några dagar när jag nyss hade köpt den, röklukten blandat med wunderbaum försvann

Tror inte det är farligare än att sniffa en pizzasallad.