Förvirrad av 1080i och 1080p osv

Permalänk
Medlem

Förvirrad av 1080i och 1080p osv

Jag ska filma när jag trashar en grej. Från början ville jag spela upp trashningen i en tredjedels hastighet ungefär. Då skulle jag behöva filma i runt 75 fps för att det ska se riktigt bra ut. Nu är det så att jag inte har tillgång till en sådan filmkamera och jag får hålla mig till skolans Canon HV20... Jag har försökt förstå lite hur den funkar men inte riktigt lyckats. I vissa specs står det att den filmar i 60 fps, men så som jag har fattat det blir det i halvbilder? Alltså egentligen typ 30fps? Kort och gott, kommer jag kunna filma en massa snabba rörelser och sen spela upp det i halvfart och det ser fortfarande bra ut, eller kommer det se ut som skit?

Tacksam för svar! //Hains

Visa signatur

Signatur...

Permalänk

Filma när du bygger nåt i stället och spela upp i dubbel hastighet.

Permalänk
Medlem

Re: Förvirrad av 1080i och 1080p osv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hains
Jag ska filma när jag trashar en grej. Från början ville jag spela upp trashningen i en tredjedels hastighet ungefär. Då skulle jag behöva filma i runt 75 fps för att det ska se riktigt bra ut. Nu är det så att jag inte har tillgång till en sådan filmkamera och jag får hålla mig till skolans Canon HV20... Jag har försökt förstå lite hur den funkar men inte riktigt lyckats. I vissa specs står det att den filmar i 60 fps, men så som jag har fattat det blir det i halvbilder? Alltså egentligen typ 30fps? Kort och gott, kommer jag kunna filma en massa snabba rörelser och sen spela upp det i halvfart och det ser fortfarande bra ut, eller kommer det se ut som skit?

Tacksam för svar! //Hains

Kameran KAN spela in i 60fps (Frames Per Second) när det gäller om kameran är specifierad till USA som har NTSC inställningar. Om ditt material däremot skall användas inom PAL (Phase Alternating Lines) kommer du bara få 50fps. Skillnaden beror på att vi använder 50hz i Sverige och 60hz i USA.
Du kan ställa in i kameran att du skall spela in frames eller fields, bara att testa.

Du kan själv inte ändra hastigheten på hur många fps kameran skall spela in (Canon HV20 alltså), utan är låst vid kamerans specifikationer.

Det finns ofta en funktion i bra redigeringsprogram som kan tillverka (läs rendera) extra delbilder/frames så att ditt resultat blir "bättre". Funktionen brukar heta nåt i stil med "fluidframes", "smooth" eller liknande.

Om du ändå vill spela in med extra många frames kan du använda någon digitalkamera från Casio, som har möjlighet att spela in betydligt fler fps.

Lycka till.

// Blommen

PS! Vad redigerar du materialet på? DS.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag vet inte riktigt vad jag ska redigera med. Har nog premiere i skolan. (sysslar med stillbildsfoto egentligen). I värsta fall imovie. Har sett att man kan köra lite eftereffekter i photoshop extended vilket jag tänkte testa efteråt.

Visa signatur

Signatur...